Gezondheid alle pijlers

borstkanker

25-02-2007 23:53 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ben al wel jaren lid van de viva, maar wilde nu toch graag wat kwijt.

Ik heb pas te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Ik ben pas 33. Mijn moeder heeft het 2 jaar geleden gehad. Ik zou wel eerder onder controle moeten maar nu nog niet. Ik ben ook zo kwaad. Niet om het feit dat het mij is overkomen maar waarom nu al. Morgen heb ik een gesprek met de chirurg over wat voor soort operatie het moet worden. Woensdag(op mijn vriend zijn verjaardag) krijg ik radio activiteit ingespoten om de schilwachtklier op te sporen. Donderdag 1 maart word ik geopereerd. Dood eng. Heb al een angst en paniek stoornis. Dus extra moeilijk.

15 maart krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik weet het, het komt nooit goed uit. Maar ik wil ook niet zielig doen. Ik sta toch ondanks alles behoorlijk positief in het leven. Maar het even van me af typen is wel lekker. Ik ben persoonlijk en telefonisch wel uitgelult. Gelukkig heb ik veel vrienden die naar mij informeren, vandaar dat ik nu even geen zin meer heb om te praten.

Heb ook gewoon gewerkt de afgelopen week. Dinsdag werk ik nog en dan heb ik geen idee wanneer ik weer zou kunnen werken, of wat dan ook.

Alles hangt van die verdomde uitslag af.

Mijn contract loopt begin mei af. Ik functioneer op mijn werk erg goed(heb pas een functioneringsgeprek gehad) maar ben nu ook bang dat dit niet verlengt gaat worden.

Ik zoek bij jullie wat steun en misschien eventuele ervaringen uitwisselen?

Alvast bedankt.

groetjes marcec
Hoi,

Boma, gefeliciteerd met de goede uitslag. Echt te gek joh!

En nu genieten van je "nieuwe" lichaam.

Ik heb vandaag wat minder nieuws gekregen.

Blijk draagster te zijn van het brca 2 gen.

Eigenlijk wist ik het natuurlijk al, maar nu is het zo definitief en mijn ienie mini sprankje hoop is nu vervlogen.

Maar hier dealen we ook wel weer mee.

Maar ben erg blij voor je hoor Boma. Kon vandaag wel wat goed nieuws gebruiken. Wat moet het spannend zijn geweest voor je.

Groetjes marcec
Hoi Marcec,

Wat een rot nieuw zeg!

Kan me zo voorstellen dat je nog een sprankje hoop had dat je geen draagster zou zijn van dat gen.En inderdaad je moet er maar weer mee dealen,maar dat valt niet mee denk ik.Heeft dit ook gevolgen bv voor het laten verwijderen van je eierstokken enzo?(of vindt je dit een domme vraag?)

Schrijf je naar mij dat het spannend geweest moet zijn,denk dat jij vandaag trouwens ook niet echt een relaxte dag achter de rug hebt hè?In elk geval heel veel liefs en sterkte meid,ga vanaf nu ook weer vaker op dit topic kijken(je hebt het tenslotte niet voor niets gestart)dus schrijf alles gerust van je af.

Groeten,Boma
Daar ben ik weer. Mij zit de wet van Murphy op de hielen. Afspraken die fout zijn, verschillende berichten van huisarts en ziekenhuis...

De huisarts gaf 2 weken geleden aan dat er 'verdachte' cellen zijn aangetroffen na de punctie met de holle naald en wenste me veel sterkte. Verleden week in het LUMC hielden ze zich op vlakte en gaven aan dat er nog niets te zeggen was en hebben ze 2 biopten afgenomen. Bij de eerste echo gaf de arts aan dat er een aantal cystes zaten en dat hij bij 1 ervan twijfelde. De arts die ik vorige week had zei dat het in niets op een cyste lijkt en dat dat het zeker niet is. Wat het wel is, wilde ze nog niet zeggen. Wel is het 2,5 cm lang en 1 cm in doorsnede. Op mijn vraag of het een tumor is en of het goedaardig zou kunnen zijn, deed ze geen uitspraken, dat laat ze over aan de patholoog. En gelijk heeft ze.

Maandag belde de huisarts me weer om te vragen hoe het gegaan was en ik vertelde dat ik voor mijn gevoel een stap terug stond, dus dat het nog alle kanten op zou kunnen gaan en dat er mogelijk niets loos is. Daarop gaf zij weer aan dat zij dan andere informatie had gekregen van het LUMC en dat aan haar verteld is dat er kankercellen aangetroffen.

Nu moet ik morgenmiddag weer om 13.45 uur in het LUMC zijn en krijg ik dan de officiele uitslag.....en ik ben er echt niet gerust op.

Wordt vervolgd...maar ik ben erg bang.
Nou Novelle, dat is niet de goede gang van zaken. Maar godsamme, klinkt allemaal erg dubieus. Maar ga voor je duimen dat het cystes zijn.

Wat spannend. Ik weet het nog wel van vorig jaar. Bah!

Hou ons maar op de hoogte.

Even terugkomende op je vraag Boma. Die echt niet stom was(hoe kom je daar nu bij?)

Het heeft in zoverre gevolgen dat ze op het ziekenhuis nu helemaal zeker weten dat die eierstokken er bij mij uitmoeten.

In eerste instantie vanwege de hormoongevoeligheid en nu vanwege erfelijke belasting.

Ze hebben nu toch geen functie meer. Maar zal eerst met de chirurg moeten praten en die zal mij doorverwijzen neem ik aan.

Maar ook zal ik moeten bedenken wat ik met mijn andere borst wil. Maar ga eerst eens praten voordat ik beslissingen ga nemen.

Het heeft sowieso consequenties voor de gehele familie.(die is niet zo groot) Mijn moeder zal nu ook weer terug strenger onder controle worden gezet. Zij heeft haar beide borsten nog. Haar baarmoeder, eierstokken en eileiders zijn er gelukkig al uit.

We zijn iig nog lang niet klaar.

Nog steeds blij met de boobies?

@Marenthe, alles goed met jou?

Novelle, sterkte morgen.

groetjes marcec
Hallo,

Houden we het allemaal nog een beetje vol?

Marcec ik vindt het zo erg voor je dat je nu weer zo'n traject in moet,en dan te bedenken dat er mensen zijn die een paar dagen emotioneel zijn omdat ze lang bij de bakker in de rij hebben gestaan(bij wijze van spreken)Dat over die eierstokken

bedoelde ik niet echt als een domme vraag,maar meer dat je op dat moment de eerste klap nog aan het verwerken bent,en ik begin gelijk over hoe nu verder.Toen mijn borst eraf moest zeiden nl veel mensen om me heen;je kan altijd een reconstructie laten doen,en dat doe je toch zeker wel?Terwijl ik op dat moment helemaal geen zin had om daar al over na te gaan denken.Stap voor stap zeg ik altijd maar(da's natuurlijk voor iedereen anders,dat begrijp ik).Hoop dat het een beetje met je gaat,en ik denk aan je.

Denk ook aan jou Novelle,wat kan je wereld opeens op z'n kop staan hè?Hoop dat het vandaag enigszins positief is uitgevallen voor je.Hou je ons op de hoogte als je daar tijd,zin en energie voor hebt?

Een lieve groet voor iedereen op dit topic,Boma
Hoi, nou ik heb wel goed nieuws: in de biopten is niets raars of kwaadaardigs aangetroffen. Wat er dan voor cellen in de punctie zaten, weet ik niet. In ieder geval was de punctie reden voor de biopten en bij de biopten is niets gevonden. Cystes zijn het niet, de arts houdt het op een tumor met goedaardige cellen. Vooralsnog hoef ik pas over 3 maanden terug te komen voor een gewone controle en over 6 maanden voor een echo.

Er is wel een dik ding in mijn borst, voel het zo zitten (2,5 bij 1 cm) en zolang het niet snel groeit is er dus niets aan de hand. Maf hoor: de huisarts heeft namelijk echt het woord kanker genoemd. Anyway, vooralsnog dus nog geen stront aan de knikker.

Ik houd jullie verhalen hier in de gaten en hoop dat het allemaal goed gaat komen met iedereen. Zelf ben ik nog erg ondersteboven van de verhalen hier en op amazone.com... vaak gaat het goed maar soms ook niet en vooral die vrouwen draag ik mee in mijn hart.

Heel veel liefs van Novelle.
Goedemiddag meiden!

Hier ook even een up-date van mijn kant, het gaat lichamelijk best goed met me .. morgen moet ik weer naar de internist, vorige week bloed geprikt, blijft natuurlijk altijd spannend.

Alleen.. nu blijkt dat mijn vader ook getroffen is door de ziekte (maag), en eigenlijk kan ik er niet goed mee overweg, ben zelf helemaal nog niet klaar met mijn verwerking en nu komt dit er alweer bovenop! A.s. vrijdag zal hij of wel of niet geopereerd worden (hangt van de kijkoperatie af, en wat ze daarbij aantreffen). Wat mij betreft mag deze week achter de rug zijn (wel met goed resultaat uiteraard), vooralsnog probeer ik maar aan leuke dingen te denken, het helpt (een beetje..).

Maar ben wel enorm blij voor de mensen waar het goed mee gaat.. en Marcec, zo'n erfelijkheidsonderzoek.. ik heb er nog niet echt over nagedacht, ik zal me daar ook eens in gaan verdiepen.

Novelle, wat moet het een opluchting zijn voor je..onzekerheid is killing, die constante knoopgevoel in je maag.. bah!

Boma.. gaat ie goed? Je zal er vast weer stralend uitzien!

Groetjes allemaal

x

Marenthe
He Boma en Marenthe, moest vanochtend zo aan jullie denken dat ik dit topic maar weer eens opgraaf. Hoe gaat het? Hier goed, net weer een mooi rapport gehad van de dok.

Dikke knuf (Marcec, natuurlijk ook voor jou).
Hallo lieve dames van het forum,

Hier weer eens een berichtje van Boma.

Lees net eigenlijk voor het eerst over de vader van Marenthe;wat een vreselijk rot nieuws zeg!!!!!!

Hoe is het nu met je en met je vader?Hoop dat het goed gaat,maar aangezien ik zag dat je al heel lang niet meer hebt gemaild vrees ik het ergste...sterkte meis.

En Marcec,hoe gaat het verder bij jou?Ben je al verder met eventuele operaties enzo?

Heb zelf besloten om m'n eierstokken eruit te laten halen,heb n.l zoveel bijwerkingen van de zoladex,en nu is er ook nog uit onderzoeken gebleken dat je het ipv 2 jaar waarschijnlijk 7 of 10 jaar moet gebruiken,zie ik echt niet zitten hoor.M'n tepel reconstructie is gedeeltelijk gelukt.Het tepelhof is prachtig geworden,maar de tepel zelf(die gemaakt was van m'n andere tepel)is helaas afgestorven.Dus nu knal ik er nog maar een andere operatie tegenaan om ook dat weer in orde te maken.

Wel leuk nieuws is dat we weer een nieuwe hond hebben!!!Ze komt uit een asiel in Oostende,is anderhalf jaar en een wereld hond,zo lief;dat werkt gewoon helend na al die ellende.We konden alleen niet op een goede naam komen,dus hebben we haar maar Dinges genoemd.

Veel lieve groeten voor iedereen die dit forum nog weleens leest.

Boma
lieve dames,

zonder het hele topic te hebben doorgespit laat ik (uit zenuwen) hier maar even mijn verhaal los.

Enkele maanden geleden voelde ik wat bobbeligheid in m'n borsten, maar besloot het alleen maar 'in de gaten' te houden. Een kleine maand geleden begon ik na jaren van uitsluitend condoomgebruik weer aan hormonale anticonceptie; de nuvaring. Tot nu toe naar volle tevredenheid.

Maar m'n linkerborst begon steeds meer pijn te doen en ik ontdekte dat de bobbel die al had gevoeld steeds groter werd.

Afgelopen weekend werd de pijn echt erg, en m'n borst leek wel warm te worden...

Dus vanmorgen naar huisarts geweest en nu moet ik donderdag voor een mammografie. Ben niet snel van m'n stuk te krijgen, maar nu knijp ik 'm behoorlijk...

Iemand ervaring, tips of andere nuttige informatie?

(dacht er veel vanaf te weten, maar weet nu helemaal niets, zo lijkt 't...)
Hello ladies,

leuk van je te horen Boma. Ook een eierstokoperatie?

Ik doe dat volgend jaar.

Weet verder niet wanneer hoor.

Ziekenhuisbezoeken liggen ff stil.

Januari naar Nijmegen. Daar ben ik voortaan onder controle. Ook in mijn eigen woonplaats maar in Nijmegen worden de mammografie en mijn eerste MRI gemaakt.

Voor de rest gaat het zijn gangetje. Het haar is weer op een fatsoenlijke lengte. Zou een staartje kunnen als ik wil.

Overgangsklachten vallen nog steeds mee. Wel wat opvliegers en gewrichtspijnen maar heus wel te doen.

Draai weer volop mee in de maatschappij hoor.

Maar de angst ligt heus wel op de loer soms.

Weet nog niet wat ik wil i.v.m. reconstructie o.i.d.

Ik zie wel, heb geen haast.

Fijn dat het met jou ook wel goed gaat. Leuk, een nieuwe hond.

Je verdient het.

@nologoes,

Tja, adviezen, tips. Is lastig.

Meestal is het niets. Vaak is het een onschuldige cyste.

Maar schrik niet als je na de mammografie ook nog een echo moet laten doen. Dat is vaak standaard hoor. Of ter aanvulling. Op foto's zie je niet altijd alles. Dat ligt eraan.

Vraag aan de rontgenloog als je die ziet, of hij al iets kan zeggen.

En ga NIET alleen naar het ziekenhuis.

Ook al gaan we niet van het ergste uit natuurlijk, het is gewoon zo spannend. En gedeelde smart is halve smart en het wachten duurt minder lang.

Mammografie is niet fijn, maar ik vind het goed te doen hoor. Is wel wat pijnlijk maar duurt maar even. Foto's zijn zo gemaakt.

Ga voor je duimen en als wij nog iets voor je kunnen betekenen dan laat maar een berichtje achter.

Hou je ons wel op de hoogte?

Sterkte

Hoest met de rest verder? Lezen jullie nog wel eens hier?

Bergamot, groetjes he

liefs marcec
Hi marcec,

lief dat je gereageerd hebt. Heb de mammografie inmiddels gehad en moest inderdaad ook een echo maken. Het oordeel; niets aan de hand. heb gewoon veel klierweefsel, weinig vet en waarschijnlijk een verandering in hormoonhuishouding vanwege anticonceptie.

ben in ieder geval gerustgesteld...

nogmaals dank voor je betrokkenheid, x
Hallo Dames!

Lang geleden dat ik hier wat heb geschreven.. zit op mijn werk momenteel en heb heel vluchtig de laatste berichten gelezen! Vanavond ga ik er even voor zitten. Voor mij heeft het de afgelopen tijd niet echt meegezeten. Heb 22 augustus jl. mijn eierstokken moeten laten verwijderen omdat de hormonen niet onder controle konden worden gehouden met de tamoxifen. Gelukkig heb ik er weinig last van gehad, ook nu nog niet op af en toe een flinke opvlieger na!

Wat me veel erger heeft getroffen is het feit dat ik mijn vader heb moeten missen. 8 Oktober jl. is hij overleden. Verschrikkelijk.. het is zo snel gegaan allemaal. Probeer nu met mijn gezin en mijn moeder de draad weer op te pakken (ben enig kind en ook nog eens een vaderskind). Daarnaast sta ik weer op de lijst voor een operatie. Ik ga ook een borstreconstructie laten doen, 18 december a.s. staat de afspraak met de narcotiseur al gepland.. Erg spannend lijkt het me allemaal, moet ook nog ff goed de berichten van Boma lezen hoe het met haar allemaal is gegaan..

Sluit voor nu even af, mijn up-date staat er.. en mocht ik nog wat toevoegingen hebben dan laat ik dat jullie uiteraard nog even weten!

Iedereen succes met alles en dikke kus!

Liefs

Marenthe
Marenthe, gecondoleerd met je vader. Watv is er veel gebeurd weer.

En jij ook voor reconstructie, spannend! Krijg je een prothese of eigen weefsel? Succes de 18e.
Hoi Marenthe,

Allereerst gecondoleerd met je Pa,wat een enorm verlies!!

Weet eigenlijk niet wat ik hierop moet zeggen,alleen dan dat de dood onverteerbaar is.Het doet onvoorstelbaar zeer wanneer je degene op wie je zo gek bent moet missen.

Heb zelf die reconstructie al achter de rug en ook inmiddels m'n eierestokken al laten verwijderen.Als je er dus vragen over hebt,vraag maar raak!!!

En ook als je gewoon even van je af wilt praten na het overlijden van je beste vriend(je vader)
Hier forum vriendinnen...

Hier even een kleine up-date van mij..

De reconstructie is van start..de expander is 10 febr. jl. geplaatst en ik zit nu in de vulfase. Tot dusver valt het me allemaal mee, vind het resultaat nu al mooi!!!

Daarnaast wil ik jullie nog bedanken voor jullie medeleven na het overlijden van mijn vader. 5 Maanden geleden is het inmiddels alweer.. maar het lijkt gisteren!

Hoe is het met jullie allemaal??

Liefs

Marenthe
Hallo allemaal,

Ook ik heb al heeeeel lang niets meer geschreven.

Maar wat leuk Marenthe om iets van je te lezen.

Ja, je vader verliezen is niet niks. Bij mij is het deze maand "al" weer 6 jaar geleden. Het gemis blijft wel hoor. Ik zou hem zoveel willen vertellen.

En nieuwe boobies, spannend hoor.

Hier ook van mij ff een update-tje.

Heb vorige maand mijn eierstokken laten verwijderen.

Goed gegaan allemaal. Heb wel meer last van opvliegers gekregen helaas. Ook mijn slaapproblemen die ik veel minder had zijn weer erger geworden. Maar voel me verder wel heel goed.

Heb in januari nog een Mri en mammografie gehad en gelukkig alles oke.

Mijn haar zijn nog steeds lekker aan het groeien. Wil ze nog steeds lekker lang hebben. Maar heb mooier en meer haar terug gekregen.

Ben iid ook erg benieuwd hoe het met iedereen gaat.

Hoop dat ze nog een melding krijgen dat jij dit topic weer onder het stof vandaag hebt gehaald.

heel veel liefs voor iedereen.

groetjes marcec
Dames!!

Hoe gaat het met jullie...??

Hier gaat alles goed, mijn expander is gevuld.. en moet nu wat gaan 'uitzakken' haha! In augustus wordt de andere borst gelift waarna ik weer helemaal compleet ben!!

Ben benieuwd hoe het met jullie gaat..

Marcec.. haar, daar zeg je wat..!!

Ik heb het idee dat ik veeeeel vaker naar de kapper moet dan voorheen, het voelt ook veel dikker aan..! Heb trouwens allang geen krullen meer, dat was maar tijdelijk..

Liefs!

Marenthe

xxx
Hoi lieve lotgenoten,

Hier ook een berichtje van mij(kon natuurlijk niet achterblijven hè?)Gaat eigenlijk wel goed als ik er zo over nadenk.Ben in april ook weer voor een mammo geweest,en was gelukkig goed.Heb daar alleen het mooiste compliment ooit gekregen.

De mevrouw die de mammo deed vertelde nl dat ook zij borstkanker had gehad.Nou is dat opzich niet leuk,maar op het moment dat ze de foto van m'n "gezonde"borst ging maken zei ze;wel fijn dat je ondanks alles een borstbesparende operatie hebt gehad.Waarop ik verbaasd reageerde met de mededeling dat dat absoluut niet zo is.Kan je nagaan hoe mooi die reconstructie is geworden!!!!!Ze zag het gewoon niet,terwijl zo'n iemand er toch wel kijk op heeft denk ik.

En Marenthe;gaat het een beetje met het verwerken van het verlies van je vader?Blijft altijd erg en iemand van wie je zoveel hebt gehouden blijf je altijd missen,je moet er alleen op een gegeven moment mee leren leven,want het is helaas niet anders(weet Marcec alles van denk ik zo)Ik werk zelf momenteel in de uitvaartzorg (catering)en zie natuurlijk veel verdriet,maar het is zulk mooi werk(klinkt misschien raar)en ook al de mensen die ik zie moeten weer verder,raar dat je dat toch steeds weer "overleeft"het gemis van een dierbare.Heb er alleen altijd moeite mee als er bij het condoleren een collecte- bus van de kankerbestrijding staat,maar voel me dan tegelijkertijd ook weer een heeeeeeeeele grote bofkont.

Verder hebben wij nog een andere hond gekocht,een puppy bruine labrador genaamd;Boedha.En........zijn we net terug van een cruise met(jawel)de Holland Amerika Lijn.We zijn van Barcelona naar Venetie gevaren,echt helemaal TOP!!We hebben wel elf verschillende steden gezien,waaronder Rome,Corfu en Sicilie.Nog nooit zo'n super vakantie gehad!!!!!!

Vind het trouwens wel fijn om het onderwerp wat Marcec ooit gestart heeft op dit forum, in de lucht te houden,kan je een beetje "bijbeppen"en wellicht ook nog andere mensen mee helpen.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeel lieve groetjes en sterkte aan een ieder die het nodig heeft.

Boma

P.S;Hoe staat het er eigenlijk voor wat betreft jouw (eventuele)

reconstructie Marcec?
Nog even,

Het belangrijkste vergeet ik helemaal te schrijven;

Ik heb op de cruise meegedaan aan een loop die genaamd was "on deck for the cure",moest je 9 rondes over het boven dek rennen,en de opbrengst was voor borstkanker onderzoek in Europa.Moest op het moment dat ik daar liep te rennen heel erg aan jullie denken.Ik was alleen de enige zonder sportschoenen,dus heb ik het op m'n blote voeten gedaan.Kwam alleen daarna helemaal in tranen terug bij ijn vriend in de hut,want die sponsor loop was vrij vroeg,en naarmate het later werd,kwam er steeds meer publiek,wat stond te klappen en luidkeels te schreeuwen:go for it girls!!!

Werd me dus even teveel,maar heb het wel gedaan!
Hallo

Hoe gaat het met jullie? Ik heb de meeste berichten hier gelezen.

Zelf worstel ik met het feit dat ik ,mogelijk erfelijk belast ben met brca1 gen.. zit nu in de fase van wel of niet laten testen

Veel sterkte allemaal
Nikki, moeilijke keuze zal dat zijn. Heb je al een gesprek gehad met een genetisch consulent? Het onderzoek op zich stelt weinig voor (paar buisjes bloed), maar het wachten en wat de uitslag dan betekent zijn wat het zwaar maakt. Er speelt namelijk zoveel meer bij (positief) testen dan je in eerste instantie bedenkt.

Hier op het FV zul je denk ik de beste reacties krijgen als je een nieuw topic opent. Ken je de website van de werkgroep erfelijkheid al? Anders zijn er bij de amazones ook een aantal gendraagsters (ook die geen bk hebben gehad) actief.

Sterkte met je keuze.

PS Goede vraag hoe het met de dames is - ben ikzelf ook benieuwd naar . Met mij goed!!
Dames!!

De beste wensen nog voor dit jaar.. hoe is het met jullie?

Hier alles top!!

Marenthe
Fijn te lezen Marenthe en ik wens je (al mag het eigenlijk niet meer na de 6e) een gezond & gelukkig 2010! En voor de andere dames hetzelfde. Hier ook alles goed trouwens.
Up...

Voor Colin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven