Gezondheid alle pijlers

borstkanker

25-02-2007 23:53 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, ben al wel jaren lid van de viva, maar wilde nu toch graag wat kwijt.

Ik heb pas te horen gekregen dat ik borstkanker heb. Ik ben pas 33. Mijn moeder heeft het 2 jaar geleden gehad. Ik zou wel eerder onder controle moeten maar nu nog niet. Ik ben ook zo kwaad. Niet om het feit dat het mij is overkomen maar waarom nu al. Morgen heb ik een gesprek met de chirurg over wat voor soort operatie het moet worden. Woensdag(op mijn vriend zijn verjaardag) krijg ik radio activiteit ingespoten om de schilwachtklier op te sporen. Donderdag 1 maart word ik geopereerd. Dood eng. Heb al een angst en paniek stoornis. Dus extra moeilijk.

15 maart krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik weet het, het komt nooit goed uit. Maar ik wil ook niet zielig doen. Ik sta toch ondanks alles behoorlijk positief in het leven. Maar het even van me af typen is wel lekker. Ik ben persoonlijk en telefonisch wel uitgelult. Gelukkig heb ik veel vrienden die naar mij informeren, vandaar dat ik nu even geen zin meer heb om te praten.

Heb ook gewoon gewerkt de afgelopen week. Dinsdag werk ik nog en dan heb ik geen idee wanneer ik weer zou kunnen werken, of wat dan ook.

Alles hangt van die verdomde uitslag af.

Mijn contract loopt begin mei af. Ik functioneer op mijn werk erg goed(heb pas een functioneringsgeprek gehad) maar ben nu ook bang dat dit niet verlengt gaat worden.

Ik zoek bij jullie wat steun en misschien eventuele ervaringen uitwisselen?

Alvast bedankt.

groetjes marcec
Hi lieve Marcec,

Al weet je dat ik meelees, normaal gesproken reageer ik hier niet. Toch nu even een uitzondering maken. Zoals bekend ben ik afgelopen week naar een crematie geweest. De vader van een vriendin, die ik alleen kende uit haar verhalen. Ik was er wat emotioneler onder dan normaal, af en toe toch een traantje. En bij aankomst even het besef dat ik ook een paar maanden geleden vage plannen maakte voor mijn eigen crematie (dat gaat gelukkig nog jaaaaren duren). Dat kwam hard aan.

Succes meis.

Milanootje, wil je niet onzeker maken, maar volgens het AvL (waar ik momenteel ook loop voor een gen-onderzoek) zijn BRCA 1 en 2 verantwoordelijk voor waarschijnlijk maar zo'n 40% van de erfelijke borstkanker. De rest komt door mogelijk nog te ontdekken BRCA 3 en/of 4 of door combinaties van gendefecten. Oftewel als je gendefecten a-b-c-d-e hebt dan heb je een vergrote kans bk te ontwikkelen, van je moeder krijg a-b-c (zij wordt niet ziek), van je vader d-e. Als jij dan bk krijgt, dan is die dus wel erfelijk.

Nogmaals, ik wil je niet ontmoedigen, maar hoop wel dat je door zult gaan met zelfonderzoeken. Je bloed blijft opgeslagen dus als er een nieuw BRCA gevonden wordt, kun je altijd vragen of ze je bloed ook hierop willen testen. Gefeliciteerd met je mooie uitslag, want de donderwolk is wel even weggetrokken.

Groetjes van een blije Bergamot (vandaag chemo no. 6 gehaald, nog maar 2!!)
Hoi Bergamot,

Wilde alleen even laten weten,dat ik hoop dat je je nog een beetje redelijk voelt na chemo nr 6.Nog twee te gaan het echte aftellen is dus bezig!!!!!!!

Heel veel sterkte,groetjes van Boma
quote:He dames, met veel belangstelling jullie topic gelezen, ik moet over 1,5 week een mammo vanwege een verdachte plek, merk toch dat het me bezig houdtLiever een "vette discussie"op de pijler lijf dan je hier tegen te moeten komen...Denk aan je en hoop op een goede uitslag!*;
Pfff ik heb pasgeleden voor het eerst mijn borsten zelf onderzocht. Ik was er nooit zo mee bezig tot het overal in de media kwam. En toen las ik hier al die verhalen, Marcec ongelofelijk hoe sterk je bent, ik heb echt respect voor je. Onderin mijn rechterborst voel ik een verdikking, niet pijnlijk en het schiet weg onder mijn vingers als ik er op druk. Ik heb dat 3 weken geleden ontdekt en het zit er nog steeds. Nu ben ik een ster in mezelf gek maken en er met niemand over praten, zelfs niks tegen mijn vriend gezegd. Maar ik heb net mijn huisarts gebeld om er donderdag naar te laten kijken. Beter een keer voor niks gaan dan een keer niet gaan terwijl het wel nodig is. Ik voel vanalles in mijn borst, wel honderd bobbeltjes en kliertjes enzovoort, hoe weet ik nou wat normaal is en wat niet. Deze verdikking is groter dan wat ik in mijn linkerborst voel maar ja betekend dat iets. De vrouwelijke dokter is natuurlijk op vakantie en komt pas over twee weken terug, ik heb me er nu maar overheen gezet en ga toch naar de mannelijke dokter. Liever 5 minuutjes ongemakkelijk dan nog 3 weken wachten en mezelf gek maken. Dit komt vast heel stom en kinderachtig over, sorry maar ik moest het even van me af schrijven.
Marcec ongelofelijk hoe sterk je bent, ik heb echt respect voor je

Dit geldt ook voor alle andere vrouwen die hiermee te maken krijgen. Bergamot, ongelofelijk dat je zo vrolijk blijft en het volhoudt. Voel me een enorme aanstelster als ik jullie verhalen lees.
Lieve Ambrosia,

bedankt voor je lieve woorden. Doet me goed. Net nu ik het even wat moeilijk heb. Morgen chemo nr 4. zie er erg tegenop. Ben echt niet altijd even sterk hoor. Ik vind dat ik het druk heb. Tussen het werken en overhuizen nog even een chemo halen. Het valt niet mee. Werken kan ik wel even laten vallen maar wil het zo graag. Nu ga ik een week niet hoor. Zaterdag gaan we echt overhuizen.

Maar even over jou Ambrosia.

Vindt jezelf geen aanstelster hoor. Ik vind jouw reactie niet meer dan normaal.

Probeer je niet te druk te maken. Feit is wel dat 1 op de 9 vrouwen borstkanker krijgt. Maar je moet er van uit gaan dat het meestal niets is. Ook ben je pas begonnen met het onderzoeken van je borsten. Dus ken je ze nog niet erg goed. Zou je elke maand even moeten herhalen om alle hobbels en bobbels te leren kennen. Maar bij enige twijfel altijd even langs de huisarts. Dat vind ik wel erg goed. Ik heb volgens mij de struisvogelpolitiek uitgevonden. Dus ik snap je wel hoor. We hopen op het beste. Ik ben helaas geen dokter.

Maar ben blij dat ik het voor 1 keer in mijn leven niet heb toegepast.

Ik heb het ook een paar dagen voor me gehouden. Maar wat win je daar mee?

Je maakt jezelf gek. Ik was opgelucht toen ik het toch maar aan mijn vriend vertelde. Gedeelde smart is halve smart.

Hou je ons wel op de hoogte?

@Boma, morgen je laatste!!!!!!!!!!! Dat is een feestje waard. Nog even en dan volg ik jou. Bergamot is 2 dagen na mij klaar. Kunnen we allemaal verder met de volgende stappen. Maar laten we die klote chemo lekker achter ons.

Ik moet ook nog aan de hormoontherapie. Zie ik ook wel tegenop. Maar zal eerst maar eens de chemo afronden.

Ik wil rust. Het word me nu toch echt wel een beetje teveel. Over 1 week zit ik al een paar dagen in mijn nieuwe stekkie. Zit ik niet meer elke avond alleen. Nu is vriendje elke avond klussen.

Voel ik me geestlijk weer een stuk beter. Kan ik misschien weer werken en hoef ik nog maar 1 chemo.

Nog even doorbijten. Dan komt die rust vanzelf.

Hou ook jij ons op de hoogte van je laatste chemo?

Hoe is het eigenlijk met je nagels? Veel last van?

tot gauw allemaal.

liefs marcec
Hoi Marcec,

Denk morgen aan je!!!!!!!Ook jij hoeft er morgen om deze tijd nog maar eentje in te prakken.Zaterdag in je nieuwe huis met lekker je mannetje om je heen;moet jij is opletten hoe fijn je misschien zondag ochtend wakker wordt.

Valt er wellicht wel iets van je af wat betreft al die spanningen van de verhuizing.Dan is dat ook weer acher de rug.Heb zelf van de week een gesprek gehad met de plastisch chirurg ivm een eventuele reconstructie.Ben waarschijnlijk na de zomer vakantie al aan de beurt;ook weer opbouwend zal ik maar zeggen.

Heeeeeeeeeeeel veel sterkte morgen,en nogmaals,denk aan je,liefs en succes met chemo,verhuizing,moeheid en wennen op je nieuwe stekkie...Boma
Bergamot,

Ook jij uiteraard heeeeeel veel sterkte met je laatste kuur,natuurlijk zijn mijn gedachten ook bij jou al schrijf ik daar niet altijd over;sterkte meis!!!

Liefs,Boma
Lieve Marcec,

dank voor je reactie. Ik hoop dat het vandaag "goed" gaat en dat het meevalt. Ik kan me niet eens voorstellen hoe zwaar het voor je moet zijn. Ik heb het gister toch maar even met mijn vriend besproken, ik zat er toch mee en dat merkte hij direct. Gelukkig was hij heel lief en hij heeft nog een keer gevoelt maar hij voelde niet wat ik voel. Misschien komt dat omdat hij anders voelde dan ik... Ik wilde hem heel graag geloven dat er niks zit maar toen voelde ik zelf weer en toen zat t er nog steeds helaas. Morgen om tien voor elf naar de dokter, ik hoop zo dat ik me druk maak over niets. Als ik ben geweest zal ik hier nog even zetten wat hij de dokter zei. Jij heel veel sterkte en een *;
Sterkte vandaag Marcec.

En alle andere dames natuurlijk ook, jullie zijn stuk voor stuk kanjers!
Wat wilde ik nou toch typen?
Hoi,

dank jullie voor de lieve reacties. Het prikken ging erg goed. Nog 1 ader moet ik hebben. Ben erg moe. Gisteren maakte ik me erg druk vanmorgen was ik een stuk rustiger. Tijdens het inlopen vind ik het altijd wel moeilijk.

Maar goed, het zit er weer in. Vooral de eerste week even doorbikkelen en dan hopen op twee redelijke weken. Maar je verzwakt he? Maar ik ben ook nog jong. Ik vertrouw op het lichaam wat me eerst in de steek heeft gelaten.

Ga nu weer liggen. Ik ben er snel weer. Ambrosia, laat me niet te lang in spanning. Mijn vriend voelde mijn knobbel heel erg goed.Misschien een schrale troost. Ik ga duimen voor je.

Sta erop als je je te druk maakt op foto's en een echo. Laat je niet afschepen hoor.

Mimsey, jij extra bedankt. Ik mag niet klagen. Jullie ook sterkte!

Liefs marcec
Lieve Marcec,

rust maar lekker uit na zo'n dag. Je lichaam heeft je dan wel in de steek gelaten maar nu heb je er hopelijk wel voordeel mee dat je nog jong bent. Je wordt vast helemaal beter en dan gaan we t vieren hier! Ik denk aan je en ik hoop dat je snel herstelt komende weken.

Als ik morgen bij de dokter ben geweest zal ik zo snel mogelijk even laten weten wat hij zei. Ik heb even gegoogled en ik kwam steeds uit op een goedaardig iets wat veel vrouwen tussen de 15 en 25 hebben. Het is een beweeglijke "rubber"achtige plek die geen pijn doet. Meestal halen ze het weg maar soms laten ze het ook zitten omdat het geen kwaad kan. Ik hoop nu heel erg dat dit het ergste scenario is wat er morgen kan gebeuren. Mijn vriend heeft morgen wel vrij genomen en gaat met me mee ( hij is echt een schat!). Hou je taai

xxx
Hoi,

Ik hou het in de gaten, Ambrosia. Fijn dat je vriend mee gaat.

@Boma, sorry ik was een beetje erg egoistisch. Hoe is het met jou?

Ik neem aan wel goed. JE BENT KLAAR MET DE CHEMO!!!!!!!!!

Gefeliciteerd. Geniet ervan. Hoop op zo min mogelijk bijwerkingen.

Ik ga richting bed. Eerst mijn "haar" nog wassen. Raar hoor. Je haar wassen  in een teiltje.

Hoop dat je het me niet te kwalijk neemt. Vergeten doe ik je echt niet. Al zou ik het willen, ha ha.

Hoop snel op goed bericht van jouw kant.

liefs marcec*;
hey,

Bij de dokter geweest, geen erge dingen. Ik heb volgens de dokter gewoon nog jonge borsten waar weinig vet in zit, daarom voel je wel honderd bobbels, knobbels en hobbels. Hij vond het wel heel goed dat ik was gekomen en voelde idd 1 grote bobbel maar volgens hem was t niks engs, hooguit een opgezette klier die vanzelf weggaat. Een knobbel is pas gevaarlijk als hij hard is en als je bijvoorbeeld scherpe randjes voelt. Nu voelt alles als rubber dat is dus alleen een teken van een gezonde en vooral jonge borst. Ik moet zeggen dat ik echt opgelucht ben en toch heel blij dat ik ben geweest. Bedankt voor je lieve reacties.(Marcec)

Ik blijf toch dit topic volgen, ik hoop enorm dat je binnenkort een nieuw topic kan openen met Genezen van borstkanker. En dat geldt voor alle vrouwen die met deze vreselijke ziekte te maken krijgen, dat gun je werkelijk niemand. Knap hoe jullie doorgaan en je er door heen slaan. Heel veel sterkte voor iedereen hier.
Hoi Ambrosia,

zat even een boterham te eten en zag een gewelidig geruststellend berichtje van jou. Mooi zeg. Altijd fijn, goed nieuws.:) Ja, mijn knobbel was hard.

Fijne reactie van je huisarts. Elke huisarts moet dit wel serieus nemen. Maar heb het vermoeden dat de meesten dat ook wel doen.

Hou het gewoon goed in de gaten, dat kan nooit kwaad.

Ik voel me nu nog redelijk goed. Hopen dat dat zo blijft. En de bijwerkingen meevallen.

Overmorgen naar mijn nieuwe huisje. Spannend hoor. Ben nogal een honkvast typetje. Blijven zitten waar je zit. Ook qua werk ben ik zo'n muts.

Maar werk nu anderhalf jaar ergens anders(na 15 jaar op dezelfde plek te hebben gewerkt), nu een andere woning(na 11 jaar hier gezeten te hebben)

Dus het word nog wel wat met mij. Oh ja, en al 12 en half jaar dezelfde vriend.

Ik ben maar een saaie doos als je het zo op een rijtje ziet. Ha ha

Avontuurlijk ben ik niet. Maar heb dit jaar even genoeg avonturen gehad voor de komende jaren.

Kan niet wachten met dat nieuwe topic. Over 4 weken kan ik echt met het herstel beginnen.

Ik blijf zeker posten.

tot gauw.

Bomaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!! Alles goed?

liefs marcec
Hallo allemaal,

Nou het is zo ver hoor...........helemaal klaar met die rottige rot chemo's.!!!!!!

Toen we het ziekenhuis uitliepen,schoot ik wel even vol hoor(van pure blijdschap)Waarop manlief heel droog zei;vindt je het zo jammer dat het afgelopen is.Waarop ik weer antwoorde;begin ik het net leuk te vinden,mag ik niet meer terug komen!Puntje bij het paaltje lagen we dus dubbel van de lach toen we bij de auto aankwamen.

Moet het alleen de komende weken heeeeel rustig aan doen van de internist,om dat mijn witte bloed lichaampje heel laag zijn.Rustig aan is niet mijn sterkste punt,maar het is voor een goed doel,dus het moet maar even.

En Marcec..........jij ook op naar de laatste hè!Da's nou nog eens goed nieuws.Hopelijk blijf jij je ook in die beruchte laatste loodjes vrij goed voelen.Hoop het zo voor je meid.

Ook Ambrosia;gefeliciteerd!Wat een opluchting voor je,geniet ervan.

Nou binnenkort gaan we inderdaad een topic beginnen over het leven na al die chemo shit.Gaan we lekker zeuren over opvliegers enzo door de hormoon therapie ha,ha,ha.Liefs voor allemaal en sterkte,Boma
Hoi,

Fijn wat van je te horen Boma.

Ik schoot gisteren ook vol. Ik ben nu al zo blij dat ik nog maar 1 keer hoef. En het is zo confronterend steeds.

Mijn nieuwe slogan is: emo van de chemo.

Ik verlang naar het einde van de chemo. Hoop dat mijn witte bloedlichaampjes het goed blijven doen. Hoorde gisteren van de pleeg dat ze niet beter konden. Ook de rest van de uitslagen waren goed, die hoorde bij een jonge meid. ha ha Maar ja, toen had ik "pas" 3 kuren achter de rug.

Toen ik maandag bij de internist was, was de uitslag nog niet binnen.

Het kan zijn dat ik een aantal dagen ofzo niet on-line ben. I.v.m de overhuis. Ben benieuwd of mijn provider mij mee overhuist. Dat is nog een verrassing.

Anders moet ik even naar mijn moeder. Ben redelijk verslaafd aan mijn computer. Vanaf morgen moeten ze het overzetten. Ik geloof er niets van.

Maar dan weten jullie dat.

Boma, geniet van het feit dat je niet meer hoeft. Ik volg je snel.  En probeer het idd erg rustig te doen. Het is maar voor even. Het is voor een goed doel.

Kun je eindelijk aan het herstel beginnen. Haren die terug groeien.

Ook niet onprettig. Alhoewel, ook op de verkeerde plekken natuurlijk.

Moeten we daar weer aan de slag.

tot gauw en sterkte iedereen die het nodig heeft.

Lalotta, jij ook he meid. Lees natuurlijk ook met jou mee.

Je doet het goed. Meer kan je niet doen.

*; voor jullie allemaal.

liefs marcec
alles was goed, moest wat aanvullend onderzoek gedaan worden (stress!!!) maar niks aan het handje.

Bedankt voor jullie support!
Ha Meds,

super, wil geen lotgenoten erbij. Nou, ik neem aan dat je weer gerustgesteld bent na de stress. En nu weer genieten.

Fijn dat je nog even iets liet weten.

Dank je wel.

En dat support dat spreekt voor zich.

groetjes marcec
Ook bhier is er iemand die maandag met spanning een foto gaat alten maken.

Alleen mijn man weet ervan. De lieverd heeft vandaag nog even vrij geregeld van zijn werk (ik hoorde vandaag dat ik maandag mag komen). Ik wil mijn ouders nl nog niets vertellen. Als er niets is zitten zij voor niets in de zorgen en hun gezondheid is al niet zo goed.

Mijn ha heeft me doorgestuurd. Hij wil gewoon weten wat het is. Ik zelf ben er bang voor. Ben 35 en heb een zoontje van 5. Als het zo zou zijn, dan laat ik het me iig niet ontnemen om hem te zien opgroeien. Een goeie die dat lukt.

Verder wil ik even kwijt dat ik de dames, die helaas wel geconfronteerd zijn met deze rotziekte en hier schrijven, echt enorme kanjers vindt. Als ik lees hoe jullie je er doorheen slaan.......chapeau en pet af!
Hoi Claudia,

Hier even iemand die ontzettend voor je gaat duimen as maandag.Weet zelf helaas hoe die rottige rot angst voelt.....

Voorlopig gaan we er natuurlijk van uit dat het niets bijzonders is hè?(kan natuurlijk ook)En in het slechtste geval moet je misschien even kijken naar bv bergamot,marcec en mij.Laten we dus bij deze afspreken dat jij je zoon gewoon straks ziet puberen,uit huis gaan(boehoe)en misschien trouwen of samenwonen.Nogmaals;zal erg voor je duimen(misschien helpt het wel)en hou je ons op de hoogte?Sterkte meis!Groetjes Boma.
Hallo meiden

Boma...ik neem jullie ook als voorbeeld, zou het bericht luiden dat ik idd de ziekte heb(sorry, maar ik durf het gewoon nog niet uit te spreken).

Ik heb me ook voorgenomen om al die dingen die jij beschrijft te gaan beleven, als het zo zou zijn.

Ik zal er alles aan doen om er voor mijn zoon te zijn. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem alleen te laten.

Bedankt dat je voor me wil duimen.

Nogmaals ik vindt jullie echt een voorbeeld.
Hoi,

Nou Claudia, ik ga morgen heel hard voor je duimen.

Het is erg spannend. Ik had het ook verder niemand verteld. Vooral mijn moeder en broer niet. Die gingen samen op vakantie. Anders zouden ze niet gaan. Heb hun pas dinsdags ingelicht terwijl ik vrijdags de diagose kreeg.

Maar we gaan ervan uit dat het allemaal goed is bij jou. Kom op. Maar zoals ik al vaker zeg: laat je niet afschepen.

Probeer je niet te druk te maken. Wacht eerst morgen maar even af.

En hou ons op de hoogte. Ik kan wel wat goed nieuws gebruiken. Jij ook!!!!

Zit nu een beetje weer in mijn chemo-dip. Mijn eerste echte dag in het nieuwe huis. Raar hoor. Gelukkig heeft vriendje alles aangesloten, zodat ik nog contact heb met de buitenwereld.

Ik merk dat ik me beter voel als ik afleiding heb, maar heb geen energie om afleiding te zoeken. Even de eerste week doorbikkelen en dan moet het weer beter gaan. Nu keelpijn, droge mond, erg moe en nog wat van die dingen, bah!

Hoop dat het met jullie goed gaat. Hoe voelt het Boma? Je hoeft nu niet meer terug voor de k*t chemo. Dat moet gewoon goed voelen.

Ik voel me nu rot en denk, shit, ik moet nog een keer.

Ga wat proberen te eten.

Sterkte allemaal.

groetjes marcec
Hoi Marcec,

Over zestien dagen................heb jij ook je laatste gehad!!!!En ik kan je melden;dat voelt heerlijk!Ben wel erg moe voor het eerst eigenlijk,maar weet nu dat mijn lichaam niet nog een keer die bagger erin hoeft te proppen,en dat is een heeeeeeeeel prettig idee.Stond daarnet in een winkel en toen kwam er een hele grote regenbui.Bleef iedereen staan wachten totdat het minder werd,en ik?Ik ben lachend door de regen naar de auto gelopen(mijn haar wordt tenminste niet nat ha,ha,ha)Heerlijk die regen in je gezicht,zelfs daar geniet ik van.Iedereen keek me wel na alsof ik niet goed bij m'n hoofd was,maar ook dat boeide me totaal niet.Jij hebt nu weer een hele grote stap genomen hè,met die verhuizing.Zal best even wennen zijn denk ik,hoop dan ook voor je dat je jezelf al snel thuis zal gaan voelen op je nieuwe plek.Je hebt van die mensen die bij wijze van spreken drie keer per jaar kunnen verhuizen,nou dat zou ook niets voor mij zijn hoor.Ben wat dat betreft erg voor gewoontes en veiligheid(voor zover je dat zelf kan bepalen...)Misschien ben je door alles bij elkaar nu ook wel extra moe na die vierde kuur.Maar deze week gaan we weer een beetje opkrabbelen als het goed is.Ben ook erg benieuwd naar de foto van Claudia,zal nog wel geen uitslag van zijn denk ik.Laten we inderdaad maar hopen op goed nieuws.Nou Marcec,dat het nieuwe huis jullie alleen maar geluk en voorspoed mag brengen,en sterkte met die beruchte laatste loodjes;hou vol nog eentje te gaan meid;je kan het!!!!Liefs,Boma
*;

Voor jullie!*;

Erik is de Mol en HPL de Lul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven