Gezondheid alle pijlers

Breuk pols

30-08-2012 17:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren mn pols gebroken door een stom ongelukje. Nare breuk, dus gezet (eerst chinese vingers en daarna een chirurg aan mn arm trekkend)

Nu veel pijn, heb wel pijnstillers gekregen maar kan niet zeggen dat het veel helpt. Met name bewegingen van de duim veroorzaken behoorlijk ongemak. De stand was na het zetten goed, maar dechirurg gaf aan dat er wel kans is dat het weer verschuift, dan moet ik onder het mes.

Wie heeft ervaringen? wanneer wordt de pijn minder? komen verschuivingen en dus alnog operaties vaak voor? Hoe lang voor ik mn handfunctie weer volledig terug heb?

Thanks voor jullie reacties!
Oeh ouch! Sterkte. (heb geen ervaring)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je houdt nog wel een paar dagen pijn, niet om je te ontmoedigen, pijnstillers krijg je niet voor niets. Na een paar dagen kunnen ze d.m.v. een röntgenfoto zien of de breuk goed gezet is. Hoe snel een breuk geneest hangt ook af van je leeftijd, als je dertig bent is de kans groot dat je over een week of zes weer aardappelen kunt schillen, als je zeventig bent kan het drie maanden duren.
verba volant, scripta manent.
Paar jaar geleden pols gebroken. Eerste paar dagen wel last van gehad, met name een pijnlijk bonzend gevoel. Gaat vanzelf weer over, gewoon arm zoveel mogelijk ontlasten. Bij mij bleek utiteindelijk het bot ietsje scheef aan elkaar te zjn gegroeid, hebben ze zo gelaten. Beterschap!
Ik heb mijn pols ook eens gebroken, zeven weken lang heeft het in het gips gezeten. De eerste dagen was het nog zeer pijnlijk, daarna verminderde de pijn. Ik weet niet hoe groot de kans is op verschuiving, dit was bij mij namelijk niet het geval.
Met pijnstillers is het wel belangrijk om een spiegel op te bouwen. Dus iedere 4 uur 2 paracetamol. Alleen 1 om de pijn tegen te gaan werkt niet
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn dochter heeft ooit haar ellepijp en spaakbeen gebroken, wat ook gezet moest worden. Zij is een aantal dagen echt ziek geweest van de pijn. Ziek als in grieperig en koortsig. Na een aantal dagen was dat gelukkig wel over en ze heeft verder geen nadelige gevolgen overgehouden aan de breuk.

Neem je rust en accepteer dat het even nu niet anders is, al je energie gaat nu zitten in het herstel van je pols. Mocht je het niet vertrouwen qua pijn, dan kun je altijd weer even contact opnemen met je arts. Sterkte!
Inderdaad, een spiegel opbouwen eerst van Paracetamol (die hielpen bij mij ook beter dat andere pijnstillers die ik voorgeschreven had gekregen). De eerste dagen waren bij mij ook pijnlijk, gelukkig was dat na een paar dagen over. Bij mij was daarna gelukkig ook niets gaan verschuiven, wel 8 weken in het gips gezeten (viel tegen, de prognose was 6 weken). Dag voor ik op een verre reis ging mocht het gips er pas af en heb ik een brace gekregen (een beetje ter bescherming). Mijn pols is wel een jaar lang nog erg stijf gebleven, muntgeld aannemen of shampoo er op gieten kon toen ook echt niet, ik kon niet ver genoeg draaien Met fysio ben ik na ca. 2 maanden begonnen, dit heeft wel geholpen, maar ondanks dat duurde het dus toch best lang.

Beterschap in ieder geval!
dank tot zover!

Ik ben 30 inderdaad, dus ga maar uit van 6 weken. (ook weer autorijden? Mn baas is echt niet blij denk ik..)

Ik heb paracetamol en diclofenac, maar idd wat twintip zegt een grieperig, koortsig gevoel, heel maf.
Ik heb een paar weken geleden mijn pols gebroken en dat was ook een erg lelijke breuk. Helaas heb ik wel de ervaring dat de breuk na het zetten verschoven is. Mijn pols is zelfs 2 keer gezet rn weer verschoven. Daarom ben ik alsnog geopereerd en er zit nu een plaat in die de boel op zijn plek moet houden. Ik was heel erg bang voor dr operatie, maar uiteindelijk is het me reuze meegevallen. Na de operatie zat er geen gips meer om mijn pols. De operatie is inmiddels bijna 3 weken geleden en ik kan mijn pols alweer heel goed bewegen. Natuurlijk is de mobiliteit minder, dus er moet nog wel fysio volgen. Ik heb na de operatie eigenlijk niet veel pijn gehad.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en als je nog vragen hebt, hoor ik het wel. Sterkte!
Leaf, is de 2e keer zetten bij de eerste controle gedaan? of direct na de eerste keer, dat de foto niet goed was? heb je voor je gevoel zelf nog iets gedaan waardoor het vershoof?(minimale beweging kan in het gips merk ik (au!) )

doen ze bij een 2e keer zetten wel weer verdoven in het gewricht?
Heb ook eens mijn pols gebroken, kreeg op mijn kop van de gipsmeester omdat ik teveel met mijn arm bleef doen. Rust was het devies.

Over de paracetamol, het eerdere advies om elke 4 uur twee tabletten te nemen is wel veel. De maximale dagdosis is 3 gram (of als het heel zelden gebruikt wordt 4 gram) per dag.

In het ziekenhuis geven we patienten 3x per dag 1 gram (dus elke 8 uur twee tabletten), meer kan slecht voor je lever zijn.
Hoi Roos, de chirurg gaf mij 4x per dag 1 gram gecombineerd met 2 tot 3 x per dag voltaren (diclofenac)

Ik merk ook dat rust idd het beste is, anders doet het meer pijn. moeilijk, ben geen stilzitter. was eerst van plan te gaan werken (administratief) maar zie dat toch echt niet zitten
al vind ik dat laatste wel lastig hoor, ben altijd bang dat men denkt "je hebt nog een arm en de telefoon opnemen kun je ook.

Maar ja, ik merk gewoon dat zelfs veel typen met de andere arm gewoon vervelend aan gaat voelen, geen ontspannen houding ofzo denk ik
Heb mijn pols 2 kaar terug gebroken en moest ook gezet worden. De eerste dagen waren pijnlijk maar na een week of 4 stond ik alweer achter de bar met mijn gips arm te werken.

Het ziekenhuis had bij mij om de 2 weken foto's gemaakt om te kijken of alles nog steeds op zijn plek zat. En ik kreeg ook telkens nieuw gips.

Veel beterschap met je pols!
Het blijft een beetje behelpen. Vorige week kunststof gips gekregen (2 weken 'echt gips want ze durfden na 1 week toch nog niet te wisselen)

Er begint nu weer wat ruimte in het gips te ontstaan, wat ook goed kan omdat er vorige week nog zwelling zat. Echter zijn die kleine bewegingen die nu in het gips kunnen nog steeds pijnlijk. Is dat normaal, na ruim 3 weken? Moet ik toch weer bellen met de gips kamer maandag, moet er wellciht toch weer een keer gipswissel plaatsvinden? In principe moet ik over 2 weken pas weer terug
Het is normaal dat het gips langzaam wat losser gaat zitten doordat je spieren iets in volume afnemen.. Dat het nog steeds pijn doet na drie weken is heel normaal, ook als je bot weer volledig aan elkaar gegroeid is zal het voorlopig nog wel pijnlijk/gevoelig blijven.

Je kan voor de zekerheid even met de gipsmeester bellen maar ik verwacht niet dat het gips nu al gewisseld moet worden, tenzij je het echt heen en weer kunt bewegen.

Hoe snel je je handfunctie terug krijgt is afhankelijk van het soort breuk en je conditie (en uiteraard hoeveel tijd en moeite je er in wil steken)
Dank je wel badmuts, het klinkt alsof je er verstand van hebt.

tijd en moeite, uiteraard, ik wil echt 100% herstellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven