Gezondheid alle pijlers

Buikpijn na bier

12-03-2015 09:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem en ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben. Binnen mijn vriendenkring is het niet bekend dus daarom vraag ik het hier even.

Ik ben een 22-jarige student in het zuiden van het land en ik werk naast mijn studie in de horeca. Voordat ik studeerde (tot mijn 18e) vond ik bier vies en dronk ik het nooit. Nu ik hier woon wilde ik niet de enige zeur zijn die liever wijn wilde bij elk rondje in de kroeg, dus ben ik bier gaan 'leren' drinken. En ik vond het lekker!

Nu wil het zo zijn dat ik na het tweede/derde biertje enorme buikpijn krijg. Van het soort dat ik even moet liggen om overgeven te voorkomen. Ik ben redelijk klein en slank en kan slecht tegen alcohol, maar drie/vier wijntjes kan ik zonder problemen hebben.

Beetje een luxeprobleem maar hebben hier meer mensen last van? Kan ik misschien niet tegen gist of hop? Ik kan natuurlijk naar de dokter maar ik ben benieuwd of dit een bekend probleem is.
Ja, ik ga na 2 biertjes over mijn nek (nog los van dat ik het vies vind) en ik drink dus gewoon geen bier... nee, ook niet toen ik nog student was.
Wat dacht je van gewoon na 1 biertje stoppen?

Wat een non-probleem. Ja, er zullen meer mensen zijn die dat hebben.
Je hóeft natuurlijk geen bier te drinken.
quote:Thordis007 schreef op 12 maart 2015 @ 09:24:

Wat dacht je van gewoon na 1 biertje stoppen?

Wat een non-probleem. Ja, er zullen meer mensen zijn die dat hebben.Natuurlijk kan ik wijn/fris/thee gaan drinken, dat is het probleem niet. Ik ben gewoon benieuwd wat het is.
Nou, dan maar geen bier drinken he. Of ben je dan de risee van de studentenvereniging/kroeg en wordt je met pek en veren verjaagd?
Het kan van alles zijn. Maar als je verder geen klachten hebt gaat een huisarts echt niet uitzoeken waarom jij blijkbaar niet tegen bier kunt.
Nogmaals: ik drink geen bier meer, dus dat is het probleem niet. Ik zit niet bij een studentenvereniging en ik ga zelden uit, maar ik ben gewoon benieuwd waarom ik zo'n heftige reactie krijg en of meer mensen dit 'probleem' hebben.
quote:zumzum schreef op 12 maart 2015 @ 09:32:

Nogmaals: ik drink geen bier meer, dus dat is het probleem niet. Ik zit niet bij een studentenvereniging en ik ga zelden uit, maar ik ben gewoon benieuwd waarom ik zo'n heftige reactie krijg en of meer mensen dit 'probleem' hebben.

Ik snap het gezeur hier ook niet zo.

Gewoon een hekel aan studenten, denk ik.

Hoe dan ook, ik herken het niet. Krijg wel een enorme plofbuik van bier.

Zo'n opgeblazen buik.

Ik drink dus liever één zwaarder biertje, dan een hele avond pils.
Alcohol , gist of een ander onderdeel van het bier intolerantie. Zoiets. Misschien staat e rop google wat?

Geef die link dan even. Ik wil dat ook bier intolerantie.
Wat een nutteloze reacties hierboven. TO vraagt zich toch alleen af waardoor het komt, op zich best interessant aangezien het dus niet aan de alcohol ligt. (Wijn wil prima)

Ik krijg zelf ook af en toe het plofbuik gevoel, maar dan meer de volgende dag. Kan prima een avond bier drinken.

Misschien eens experimenteren met andere soorten bier, neem aan (gezien zuiden) dat er waarschijnlijk Bavaria wordt gedronken, daar wordt niemand beter van.

Probeer eens een ander merk, Heineken vind ik toch soepeler dan Hertog-Jan of Grolsch. Of neem een compleet ander soort bier zoals rosé-bier, wit-bier, sol, Desperado's, trappistenbier, Guinness. Smaken genoeg!
Silence is golden. Duct tape is silver.
Dank voor jullie reacties!

Google heeft me (tot nu toe) niets opgeleverd. Ik herken die plofbuik wel heel erg. Bij mij doet het dan misschien meer pijn dan anderen.

Verschillende biersoorten heb ik al geprobeerd (dacht ook dat het misschien aan een bepaald merk lag). Rosébier, alchoholvrij, donker, amber, maakt niet uit, ik heb het bij elke soort. Vandaar dat ik dacht aan gist of hop intolerantie (als dat bestaat, geen idee).

Dan zal het voortaan helaas maar blijven bij één bier per avond
Ik herken het uit m'n eigen studententijd! Bij mij werd het denk ik door de gist veroorzaakt. De volgende dag ook altijd erge last van darmen na een biertje of 5 .

Heb het nog steeds. 1 speciaal biertje op het terras kan prima, maar beter een wijntje of frisje!
Heb je dat misschien ook nadat je 3 glazen fris met prik hebt gedronken?

Ik denk dat het wel eens met de gist of dergelijke te maken kan hebben.

Ik heb trouwens ook het idee dat je bier makkelijker sneller drinkt dat een wijntje, dus wellicht ligt het daar ook aan? Weet niet of dat voor jou geldt?
Je buik is zo groot, zo'n halve m2 dus er valt niets over te zeggen met zulke globale info. Ga met je buik naar een arts en vertel je gedetailleerd je klacht en wijs op de plekken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven