Gezondheid alle pijlers

Bult borst.

19-09-2012 19:03 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik heb al ongeveer 1 jaar last van een bult(je) in mijn rechterborst. Het is ongeveer begonnen toen mijn vader overleed vorig jaar. In eerste instantie dacht ik gewoon dat het door de stress kwam dat het pijn deed. Nu bijna 1 jaar later zit het bultje er nog steeds en als ik er op druk doet het pijn. Toen ik een paar weken geleden op vakantie was, deed de bult heel erg pijn en was hij ook behoorlijk gegroeid. Maar 2 weken erna was hij weer kleiner geworden.

Dus even een samenvatting: ik heb een klein bultje bij mijn rechterborst, je voelt hem met aanraken (ziet hem niet) en doet regelmatig pijn. Verder groeit hij en slinkt hij daarna (1 a 2 weken later) ook weer. Wel zit het bultje er altijd. Nu ben ik er 2 weken geleden mee naar de dokter geweest en die heeft gevoeld. Ze wist niet wat het was en we hebben afgesproken dat ik zou bellen wanneer de bult weer zou zijn gegroeid en meer pijn deed.Ook moest ik bijhouden of het te maken heeft met mijn menstruatiecyclus. Toen ik op vakantie was deed de bult 1 week voordat ik de laatste pil in zou nemen heel veel pijn tot na de stopweek. Deze maand is het nog helemaal niet gegroeid. Ik weet dus ook niet of er een verband in zit. De dokter dacht dat het misschien ook wel op mijn rib kon zitten.

Nu maak ik me eigenlijk toch alsnog wel een beetje zorgen. Als een bult groeit en slinkt is het niet waarschijnlijk dat het borstkanker of huidkanker is neem ik aan. Zijn er hier dames die er ervaring mee hebben. Die zelf ook een bult hebben gehad die groeide en daarna weer afnam? Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring en die kunnen vertellen wat het bij hun was.
What you do today, can improve all your tomorrows.
Terug naar de huisarts en laat je doorverwijzen. Gewoon het zekere voor het onzekere. Je moet toch weten waar je aan toe bent, zo in onzekerheid zitten heeft ook geen doel.
HA, kan alles zijn, ook een onschuldige cyste, laat het medisch onderzoeken. Ik begrijp niet hoe je daar zolang mee kan wachten, maar ik zal je de horror verhalen besparen voor je eigen gemoedsrust.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon teruggaan, en je laten door verwijzen.

ik zou er echt niet mee wachten hoor! beter het zekere voor het onzekere, daar betaal je ook genoeg voor.

Vind het trouwens wel, dat je lang gewacht hebt als je pas na 1 jaar na de huisarts gaat. Zou ik zelf zolang noooit mee wachten, Bultje in je borst zou ik ontzettend serieus nemen.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
kan gezwollen kliertje zijn, heb ik ook gehad. maar idd, bij twijfel, gewoon terug naar de HA. hij moet je serieus nemen en als jij je er niet fijn bij voelt, gewoon een verwijzing aanvragen! succes!
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Teruggaan naar je huisarts en vraag of je verwezen kan worden voor een echo en een mammogram. Het klinkt echt niet alsof er echt wat mis mee is, misschien een cyste of bindweefselbultje, maar na een jaar(!) is dat echt wel iets wat je zeker wil weten
Ik zal nog even de reden geven waarom ik 1 jaar gewacht heb. 1 jaar geleden begon de pijn, af en toe had ik pijn. Ook met hardlopen en bukken deed het pijn. Maar ik heb (hoe dom) nooit gevoeld aan mijn borst of daar in de buurt. Ik dacht dat het pijn van binnenuit was (van de stress dacht ik). Ik ben toen ik op vakantie was er pas achter gekomen dat er dus gewoon een bult zit. Dus vandaar dat ik zo lang gewacht heb.

Heb vorig jaar een zeldzame vorm van huidkanker gehad en neem het daarom ook zeker serieus. De dokter nam het ook serieus, alleen ze dacht dat een foto maken niet veel zin had, aangezien het bult(je) niet heel groot meer is. Daarom wilde ze dus dat ik weer terug zou komen als het weer wat groter was zodat ze nog een keer goed kon voelen.

Ben verder wel vrij jong, dus misschien dat dat een reden kan zijn, dat ze me niet meteen al heeft doorgestuurd?
Kan het mij ook wel weer voorstellen hoor. Ik heb ook weleens door stress pijn op de borst. Daarnaast heb ik een oud collega met onrustig weefsel in borst, maar nooit kanker, wel steeds controle om het in de gaten te houden. Mijn oma (maar die is dus in de 80 dus spiegel je niet aan haar) heeft 1,5 jaar met borst kanker doorgelopen zo erg dat beide borsten aan elkaar vergroeid waren (sorry nu krijg je toch het horrorverhaal).

Laat je voor de zekerheid toch ff onderzoek. Er vast weinig aan de hand, maar dan weet je het zeker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Oke, Wat erg voor je dat je al eens kanker gehad hebt.

Misschien is het dit helemaal niet hoor! Het kan van stress komen, het kan vetbultje zijn, en het kan ook een soort ''ziekte''zijn waarbij je gewoon bultjes krijgt in de borst, of op andere plekken ( weet even niet hoe dat heet). Maar dat is ook gewoon onschuldig verder, vind het wel gewoon raar dat je dokter een foto onnodig vind? Zeker gezien je verleden, en je leeftijd eheft er niets mee te maken je kan het op alle leeftijden krijgen en zeker omdat jij het al eens hebt gehad. Ik vind niet dat je dokter je echt serieus neemt, eerlijk gezegd.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:flower_ schreef op 19 september 2012 @ 19:31:

Ben verder wel vrij jong, dus misschien dat dat een reden kan zijn, dat ze me niet meteen al heeft doorgestuurd?

Je leeftijd mag geen reden zijn om je niet door te verwijzen.

Maak een afspraak bij de HA en verzoek om een doorverwijzing.

Leven met de stress van "zal het wel of zal het niet" is ook geen pretje en doet je ook geen goed. Helemaal met je geschiedenis in het achterhoofd.

Sterkte en we hopen op het beste.
Jonge leeftijd is een voordeel, maar geen zekerheid. Net zoals de veranderingen in grootte en pijnklachten met je cycluys mee (zo klinkt het) positief zijn, maar geen garantie.

Hie oud ben je? Als je jong bent is je klierweefsel vrij dicht en dan doen ze soms liever geen mammo (ik noem het beestje maar bij de naam).
Ik ben 20 jaar.

Ik heb eerlijk gezegd helemaal niet echt vertrouwen meer in huisartsen en chirurgen. Vorig jaar had ik dus een bult op mijn rug, ik naar de huisarts gegaan. Zij zei toen dat het NIET kwaadaardig was, maar omdat hij te diep lag durfde ze hem niet weg te halen en moest ik naar het ziekenhuis. Een chirurg (oude man) heeft de bult weg gehaald en zei dat het NIET kwaadaardig was, maar dat ze altijd voor de zekerheid de bult naar het lab sturen. 2 weken later te horen dat het huidkanker is en dus wel kwaadaardig. Dusja eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed wie of wat ik kan geloven, zelfs huisartsen en chirurgen niet.
Je verhaal komt erg overeen met mijn pols. Ik heb daar ook een bobbel/bult zitten dat soms groot is en pijn doet, en dat dan een paar dagen tot een week. Daarna wordt de bult kleiner en de pijn neemt af. En na een paar weken heb ik weer een bult. Nu trouwens 4 weken al niet gehad.

Ik weet dat het eigenlijk verstandig is om hiermee naar de huisarts te gaan. Maar ik wil dan juist wel gaan als die bult er zit, en die kan ook in 1 dag afgenomen zijn. En dan op die momenten heb ik juist geen tijd/zin om naar de huisarts te gaan.

Ik ben erg benieuwd wat het bij jou is.
Het komt inderdaad heel erg overeen. Ik had op een zondag nog een grote bult zitten, dus ik maandag bellen naar de dokter. Ik wilde graag een vrouwelijke dokter dus kon die vrijdag terecht en tja die vrijdag was de bult heel klein. Is inderdaad lastig om dat goed te plannen.

Staat nu in mijn dossier bij de huisarts wel dat als die bult weer groot is, ik er meteen tussen moet. Dus ook al zitten ze eigenlijk vol. Dus dat scheelt wel. Alleen nu moet ik bijna weer ongesteld worden en is de bult (helaas ook wel) niet gegroeid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven