Bulten / abces / cyste in schaamstreek
dinsdag 25 mei 2010 om 08:51
Hoi dames,
ik ben een beetje radeloos aan het worden..
Sinds 2 jaar terug heb ik last gekregen van bulten in mijn lies, schaamstreek, schaamlippen, die 'omgeving' .
Ik ben hier toen tot 4x toe aan geopereerd.
Ik had koorts, overgeven en kon niet lopen, zo'n heftige pijn...
Het bleek te gaan om atheroomcyste's en een soort van puistjes.
Toen er eindelijk na die operatie's een jaar vanaf te zijn geweest, begon het begin dit jaar weer.
Het lijken wel paddestoelen, die uit de grond schieten! Met zoveel tegelijk komen ze. Weer ben ik er begin dit jaar aan geopereerd.
Want de pijn was te erg, en uit zichzelf gaan ze moeilijk open..
Dat is nu 2 maanden terug. En weer kreeg ik gisteren last.
Zitten er weer 2!
Ik probeer er vanaf te blijven, en leef zo gezond mogelijk!
Het blijkt dat ik 'vuil' bloed heb, en iets van een bacterie..?
Ik heb een maand antibiotica gehad, maar dit hielp niets..
Ik weet echt niet meer wat te doen...
Slik vitamine pillen, en drink brandnetelthee, dit is bloedzuiverend. Eet gezond, ik sport. Rook wel.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik zou graag wat verhalen van andere willen horen?! Ik ben een beetje op en moe van alles.. Heb geen idee meer, hoe dat ik er nu vanaf moet komen.
Het kan zijn van het scheren trouwens..
Maar ja, om nou zo'n bos te laten groeien.. Vind ik niets.
Ik hoor jullie graag meiden!
Alvast super bedankt!
ik ben een beetje radeloos aan het worden..
Sinds 2 jaar terug heb ik last gekregen van bulten in mijn lies, schaamstreek, schaamlippen, die 'omgeving' .
Ik ben hier toen tot 4x toe aan geopereerd.
Ik had koorts, overgeven en kon niet lopen, zo'n heftige pijn...
Het bleek te gaan om atheroomcyste's en een soort van puistjes.
Toen er eindelijk na die operatie's een jaar vanaf te zijn geweest, begon het begin dit jaar weer.
Het lijken wel paddestoelen, die uit de grond schieten! Met zoveel tegelijk komen ze. Weer ben ik er begin dit jaar aan geopereerd.
Want de pijn was te erg, en uit zichzelf gaan ze moeilijk open..
Dat is nu 2 maanden terug. En weer kreeg ik gisteren last.
Zitten er weer 2!
Ik probeer er vanaf te blijven, en leef zo gezond mogelijk!
Het blijkt dat ik 'vuil' bloed heb, en iets van een bacterie..?
Ik heb een maand antibiotica gehad, maar dit hielp niets..
Ik weet echt niet meer wat te doen...
Slik vitamine pillen, en drink brandnetelthee, dit is bloedzuiverend. Eet gezond, ik sport. Rook wel.
Heeft iemand hier ervaring mee, ik zou graag wat verhalen van andere willen horen?! Ik ben een beetje op en moe van alles.. Heb geen idee meer, hoe dat ik er nu vanaf moet komen.
Het kan zijn van het scheren trouwens..
Maar ja, om nou zo'n bos te laten groeien.. Vind ik niets.
Ik hoor jullie graag meiden!
Alvast super bedankt!
dinsdag 25 mei 2010 om 09:24
Ik heb trouwens ook gehoord van een vriendin, haar vriendin, die dit dus ook had.
Die heeft alles laten laseren..
Zou dat wat zijn laseren?
Maar tilalia, dit komt dus eigenlijk door je hormoon huishouding ofzo? Omdat je ouder word, je lichaam veranderd?
Opeens kan dat eigenlijk veranderen dan. Ook als je altijd hebt geschoren, kan het opeens opkomen..
Maar tilalia, dit komt dus eigenlijk door je hormoon huishouding ofzo? Omdat je ouder word, je lichaam veranderd?
Opeens kan dat eigenlijk veranderen dan. Ook als je altijd hebt geschoren, kan het opeens opkomen..
dinsdag 25 mei 2010 om 09:26
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:07:
@ janneke,
het zijn niet echt ingegroeide haartjes, af en toe zit er wel eens een pukkeltje. Maar ik heb echt bulten, die van de 1 op andere dag, gigantisch zijn! En dan voornamelijk onderhuids.
Je kan ze dan vast pakken en dan zijn ze formaat grote knikker..
Tuurlijk hebben ze gezegd dat het mede doot het scheren komt. Maar dit doe ik al 10 jaar, nooit ergens last van gehad.
En het is toch raar, dat ik er nu een jaar geen last van heb gehad? En sinds begin dit jaar wel weer!?Maar als je er nu last van hebt gekregen, dan stop je toch meteen met scheren? Liever een bos haar dan steeds ziek en geopereerd, lijkt me. Zo ijdel ben je toch niet? En stoppen met roken lijkt me ook heel wijs.
@ janneke,
het zijn niet echt ingegroeide haartjes, af en toe zit er wel eens een pukkeltje. Maar ik heb echt bulten, die van de 1 op andere dag, gigantisch zijn! En dan voornamelijk onderhuids.
Je kan ze dan vast pakken en dan zijn ze formaat grote knikker..
Tuurlijk hebben ze gezegd dat het mede doot het scheren komt. Maar dit doe ik al 10 jaar, nooit ergens last van gehad.
En het is toch raar, dat ik er nu een jaar geen last van heb gehad? En sinds begin dit jaar wel weer!?Maar als je er nu last van hebt gekregen, dan stop je toch meteen met scheren? Liever een bos haar dan steeds ziek en geopereerd, lijkt me. Zo ijdel ben je toch niet? En stoppen met roken lijkt me ook heel wijs.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:26
Heel herkenbaar, ik heb ze ook, en dan voornamelijk in mijn liezen. Bij mij is het vaak ook rond de periode dat ik ongesteld moet worden/ ben geweest. Ik heb wel een tijdje een andere pil gehad, dacht de diane 35 en toen was het opvallend minder. Nu slik ik die niet meer (ik had last van andere bijwerkingen), en is het weer terug.
Bij mij is ook gezegd dat het scheren niet uit maakt. Vermoedelijk is het hormonaal, (vandaar die andere pil toen) al zijn de meningen daar over verdeeld.
Er schijnt verder ook niet zo heel veel aan te doen te zijn......daar baal ik wel ontzettend van en met mij natuurlijk ook vele anderen. En idd, als je tijdig begint wil fucidin wel helpen en die betadinescrub ook gewoon blijven gebruiken.
Bij mij is ook gezegd dat het scheren niet uit maakt. Vermoedelijk is het hormonaal, (vandaar die andere pil toen) al zijn de meningen daar over verdeeld.
Er schijnt verder ook niet zo heel veel aan te doen te zijn......daar baal ik wel ontzettend van en met mij natuurlijk ook vele anderen. En idd, als je tijdig begint wil fucidin wel helpen en die betadinescrub ook gewoon blijven gebruiken.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:31
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:24:
Ik heb trouwens ook gehoord van een vriendin, haar vriendin, die dit dus ook had.
Ik weet niet of het door hormonen komt. Ik denk het niet, want ik heb ze af en toe nog. Net als toen ik 19 was, of 25, zwanger of borstvoedend, met pil of zonder pil...
Maar je lijf verandert ook zonder dat dat iets met hormonen te maken heeft.
Ik weet niet of het door hormonen komt. Ik denk het niet, want ik heb ze af en toe nog. Net als toen ik 19 was, of 25, zwanger of borstvoedend, met pil of zonder pil...
Maar je lijf verandert ook zonder dat dat iets met hormonen te maken heeft.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:32
Dan ben ik een ijdele muts, maar ik hou gewoon niet van haar daar! Ieder zijn ding.. Vind het een beetje vies, zweterig. Ulgh. Nope, niet voor mij weg gelegd zo'n bos..
Tuurlijk stop ik, als er weer zo'n bult zit.
Maar zodra die weg is, sta ik het allemaal weer netjes bij te werken!
@ miss-anoniempje,
oke, ja ik dat toevallig 2 jaar terug ook aangekaart bij mijn huisarts. Ik had microgynon, die ging uit het ziektepakket, dus kreeg, stediril. Want sinds ik was overgestapt, kreeg ik die dingen.
Hte kon zei de dokter.. Maar echt de oorzaak.. Nee.
@ miss-anoniempje,
oke, ja ik dat toevallig 2 jaar terug ook aangekaart bij mijn huisarts. Ik had microgynon, die ging uit het ziektepakket, dus kreeg, stediril. Want sinds ik was overgestapt, kreeg ik die dingen.
Hte kon zei de dokter.. Maar echt de oorzaak.. Nee.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:33
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:26:
Ja ik zit tegenwoordig veel voor mijn werk..
Oke, dankjewel.
Geen idee, bij mij broeit dat iig niet hoor, panty's en legging's.
Zit lekker luchtig vind ik zelf haha.
Geloof me, pantys broeien. Daar zijn ze voor ontworpen, om met het dunste laagje mogelijk toch iets van warmte te geven. Door warmte vermeerderen bacterien, en kan er dus makkelijker een bult ontstaan.
Als je leggings van katoen zijn kan het nog, maar synthetisch zou ik echt niet doen. Het broeit, je gaat zweten, en dan broeit het nog even lekker door. Met katoen kan het zweet verdampen. Blijft het wel kleffig, wat ook niet perfect is, maar beter dan synthetisch.
Doe nou gewoon een lekker rokje of jurkje aan, scheer even niet, scrub, en kijk wat er gebeurt.
Ja ik zit tegenwoordig veel voor mijn werk..
Oke, dankjewel.
Geen idee, bij mij broeit dat iig niet hoor, panty's en legging's.
Zit lekker luchtig vind ik zelf haha.
Geloof me, pantys broeien. Daar zijn ze voor ontworpen, om met het dunste laagje mogelijk toch iets van warmte te geven. Door warmte vermeerderen bacterien, en kan er dus makkelijker een bult ontstaan.
Als je leggings van katoen zijn kan het nog, maar synthetisch zou ik echt niet doen. Het broeit, je gaat zweten, en dan broeit het nog even lekker door. Met katoen kan het zweet verdampen. Blijft het wel kleffig, wat ook niet perfect is, maar beter dan synthetisch.
Doe nou gewoon een lekker rokje of jurkje aan, scheer even niet, scrub, en kijk wat er gebeurt.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:35
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:32:
Dan ben ik een ijdele muts, maar ik hou gewoon niet van haar daar! Ieder zijn ding.. Vind het een beetje vies, zweterig. Ulgh. Nope, niet voor mij weg gelegd zo'n bos..
e
Gefeliciteerd. Dan heb je lekker vaak zo'n nare bult, met een kleffig compresje erop.
Je moet het zelf weten hoor, het zijn jouw bulten. Als jij ze wilt koesteren moet je dat vooral doen.
e
Gefeliciteerd. Dan heb je lekker vaak zo'n nare bult, met een kleffig compresje erop.
Je moet het zelf weten hoor, het zijn jouw bulten. Als jij ze wilt koesteren moet je dat vooral doen.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:38
quote:tilalia2 schreef op 25 mei 2010 @ 09:35:
[...]
Helemaal waar!
Al snap ik sowieso niet waarom iemand pantys wil dragen, maar dat is een beetje off-topic.
[...]
Helemaal waar!
Al snap ik sowieso niet waarom iemand pantys wil dragen, maar dat is een beetje off-topic.
dinsdag 25 mei 2010 om 09:38
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:32:
Dan ben ik een ijdele muts, maar ik hou gewoon niet van haar daar! Ieder zijn ding.. Vind het een beetje vies, zweterig. Ulgh. Nope, niet voor mij weg gelegd zo'n bos..Hier moet ik wel een beetje om lachen Je vindt schaamhaar zo vies dat je liever onder de pusbulten zit dan dat je een tijdje niet scheert om te zien of de bulten wegblijven?
Dan ben ik een ijdele muts, maar ik hou gewoon niet van haar daar! Ieder zijn ding.. Vind het een beetje vies, zweterig. Ulgh. Nope, niet voor mij weg gelegd zo'n bos..Hier moet ik wel een beetje om lachen Je vindt schaamhaar zo vies dat je liever onder de pusbulten zit dan dat je een tijdje niet scheert om te zien of de bulten wegblijven?
dinsdag 25 mei 2010 om 09:40
@tilalia,
wat kun jij sarcastisch reageren haha. Relaxt!
Vind het lief dat je zo reageert, maar je reageert zo boos erop..
Denk je dat ik uit een ei kom ofzo?
Als de dokter had gezegd, abrupt stoppen met scheren,had ik gedaan! Logisch lijkt mij.
Maar als zowel de dermatoloog als de dokter dat NIET zeggen, wat doe je dan?! Als je van glad en netjes houd!?
Juist, scheren.. !
wat kun jij sarcastisch reageren haha. Relaxt!
Vind het lief dat je zo reageert, maar je reageert zo boos erop..
Denk je dat ik uit een ei kom ofzo?
Als de dokter had gezegd, abrupt stoppen met scheren,had ik gedaan! Logisch lijkt mij.
Maar als zowel de dermatoloog als de dokter dat NIET zeggen, wat doe je dan?! Als je van glad en netjes houd!?
Juist, scheren.. !
dinsdag 25 mei 2010 om 09:40
Volgens mij zijn de tips best helder. Ik som de boel even op.
- stoppen met roken (want slecht voor je huid, triggert onstekingen)
- stoppen met scheren, harsen en andere doosmarteldingen
- katoenen ondergoed dragen
- geen leggings, panty's of andere broeierige shit aantrekken
- oh, en verander eens van anti-conceptiepil
- stoppen met roken (want slecht voor je huid, triggert onstekingen)
- stoppen met scheren, harsen en andere doosmarteldingen
- katoenen ondergoed dragen
- geen leggings, panty's of andere broeierige shit aantrekken
- oh, en verander eens van anti-conceptiepil
dinsdag 25 mei 2010 om 09:42
Voorkómen
- Antibacteriele zeep
Omdat bacterieen een belangrijke rol spelen in het ontstaan van hidradenitis is het zinvol om de huid enkele keren per week te reinigen met een antibacteriele zeep.
- Afvallen
Aangezien overgewicht hidradenitis kan verergeren is gewichtsafname een goede ondersteuning van de therapie.
- Stoppen met roken
En in jouw geval (omdat je arts het adviseert..); stoppen met scheren.
- Antibacteriele zeep
Omdat bacterieen een belangrijke rol spelen in het ontstaan van hidradenitis is het zinvol om de huid enkele keren per week te reinigen met een antibacteriele zeep.
- Afvallen
Aangezien overgewicht hidradenitis kan verergeren is gewichtsafname een goede ondersteuning van de therapie.
- Stoppen met roken
En in jouw geval (omdat je arts het adviseert..); stoppen met scheren.
Nee, ik geloof ook niet dat het de oorzaak is......het heeft mij toen wel (tijdelijk) geholpen. En toevallig slik ik nu ook de microgynon30 en daarvoor ook......ook even in mijn gedachten meenemen dus....
Zelf heb ik altijd het idee (zeker wanneer het vanzelf over moet gaan, dus zonder operatie) dat het dan toch niet helemaal verdwijnt, en dat het daardoor dus weer terugkomt. Het is tenslotte toch een ontsteking die daar zit......en waar blijft dat als het niet opengaat? Ik blijf het vreemd (en vooral ongemakkelijk en zeer pijnlijk) vinden hoor......
Ook heb ik wel eens gehoord dat het van je zweetklieren zou komen. Die zou je kunnen laten verwijderen en tegenwoordig kun je er ook botox in laten spuiten.....zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Zelf heb ik altijd het idee (zeker wanneer het vanzelf over moet gaan, dus zonder operatie) dat het dan toch niet helemaal verdwijnt, en dat het daardoor dus weer terugkomt. Het is tenslotte toch een ontsteking die daar zit......en waar blijft dat als het niet opengaat? Ik blijf het vreemd (en vooral ongemakkelijk en zeer pijnlijk) vinden hoor......
Ook heb ik wel eens gehoord dat het van je zweetklieren zou komen. Die zou je kunnen laten verwijderen en tegenwoordig kun je er ook botox in laten spuiten.....zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
dinsdag 25 mei 2010 om 09:44
dinsdag 25 mei 2010 om 09:44
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:42:
@mirjam,
ik heb dat ook al onderzocht, degene die die bulten hebben, ofdat ze roken... Maar helaas niet zo..Hoe heb je dat onderzocht? Toch niet op "mijn" manier mag ik hopen? Er is gewoon een verband met roken. Dus hoe simpel wil je het hebben? Je wilt toch van die bulten af? En sowieso zal je hele gezondheid er van profiteren als je stopt. Win-win toch??
@mirjam,
ik heb dat ook al onderzocht, degene die die bulten hebben, ofdat ze roken... Maar helaas niet zo..Hoe heb je dat onderzocht? Toch niet op "mijn" manier mag ik hopen? Er is gewoon een verband met roken. Dus hoe simpel wil je het hebben? Je wilt toch van die bulten af? En sowieso zal je hele gezondheid er van profiteren als je stopt. Win-win toch??
dinsdag 25 mei 2010 om 09:46
dinsdag 25 mei 2010 om 09:55
Haha, wat sneu dit..
Je behandelt me als een klein kind van 10, ;
ik zal het even opsommen, want het lijkt me vrij simpel...
en je kiest liever, voor dit dan dit.
nou leef er lang en gelukkig mee met je bulte.
Ik kom hier voor advies, en niet om een bijdehand antwoord te krijgen, ofdat er rozewater in mijn bulten zit!? En ofdat ik niet kan lezen, en jij het wel opsomt voor mij.
Nee dankjewel, daar heb ik een moeder voor.
Iig bedankt voor je reactie's.
Je behandelt me als een klein kind van 10, ;
ik zal het even opsommen, want het lijkt me vrij simpel...
en je kiest liever, voor dit dan dit.
nou leef er lang en gelukkig mee met je bulte.
Ik kom hier voor advies, en niet om een bijdehand antwoord te krijgen, ofdat er rozewater in mijn bulten zit!? En ofdat ik niet kan lezen, en jij het wel opsomt voor mij.
Nee dankjewel, daar heb ik een moeder voor.
Iig bedankt voor je reactie's.