Gezondheid alle pijlers

Bulten / abces / cyste in schaamstreek

25-05-2010 08:51 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

ik ben een beetje radeloos aan het worden..

Sinds 2 jaar terug heb ik last gekregen van bulten in mijn lies, schaamstreek, schaamlippen, die 'omgeving' .

Ik ben hier toen tot 4x toe aan geopereerd.

Ik had koorts, overgeven en kon niet lopen, zo'n heftige pijn...

Het bleek te gaan om atheroomcyste's en een soort van puistjes.

Toen er eindelijk na die operatie's een jaar vanaf te zijn geweest, begon het begin dit jaar weer.

Het lijken wel paddestoelen, die uit de grond schieten! Met zoveel tegelijk komen ze. Weer ben ik er begin dit jaar aan geopereerd.

Want de pijn was te erg, en uit zichzelf gaan ze moeilijk open..

Dat is nu 2 maanden terug. En weer kreeg ik gisteren last.

Zitten er weer 2!

Ik probeer er vanaf te blijven, en leef zo gezond mogelijk!

Het blijkt dat ik 'vuil' bloed heb, en iets van een bacterie..?

Ik heb een maand antibiotica gehad, maar dit hielp niets..

Ik weet echt niet meer wat te doen...

Slik vitamine pillen, en drink brandnetelthee, dit is bloedzuiverend. Eet gezond, ik sport. Rook wel.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik zou graag wat verhalen van andere willen horen?! Ik ben een beetje op en moe van alles.. Heb geen idee meer, hoe dat ik er nu vanaf moet komen.

Het kan zijn van het scheren trouwens..

Maar ja, om nou zo'n bos te laten groeien.. Vind ik niets.

Ik hoor jullie graag meiden!

Alvast super bedankt!
sorry hoor, maar als jij niet snapt dat er pus in dat soort bulten zitten (elementaire middelbare school kennis) dan kun je dit soort reacties verwachten.
Quote:

"Ook heb ik wel eens gehoord dat het van je zweetklieren zou komen. Die zou je kunnen laten verwijderen en tegenwoordig kun je er ook botox in laten spuiten.....zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?"

Bij mij is de oorzaak een ontstoken zweetklier. Deze wordt binnenkort operatief verwijderd.
En ja, ik rook. En nee, dat helpt niet...
Ik had het ook. Tot ik stopte met scheren. Het heeft totaal geen nut om alleen niet te scheren als er een bultje zit, want de bultjes ontstaan door het scheren. Tenminste, het was bij mij wel de hoofdoorzaak. Ik scheer het nu niet meer met een mesje maar met de scheer-opzetkop van mijn epilady. Deze scheert niet op de huid maar er vlak boven, dus er blijven haartjes van ongeveer 1milimeter over. Ik kan dit je echt wel aanraden. 1 keer in de week scheren (of knippen, of wat dan ook, maar zonder mesje en onder dat er contact met de huid is), dan heb je geen 'zweterige' haren en geen bulten.

Ik rook trouwens niet en ik gebruik geen zeep (kan mijn huid sowieso niet tegen, en alleen veel water is goed genoeg - het gaat erom dat je vuil/bacterien weg spoelt, wat ook weer bultjes kan voorkomen). Wel maak ik het eens in de zoveel tijd schoon met detol vloeistof.
Ik heb deze bulten ook regelmatig, atheroomcystes zijn het en zowel de huisarts als de dermatoloog hebben me verteld dat dit NIET veroorzaakt of getriggerd wordt door scheren of andere ontharingsmethodes. Kunnen jullie lullig gaan doen tegen TO maar ze praat geen onzin.

De oorzaak is heel apart: Een kleine vorm van ontwikkelingsstoornis in de baarmoeder, toen we dus zelf nog in de baarmoeder zaten. De manier waarop bacterieën worden afgevoerd verloopt daardoor soms niet op de juiste manier, hierdoor onstaan dit soort ontstekingen. Meestal openbaart zich dat voor het eerst aan einde van puberteit. Het is ook niet te genezen, slechts te verzachten met antibiotica-zalfjes of door de gehele ontstekingshaard weg te laten snijden.

Dat roken de boel zou triggeren is ook onzin, al is het wel beter om niet te roken uiteraard want het werkt niet mee aan spoedig verdwijnen van die bulten.

Ik heb ook van alles geprobeerd: Geen strakke kleding, geen strak ondergoed maar het maakt echt geen verschil. Die bulten komen en gaan sowieso, ongeacht wat ik draag.

Beetje jammer dat hier zo fel gereageerd wordt op TO, zulke gekke dingen zegt ze niet..
Dit heeft TO over zichzelf afgeroepen door haar uitspraken. Ze heeft zelf aangegeven dat het niet de hoofdreden is, maar dat de dermatoloog er wel wat over gezegd heeft. Dat ze dit later weer verandert, daar kunnen wij niks aan doen.......

En over het roken heb ik iig alleen gezegd dat het de wondgenezing niet bevorderd en daarom misschien beter er mee te stoppen.

Bovendien neem ik aan dat jij ook wel snapt dat er wel pus in die bulten zit. Of het nou van binnenuit wordt opgeruimd of dat ze openbarsten. Pus = pus.
[quote]miss_anoniempje schreef op 25 mei 2010 @ 09:42:

Zelf heb ik altijd het idee (zeker wanneer het vanzelf over moet gaan, dus zonder operatie) dat het dan toch niet helemaal verdwijnt, en dat het daardoor dus weer terugkomt. Het is tenslotte toch een ontsteking die daar zit......en waar blijft dat als het niet opengaat? Ik blijf het vreemd (en vooral ongemakkelijk en zeer pijnlijk) vinden hoor......quote]

Dan wordt het meeste inhoud van die bult opgenomen door het bloed.

Klopt wat je zegt, het verdwijnt nooit helemaal en op die plek komt die bult altijd weer terug. Het beste kun je de eerstvolgende keer hiermee naar de huisarts, die kan het ruim wegsnijden zodat het daar ook echt weg blijft. Laat dan direkt ook andere plekjes zien waar je die bulten ook hebt/hebt gehad.
Ik heb het onder mijn borsten en in mijn oksels, al 12 jaar. Mijn oksels hebben ze 'leeggeschraapt' maar heeft niet mogen baten. Ik mag dus mijn oksels niet meer scheren, als ik het per sé wil dan het liefst met ontharingscreme voor de gevoelige huid maar nog liever gewoon knippen zodat er geen contact met de huid gemaakt wordt. Ze (gynaecoloog, dermatoloog, internist, huisarts, homeopaat, chirurg) denken niet dat het scheren de oorzaak is, maar bevorderlijk is niet! En ik wil alles doen om te voorkomen dat ik meer abcessen krijg, dus dan luister ik daar naar.(en knip het dus)

Mijn borsten is natuurlijk een ander verhaal, die scheer ik natuurlijk niet Ik heb vrij grote borsten waardoor de huid eronder, zeker bij warm weer, vaak wat vochtig kan worden, waardoor de bacterien welig kunnen tieren. 1x in de week wassen met antibacteriele zeep (dettol, betadinescrub...kan ook als je allergisch bent) lijkt het eea een beetje onder controle te houden. En zorgen dat het kan ademen, het niet te vochtig wordt (dus in jouw geval, geen strak ondergoed, geen leggings, geen panty's, af en toe wellicht lekker naakt lopen zodat het kan 'luchten')

Ik ben diverse keren van anticonceptie gewisseld (spiraal, pil, andere pil, gestopt, weer een andere pil) en elke keer was ik daarna 3 maanden abcessenvrij (uitzonderlijk voor mij)maar na die 3 maanden kwam het weer net zo hard terug. Dus hormonaal?ja..deels, maar niet dé oorzaak.

Het schijnt te worden veroorzaakt, in mijn geval dan, door een bacterie die iedereen sowieso heeft.( De stafylococ) maar de één heeft er last van..en de ander niet...kortom, na 12 jaar is er voor mij nog steeds niet dé oplossing gevonden..en doorsta dus elke keer een abces..niet zomaar een bult, maar een bult ter grootte van een stuiterbal.
Ohja..en ik rook wel...niet bevorderlijk natuurlijk maar niet dé reden..
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 09:40:

@tilalia,

wat kun jij sarcastisch reageren haha. Relaxt!

Vind het lief dat je zo reageert, maar je reageert zo boos erop..

Denk je dat ik uit een ei kom ofzo?

Als de dokter had gezegd, abrupt stoppen met scheren,had ik gedaan! Logisch lijkt mij.

Maar als zowel de dermatoloog als de dokter dat NIET zeggen, wat doe je dan?! Als je van glad en netjes houd!?

Juist, scheren.. !

Ik ben niet boos hoor, waarom zou ik boos zijn op bulten van iemand die ik niet eens ken?

Je vraagt om tips en ervaringen. Die krijg je, en vervolgens meld je dat je het toch lekker op je eigen manier gaat doen. Prima, moet je zelf weten. Ik snap best dat je hoopt dat er een wonderpil bestaat, waarvan je er eentje slikt en dan is het voor altijd over. Zou ik ook wel willen, maar helaas is die er niet.
een keer is genoeg
Bambi, atheroomcystes kunnen ontstaan omdat de doorgang van de talgklier altijd al verstopt zat, of dat ie verstopt raakt. Een doorgang kan verstopt raken door kleine wondjes die weer dichtgroeien (met littekenweefsel tot gevolg).

Het hòeft dus niet met scheren te maken te hebben,maar het kàn wel. Als je er zo'n last van hebt vind ik het niet raar om een tijdje niet te scheren en kijken of het helpt.
@ bambi,

oke, wel fijn te horen dat er zoveel meer mensen mee zitten, en het herkennen.

Die atheroomcyste's zijn hardnekkige rotdingen.

Maar dat is het juist, elke keer als die dingen opkomen, en ik er veel pijn van heb, doet de huisarts hier niets aan. Hij wilt het niet opensnijden en leeg maken, omdat dit dus geen nut heeft.

Ook omdat ze bij mij zo diep liggen, konden ze het de laatste keer niet onder plaatselijke verdoving weg halen, dus weer onder narcose.

Precies wat Bambi zegt meiden, scheren is niet de oorzaak, maar bevordelijk is het niet.

Daarom bleef ik het ook doen. Omdat er niet op doorgedrongen werd dat ik het absoluut niet mocht doen.

En Tilalia, ik heb 2 jaar terug ook 2 maanden niet geschoren, en ben toen nog 2x geopereerd.... Dus ja..
Ik heb ook vrij regelmatig bulten in mijn liezen en op mijn billen. En heel soms op plekken die nog rotter zijn. Komt niet door het scheren en ik rook niet. Ik gebruik hier Silicea D12 van Vogel. Is o.a. om huidinfecties te voorkomen. Helpt heel erg goed bij mij, dus misschien kan je dat eens proberen?
Hoi Daantje,

dat is nieuwe voor mij, dat spul.

Ga ik proberen! Ik heb nu allerlei vitamine's en homeopathische geneesmiddelen, maar niets helpt..

Maar bij jou, is alles dan weg als je dat gebruikt?

Of het vermindert?

Dankjewel.
Eigenlijk kan je het beste elke dag slikken om het te voorkomen, maar ik heb al medicijnen die ik elke dag moet slikken, dat ik dat liever niet doe. Zodra ik er eentje voel opkomen begin ik met slikken, 3 keer per dag 2 pilletjes. De bult verdwijnt dan heel snel, krijgt niet eens de kans om rijp te worden. Ik merk echt het verschil als ik het niet gebruik.

Maar...ieder lichaam reageert anders op geneesmiddelen. Vestig er niet al teveel hoop op, dan kan het alleen maar meevallen. Maar zou het zeker proberen als ik jou was.

Succes ermee!
Ja dankjewel Daantje.

Ik ga het zeker uitproberen. Klinkt iig erg hoopvol!

Dankjewel!
quote:Bambi schreef op 25 mei 2010 @ 10:19:

Ik heb deze bulten ook regelmatig, atheroomcystes zijn het en zowel de huisarts als de dermatoloog hebben me verteld dat dit NIET veroorzaakt of getriggerd wordt door scheren of andere ontharingsmethodes. Kunnen jullie lullig gaan doen tegen TO maar ze praat geen onzin.

Ze heeft niet alleen atheroomcystes, maar ook andere bulten.

Ik zou gewoon dat scheerapparaat om te beginnen eens aan de kant leggen. Als de bulten na een bepaalde tijd nog geregeld blijven verschijnen, weet je ten minste hoe of wat. Ik vind het onvoorstelbaar, dat je direct na het verdwijnen ervan weer gewoon gaat scheren.

Atheroomcystes gaan ontsteken, omdat er bacteriën in doordringen. Ik kan me voorstellen, dat dat sneller gebeurt, wanneer je daar elke keer schraapt en scheert.
@ melpomene

Ik ga het iig weer proberen.. Iedereen is er erg duidelijk over.

Maar ja, ik heb het al een x geprobeerd, dure lady shave gekocht, met opzet stukjes etc, drama, was het.

Maar ja, wel een paar weken vol gehouden, totdat ze gewoon weer kwamen...

Maar zal het wel nog een keer proberen wie weet.

Nee kan onvoorstelbaar klinken, maar als die bulten weg zijn, zie je ook niets meer. Geen bobbel, geen opening, van bv. een puistje, daar kan je het niet mee vergelijken.

Ja huid is eigenlijk gewoon weer ''glad''.

Thanx voor je reactie!
Oh, bij mij blijft er altijd een gekke blauw/paarsige plek over op de plaats waar bult eerst zat. Very charming. Not.

Heb ook 'niet scheren' geprobeerd maar bulten bleven net zo vaak komen. Volgens arts heeft het er echt niks mee te maken, is het iets 'in je lichaam' wat er toch wel uit zou komen vanwege dat produktiefoutje.

Ook apart, dat arts het bij jou niet open wil snijden. We zullen het waarschijnlijk over ander soort bulten hebben, denk ik? Al klinkt het exact als wat ik heb. Maar goed, arts snijdt bij mij wel open, 2 dagen later moet ik dan steeds terug komen en dan snijdt hij alles ruim weg zodat het daar niet meer terug kan komen.

Fijne tip van dat zalfje, thanks!
Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar het kan Hidradenitis Suppurativa zijn. Misschien dat je je erin herkent als je erop googled.
Je kan het toch ook gewoon bijknippen, zoals iemand hier al aangaf? Ik kan niet tegen scheren, harsen etc. Dus daarom knip ik het gewoon bij. Ziet er goed en netjes uit en gaat erg makkelijk.

En trouwens, sommige beschadigingen van je huid kunnen zo klein zijn dat je ze niet ziet.
@ Bult, wat bij mij helpt, is gelijk na het scheren goed scrubben. Inmiddels scrub ik bijna elke dag en heb geen last meer van ingegroeide haartjes.
Ik heb maar één advies:

onmiddellijk stoppen met scheren !

Mijn vriendin (assistente van dermatoloog) dat ze er nadat het verwijderen van schaamhaar in de mode is gekomen heel veel patienten hebben bijgekregen.

Of je het nu scheert of harst, de huid raakt geïrriteerd met puistjes in het lichtste geval tot grote abcessen in het ergste geval tot gevolg.

Het verwijderen van schaamhaar lijkt hygiënisch, maar is dat juist niet. Bij het schuren van ondergoed en bovenkleding over de onthaarde huid onstaat irritatie. Dat haar zit er niet voor niets.
@ some_one,

OMG! Wat ziet dat eruit.. Nee, zo ziet het er bij mij gelukkig niet uit. Verre van.

Maar lees wel dat roken een factor is van ontstekingen e.d.

Dus dat word stoppen.

Ja ik ga denk ik echt stoppen met scheren..

Dan maar knippen of beetje bijscheren..

Het is zeker waar dat het wondjes maakt als je scheert, die zeker niet zichtbaar zijn.. Maar ik vind het zo netjes dan. Hihi.

Hebben jullie dat niet?

Vinden jullie dat ook niet dat het gaat jeuken na een bepaalde tijd? Dat heb ik namelijk als het wat langer word..

Scrubben heb ik geprobeerd, maar ik heb een hele gevoelige huid, en kan daar niet goed tegen. Dan word mijn huid rood en geirriteerd.

Wel bizar hoor some_one, die foto's ook, krijg er kippenvel van!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven