Gezondheid alle pijlers

Bulten / abces / cyste in schaamstreek

25-05-2010 08:51 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

ik ben een beetje radeloos aan het worden..

Sinds 2 jaar terug heb ik last gekregen van bulten in mijn lies, schaamstreek, schaamlippen, die 'omgeving' .

Ik ben hier toen tot 4x toe aan geopereerd.

Ik had koorts, overgeven en kon niet lopen, zo'n heftige pijn...

Het bleek te gaan om atheroomcyste's en een soort van puistjes.

Toen er eindelijk na die operatie's een jaar vanaf te zijn geweest, begon het begin dit jaar weer.

Het lijken wel paddestoelen, die uit de grond schieten! Met zoveel tegelijk komen ze. Weer ben ik er begin dit jaar aan geopereerd.

Want de pijn was te erg, en uit zichzelf gaan ze moeilijk open..

Dat is nu 2 maanden terug. En weer kreeg ik gisteren last.

Zitten er weer 2!

Ik probeer er vanaf te blijven, en leef zo gezond mogelijk!

Het blijkt dat ik 'vuil' bloed heb, en iets van een bacterie..?

Ik heb een maand antibiotica gehad, maar dit hielp niets..

Ik weet echt niet meer wat te doen...

Slik vitamine pillen, en drink brandnetelthee, dit is bloedzuiverend. Eet gezond, ik sport. Rook wel.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik zou graag wat verhalen van andere willen horen?! Ik ben een beetje op en moe van alles.. Heb geen idee meer, hoe dat ik er nu vanaf moet komen.

Het kan zijn van het scheren trouwens..

Maar ja, om nou zo'n bos te laten groeien.. Vind ik niets.

Ik hoor jullie graag meiden!

Alvast super bedankt!
Bambi: Bij mij blijft er ook een paarse vlek achter op de plek waar de ontsteking heeft gezeten.

Bij mij ziet het er ook uit alsof het meerdere ontstekingen op een plaats zijn. Als ik de littekens bekijk dan zie ik een soort van witte kopjes onder de huid met tunneltjes.

Deze littekens ontsieren mijn schouders momenteel.

Ik heb op dit moment een ontsteking op mijn kin die jeukt en er vreselijk uitziet. Wat heb jij tegen de ontstekingen gedaan Bambi? Ik denk dat ik dezelfde heb als jij alleen komen ze bij mij niet voor in de oksels of liezen maar op mijn borst rug en gezicht!

Iedereen vraagt of ik een wrat in mijn gezicht heb. Ik lijk wel een heks...
@ melodie,

dan denk ik dat ik weer wat anders heb..

Want bij mij blijft er geen plek zitten. Ja klein beetje rood, maar dat trekt wel weg na een paar dagen.

En ik heb ook geen witte kopjes zitten.

Bij mij zijn het onderhuidse bulten, die een klein beetje boven eruit komen, maar die zijn rood, met een klein zwartig stipje erin.

Dan weet ik niet wat jij heb melodie, maar klinkt iig erg vervelend zeg, vooral in je gezicht!

Veel sterkte en succes!
Ik zit nu de hele ochtend met dit liedje in mijn hoofd
Dank je bult hihi, ik ga vrijdag naar de huisarts om te vragen of ze die in mijn gezicht kunnen opensnijden/wegsnijden want het is inderdaad geen gezicht! Ik heb waarschijnlijk ergens anders 'last'an.

Jij ook veel succes en sterkte!
Hahahaha! Heel toepasselijk Tilalia.

letterlijk en figuurlijk!

Leuk!

Nou succes melodie.

Doeg!
Heb je ook gelezen wat het inhoudt? Er zijn ook foto's van 'gewone' bulten.

Ik vermoed zelf dat ik het heb. Ik heb het ook niet zo erg als op die foto's, maar wel die rode onderhuidse bulten. Ze kunnen erg pijn doen,

En nee, ik scheer niet en ik rook niet. Jammer dat er hier niet verder wordt gekeken dan dat.
Ik heb die bulten gehad na m'n bevalling: VERSCHRIKKELIJK....Had helemaal geen last van de keizersneewond maar dit sloeg echt alles. Ik kon niet lopen, niet zitten, niet staan: ze zaten op m'n (schaam)lippen trouwens pfpffff. Volgens de gynaecoloog kwam het door een geinfecteerd scheermesje in de kliniek waar ik ben bevallen. Het waren net knikkers en ongeveer een stuk of 10. Ik heb een sterke antibioticum gekregen (weet naam niet meer, straks misschien wel als je wilt) en ze gingen gelukkig weer weg. Daarna geen last meer gehad (nu 4 maanden geleden). Suc6 ermee!
quote:bult schreef op 25 mei 2010 @ 10:51:

@ bambi,

oke, wel fijn te horen dat er zoveel meer mensen mee zitten, en het herkennen.

Die atheroomcyste's zijn hardnekkige rotdingen.

Maar dat is het juist, elke keer als die dingen opkomen, en ik er veel pijn van heb, doet de huisarts hier niets aan. Hij wilt het niet opensnijden en leeg maken, omdat dit dus geen nut heeft.

Ook omdat ze bij mij zo diep liggen, konden ze het de laatste keer niet onder plaatselijke verdoving weg halen, dus weer onder narcose.

Precies wat Bambi zegt meiden, scheren is niet de oorzaak, maar bevordelijk is het niet.

Daarom bleef ik het ook doen. Omdat er niet op doorgedrongen werd dat ik het absoluut niet mocht doen.

En Tilalia, ik heb 2 jaar terug ook 2 maanden niet geschoren, en ben toen nog 2x geopereerd.... Dus ja..

Bult, wanneer zo'n bult niet rijp is, kan de huisarts het niet wegsnijden. Vandaar dat het niet altijd kan. En niet alle huisartsen doen het geloof ik, soms wordt je ook naar de SEH doorverwezen. Dat heb ik ook een keer gehad, en moest toen idd ook onder narcose. Bij de dokterspost hebben ze het wel eens onder plaatselijke verdoving gedaan (dat was overigens vlak na mijn eerste bevalling). Ik ga dat spul van Vogel denk ik ook maar eens proberen, dat zou wel fijn zijn als het werkt.

En over dat scheren, ik heb zelf ondervonden dat het niets uitmaakt, of je je wel of niet scheert. Maar goed, dat kan natuurlijk wel voor iedereen anders zijn. En als je het dan doet, dan moet je een nieuw (schoon en ontsmet) mesje gebruiken, of idd knippen oid.
Jammer dat mensen zo stellig kunnen blijven verkondigen dat scheren wél uitmaakt terwijl er meerdere dames hier de ervaring hebben dat het níets uitmaakt/geen verschil geeft.

Zal wel zijn omdat we het hier over verschillende soorten van bulten hebben. TO houdt daar geen littekens aan over, anderen wel, de vorm verschilt en de locatie(s). Moeilijk praten dan over een huidaandoening als we het waarschijnlijk niet allemaal over dezelfde aandoening hebben!

Melodie,

Sterkte meid, lijkt me een ramp om dat op je gezicht te hebben. Hopelijk kan de arts je snel helpen.

Ik heb helaas geen enkel middeltje ontdekt wat het bij mij tegenhoudt of verminderd. Gelukkig wordt het door de huisarts heel snel weggesneden, als ik maar een klein beginnend bultje ergens heb waarvan ik dan al weet dat dát er weer 1 is (in begin is het klein, hard en pijnloos) dan gaat het mes er al ruim in. Hopelijk kan dat bij jou voortaan ook!

Zo heel af en toe ben ik te laat en dan moet ik wachten totdat het weer een kreng van een bult is. Helaas pindakaas.
Ik ben een hydradenitis patient en heb heel veel ervaring met abcessen en ontstekingen. Deze werden niet veroorzaakt door het scheren want bij mij zitten ze ook onder mijn borsten. Het is 1 grote ellende en het kan je leven goed verzieken. Ik zat voorheen ongeveer 1x in de 2 maanden in het ziekenhuis om weer een abces open te laten snijden....ja ik kan gelukkig voorheen schrijven aangezien ik er zo goed als vanaf ben! Bij toeval heb ik een drankje ontdekt wat bij mij dus heel goed werkt en ook goed werkt tegen o.a. psoriasis. Het is een drank, soort koude kruidenthee met Kombucha. Sinds ik dit als "voorbehoedmiddel" drink (om de dag en dan bij voorkeur op de nuchtere maag en wanneer ik een bult voel drink ik meer) heb ik er nagenoeg geen last meer van! De Kombucha is een zwam en werkt zuiverend, ik heb er veel baat bij!
Een vriendin van mij had precies hetzelfde probleem als jij hebt TO. Zij heeft van alles geprobeerd, wel scheren, niet scheren, speciale zalf, antibiotica. Het hielp allemaal niets. Uiteindelijk heeft ze een operatie gehad waarbij ze in de liezen en bij de schaamlippen rijen talgklieren hebben weggesneden. Dus helemaal weggehaald. Ik weet niet precies hoe en wat maar zoiets hebben ze gedaan, maar sindsdien heeft ze er helemaal geen last meer van. Ze had er ook echt veel last van, kon soms niet lopen ervan...

Overigens zit er vaak geen talg in die bulten maar hoornschilfers (dacht ik). Als het verder ontsteekt kan het natuurlijk wel wat pus afgeven natuurlijk.
Ik krijg een dikke bult in mijn lies als ik maandverband met vleugels draag. En vooral de maandverband van Always daar kan ik niet tegen. Tis net of daar een plastic laagje overheen zit wat dan lekker kan broeien
sohee.. herkenbaar dit. Ik heb er nu een jaar of vijf last van en durfde er steeds niet mee naar de huisarts maar dat ga ik dus nu echt wel doen! Ik rook nog wel (slecht, I know) maar voor de rest scheer ik niet meer, ik gebruik parfumloze antibacteriële zeep, heb katoenen ondergoed etc etc etc. Ik denk dat dat van mij het beste te vergelijken is met Bambi, hoe opgelucht ik ook ben als er weer eentje tijdelijk weg is, ik hou er een "blauwe plek" aan over en na een aantal weken begint het feest weer opnieuw.

Soms zijn ze enorm groot, soms klein, maar de pijn is ontzettend gemeen en inderdaad; soms kun je bijna niet lopen of zitten. Het is zeker niet iets om grapjes over te maken en echt een rotaandoening.

Wat bij mij ook erg goed helpt, vooral als bestrijding van de ontsteking is Hepar Sulfuris D4 van A Vogel. Het is niet meer overal te krijgen maar nog wel op internet. Mijn moeder kan het nog gewoon voor me bij de lokale DA kopen geloof ik.

Het werkt echt goed, maar dan moet je het wel trouw (6 tabletjes per dag en het is niet erg goedkoop) slikken.

Maar goed, ik denk dat het voor mij ook tijd wordt om mijn angst voor dokters te overwinnen, als ik dit zo lees

Ik vind het ook soms erg onzeker makend in de zomer, als je weer in zwempak moet, dan hoop ik zo dat het wegblijft hé? De zon doet trouwens wel weer goed bij mij, hebben jullie dat ook?
Oh ja en nog een tip, als je in het noorden des lands woont: ik heb goede ervaringen met dat natuurzout bad in Nieuweschans, werkt ook erg goed bij huidproblemen.
Bambi,

Mogelijk is scheren niet de directe oorzaak van bulten, maar het doet er zeker geen goed aan. Die huid moet met rust gelaten worden als je in dat gebied snel irritatie hebt.
Goedemorgen meiden,

jeetje wat een reactie's! Echt veel meiden hebben hier last van zo te horen.. Dacht af en toe dat ik de enige was!

Ja bambi, mensen die dit nog nooit hebben gehad, weten al snel een mening te geven over die dingen, het is goed bedoelt, maar klopt meestal voor geen meter.

Scheren is geen oorzaak, maar het maakt wel kleine wondjes natuurlijk, en als je dan gaat zweten etc. kan het misschien vuiler worden.

De meningen zijn erover verdeeld.

Ik stop nu iig, met scheren, even weer proberen...

Moet wel zeggen, ik slik nu sinds een 2 maanden, extra euginaforce, is voor de weerstand, extra vitamine c, eigenlijk een overdosis, want dat plas je toch uit. Nog een drankje van Vogel, en wat de andere dame hier vertelde, heb ik gister er ook bij gehaald.

Die 2 bulten die ik nu heb, zijn wel sneller 'rijp' dan normaal...

Even vies, vanmorgen is er 1 open gegaan. De andere is nu ontzettend geslonken..

Ik was atijd eigenwijs en ging er zelf in zitten knijpen..

NIET DOEN! Dat is echt een NO GO!

Je maakt het dan veel erger.

Ik ga nu bij mijn vriend, 1x in de week in de sauna.

Zout water doet wonderen!! Dat trekt alles eruit.

En de zon, is ook erg goed.

@ mika,

probeer geen maandverband meer te gebruiken, dat broeit vreselijk! Ook geen inleg kruisjes. Liever een tampon, als je er echt aanleg voor hebt.

@ Yavanna,

ja klopt, die mogelijkheid heeft mijn dermatoloog ook al voor gelegd. Dat dat een optie was. Maar lijkt me heftig....

Ja ze zijn vreselijk!! Klopt, die cyste's zijn hoornschilfers.

Is weer anders ja. Die moeten ze ook helemaal uit 'lepelen' anders blijven ze terug komen.

Nou succes dames, ik ga op de gezonde tour maar verder..

Fruit, groente, scheren met scheer apparaat, geen mesjes meer!

Laten jullie ook eventuele vorderingen weten?

Als je weer eens een mooi middetje hebt!

Succes
De 2 die ik dit weekend heb gekregen zijn gelukkig weer weg. Heb goed die Silicea D12 geslikt. Heb het flesje bij mijn pc gezet, zodat ik het niet kan vergeten.

Ik heb ze inderdaad ook wel eens onder mijn borsten gehad en een enkele keer onder mijn oksels. En ja...ook hier blijven er blauwe plekken achter. Het is geen gezicht, maar gelukkig op een plek die niet jan en alleman ziet. Het rijpingsproces kan ook versneld worden door compressen met soda erop te leggen.

Bult, ik hoop dat de Silicea bij jou net zo goed helpt als bij mij.
Hoi Daantje!

Ik heb het van de week meteen gehaald bij de Drogist.

Ik doe 3 x op een dag 2 tabletten. Mijn vriend heeft inmiddels ook nog iets gevonden van Vogel, er stond een artikel op internet hiervan, dat veel vrouwen hier heel posititef over waren!

De bulten werden opmerkelijk snel minder.

Allemaal homeopathisch. Dus kan gelukkig verder geen kwaad.

Het proberen iig waard!

Ik had van de week weer 2 bulten. 1tje is nu weg, klein beetje opgezet nog, maar geen pijn meer...

De andere zit er nog lichtelijk, maar merkwaardig minder!

Dat merk ik wel, sinds ik nu al die tabletjes slik, dat alles sneller ontwikkeld. Of hoe moet ik het zeggen...

Ze verdwijnen weer sneller. Ze ontsteken niet meer, zoals voorheen.

Ik heb weer een beetje hoop!

En trouwens al 3 dagen niet geschoren....!

We zullen zien!
Als je trekzalf op die bulten doet, gaan ze sneller open of worden kleiner.

Helpt bij mij prima.

Heb ze al 3 jaar gelukkig niet meer gehad omdat ik me niet meer scheer.

De laatste keer was in een weekend weg met mijn koor. Ik kon bijna niet meer zitten, was erg vervelend. En daarbij kwam de angst dat die bult 's nachts open zou breken met alle gevolgen van dien. Is gelukkig niet gebeurd.
Trekzalf helpt wel ja, maar ik vind het vies en het zit overal!

Ik weet niet hoe jij dat netjes op zijn plek houd?

Ik heb het gerpobeerd met gaasjes en huidtape, maar niets hielp..

Erg he die bulten!? Vooral het zitten, de pijn schiet door heel je lijf.. Pff, drama!

Nee, dat zou heel vervelend zijn, als die opeens open zou springen. Maar bij jou kwam er echt pus uit?

Dat heb ik weer niet.. Bij mij is het meer wat waterig spul dan echt pus. Haha, lekker praatje!

Oh daar kijk ik naar uit zeg, geen bulten meer..

Ik hoop dat het gaat helpen. Zowel met niet meer scheren, als wat gezonder leven!
Een tipje trekzalf is voldoende. Geeft iets af aan ondergoed, maar dat wast weer schoon. Bij mij waren het puisten, gelukkig niet zo groot en maar eentje tegelijk, waar soms inderdaad een beetje vuil uit kwam. Soms gingen ze vanzelf weer weg, zonder "rijp" te worden.

Niet meer ontharen down under helpt bij mij erg goed. Dat was op advies van mijn huisarts. Ook raadde hij strings dragen af, alleen katoenen slips die heet gewassen kunnen worden. Maar ik droeg toch al geen strings en altijd katoen.

Blijkbaar komen zulke bulten bij stringsdraagsters vaak voor in de bilnaad. Oorzaak: schurende kleding over transpirerende huid.
Ik mag er (van de dermatoloog, huisarts, internist en chirurg) absoluut geen trekzalf opsmeren, want als het abces naar binnen slaat ben je verder van huis..dus vraag eerst even na of je er wel trekzalf op mag smeren.

Bij mij komt er overigens enorm veel bruine etter uit als ze open gaan waar een ongelofelijke stank vanaf komt, ik noem het altijd rottende etter..er blijft een blauw/paarsig litteken over (als ze zelf openbarsten dan..als ze opengesneden worden is het natuurlijk een net streepje van het scalpel)
Ik heb inderdaad ook wel trekzalf geprobeerd en het werkt wel maar ze gaan inderdaad onderhuids zitten als het niet wil. En bij mij wilden de vlekken helaas niet uit mijn kleding (van die zalf). Die silicea is dat weer wat anders als die hepar sulfurus? Anders ga ik dat ook eens proberen, denk ik. Bult, wat goed dat je dit topic hebt geopend!

Ik had geen idee dat er zoveel mensen ook mee zitten, fijn om te lezen dat je niet de enige bent en wat er tegen helpt.
Ik kreeg ze juist van 'gewone' broekjes, precies waar het elastiek zat. Daarna overgegaan op lossere strings, en geen problemen meer.
Goedemorgen!

Ik heb mijn doktoren nooit gehoord, over geen trekzalf gebruiken. Maar ben er zelf geen voorstander van..

Het klopt wel van je strings, ik droeg ze dagelijks, nu alleen nog maar met speciale gelegenheden .

Het zat vaak op de randjes ervan..

Wat je trouwens ook kan proberen, als je bult op een ''makkelijk'' plek zit, in een badje met Sunil zitten.

Heb ik de 2e keer gedaan, en ze trekken echt weg!

Alleen nu gaat het niet meer, zitten echt op mn lip, en bij de opening van mijn vagina.. Dus lijkt me niet echt goed, voor mijn huishouding daar binnen..

Ja he, eefje, ik zat er lang over te twijfelen..

Toch wel een beetje genant. Maar super fijn om meerdere verhalen te horen, en tips uit te wisselen!

Trouwens nog steeds gestopt met scheren, en moet zeggen, dat mijn huid wat 'rustiger' is. We wachten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven