Gezondheid alle pijlers

Candida & partner: hoe zit het nu?

08-06-2012 09:55 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der wat over candida, maar sites spreken elkaar gewoonweg tegen. Ik heb gisteren mijn eerste vaginale schimmelinfectie gescoord (waarschijnlijk combi van ruige sex en schommelingen hormonenspiegel).

Candida albicans komt bij praktisch iedereen van nature voor. Soms krijgt het echter de overhand, zoals bij mij. Nu hadden we wel met condoom gesekst, maar stel dat je dat niet doet: moet de man dan altijd meebehandeld worden (artsennet zegt dat het niet hoeft)? Als hij verder gezond is, moet hij toch gewoon tegen deze gist kunnen? Of zit het anders in elkaar?

We zijn overigens al 12 jaar bij elkaar, dus ook vaak genoeg zonder condoom sex gehad (maw: deze gist is niet nieuw voor de leuter van mijn man). Wil het dus eigenlijk wel weten voor een eventuele volgende keer dat het weer de kop opsteekt en we onbeschermd hebben gespeeld.

Moet de man bij een vaginale schimmelinfectie meebehandeld w

Totaal aantal stemmen: 9

Ja, altijd (33%)
Alleen als hij last heeft (44%)
Nee, hoeft niet (22%)
Ik heb vorig jaar ook een aantal infecties gehad, en mijn vriend en ik zijn ook al heel wat jaren samen.

Alleen kreeg mijn vriend er vrij snel last van, en is inmiddels zelf ook al vanaf oktober aan het klooien met infecties.

(ik voel me zo schuldig!!)

Ik zou sowieso geen risico's nemen en het veilig doen óf hem laten behandelen. 1 week schimmelcrème smeren, Daktarin ofzo van de drogist.

Maar als je man het eenmaal heeft is het ontzettend moeilijk om er vanaf te komen.

Better safe than sorry (want het is ook heel vervelend voor je sexleven )
Man dient meebehandd te worden. Hij krijgt een creme, jij waarschijnlijk "zetpillen". Het voordeel is dat als hij meebehandeld is, de kans kleiner is op directe herhaling. Anders blijf je aan de gang, ben jij er vanaf, krijg je het weer van hem. Zo legde mijn huisarts het uit.
Mijn arts had juist wel geadviseerd om partner mee te behandelen. Even een paar dagen met de creme over zijn eikel smeren. Het zou wel degelijk het 'jojo' effect tegen gaan.

Volgens mij let een schimmel er niet op hoe lang je al bij elkaar bent.
Mijn vriend is nooit meebehandeld, de huisarts(en) die ik gehad heb vonden het nooit nodig.

Aangezien Bijenrompje wat anders heeft gehoord, blijkt maar weer dat het gewoon erg onduidelijk is. Als zelfs artsen al niet één lijn daarin vasthouden.
Naja goed, moet ik erbij zeggen dat manlief zelf ook een schraal gevoel had, en ik dat meteen tegen ha heb gezegd!
Maar hoe zit het dan: candida albicans is altijd al aanwezig in mijn vagina. Waarom zou een partner er dan nu ineens wel last van krijgen? Eigenlijk wil ik dus een biologieles over deze schimmel, want dit aspect begrijp ik niet. Wie wel?

Ik maak me voor nu geen zorgen omdat we het met condoom hebben gedaan, maar het gaat mij om de theorie erachter, niet de behandeling zelf.
Even de huisarts bellen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Meebehandelen. Ookal krijgt hij er geen last van, hij kan jou wel weer opnieuw besmetten. Zo blijf je aan de gang!

Die crèmes (althans die ik van de huisarts kreeg!) maken je huid vaak dun, waardoor je weer makkelijker een infectie oploopt, en ga zo maar door...

Dus zorgen dat je dat zo min mogelijk nodig hebt ;)

Verder kun je het goed voorkomen door de volgende tips:

- alleen katoenen ondergoed dragen en 's nachts niets!

- absoluut geen zeep gebruiken (vooral geen speciale intiemzeep)

- direct stoppen met inlegkruisjes (liever een paar keer ondergoed verschonen), dit stimuleert juist afscheiding zeker als je ze vaak wisselt.

- geen 'plastic' maandverband gebruiken (de duurdere 'extra dunne' merken) en al helemaal niets met 'parfum' of 'kamille'.
quote:missninie schreef op 08 juni 2012 @ 10:03:

Volgens mij let een schimmel er niet op hoe lang je al bij elkaar bent.
Bij ons wat het wel echt zo dat de arts zei dat het niet mogelijk was ( arts in opleiding) dat mijn vriend het ook had.

Kreeg het tijdens AB kuur, en had nog niet door dat ik een schimmel had. Dus toen heb ik helaas mijn vriend besmet.

Anders hadden we het of veilig of niet gedaan. Nu heb ik mijn vriend dus gewoon met een heel irritant iets opgezadeld.

Dus ik zou echt behandelen hoor!

Wat giuliettacapuletti ook zegt, een schimmel kijkt echt niet naar het aantal jaren dat je samen bent.
http://www.candida.nl/. Daar staat het uitgelegd.
Dat zei iemand anders.
Oh ja sorry

(het is vrijdag haha)
Valerie: anti-mycotica maken je huid niet dun. Dat klopt niet wat je zegt.

Hormoonzalven (dat is heel wat anders) kunnen je huid dun maken als je ze verkeerd gebruikt.
quote:"Maar hoe zit het dan: candida albicans is altijd al aanwezig in mijn vagina. Waarom zou een partner er dan nu ineens wel last van krijgen? Eigenlijk wil ik dus een biologieles over deze schimmel, want dit aspect begrijp ik niet. Wie wel?

Ik maak me voor nu geen zorgen omdat we het met condoom hebben gedaan, maar het gaat mij om de theorie erachter, niet de behandeling zelf."Het gaat er om dat de natuurlijke gist veranderd in een gist waar je last van krijgt. Je zuurgraad veranderd en daar krijg je irritatie van.
quote:giuliettacapuletti schreef op 08 juni 2012 @ 10:13:

Valerie: anti-mycotica maken je huid niet dun. Dat klopt niet wat je zegt.

Hormoonzalven (dat is heel wat anders) kunnen je huid dun maken als je ze verkeerd gebruikt.

Sorry; Ik bedoel de crèmes die ik van de huisarts altijd kreeg, nu weet ik niet wat dat precies voor crèmes zijn?

Overigens gebruikte ik ze niet verkeerd (exact volgens voorschrift), maar is/was het een bekende bijwerking dat ze je huid dun maken. Tot bloedens aan toe bij mij dus... vandaar dat ik meer heb gehad aan de tips die ik noemde.

Het is een aantal jaren terug, misschien is er het één en ander veranderd? Ik heb het gelukkig niet meer nodig, maar ik mag hopen dat er wat beters op de markt is gekomen... heb echt vreselijke klachten gehad door al die bende en de schimmel!
quote:giuliettacapuletti schreef op 08 juni 2012 @ 10:11:

http://www.candida.nl/. Daar staat het uitgelegd.

Ah, ok , ik lees dus dat de gist in een schimmel verandert en dan vervelend wordt.

Er staat ook: quote:Hoewel de gist van de ene op de andere persoon kan worden overgebracht (bijvoorbeeld van moeder op kind of omgekeerd, tussen seksuele partners), gaat het niet echt om een besmetting in de traditionele betekenis van het woord. Candida wordt dan ook niet beschouwd als een besmettelijke ziekte en al helemaal niet als een seksueel overdraagbare aandoening. De partner van iemand met een vaginale candida-infectie hoeft dan ook niet worden meebehandeld, tenzij hij of zij ook besmet is en klachten heeft.
Volgens mij heb ik weleens gehoord dat meebehandelen wel beter is. Het schijnt zo te zijn dat mannen er weinig tot geen last van hebben maar het wel bij zich kunnen dragen.

Mijn huisarts heeft mij echter nooit daarop gewezen en alleen voor mij iets voorgeschreven.

Heb er al jaren geen last meer van gehad, maar bij de volgende keer wil ik t wel navragen.
Als je steeds opnieuw een infectie krijgt is het verstandig je partner mee te behandelen. Maar als je het zo nu en dan krijgt als je weerstand lager is (door stress etc.) hoeft dat niet. Direct als je symptomen herkent kuurtje bestellen (bv 3 van die paaseieren - ik heb ze altijd op voorraad zodat je niet op de dokter hoeft te wachten) en geen seks hebben totdat het helemaal over is. Stoeien prima als je daar zin in hebt maar niets wat wrijving/irritatie veroorzaakt. Dan ben je een week of 2-3 uit de roulatie maar daarna is alles weer normaal. Als je geen 'rust' neemt kun je er maanden mee blijven worstelen en dat is niet leuk voor je seksleven!
Voor mij is dit een eerste keer. Heb wel altijd vaginale afscheiding gehad (vanaf mijn 11e nb... meerdere keren onderzocht, nooit iets gevonden). Nu is het duidelijk anders: korrelig, jeuk, gevoelig en wat opgezwollen. Exact volgens het boekje. Het is overigens uit zichzelf weer minder aan het worden. Lijkt dus echt een reactie te zijn op het ruige gedoe (slijmvlies zwaar geïrriteerd).

Wacht het weekend nog even af en betert het niet, dan haal ik wat van die canesten-meuk. En ff geen gevrij.
Waarom niet gelijk behandelen? Dan ben je er tenminste snel weer vanaf en het verlicht ook meteen.
- omdat het niet vreselijk heftig is en alweer minder wordt

- omdat ik vandaag niet bij mijn huisarts terecht kan

- omdat het me een half uur rijden kost om bij de apotheek te geraken (woon in het buitenland) En maandag ga ik altijd boodschappen doen en ben ik er toch

daarom dus ;)
Okee.

Maar je hoeft meestal niet eens langs de huisarts, assistente je klachten uitleggen is al voldoende. Misschien handig voor een volgende keer.
o, was vergeten te reageren. Het werd dus minder, maar was die maandag toch maar even langs de apotheek gegaan. Zowel de tabletten om vaginaal in te brengen als de zalf kon ik zonder recept meekrijgen. Gelukkig was het daarna snel over. Goede les geweest (voortaan goed opwarmen voor De Daad ;))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven