Gezondheid alle pijlers

Cervicale stenose; iemand ervaring mee?

30-07-2020 20:53 37 berichten
Om een mogelijke verklaring te vinden voor een aantal symptomen die ik heb en niet per se bij mijn lumbale hernia passen is een MRI gemaakt van de cervicale en thoracale wervelkolom. Vandaag heb ik het verslag van de radioloog al kunnen lezen die vermeld dat er op twee niveaus in de cervicale wervelkolom (de nek dus) stenose te zien is. Op een niveau is daarbij ook comprimering van het ruggenmerg te zien en een 'dubieuze' (woord van de radioloog) degeneratie van het ruggenmerg.

Er volgt nog een telefonisch consult met de neuroloog om de uitslag te bespreken en om antwoord te krijgen op mijn vragen. Maar het verslag van de radioloog is redelijk duidelijk voor wat betreft de bevindingen op de MRI.

Het ziekenhuis waar ik patiënt ben heeft een duidelijke uitleg over de feiten op hun website staan, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen. Dus heeft er iemand ervaring mee en wil je die hier delen?
ik dacht dat ik enige tijd geleden hier ook een topic heb gelezen van iemand die hieraan geopereerd werd
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met stenose dat je tussenwervelschijven verdund zijn? Ik heb 2 jaar met uitstraling in de linkerarm en schouder rondgelopen en mijn lordose is volledig weg en mijn C6 en C7 zijn door mijn lichaam zelf gefuseerd.

En ik heb al 5 jaar geen pijn meer. De reden is zelden een beknelde zenuw, want dat is een pijn van schaal 10 op 10, 24 uur per dag, en reden voor een directe operatie.

De oorzaak ligt veel vaker in verzwakte ligamenten, die heel veel zenuwuiteinden hebben. Die geven pijnsignalen om aan te geven dat er iets mis is. De reden is dat het lichaam maar een herstelfase van 6 weken kent en dat is vaak te weinig voor pezen en ligamenten.

Oplossing is deze te verstevigen en dat kan heel simpel via proliferatietherapie.

Ze spuiten wat suikerwater tegen die ligamenten om een ontstekingsreactie op te wekken, zodat het lichaam collageen gaat aanmaken. Doe dat een aantal keer en het lichaam lost het zelf op en de pijnklachten verdwijnen vanzelf.
spell68 schreef:
30-07-2020 21:08
Bedoel je met stenose dat je tussenwervelschijven verdund zijn? Ik heb 2 jaar met uitstraling in de linkerarm en schouder rondgelopen en mijn lordose is volledig weg en mijn C6 en C7 zijn door mijn lichaam zelf gefuseerd.

En ik heb al 5 jaar geen pijn meer. De reden is zelden een beknelde zenuw, want dat is een pijn van schaal 10 op 10, 24 uur per dag, en reden voor een directe operatie.

De oorzaak ligt veel vaker in verzwakte ligamenten, die heel veel zenuwuiteinden hebben. Die geven pijnsignalen om aan te geven dat er iets mis is. De reden is dat het lichaam maar een herstelfase van 6 weken kent en dat is vaak te weinig voor pezen en ligamenten.

Oplossing is deze te verstevigen en dat kan heel simpel via proliferatietherapie.

Ze spuiten wat suikerwater tegen die ligamenten om een ontstekingsreactie op te wekken, zodat het lichaam collageen gaat aanmaken. Doe dat een aantal keer en het lichaam lost het zelf op en de pijnklachten verdwijnen vanzelf.
Nee, een verdunde tussenwervelschijf is wat anders. Dat heb ik overigens ook, degeneratie van de discus, maar dan op lumbaal niveau. Daar zit ook de recidiverende hernia. Ik ben daar in november aan geopereerd maar het heeft niet lang geholpen.

Een stenose is een vernauwing van het kanaal, veroorzaakt door slijtage van het bot en de woekering die daardoor ontstaat. Het merg wordt als het ware samengedrukt.
S-Meds schreef:
30-07-2020 20:59
ik dacht dat ik enige tijd geleden hier ook een topic heb gelezen van iemand die hieraan geopereerd werd
Ik ga eens zoeken, dank je!
Ja, heb ik helaas ervaring mee. Heb ruim 2 jaar geleden een erg zware operatie aan mijn rug gehad (lumbaal), waarbij stenose een onderdeel was van wat ze behandeld hebben (had 5 operaties in 1, dus echt waar voor mijn geld :cheer: ). Helaas ben ik te laat geopereerd aan mijn rug waardoor ik FBSS heb. Heb nog ernstige restschade waardoor ik zo'n 50% van de dag op bed lig, 24/7 zenuwpijn heb en een rolstoel nodig heb. Maar ben dolblij dat ik wél op tijd geopereerd ben om een volledige dwarslaesie te voorkomen, waardoor ik nog in huis kan lopen en bijv mee de kinderen boven op bed kan leggen.

Zou dan ook aanraden om je rug serieus te nemen en als het geruststellend voor je werkt nog een second opinion te vragen. Laat Je niet teveel afschrikken door mijn verhaal, het is uitzonderlijk wat er bij mij aan de hand is. Maar laat wel goed onderzoeken wat voor jou de beste behandelmethode is!

Wens Je veel beterschap toe.
apiejapie wijzigde dit bericht op 30-07-2020 21:34
0.54% gewijzigd
apiejapie schreef:
30-07-2020 21:21
Ja, heb ik helaas ervaring mee. Heb ruim 2 jaar geleden een erg zware operatie aan mijn rug gehad, waarbij stenose een onderdeel was van wat ze behandeld hebben (had 5 operaties in 1, dus echt waar voor mijn geld :cheer: ). Helaas ben ik te laat geopereerd aan mijn rug waardoor ik FBSS heb. Heb nog ernstige restschade waardoor ik zo'n 50% van de dag op bed lig, 24/7 zenuwpijn heb en een rolstoel nodig heb. Maar ben dolblij dat ik wél op tijd geopereerd ben om een volledige dwarslaesie te voorkomen, waardoor ik nog in huis kan lopen en bijv mee de kinderen boven op bed kan leggen.

Zou dan ook aanraden om je rug serieus te nemen en als het geruststellend voor je werkt nog een second opinion te vragen. Laat Je niet teveel afschrikken door mijn verhaal, het is uitzonderlijk wat er bij mij aan de hand is. Maar laat wel goed onderzoeken wat voor jou de beste behandelmethode is!

Wens Je veel beterschap toe.
Voor zover ik het begrijp opereren ze alleen als er een serieus risico op een dwarslaesie is en dat is bij mij niet zo.

Wat heftig bij jou zeg! Nou moet ik zeggen dat ik ook veel op bed moet liggen (zo’n 16 uur per dag) en mijn fysieke belastbaarheid heel laag is, maar dat komt door mijn hernia.

Waar zat bij jou de stenose?
Sorry, dubbel gepost ipv iets toegevoegd aan oorspronkelijk bericht
lise1985 schreef:
30-07-2020 21:12
Nee, een verdunde tussenwervelschijf is wat anders. Dat heb ik overigens ook, degeneratie van de discus, maar dan op lumbaal niveau. Daar zit ook de recidiverende hernia. Ik ben daar in november aan geopereerd maar het heeft niet lang geholpen.

Een stenose is een vernauwing van het kanaal, veroorzaakt door slijtage van het bot en de woekering die daardoor ontstaat. Het merg wordt als het ware samengedrukt.
Ah ok. Maar hoe slijt dat bot dan, want dat gebeurt niet zo maar. Slijtage is meestal een gevolg van wrijving.

Heel vervelend om te horen dat je zo beperkt bent. Ik weet wat chronische pijn met je kan doen. Misschien kun je toch nog iets met mijn tip voor je onderrug, want daar geldt vaak hetzelfde. Maar hoe dan ook, wens ik je heel veel sterkte.
spell68 schreef:
30-07-2020 21:35
Ah ok. Maar hoe slijt dat bot dan, want dat gebeurt niet zo maar. Slijtage is meestal een gevolg van wrijving.

Heel vervelend om te horen dat je zo beperkt bent. Ik weet wat chronische pijn met je kan doen. Misschien kun je toch nog iets met mijn tip voor je onderrug, want daar geldt vaak hetzelfde. Maar hoe dan ook, wens ik je heel veel sterkte.
Het is gewoon slijtage als gevolg van het ouder worden.

Je tip voor de onderrug is een goeie maar de restschade gaat daar niet door weg helaas. Ik heb zenuwschade o.a. Ik heb nu een zenuwblokkade gekregen en we gaan kijken of ik in aanmerking kan komen voor een neurostimulator.
lise1985 schreef:
30-07-2020 21:29
Voor zover ik het begrijp opereren ze alleen als er een serieus risico op een dwarslaesie is en dat is bij mij niet zo.

Wat heftig bij jou zeg! Nou moet ik zeggen dat ik ook veel op bed moet liggen (zo’n 16 uur per dag) en mijn fysieke belastbaarheid heel laag is, maar dat komt door mijn hernia.

Waar zat bij jou de stenose?
Ik had niet twee dagen later geopereerd moeten worden, dan had ik nooit meer kunnen lopen. Had ook flinke uitvalsverschijnselen waardoor ik uiteindelijk met voorrang geopereerd ben.

Ik had ook meerdere hernia's (nu nog, zowel in rug als nek) en de zenuwpijn die dat geeft is soms gekmakend, dat herken je vast.

Ik ben geopereerd aan mijn onderrug. Maar mijn hele wervelkolom is een kunstwerk op zich, echt een uniek exemplaar. Maar echt trots ben ik er niet op😉. Zal in de toekomst nog vaker geopereerd moeten worden, maar stel dat liefst zo lang mogelijk uit ivm de kinderen die nu best jong zijn. Ze hebben al best wat aanpassingsvermogen nodig met een moeder die groot deel van de dag op bed ligt (al klagen zij nooit, ook niet vanwege de rolstoel, die vinden ze júist eerder cool dan beschamend). Maar wil dat zij zo'n zorgeloos mogelijke jeugd hebben. Maar mocht het weer nodig zijn, dan moet t maar gebeuren. Weet wat de consequenties anders kunnen zijn.

Ben Je al lang zo beperkt? Wanneer heb je je telefonische afspraak?
@apiejapie, ik heb meer van je gelezen op het forum en je komt heel sterk over.
Ik snap heel goed dat je nieuwe operaties zolang mogelijk uit wil stellen.

Die zenuwpijn is echt heel vervelend inderdaad. Ik heb pas geleden een zenuwblokkade gehad en we willen kijken of ik in aanmerking kom voor een zenuwblokkade.

Maar ik heb sinds vorig jaar dus ook nek- en schouderklachten met ook doofheid in de handen, gelukkig dat niet continu. En dat kan dus verklaard worden door die stenose, begrijp ik uit de lectuur.

De scan is gemaakt overigens om een verklaring te vinden waarom ik niet meer kan plassen. De hernia is daar namelijk niet de oorzaak van.

De telefonische afspraak is 11 augustus.
lise1985 schreef:
30-07-2020 21:45
@apiejapie, ik heb meer van je gelezen op het forum en je komt heel sterk over.
Ik snap heel goed dat je nieuwe operaties zolang mogelijk uit wil stellen.

Die zenuwpijn is echt heel vervelend inderdaad. Ik heb pas geleden een zenuwblokkade gehad en we willen kijken of ik in aanmerking kom voor een zenuwblokkade.

Maar ik heb sinds vorig jaar dus ook nek- en schouderklachten met ook doofheid in de handen, gelukkig dat niet continu. En dat kan dus verklaard worden door die stenose, begrijp ik uit de lectuur.

De scan is gemaakt overigens om een verklaring te vinden waarom ik niet meer kan plassen. De hernia is daar namelijk niet de oorzaak van.

De telefonische afspraak is 11 augustus.
als de ruggenmergcompressie in je nek zit dan zou ik vragen aan je arts of het daar vandaan kan komen
lise1985 schreef:
30-07-2020 21:38
Het is gewoon slijtage als gevolg van het ouder worden.

Je tip voor de onderrug is een goeie maar de restschade gaat daar niet door weg helaas. Ik heb zenuwschade o.a. Ik heb nu een zenuwblokkade gekregen en we gaan kijken of ik in aanmerking kan komen voor een neurostimulator.
Neurostimulator kan veel goeds doen. Maar het zijn pittige operaties na een zwaar traject. En dan nog geen garantie dat t werkt. Maar snap dat je dat zou willen proberen. Zelf heb ik ervoor gekozen dat niet te doen, tenminste niet nu. Heftig om die keuze te moeten maken.
Heel eerlijk: het was ergens ook wel 'fijn' dat ik geopereerd móest worden om die dwarslaesie te voorkomen. Nu hoefde ik die keuze niet meer zelf te maken. Heel zwak misschien maar vond het lastig. Denk dat ik na al die tijd ook niet meer zag hoe slecht het met me ging. Nu denk ik wel eens: waren best zware jaren...
Zorg goed voor jezelf!!
S-Meds schreef:
30-07-2020 21:46
als de ruggenmergcompressie in je nek zit dan zou ik vragen aan je arts of het daar vandaan kan komen
Nou ja, dat was ook de vraagstelling van het onderzoek dus ;-)

Ik neem aan dat je het nu over de retentie hebt.
apiejapie schreef:
30-07-2020 21:46
Neurostimulator kan veel goeds doen. Maar het zijn pittige operaties na een zwaar traject. En dan nog geen garantie dat t werkt. Maar snap dat je dat zou willen proberen. Zelf heb ik ervoor gekozen dat niet te doen, tenminste niet nu. Heftig om die keuze te moeten maken.
Heel eerlijk: het was ergens ook wel 'fijn' dat ik geopereerd móest worden om die dwarslaesie te voorkomen. Nu hoefde ik die keuze niet meer zelf te maken. Heel zwak misschien maar vond het lastig. Denk dat ik na al die tijd ook niet meer zag hoe slecht het met me ging. Nu denk ik wel eens: waren best zware jaren...
Zorg goed voor jezelf!!
Ik gebruik nu zoveel medicijnen dat het slijmvlies van de maag ontstoken is dus een alternatieve en meer structurele manier van pijnbestrijding is dus wel gewenst.
Maar het is dus nog niet zover, maar we hebben er wel hoop op.
lise1985 schreef:
30-07-2020 21:48
Nou ja, dat was ook de vraagstelling van het onderzoek dus ;-)

Ik neem aan dat je het nu over de retentie hebt.
ja
S-Meds schreef:
30-07-2020 21:55
ja
Of die stenose de retentie kan verklaren, moeten de neuroloog en uroloog bepalen.
Waarom is het lumbale stuk niet meegenomen? Ik heb ook plasproblemen. Nu komt dat door de schade vanwege te laat opereren. Maar is echt een teken wat je serieus moet nemen. Heeft de arts dit serieus onderzocht?

Bedankt voor je compliment trouwens. Soms is dat fijn om te krijgen, want los van dat ik vaak best heel positief ben, kan ik er af en toe ook behoorlijk doorheen zitten. Dan is het fijn om iets liefs te horen. Dank je wel!

De zenuwblokkade zal eerst geprobeerd moeten w?rden voor je überhaupt overstapt op een Neurostimulator. Heb je wel eens een tens apparaat geprobeerd? Voor sommige mensen kan dat helpen of verlichting brengen. Bij mij werkt het soms wel en soms word ik er juist horendol van en gooi m in de kast. Kwestie van uitproberen.

Ik hoop dat ik je niet bang maak met mijn verhalen of je het gevoel geef je post over te nemen. Dat is alleszins mijn bedoeling. Ik had destijds veel behoefte aan verhalen van mensen die hetzelfde hadden maar vul daarmee ook ongevraagd in dat dat voor jou misschien ook zo geldt. Dus geef gerust aan als je dat níet wilt!
Geen idee waarom lumbaal niet gescand is nu, maar die is in mei nog wel gescand.

Een tens-apparaat heb ik wel gehad maar deed niet genoeg. En ik vond het een onding.

Die retentie wordt dus nu wel onderzocht, omdat de uroloog een urologische oorzaak uitgesloten heeft. De uroloog en neuroloog wezen nogal naar elkaar.
Lise, je hebt er niks aan, maar ik heb je vrij veel gelezen omdat ik vorig jaar rond deze tijd een hernia had (die gewoon keurig volgens het boekje over is gegaan) en ik vind je heel dapper. Ik hoop van harte dat er oplossingen komen die je weer wat mobieler maken.
En apiejapie ook. Ik snap dat je ook weinig keus hebt, je zult moeten dealen met wat er op je pad komt, maar het lijkt me ontzettend moeilijk. Heel veel sterkte allebei.
Moosey schreef:
30-07-2020 22:27
Lise, je hebt er niks aan, maar ik heb je vrij veel gelezen omdat ik vorig jaar rond deze tijd een hernia had (die gewoon keurig volgens het boekje over is gegaan) en ik vind je heel dapper. Ik hoop van harte dat er oplossingen komen die je weer wat mobieler maken.
En apiejapie ook. Ik snap dat je ook weinig keus hebt, je zult moeten dealen met wat er op je pad komt, maar het lijkt me ontzettend moeilijk. Heel veel sterkte allebei.
Wat een lief bericht Moosey :heart:
Dank je wel.

En wat fijn dat jouw hernia goed genezen is!
Moosey schreef:
30-07-2020 22:27
Dank je voor je lieve woorden. Jij weet hoe zenuwpijn voelt als je een hernia hebt gehad. Het kan me nog steeds raken als mensen zeggen (al gebeurt het nu nog maar zelden) 'ach ik heb ook wel eens rugpijn. Kwestie van doorgaan en niet piepen'. Als je letterlijk krom loopt van de pijn, heb je soms weinig aan het verhaal dat anderen zóveel sterker zijn. Daarom is het fijn om wat begrip te krijgen. Ben blij voor jou dat je hernia probleem opgelost is. Proost op jou dat het zo mag blijven! :cheers:
apiejapie schreef:
30-07-2020 22:33
Dank je voor je lieve woorden. Jij weet hoe zenuwpijn voelt als je een hernia hebt gehad. Het kan me nog steeds raken als mensen zeggen (al gebeurt het nu nog maar zelden) 'ach ik heb ook wel eens rugpijn. Kwestie van doorgaan en niet piepen'. Als je letterlijk krom loopt van de pijn, heb je soms weinig aan het verhaal dat anderen zóveel sterker zijn. Daarom is het fijn om wat begrip te krijgen. Ben blij voor jou dat je hernia probleem opgelost is. Proost op jou dat het zo mag blijven! :cheers:
Zo herkenbaar inderdaad. Echt tenenkrommend.
Ja, dat had ik zelfs al last van ja ‘Oh ja, ik heb ook regelmatig een hernia, komt van de stress.’ Eh, nee, dan weet je dus niet wat een hernia is.. Net als op dat topic laatst van die man met die hernia ‘Ja, hij moet maar gewoon even door de pijn heen’ :nope:

Lief dat jullie ook nog een beetje blij voor mij kunnen zijn :) Ben ook bij vlagen nog erg dankbaar dat t gewoon hersteld is zoals de neuroloog zei dat t moest gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven