chalazion
vrijdag 28 mei 2010 om 23:56
Een chalazion (van het Griekse χάλαζα, hagel) is een chronische, granulomateuze ontsteking van een kliertje in het ooglid, de klier van Meibom. Het ontstaat doordat de afvoergang van deze klier is afgesloten. Het is vaak een complicatie van een acute infectie van een kliertje van Meibom, een hordeolum internum, dat niet gelijk te stellen is aan een hordeolum externum, dat ook wel als strontje of stiegje bekend staat. Naast een hordeolum internum moet differentiaaldiagnostisch ook gedacht worden aan een carcinoom van een kliertje van Meibom.
Verschijnselen
In tegenstelling tot bij een hordeolum internum, waarbij er sprake is van een pijnlijk rood knobbeltje, is een chalazion een pijnloze zwelling net boven of onder de rand van het ooglid. De huid over het tumortje is verschuifbaar. Klassieke ontstekingsverschijnselen ontbreken meestal. Door het ooglid om te klappen kan de (oog)arts zien of er een chalazion dan wel een hordeolum aanwezig is. Het tumortje van een chalazion is aan de conjunctivale zijde van het ooglid namelijk vaak duidelijk zichtbaar.
Als gevolg van druk die het chalazion op de cornea uitoefent, met name als het zich in het bovenooglid bevindt, kan astigmatisme ontstaan waardoor de patiënt slechter gaat zien.
Behandeling
Behandeling van een chalazion bestaat uit het onder lokale verdoving insnijden van het ooglid, waarna zorgvuldige curettage plaatsvindt.
Datte. Dus. En verder geen ervaring mee.
Verschijnselen
In tegenstelling tot bij een hordeolum internum, waarbij er sprake is van een pijnlijk rood knobbeltje, is een chalazion een pijnloze zwelling net boven of onder de rand van het ooglid. De huid over het tumortje is verschuifbaar. Klassieke ontstekingsverschijnselen ontbreken meestal. Door het ooglid om te klappen kan de (oog)arts zien of er een chalazion dan wel een hordeolum aanwezig is. Het tumortje van een chalazion is aan de conjunctivale zijde van het ooglid namelijk vaak duidelijk zichtbaar.
Als gevolg van druk die het chalazion op de cornea uitoefent, met name als het zich in het bovenooglid bevindt, kan astigmatisme ontstaan waardoor de patiënt slechter gaat zien.
Behandeling
Behandeling van een chalazion bestaat uit het onder lokale verdoving insnijden van het ooglid, waarna zorgvuldige curettage plaatsvindt.
Datte. Dus. En verder geen ervaring mee.
zaterdag 29 mei 2010 om 01:03
Ik heb het anderhalf jaar geleden laten verwijderen bij de oogarts en het is snel en zonder pijn of ontstekingen weer genezen. Om eerlijk te zijn weet ik twijfel ik nu welk oog het was .... heb ik me er niet genoeg aan geërgerd ofzo?
Bij dit soort dingen heelt het erg snel omdat het in de binnenkant van je ooglid geopereerd wordt. Het is een beetje als wondjes op je tong of mond, die helen door de vele bloedtoevoer en vochtige omgeving ook heel snel. En een litteken aan de binnenkant van je ogen... zien zal je het nooit in ieder geval.
Nu weet ik wel dat sommige chalazions niet aan de achetrkant van je ooglid te opereren zijn, maar zelfs al wordt er op je ooglid geopereerd, dan zul je er nog niet veel van zien. Meestal worden de sneetjes zo gemaakt dat ze gewoon in een plooitje van je ooglid vallen.
Bij dit soort dingen heelt het erg snel omdat het in de binnenkant van je ooglid geopereerd wordt. Het is een beetje als wondjes op je tong of mond, die helen door de vele bloedtoevoer en vochtige omgeving ook heel snel. En een litteken aan de binnenkant van je ogen... zien zal je het nooit in ieder geval.
Nu weet ik wel dat sommige chalazions niet aan de achetrkant van je ooglid te opereren zijn, maar zelfs al wordt er op je ooglid geopereerd, dan zul je er nog niet veel van zien. Meestal worden de sneetjes zo gemaakt dat ze gewoon in een plooitje van je ooglid vallen.
zaterdag 29 mei 2010 om 01:10
Ik heb er ook een boven mijn linkeroog, en twijfel of ik hem moet laten weghalen. Een groot deel van die dingen verdwijnt op een gegeven moment vanzelf, de rest moet worden weggehaald. Ik heb er totaal geen last van, en je ziet het ook niet, of ik moet m'n oog langere tijd dichtdoen. En ik vind een operatie bij m'n oog een eng idee! Maar toch, dat bultje bij mn oog, niet echt relaxed..
zaterdag 29 mei 2010 om 01:30
Bij mij zat er ie er een jaar, op mijn linkerooglid (denk ik) en het was wel vervelend, ik voelde het over mijn oog schuiven als ik het dicht deed ed. Buiten dat, het zag er niet uit bij mij, duidelijk zichtbaar, kreeg er ook vaak vragen over van mensen. Mijn ogen benadrukken met makeup ed vond ik ook lastig, zeker bij iets wat glinsterde, zag je het extra goed.... En op zich was ie nieteens zo groot, maar wel opvallend.
De "operatie" stelt niks voor, echt niet. Nu ben ik niet zo vies en bang voor ogen ivm lenzen ed, maar ook zonder dat... binnen een kwartiertje ben je echt al klaar, het is een sneetje en that's it...
De "operatie" stelt niks voor, echt niet. Nu ben ik niet zo vies en bang voor ogen ivm lenzen ed, maar ook zonder dat... binnen een kwartiertje ben je echt al klaar, het is een sneetje en that's it...
zaterdag 29 mei 2010 om 10:04
Je krijgt dus wat littekenweefsel, weliswaar aan de binnenkant.
Daardoor is het bij mij toch wat dikker gebleven (onderkant), wat ervoor eigenlijk niet was. Maar weghalen is sowieso beter, het kan namelijk altijd groeien.
Als het er lang zit, gaat hij niet meer spontaan weg.
Een jaar of tien geleden ook al 2 maal laten doen, maar toen op mijn ooglid boven, zie ik ook heel ietsje als ik erop let. (in vergelijkinging met ander oog)
Wintermuts, draag je zachte contactlenzen en na hoe lang ben je die gaan dragen?
Daardoor is het bij mij toch wat dikker gebleven (onderkant), wat ervoor eigenlijk niet was. Maar weghalen is sowieso beter, het kan namelijk altijd groeien.
Als het er lang zit, gaat hij niet meer spontaan weg.
Een jaar of tien geleden ook al 2 maal laten doen, maar toen op mijn ooglid boven, zie ik ook heel ietsje als ik erop let. (in vergelijkinging met ander oog)
Wintermuts, draag je zachte contactlenzen en na hoe lang ben je die gaan dragen?
zondag 8 april 2018 om 06:01
hey ik heb de myne na laten verwyderen na 2 operatie mar het zakt niet. mijn oog lykt nog egt gezwollen de 1ste operatie was in janauri 2017 en de 2de in oktober 2017. het zakt niet weg de zwelling vn de klem wat in j oog gaat en boven op oog lid ...wat kan ik doen.. het is egt sneu hbe vernomen dat het zo blyft
.. ik mis me normale ogen ik kan het niet wryven met bangheid dat het weer gezwollen raakt..