Gezondheid alle pijlers

Chocolade cyste

26-09-2010 21:29 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een paar dagen geleden liet ik vanwege onthoudbare menstruatiepijnen een echo doen. Hieruit bleek dat ik endometriose heb en een chocoladecycste op mijn eierstok.

Na deze mededeling mocht ik gelijk weer vertrekken en kreeg ik twee folders in mn handen. Een over endometriose (had ik nog nooit van gehoord) en de andere over kijkoperaties. De gynacoloog vertelde me een afspraak te maken over vier weken en dat ik in de tussentijd de folders moest gaan lezen. Dan was ik bij de volgende afspraak een volwaardige gesprekspartner.

Nu zit ik thuis en heb ik veel ontmoedigende informatie op het internet gelezen. Ik maak me over vanalles zorgen. Kan ik nog wel kinderen krijgen, is er een operatie nodig en wat als de cyste knapt. Nu ik weet dat ik buitenbaarmoederlijke bloedingen heb voel ik ineens vanalles in mn buik. Constant koude rillingen, allelei gebobbel en krampjes.

De gynacoloog heeft pas over 4 weken weer plek. En nu zit ik met al die vragen en onzekerheden in mn maag. Zat te denken om mijn huisarts om advies/info te bellen maar zij heeft me al die tijd niet serieus genomen en met pijnstillers weggestuurd als ik weer eens een afspraak maakte wanneer ik de pijn niet meer trok. Zij deed het af als darmklachten. Het eerste wat de gynacoloog me vroeg toen ik binnenkwam was of hij me gerust moest stellen en wat ik nog meer van hem wilde... (dat was dus voor de echo).

Ik overweeg nu dus om in een ander ziekenhuis te kijken of een gynacoloog eerder plaats heeft. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kan het kwaad om een maand te wachten? Hoe gaan al die behandelingen in zn werk (ik lees enorm veel nare bijwerkingen)?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Hallo Vivafleur en andere ervaringsdeskundigen,

Ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat. Hebben de hormonen geholpen of ben je alsnog geopereerd? Sinds een paar dagen weet ik dat ik twee schocoladecysten op mijn rechter eierstok heb. Eén van 3,5 en één van 5 cm doorsnee.

Volgens de gynaecoloog waren er twee opties, hormonen of operatie. ZIj adviseerde met hormonen te beginnen, maar vanwege verschillende andere "kwalen" moet ik eerst met de internist overleggen of ik die hormonen (Provera) wel mag hebben.

Ik heb geen goed gevoel bij die hormoonbehandeling en vraag me af of er niet alsnog na een tijd een operatie volgt. Dan liever maar meteen. Hoe zijn jouw/ jullie ervaringen hiermee?

Ik heb overigens geen kinderwens.
Hoi TO! Hier ook een positief verhaal: ik heb uitgebreide endometriose gehad. Mijn eerst operatie was nadat ik door ondraaglijke pijn in het ziekenhuis belandde en er een chocoladecyste werd gevonden die meteen via een kijkoperatie weggehaald werd. Ik was toen 28 en had ( nog) geen kind. Ben daarna nog 3 (!!) keer geopereerd waarbij veel endo-weefsel weggebrand moest wat echt overal in de buikholte zat. Op mijn 36-e ben ik zwanger geraakt, onverwacht, want ik had me erbij neergelegd kinderloos te blijven. Ik ben daarna wéér een keer aan endo geopereerd, het zat in de wand van mijn blinde darm! Dit is nu 6 jaar geleden. Het kan dus heel hardnekkig zijn, maar de operaties vond ik echt niet veel voorstellen ( qua pijn, of herstelperiode: amper pijn en na 2, 3 dagen ben je echt weer helemaal de ´oude´. )

De endometriose haarden en de verklevingen die ze veroorzaken kunnen schade toebrengen aan je eierstokken, waardoor je minder vruchtbaar KUNT zijn. Maar heel veel vrouwen hebben endo zonder symptomen en ook heel veel vrouwen met endo krijgen zonder probleem kinderen.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het allemaal meevalt- en daar is een goede kans op hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven