Gezondheid alle pijlers

chronisch neusverkouden, tips?

14-11-2009 14:32 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben al enkele jaren chronisch verkouden, altijd een verstopte neus. Onderzoek gehad en daar kwam uit dat ik allergisch ben voor huisstofmijt. Nu is dat niet helemaal te vermijden dus blijf ik er last van houden. Het enige dat helpt is neusspray die ik via de huisarts had maar daar kreeg ik last van bijwerkingen van.En ook lijkt het mij niet goed altijd neusspray te blijven gebruiken.

Iemand andere tips?
Ik had dat ook, jarenlang. Toen ben ik een paar kilo aangekomen en nu heb ik nergens meer last van. Alleen van de gewone verkoudheden wat iedereen wel eens heeft. Dus als je heel erg licht bent is ietsjes aankomen misschien een idee, ik kreeg er iig meer weerstand van. Ben jaren niet ziek geweest.
Der zijn ook mensen die verslaafd zijn aan neusspray.....

Die gebruiken het tijden achter elkaar. (zeer slecht voor je slijmvliezen in je neus). Waardoor de altijd dat "verstopte/verkouden" neus gevoel hebben.....en dan maar weer ff sprayen

Dus gebruik die neusspray zo als voor geschreven en niet langer.

Denk als je te veel bijwerkingen hebt van die spray je miss kan vragen voor een ander.

Maar ook zo veel mogelijk voorzorgsmaatregelen moet nemen tegen die huisstofmijt.
Mijn vader had hier ook altijd last van. Hij gebruikt dus wél neusspray en het helpt. Nasonex heet deze neusspray en hij gebruikt er ook nog Oralgen druppels bij die je in water oplost. Het werkt wel.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik heb ook zo'n spray op doktersrecept en die kun je in tegenstelling tot de Otrivin-achtige sprays wel langere tijd gebruiken. Het werkt prima bij mij. Misschien zou je een ander merk kunnen proberen? Het zou net zo kunnen zijn als bij de pil, dat je op de ene niet goed reageert of last wel bijwerkingen hebt, maar dat een ander voor jou prima is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb ook al jaaaaren een neusspray, ben chronisch verkouden en mijn holtes zijn ook chronisch ontstoken ofzo, waardoor ik 24/7 nies (zonder neusspray) Ik ben nergens allergisch voor trouwens :-) Ik heb wel heel erg moeten leren waar ik wel/niet tegen kan. Zo moet ik van bijv. andrelon shampoo enorm niezen.. alles moet bij mij eerst even een reuktest ondergaan hahah! Zwemmen kan ook niet zonder enorme niesbuien, en deo spuiten in mijn buurt is helemaal een no-go. Misschien heb je er wat aan :-D
www.naet.nl of www.allergieweg.nl
Er zijn verschillende soorten neusspray. de sprays zoals de otrivin die xylometazoline bevat en de neusspray zoals nasonex en vele anderen die werken tegen allergieen.

De otrivin soort kun je enkel een week lang gebruiken maximaal, anders raakt je neusslijmvlies gewend aan het slinkende effect ervan en zwelt het juist op wanneer je het niet gebruikt.

Echter, de neussprays op recept kun je veilig jarenlang gebruiken. En er zijn veel verschillende, dus als de ene niet bevalt en je bv af en toe een bloedneus geeft, kun je switchen.

En verder is het heel nuttig om bij allergien je neus goed te spoelen, dagelijks, evt 2-3 keer per dag, met zout water. Je verhelpt de verstoppingen en spoelt ook veel allergenen die al in je neus zitten weg. Je kunt bv een netipot kopen of gewoon een handvol zout water opsnuiven.

Wat ook nog kan, is antiallergie pilletjes gaan slikken. Ze hebben weinig bijwerkingen, tegenwoordig word je er ook niet meer slaperig van.

En voordat ik het vergeet: je huis zo huisstofmijtvrij maken maakt echt uit! Je kunt via je verzekering speciale hoezen voor je matras, kussens en dekbed vergoed krijgen. En geen dikke gordijnen en huisdieren in je slaapkamer, vaak stoffen en stofzuigen, geen dingen onder je bed hebben liggen, je wasmand op de gang of de badkamer zetten. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar het scheelt een hoop in het dagelijks leven.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
wat singala zegt, spoelen met zoutoplossing.
Een neusspray nemen met zoutoplossing, gewoon zo'n babyspray ofzo. Die kun je dan dagelijks gebruiken.
Cum non tum age
Het lijkt me dat betere maatregelen tegen de huisstofmijt meer zoden aan de dijk zetten dat neusspray! Dus de tips van singalala. Mogelijk ook een luchtreiniger in je slaapkamer, dat helpt bij mij best goed.
Ik heb ook zo'n neusspray om mijn holtes te ontstoppen. Maar helpt die ook tegen huisstofmijt? Mijn vriend slikt daar pillen voor en we hebben het huis aangepast. Een spray hebben ze hem daarvoor nooit aangeraden.
Bedankt voor jullie reacties!

Alle tips die er staan heb ik idd ook uitgeprobeerd. Het huis (en dan vooral de slaapkamer) zoveel mogelijk stofvrij houden helpt wel wat maar dus niet genoeg . Misschien is het wel een optie om via de huisarts een andere neusspray te vragen (volgens mij had ik nasonex). Antie allergiepillen heb ik nooit geprobeerd dus dat zou ook kunnen. Toch maar eens bellen met de huisarts...

Ratteke, ik ben idd wat te licht en probeer er wat kilo's bij te krijgen want dat kan zeker invloed hebben op mijn weerstand. Ik heb laatst mijn BMI berekend en dat was 18, volgens mij dus wat ondergewicht.
Al jaren en jaren allergisch o.a. dus ook voor huisstofmijt. En ik heb zelfs 2 neusspray's plus ook tabletjes. En beiden kan ik gewoon het hele jaar door gebruiken. Sterker nog moet ik gebruiken. Dat ik permanent verkouden ben vind ik niet erg. Je went eraan. Het valt mij alleen pas op als ik helemaal dicht zit en geen lucht meer kan inademen door mijn neus (of voorhoofdholte en bijholte ontsteking krijg) Dan pas vind ik het vervelend.
quote:pj81 schreef op 15 november 2009 @ 13:55:

Ratteke, ik ben idd wat te licht en probeer er wat kilo's bij te krijgen want dat kan zeker invloed hebben op mijn weerstand. Ik heb laatst mijn BMI berekend en dat was 18, volgens mij dus wat ondergewicht.Hou er rekening mee dat als je gaat "bij-eten" dat je daar ook een keer mee moet stoppen. Ik woog (zeker) 5 kilo te weinig en ben allemaal lekkere dingen gaan eten. Toen die kilo's er bij zaten ben ik helaas niet gestopt met eten en dan wordt het bij-eten een gewoonte waar je heel moeilijk van af kan komen.
Ook ik was ontzettend allergisch voor huisstofmijt. Mijn longarts heeft me toen de hyposensibilisatie (2x3x woordwaarde...) voor/tegen huisstofmijt laten doen. Dat is even flink investeren in jezelf, namelijk een prikkenkuur van 3 jaar.

De eerste 16 weken wekelijks, daarna elke 4 weken een prik halen. Je wordt dan ingespoten met een steeds hogere dosering (het wat en hoe weet ik niet precies meer, is alweer 7 jaar geleden, iets met IgG en IgE), en in feite komt het erop neer dat je immuunsysteem om de tuin geleid wordt. Je bent nog wel allergisch voor huisstofmijt, maar je reageert er niet meer op.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken: ik ben hartstikke blij dat ik de kuur heb gehad, want ik reageer nog amper op huisstofmijt. Sterker nog: allergieën voor andere zaken als beesten en pollen zijn ook een stuk minder geworden. Misschien is dit iets om bij je arts na te vragen?
Sjur dat het voor jou gewerkt heeft is perfect! Super zelfs! Maar het is dus geen garantie dat het werkt. Daarom laat ik dit wat jij hebt gedaan dus ook nog niet doen. Mede ook omdat ik voor zoveel dingen allergisch ben dat de kans dat het gaat werken kleiner is dan dat ik maar voor een paar dingen allergisch zou zijn. Misschien komt het ook omdat longziekten bij mij in de familie zitten en erfelijk bepaald zijn.
Proef ik hier een kleine aanval?

Nee, er is geen garantie dat het werkt. Alleen de factoren die je noemt (meerdere allergieën en familiair bepaald) gelden voor mij ook. Huisstofmijt was de heftigste allergie. En nee, het is niet iets dat ik zomaar heb ondernomen. Voor ik besloot er voor te gaan heb ik anderhalf jaar regelmatig overleg gehad met de longarts, gezorgd dat ik in een stabiele periode zat (klaar met studie, werk en woning op de rit). Ik denk dat het beslissen over zoiets ingrijpends ook zeker niet ééntweedrie gedaan moet worden.

Maar, als je niet weet dat iets bestaat kun je het ook niet overwegen, toch? TO vroeg om alternatieven van neussprays. Bij deze!
Ik heb even zitten googlen, en vond onder andere deze informatie

Wist overigens niet dat er tegenwoordig ook met druppels gedesensibiliseerd wordt!
Kleine aanval waar heb je het over? Ik geef mijn mening op wat jij schrijft. En al is het wellicht iets waar TO over na kan denken. Ik wil laten weten dat ondanks dat het voor jou werkt en voor een hoop andere mensen -anders zou het niet meer gebruikt worden- dat het geen zaligmakende oplossing hoeft te zijn. Omdat het dus niet altijd werkt.
Ratteke, ik ben niet bang om door te blijven eten als de kilo's eraan zitten, maar je weet het maar nooit :-). Ik heb nooit meer gewogen dan ik nu weeg (ja, behalve dan toen ik zwanger was..). Het hoort dus ook wel bij me, maar iets meer kan misschien wel verschil maken.

Sjur, dankjewel voor je reactie, ik dacht laatst nog: "hoe heet die therapie ook alweer?" en nu weet ik het dus weer! Ik weet alleen niet of ik er wel voor in aanmerking kom, ik heb geen last van mijn longen, alleen van de neusverkoudheid. En idd ook gecombineerd met allergie voor poezen, pollen en eczeem (met onduidelijke oorzaak). Maar daar heb ik niet altijd veel last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven