Chronische hyperventilatie
zaterdag 10 maart 2018 om 19:30
oh ja, ruim een jaar last van gehad. Hartkloppingen en -overslagen, duizelig, benauwd, paniekaanvallen drbij... Ik weet niet precies alle symptomen meer, maar was superrot en heb vaak gedacht dat ik er dood bij neer zou vallen!
Gelukkig helemaal vanaf gekomen, door combi AD, intensief sporten, en acceptatie/niet teveel aandacht aan schenken. Als ik heel hoog in mijn adem zat, ging ik vaak een minuutje of 20 rennen. Dan heb je meer zuurstof nodig, dus is dat te diep ademhalen meer natuurlijk, en vaak adem je daarna weer normaler. Onder de douche gaan staan hielp ook wel eens- de warmte en afleiding doen goed.
Wat niet hielp: alle vormen van meditatie of ademhaaloefeningen. Je er over opwinden of angstig van worden/ bang zijn dat je doodgaat. De angst om de klachten houden de klachten vaak in stand.
sterkte!
Gelukkig helemaal vanaf gekomen, door combi AD, intensief sporten, en acceptatie/niet teveel aandacht aan schenken. Als ik heel hoog in mijn adem zat, ging ik vaak een minuutje of 20 rennen. Dan heb je meer zuurstof nodig, dus is dat te diep ademhalen meer natuurlijk, en vaak adem je daarna weer normaler. Onder de douche gaan staan hielp ook wel eens- de warmte en afleiding doen goed.
Wat niet hielp: alle vormen van meditatie of ademhaaloefeningen. Je er over opwinden of angstig van worden/ bang zijn dat je doodgaat. De angst om de klachten houden de klachten vaak in stand.
sterkte!
zaterdag 10 maart 2018 om 19:36
Hitigri schreef: ↑10-03-2018 19:30oh ja, ruim een jaar last van gehad. Hartkloppingen en -overslagen, duizelig, benauwd, paniekaanvallen drbij... Ik weet niet precies alle symptomen meer, maar was superrot en heb vaak gedacht dat ik er dood bij neer zou vallen!
sterkte!
bedankt voor je reactie!
Wel ik ben niet héél zeker of ik dit wel heb of niet, maar ik denk dat het zeker een mogelijkheid is.
Ben door een 'zware' periode gegaan in mijn leven en sinds januari heb ik last van duizeligheid, af en toe paniekaanvallen en nu recent ook steken rond de borsstreek.
Ik ben gisteren bij de neurologe gegaan om te kijken of er niks meer aan de hand is, maar zij denkt ook dat het met mijn ademhaling te maken heeft en dat ik dus chronische hyperventilatie heb. Ik adem mijn hele leven al niet zo goed heb ik het idee, maar nu heb ik er dus ook wel degelijk klachten en paniek van. Zij heeft me kine voorgeschreven voor de ademhaling. Dit ga ik sowieso proberen, maar het sporten is misschien zeker ook een idee! Ik merk dat als ik hevig ga wandelen dat het ook snel betert.
Hopelijk kom ik er vanaf! Bedankt voor je tips, ik ga ze proberen
zaterdag 10 maart 2018 om 19:39
Ik heb geen chronische hyperventilatie, maar wel astma in combinatie met een angststoornis/paniek aanvallen met hyperventilatie.
Bij mij helpt(klinkt misschien raar) hoesten om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Ook per ongelijk ontdekt hoor, maar het proberen waard!
Bij mij helpt(klinkt misschien raar) hoesten om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Ook per ongelijk ontdekt hoor, maar het proberen waard!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
zaterdag 10 maart 2018 om 19:46
Ik meld mij ook! Vroeger heb ik er vrij veel last van gehad. Snel duizelig, hartkloppingen, heel oppervlakkig ademhalen en benauwdheid.
Toen (en soms nog steeds) kreeg ik het niet makkelijk onder controle. Maar als ik in beweging kom door even een rondje te rennen of te dansen, lukt dat vaak wel weer.
Toen (en soms nog steeds) kreeg ik het niet makkelijk onder controle. Maar als ik in beweging kom door even een rondje te rennen of te dansen, lukt dat vaak wel weer.
zaterdag 10 maart 2018 om 19:49
Hier helaas wel...zit er midden in. Heb fysio gehad om meer controle over de ademhaling te krijgen. Ik weet dat het psychisch is en dat ik de praktijkondersteuner moet bellen voor een afspraak. Ik ben een piekeraar en ben zover dat ik weet dat het niet lichamelijk is maar het blijft lastig om de hulpvraag te stellen.
Succes....ik weet hoe het voelt.
Succes....ik weet hoe het voelt.
zaterdag 10 maart 2018 om 19:53
Ja ik heb wel al deze symptomen.
Ik heb ondertussen ook CMV, soort van klierkoorts, en ben echt bekaf.
Heb een fulltime job en als ik werk is het precies nog erger. Ik denk heel snel dat ik iets lichamelijks heb, dat ik een tumor heb of dat ik iets aan mijn hart heb... Misschien belachelijk, maar is een soort van angst dat ik laatste maanden ontwikkeld heb. Zeker omdat mijn moeder vorig jaar juli overleden is, ze was slechts 54. Ik denk dat het daardoor allemaal een beetje begonnen is.
Begin januari heb ik een heel zware paniekaanval gehad en sindsdien ben ik heel erg duizelig, suf etc.
Ik hoop dat kine iets doet. Thanks voor de tips! Het is indd ook angst onder controle houden lijkt me, en dat is soms moeilijk. Zeker als je veel tijd hebt om na te denken...
Heb een fulltime job en als ik werk is het precies nog erger. Ik denk heel snel dat ik iets lichamelijks heb, dat ik een tumor heb of dat ik iets aan mijn hart heb... Misschien belachelijk, maar is een soort van angst dat ik laatste maanden ontwikkeld heb. Zeker omdat mijn moeder vorig jaar juli overleden is, ze was slechts 54. Ik denk dat het daardoor allemaal een beetje begonnen is.
Begin januari heb ik een heel zware paniekaanval gehad en sindsdien ben ik heel erg duizelig, suf etc.
Ik hoop dat kine iets doet. Thanks voor de tips! Het is indd ook angst onder controle houden lijkt me, en dat is soms moeilijk. Zeker als je veel tijd hebt om na te denken...
zondag 11 maart 2018 om 08:11
Ik heb er ook last van. Het is een tijd goed gegaan. Maar nu keert alles weer terug. Raar gevoel in hoofd, duizelig, moe angstaanvallen. Fysiotherapie heeft weinig geholpen. Binnenkort start ik met oefentherapie Cesar mensendieck en hopelijk helpt dat een beetje.
Maar door alle die vage klachten ben ik een beetje hypochonder geworden. Alles wat ik voel vind ik beangstigend
Maar door alle die vage klachten ben ik een beetje hypochonder geworden. Alles wat ik voel vind ik beangstigend
zondag 11 maart 2018 om 09:50
Mag ik je de hand schudden?mvc_ schreef: ↑10-03-2018 19:53Ja ik heb wel al deze symptomen.
Ik heb precies hetzelfde, en een sterfgeval van dichtbij maakt het nog erger.
Ik ben sinds kort ook gaan sporten, ik hoop dat het helpt, en ik probeer niet zo veel te piekeren.
zondag 11 maart 2018 om 10:11
Ja, bij mij ging het ook net wat beter, dan kreeg ik pijn op m'n borst en kwam het weer terugfamke87 schreef: ↑11-03-2018 08:11Ik heb er ook last van. Het is een tijd goed gegaan. Maar nu keert alles weer terug. Raar gevoel in hoofd, duizelig, moe angstaanvallen. Fysiotherapie heeft weinig geholpen. Binnenkort start ik met oefentherapie Cesar mensendieck en hopelijk helpt dat een beetje.
Laat me weten of die Cesar therapie helpt!!
Door die vage klachten ben ik ook inderdaad heel erg bang. Ik laat een scan doen van m'n hersenen zelfs om zeker te zijn ...
zondag 11 maart 2018 om 10:17
Het doet deugd te weten dat ik niet alleen ben!
Ik heb een fitnessabo maar ik durf niet goed gaan omdat ik al zo verschrikkelijk moe ben. Misschien moet ik het toch maar een keertje proberen..