Gezondheid alle pijlers

Chronische hyperventilatie?

12-08-2009 20:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Vandaag ben ik bij de longarts geweest. De afgelopen periode heb ik een aantal onderzoeken gehad en vandaag vond een hyperventilatieprovocatieonderzoek plaats voor het consult met de longarts.

De overige onderzoeken waren allemaal goed (longfunctie, bloedonderzoek, hartfilmpje, longfoto), maar die van vandaag was wel positief (en voor mij negatief dus ) Uit het bloed kwam wel een allergische aanleg (klopt), maar geen concrete allergieën. En uit het longfunctieonderzoek bleek dat ik goed reageer op ventolin en dan een betere longfunctie heb, maar mijn longfunctie zonder ventolin is al goed, dus iets astmatisch speelt er niet.

Volgens de longarts heb ik zware hyperventilatie. Het koolzuurgasgehalte in mijn zuurstof was bij de start redelijk tot goed, maar zakte al heel snel met 67%. Een daling van meer dan 10% geeft aan dat er sprake is van hyperventilatie.

Alleen.... ik merk hier dus zelf niks van. Ik heb geen acute aanvallen bijvoorbeeld. Maar wel allerlei symptomen die passen bij chronische hyperventilatie. Daarom was ik door de neuroloog waar ik loop vanwege hoofdpijnen naar de longarts doorverwezen. Maar goed, het koolzuurgasgehalte in mijn bloed was bij de start van het onderzoek goed, dus dat wijst dat niet direct richting chronische hyperventilatie. Maar de klachten en de dramatische daling van de waarden dus wel. Het herstel na de test was overigens redelijk tot goed. Na tien minuten zat ik weer bijna op mijn beginwaarde.

Op internet vind ik wel het een en ander of (chronische) hyperventilatie, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen.

De longarts raadde fysiotherapie of haptotherapie aan. Waar kozen jullie voor en waarom?

Hoe merk je aan je ademhaling dat je chronisch hyperventileert? Ik merk bijvoorbeeld wel dat ik wat rommel met mijn ademhaling, dan weer oppervlakkig, dan weer ineens diep. Maar of dat er nou mee te maken heeft?

Na het consult kwamen er nog allerlei vragen bij mij en mijn partner op. Die spaar ik maar even op om tijdens een telefonisch consult te stellen. Ik hoef in principe niet meer terug, tenzij de klachten verergeren.

Nou goed, een wat warrig verhaal wellicht. Ik lees graag jullie ervaringen.

groet, Meave
Ikzelf ben wegens chronische hyperventilatie naar de fysio gegaan. Heb daar oefeningen geleerd om "opnieuw adem te leren halen"

Ik had het vaak dat ik ineens misselijk of duizelig was of niet meer kon slikken. Na onderzoek bleek ik dat dus te hebben.

Het heeft mij heel goed geholpen. Ik heb de oefeningen nog op papier staan voor de zekerheid, maar de meeste ken ik uit mijn hoofd en pas ik toe.

Heb het nog wel altijd moeilijk wanneer ik verkouden ben. Dan merk ik dat mijn hele ademhaling van slag is. (zoals nu bah!)

Succes ermee.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Een kennis van mij heeft, zoals ze dat zelf noemt (naar aanleiding van een onderzoek) een 'stille hyperventilatie'. Zij heeft jarenlang onterecht met het etiketje ME rondgelopen, voordat men deze diagnose bij haar hebben gesteld uiteindelijk. Zij merkt dus ook niet dat ze hyperventileert, maar uit onderzoek bleek dus ook dat haar koolzuurgasgehalte en zuurstofgehalte uitwisseling abnormaal was. Ik heb haar al een hele tijd niet gezien, maar ik weet wel dat zij, toen zij eenmaal de diagnose 'stille hyperventilatie had, ging fitnessen bij een medische sportschool.
Ik heb erg lang last gehad van hyperventilatie (en nu nog wel eens) en ben mbv een fysiotherapeut een stuk bewuster geworden van mijn ademhaling. Ik voelde het ook lang niet altijd als ik hyperventileerde, maar door die oefeningen herken ik het nu sneller en beter en kan ik het ombuigen.

Ik zou fysiotherapie gewoon proberen, je merkt vanzelf of het wat voor je is. Haptotherapie heb ik geen ervaring mee.

Succes!
Helaas hier ook iemand met chronische hyperventilatie. Ik ben uiteindelijk bij een ademahlingstherapeut terecht gekomen die mij dmv oefeningen een heel eind op weg geholpen heeft. Een fysio therapeut zou misschien ook iets voor je kunnen betekenen. ik begrijp uit je verhaal dat je niet echt klachten hebt maar wel wat rommelt met je ademhaling. Ik denk dat als je die ietwat beter onder controle krijgt je al een stuk verder bent.

Succes ermee!
Ik heb eerst ademhalingtherapie gevolgd, maar vond het zoo vreselijk moeilijk. Het lukte mij echt niet en het gevolg was dat ik alleen maar meer ging hyperventileren. Ben later yoga gaan doen, en dat werkte dus prima! Gewoon lekker ontspannen met je lijf bezig zijn.
Ik vond de therapie ook erg zwaar hoor! Ik merkte zeer zeker verbetering maar er helemaal vanaf ben ik dus niet!!!!! Momenteel ben ik erg licht in mijn hoofd en word er helemal gek van. Het lukt mij nu ook niet echt goed om die oefeningen weer te doen. Ik ben dan ook erg gericht op mijn lichaam. Ik zit er ook over te denken om iets met yoga te gaan doen of haptonomie!
Hoi Maeve_ontheroad: wat ellendig merk je helemaal niets qua klachten? Ademhaling is ontzettend belangrijk en veel mensen (ook in mijn omgeving... grom) kunnen eigenlijk niet (meer) normaal ademen. Fysiotherapie kán helpen maar soms ga je er alleen maar raarder van ademen omdat het opeens zo 'moet'. Yoga zou een oplossing kunnen zijn maar zeker dingen als Qi Chong ook. In de Chinese Geneeskunde is ademhaling een van de pijlers van gezondheid (logisch natuurlijk maar er zit heel veel achter waaróm dat zo is). De oefeningen die je daar leert zijn eenvoudig en niet zo 'gemaakt' als tijdens fysiotherapie sessies. Misschien is dat iets voor je?

Sterkte ermee!
reclame
Bedankt voor de reacties. Ik kom zsm even uitgebreid reageren...
Wat wilde ik nou toch typen?
kus! verklaart dat ook je hoofdpijn?
Meave, sinds wanneer heb jij die klachten die op chronische hyperventilatie wijzen?

xx lisa.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven