Gezondheid alle pijlers

Chronische rugpijn??

20-02-2020 22:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben een meisje van 21 jaar en ben woonachtig in Enschede. Eind mei 2019 heb ik een ongeluk gehad waarbij ik van een springkussen ben gevallen. Daarbij heb ik een rugwervel gebroken (tussen th12 en L1). Daar waar de onderrug overgaat in de bovenrug. Dit is nu zo’n 9/10 maanden geleden. In eerste instantie wist ik niet dat ik mijn rug gebroken had en heb gewoon gedaan hoe ik normaal ook deed. toen de pijn na 2/3 maanden nog niet weg was heb ik röntgenfoto’s laten maken. Daaruit bleek dat ik een wervelfractuur had gehad. Volgens de huisarts geneest normaal gesproken zo’n stabiele wervelfractuur in een aantal weken waarna je uiteindelijk helemaal geen pijn meer hebt. Dit is echter bij mij niet het geval. Ik ondervind elke dag nog pijn in mijn rug, vooral de dagen wanneer ik moet werken. Door de weeks heb ik een kantoorbaan en beweeg ik niet veel en 1 dag in het weekend werk ik bij de Jamin, een baan waarbij ik veel sta. Aan het eind van de dag heb ik zoveel pijn dat niks meer verlichting geeft. In het begin, net na mijn val gaf het nog verlichting om plat te gaan liggen, maar dat is nu ook niet meer zo. Een stukje lopen zorgt ervoor dat het iets beter wordt maar zodra ik weer ga zitten wordt het weer erger. Ook kan ik m’n rug niet meer hol maken, dat doet erg veel pijn.

4 maanden na mijn val ben ik naar fysiotherapie gegaan. Daar hebben ze mij bindweefselmassages gegeven en oefeningen om de eventuele stijfheid die ontstaan is na de val weg te nemen. Dit heeft na een paar weken fysio totaal geen effect gehad. Ik ben daarna door de huisarts doorverwezen naar de rugpoli in Delden waar ik een mri heb laten maken. Daaruit kwam dat alles goed genezen was en voor de rest is er niks geks te zien. Toch blijft de pijn. Ik heb vervolgens Transforaminale epidurale injecties gekregen om te kijken of de pijn misschien veroorzaakt wordt door een beknelde zenuw. Deze injecties hebben ook niet geholpen. Ik ben nu ten einde raad en ben zo bang dat ik beschadigingen en chronische rugpijn heb.

Ik vroeg me af of er iemand iets soortgelijks heeft gehad en misschien zijn ervaring wil delen. En of iemand misschien een behandeling weet die kan helpen?
Alle reacties Link kopieren
De enige tip die ik jouw kan geven. Maak een afspraak met de bedrijfsarts. Overleg samen hoe je je huidige baan behapbaar kunt houden.

Andere bureau stoel, sta bureau. Andere werk taken waarbij je meer in beweging bent, het recht hebben om een wandeling te maken. Fysiotherapie of ergonoom op het werk.

Want dit ga je natuurlijk niet lang volhouden.

Verder lijkt mij een second opinion via je zorgverzekeraar aanvragen een goed idee.

Veel sterkte.

Als alles niet baat lijkt me dat je via de huisarts een traject in moet gaan richting Pijn bestrijding. Geen idee hoe dit werkt. Maar als de oorzaak volledig is onderzocht, en niks er aan te doen valt, lijkt me dat je naar pijn bestrijding moet gaan kijken.

Heeft er al een neuroloog gekeken naar de zenuwen?
Ik zou denken dry needling kun je nog proberen. Ik heb op een plek rug ook onverklaarbare rugpijn. Ongeveer eens per jaar dry needling als de pijn begint en weer een jaar pijnvrij. Mar of het bij jou helpt weet ik niet natuurlijk. Niet op geven en doorzoeken tot iets wel helpt!
Alle reacties Link kopieren
Aardbeipeer100 schreef:
20-02-2020 23:58
Ik zou denken dry needling kun je nog proberen. Ik heb op een plek rug ook onverklaarbare rugpijn. Ongeveer eens per jaar dry needling als de pijn begint en weer een jaar pijnvrij. Mar of het bij jou helpt weet ik niet natuurlijk. Niet op geven en doorzoeken tot iets wel helpt!
Kwakzalverij, dus een placebo effect.
Misschien heb je een pijnstoornis en ja daar zijn effectieve behandelingen voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen trauma meegemaakt maar wel chronisch nek- en rugklachten (behalve beginnende artrose geen duidelijke oorzaak). Volgende week heb ik een intake voor pijnrevalidatie in het ziekenhuis. Misschien ook iets voor jou om met de huisarts te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Een familielid van mij gaat laser therapie proberen , zelf geen ervaring mee .Misschien kun je daar wat over uitzoeken of het wat is voor je.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn stuitje ooit gebroken.
Is weer helemaal goed gegroeid maar ik blijf pijn houden.
Nu om de 8 weken dry needlung en nu beter.
Cbd olie minimaal 4 % helpt mij ook.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
21-02-2020 00:39
Kwakzalverij, dus een placebo effect.
Misschien heb je een pijnstoornis en ja daar zijn effectieve behandelingen voor.
Ik ben benieuwd waarom dit kwakzalverij is. Vergis je je niet met wat anders?

Ik heb namelijk ook ervaring met dry needling. Ik kon niet meer slapen van de pijn. Na 5 sessie heb ik er geen last meer van. Het heeft mij enorm geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
21-02-2020 06:17
Ik ben benieuwd waarom dit kwakzalverij is. Vergis je je niet met wat anders?

Ik heb namelijk ook ervaring met dry needling. Ik kon niet meer slapen van de pijn. Na 5 sessie heb ik er geen last meer van. Het heeft mij enorm geholpen.
Effectiviteit

In een studie uit 2017 werd een overzicht gemaakt van alle data uit meerdere onderzoeken en controles die liepen tussen 2000 en 2015. Uit deze publicatie bleek dat er een bewezen effect is op korte termijn voor pijnbestrijding en beweging en levenskwaliteit. Sluitend bewijs voor beter slaapcomfort en vervanging van medicatie voor pijnbestrijding werd er echter niet gevonden.[5] Ook eerdere onderzoeken uit 2016 bewezen een effectiviteit op één of meerdere aspecten maar daarbij wel een niet sluitend effect voor andere aspecten.[6] Ook volgens het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie is het bewijs voor de effectiviteit van dry needling "niet sluitend".[7] De Vereniging tegen de Kwakzalverij noemt de effectiviteit niet bewezen en stelt dat eventuele effecten vooral placebo-effecten zijn.[8] Dry Needling zou een riskantere behandeling zijn dan behandelwijzen waarbij geen naalden in spieren worden gestoken.[9]


Bron: wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Geen baan doen waarbij je de hele dag staat, loopt, bukt en buigt. Een deel van de dag bewegen kan wel maar 8 uur lang niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel dat het erg lang kan duren voor beschadigd bindweefsel weer op de oorspronkelijke capaciteit is gebracht. Een half jaar herstel is dan niet gek. Of dat negen maanden kan duren weet ik niet.

Wat ook een rol zou kunnen spelen is spanning die ontstaat uit angst voor pijn; dus bij elke beweging span je de betreffende gebieden bovenmatig aan uit angst voor pijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
hannaa45 schreef:
21-02-2020 00:39
Kwakzalverij, dus een placebo effect.
Als niets (meer) helpt is een placebo effect beter dan geen effect (zolang het geen schade toebrengt ). Het neemt de oorzaak niet weg en zal geen blijvende oplossing zijn, maar als het de klachten tijdelijk verlicht kan dat de kwaliteit van leven wel verbeteren.
Je hebt een kwetsuur opgelopen maar bindweefsel, ligamenten genezen niet zo snel als bot. Heb geduld, niet teveel belasten (werk is te zwaar?) en doe oefenprogramma met fysio. 10 maanden na je ongeluk kan je echt nog niet zeggen dat het nooit meer weg zal gaan
Eens met GS om de bedrijfsarts in te schakelen. Het kan best zijn dat je klachten in stand blijven door bijvoorbeeld een verkeerde houding. (Geen medisch advies)

Ik heb zelf al j aren chronische rugpijn en ik ondervind nog elke dag hoe belangrijk juiste houding en belasting is.

Overleg dus met je bedrijfsarts en fysiotherapeut en betrek ook je huisarts erin voor pijnbestrijding. Een pijnpoli kan je daarin ook verder helpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven