Colonoscopie, wat te verwachten ?

woensdag 6 november 2013 om 10:47
Binnenkort krijg ik dit onderzoek en zie er een beetje tegenop. Wat kan ik verwachten, doet het erg zeer ? Ik krijg een roesje zei de assistente maar ben dan niet helemaal onder zeil begreep ik.
En wat moet ik verwachten van de Moviprep, de hele dag naast de wc of kan ik nog veilig naar buiten
Ik hoor graag ervaringen.
En wat moet ik verwachten van de Moviprep, de hele dag naast de wc of kan ik nog veilig naar buiten
Ik hoor graag ervaringen.
woensdag 6 november 2013 om 10:52
Ik heb meerdere keren een coloscopie gehad. Het onderzoek valt heel erg mee. Ik ben altijd helemaal weg geweest door het roesje. Moviprep ken ik niet. Heb altijd 4 liter kleanprep gehad. Het is verstandig om in de buurt van de wc te blijven. Want je loopt helemaal leeg. Je moet heel vaak naar de wc!
woensdag 6 november 2013 om 10:53
Het is even 3 dagen afzien met dat laxeren ! Ik zou zoveel mogelijk vrij maken van activiteit. Eigenlijk is dat het ergste... Het laxeren... En natuurlijk de spanning of alles wel goed is?
Het roesje werkt perfect! Je bent echt wel even vertrokken hoor! Het deed zeker geen pijn! Bij mij dan.
Tip: neem alvast een lekker broodje mee voor als alles achter de rug is!
Het roesje werkt perfect! Je bent echt wel even vertrokken hoor! Het deed zeker geen pijn! Bij mij dan.
Tip: neem alvast een lekker broodje mee voor als alles achter de rug is!
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."

woensdag 6 november 2013 om 10:56
Ik moet 3 liter verspreid over 2 dagen drinken en dan nog de ochtend voor het onderzoek 2 laxeertabletten innemen. Gelukkig is het al om 9 uur dus ik hoef de avond van te voren pas om 19.00 te starten met de Moviprep.
Die zal vast niet lekker smaken, ik neem aan net zoiets als movicolon dat is ook niet te pruimen.
Ik plan dan maar niets buiten de deur.
Die zal vast niet lekker smaken, ik neem aan net zoiets als movicolon dat is ook niet te pruimen.
Ik plan dan maar niets buiten de deur.

woensdag 6 november 2013 om 12:27
Ik was weg, maar weet nog dat ik een aantal keer au! heb geroepen.
Wat op zich wel verklaarbaar was omdat ze stukjes ontstoken weefsel weg hebben gehaald voor onderzoek.
Ik bleek Crohn te hebben.
Over moviprep kan ik je niets vertellen, ik had 4 liter kleanprep en gatverdamme wat goor. De laatste halve liter heb ik weggesmeten, ik kon niet meer. Scheelt dat ik toch al leeg was. Ik moest de hele dag door naar de wc, zo'n beetje minstens elk kwartier.
Wat op zich wel verklaarbaar was omdat ze stukjes ontstoken weefsel weg hebben gehaald voor onderzoek.
Ik bleek Crohn te hebben.
Over moviprep kan ik je niets vertellen, ik had 4 liter kleanprep en gatverdamme wat goor. De laatste halve liter heb ik weggesmeten, ik kon niet meer. Scheelt dat ik toch al leeg was. Ik moest de hele dag door naar de wc, zo'n beetje minstens elk kwartier.

woensdag 6 november 2013 om 13:09

donderdag 7 november 2013 om 00:35
En vooral niet weggaan tijdens laxeren, niet handig.
Een zooi limo door de Moviprep volstaat ook.
Ik ben ook altijd weg met een roes.
Merk nooit wat van het onderzoek.
Is wel een keer gebeurd, maar dan spuiten ze slaapmiddel bij.
Ik krijg tevens ook pijnstiller ingespoten.
Zou me niet al te druk maken, en anders aan de arts vragen of hij bij wil spuiten mocht je wakker worden/blijven.
Soms lijkt het ook alsof je de hele tijd bij bent geweest.
Dan blijkt toch dat je wel geslapen hebt.
Een zooi limo door de Moviprep volstaat ook.
Ik ben ook altijd weg met een roes.
Merk nooit wat van het onderzoek.
Is wel een keer gebeurd, maar dan spuiten ze slaapmiddel bij.
Ik krijg tevens ook pijnstiller ingespoten.
Zou me niet al te druk maken, en anders aan de arts vragen of hij bij wil spuiten mocht je wakker worden/blijven.
Soms lijkt het ook alsof je de hele tijd bij bent geweest.
Dan blijkt toch dat je wel geslapen hebt.

dinsdag 12 november 2013 om 21:47
Ik weet niet precies meer hoe het laxeermiddel heette wat ik gekregen heb. Uiteindelijk kwam het er niet alleen van onder, maar ook boven uit. Als het begint ben je eerst een uur zoet op de wc. s'Nachts ben ik er ook nog verschillende keren uitgeweest.
Ik heb een jaar terug een coloscopie gehad en een maagonderzoek. Eerst het 1 toen het ander. Daarbij een roesje gehad. Zo'n roesje werkt voor iedereen anders. Sommige vallen in slaap. Zelf ben ik de hele tijd wakker geweest. Alleen wat versuft. Het onderzoek zelf (ook van de maag) viel mee.
Het was vooral het laxeermiddel wat erg was.
Ik heb een jaar terug een coloscopie gehad en een maagonderzoek. Eerst het 1 toen het ander. Daarbij een roesje gehad. Zo'n roesje werkt voor iedereen anders. Sommige vallen in slaap. Zelf ben ik de hele tijd wakker geweest. Alleen wat versuft. Het onderzoek zelf (ook van de maag) viel mee.
Het was vooral het laxeermiddel wat erg was.

dinsdag 12 november 2013 om 21:53
dinsdag 12 november 2013 om 22:00

woensdag 13 november 2013 om 13:08
Dat is niet zo mooi itsme, ik weet niet hoe ik erop zal reageren aangezien het de 1e keer is ooit. Mijn zoon is ook altijd na een narcose nog een week of 6 van de leg, hopelijk heeft hij dat niet van mij
De dag van te voren moet ik 's morgens 2 tabletjes innemen en mag tot 18.00 de avond van te voren nog alles eten.
Daarna mag ik niets meer eten en moet tussen 20.00 en 22.00 1 liter moviprep drinken met daarna alleen heldere vloeistoffen.
Dan de volgende ochtend tussen 6 en 7 weer een liter Moviprep en daarna mag ik tot 9.00 uur (dan is het onderzoek) alleen heldere dranken en niets eten.
Ik hoop niet dat ik de hele nacht dan op de plee zit.
De dag van te voren moet ik 's morgens 2 tabletjes innemen en mag tot 18.00 de avond van te voren nog alles eten.
Daarna mag ik niets meer eten en moet tussen 20.00 en 22.00 1 liter moviprep drinken met daarna alleen heldere vloeistoffen.
Dan de volgende ochtend tussen 6 en 7 weer een liter Moviprep en daarna mag ik tot 9.00 uur (dan is het onderzoek) alleen heldere dranken en niets eten.
Ik hoop niet dat ik de hele nacht dan op de plee zit.

woensdag 13 november 2013 om 13:12
Ik heb vrij vaak een coloscopie omdat ik de ziekte Colitis Ulcerosa heb en ik heb eigenlijk nog nooit 's nachts op de wc gezeten. Als je eenmaal laat op de avond alleen nog maar water poept, dan stopt het eigenlijk als je gaat slapen. Het enige vervelende vind ik altijd het hongergevoel 's morgens vroeg als je wakker wordt.

woensdag 13 november 2013 om 15:55
Wat heet last. Soms heb ik maanden nergens last van en dan opeens komt er een opvlamming. De ziekte is bij mij nogal hormoongevoelig dus als ik aan de pil ben, heb ik er geen last van. Ik ben nu zwanger van de derde en nu heb ik ook inmiddels geen last meer, maar toen ik een aantal maanden geleden met de pil stopte om zwanger te worden, had ik binnen een week 12 cm ontstoken darm. Aan het begin van de zwangerschap ook nog veel last gehad. Ik ben nu inmiddels bijna 15 weken en sinds een week of drie heb ik nergens meer last van. Heerlijk!
Ik heb tijdens een opvlamming ook ernstige gewrichtsklachten. Al met al geen leuke ziekte maar met de juiste medicijnen wel leefbaar.
Staat er bij jou een Colitisindicatie, Paperclip?
Ik heb tijdens een opvlamming ook ernstige gewrichtsklachten. Al met al geen leuke ziekte maar met de juiste medicijnen wel leefbaar.
Staat er bij jou een Colitisindicatie, Paperclip?

woensdag 13 november 2013 om 16:02
De chirurg denkt dat ik PDS heb maar ik verder geen klachten behalve pijn in mijn rechterbovenbuik en een zere rug. Eerst dacht de huisarts aan nierstenen of galstenen maar bij iedere echo is er niets te vinden en mijn bloed is ook steeds goed. Er zouden dan heen ontstekingen moeten zijn toch ? Ben nu naar de chirurg doorverwijzen omdat ik 3 weken geleden wel koliekpijnen had dus het is afwachten wat eruit komt.
Oja, gefeliciteerd met je zwangerschap !
Oja, gefeliciteerd met je zwangerschap !
woensdag 13 november 2013 om 18:52
Heb ook meerdere keren een scopie gehad maar nog nooit let clean prep ofzo. Ik kreeg een klein flesje met een soort zoetige siroop die eigenlijk wel lekker was. (Niet zo lekker als thee of fris hoor.) Dat nam ik rond etenstijd (18 uur dacht ik) maar bij mij kwam het pas in de nacht op gang. Dus zat ik daar rond drie uur op het toilet... Dat kwam blijkbaar niet door het drankje maar mijn maag-darmstelsel want ik was de enige die dit had.
Heb het iedere keer zonder roesje gedaan maar dat was echt verschrikkelijk. Ik heb geen crohn of CU (wat men wel dacht), maar het werd dus PDS. Achteraf blijkt dat het dat gewoon niet is. Ik blijk een bindweefselaandoening te hebben waardoor ik ook slechte darmen heb. (Tijdens een operatie een spontane ruptuur gehad.) Ikhad dus geen eens een scopie kmogen hebben. Maar goed nu ben ik gewaarschuwd.. Heb echter al een paar jaar weinig tot geen last van mn darmen. Iig geen krampen alleen onregelmatige stoelgang. Prima te doen dus!
Wat ik trouwens vreemd blijf vinden is dat anderen (andere ziekenhuizen) die vieze preppapjes moet en wij een klein flesje siroop kregen en dit voldoende was. (Een keer een klisma erbij gehad.)
Heb het iedere keer zonder roesje gedaan maar dat was echt verschrikkelijk. Ik heb geen crohn of CU (wat men wel dacht), maar het werd dus PDS. Achteraf blijkt dat het dat gewoon niet is. Ik blijk een bindweefselaandoening te hebben waardoor ik ook slechte darmen heb. (Tijdens een operatie een spontane ruptuur gehad.) Ikhad dus geen eens een scopie kmogen hebben. Maar goed nu ben ik gewaarschuwd.. Heb echter al een paar jaar weinig tot geen last van mn darmen. Iig geen krampen alleen onregelmatige stoelgang. Prima te doen dus!
Wat ik trouwens vreemd blijf vinden is dat anderen (andere ziekenhuizen) die vieze preppapjes moet en wij een klein flesje siroop kregen en dit voldoende was. (Een keer een klisma erbij gehad.)

woensdag 13 november 2013 om 20:07
Heb je geen lactulosestroop gehad Wapiti ?
Ik heb geen idee wat de normale gang van zaken is maar ik vind het wel een fijn idee dat ik een roesje krijg. Heb jaren geleden een anale fissuur gehad en die onderzoeken gingen zonder verdoving, later zelfs botox ingespoten zonder verdoving en als ik daar aan denk voel ik het nog
Ik heb geen idee wat de normale gang van zaken is maar ik vind het wel een fijn idee dat ik een roesje krijg. Heb jaren geleden een anale fissuur gehad en die onderzoeken gingen zonder verdoving, later zelfs botox ingespoten zonder verdoving en als ik daar aan denk voel ik het nog