Gezondheid alle pijlers

Conflict

02-02-2011 10:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer eens een conflict met de bedrijfsarts. Ik heb op 31 december mijn rechter pols op twee plaatsen gebroken en het is gezet. Ik ben rechts. Op eigen verzoek ben ik vorige week gaan proberen te werken. 3 uur en na anderhalf uur kreeg ik steken in mijn pols. Onwennig werken dacht ik eerst dus ik ben doorgegaan. De dag erna met de bedrijfsarts afgesproken dat ik 3 X 3 uur per week werk. Alleen werd de pijn erger tijdens het werk achter de pc met een headset en veel registreren.

Ik heb me na twee dagen dus weer ziek gemeld.

Maar nu moet ik van de Arbo arts weer gaan werken. Vier keer per week twee uur. Ik ben het er niet mee eens, gezien de pijn aan mijn pols. Maar als ik weiger moet ik naar het uwv voor een keuring. Is dat niet erg overdreven na vier weken gips?

Volgende week donderdag mag het gips eraf.

Ik ga nu toch maar werken en probeer zo rustig mogelijk te doen in zoverre dat lukt.

En kan ik er verder nog tegenin gaan zonder die keuring?
Bij het UWV krijg je gewoon een soort second opinion. Als die ook zegt dat je moet werken (wat ik betwijfel als ik je verhaal hoor), dan heb je pas een probleem.

Aan de andere kant: waarom meld je je weer ziek, en maak je niet eerst een spoedafspraak bij de bedrijfsarts?

Er zijn allemaal aanpassingen mogelijk, zoals speciale muizen en eventueel een linkshandige muis. Dan werk je maar wat trager, maar dat is beter dan thuis gaan zitten vanwege een niet functionerende pols, lijkt me.
Occam's razor
Lees nog eens je verhaal door: je pols zit nog in het gips? Mag je dan uberhaupt wel werken van je chirurg? Dat gips zit er toch niet voor niets om?
Occam's razor
Zolang het geen pijn doet mag het. Maar dat is dus wel. De chirurg heeft er verder niets in te zeggen. bedrijfsarts stelt de keuze. Ikzelf heb dus de keuze om te werken met pijn of naar het UWV. Ik ga het nu twee uur proberen. Anders ga ik toch voor de keuze van die keuring. Maar als alles goed is mag volgende week het gips eraf. Ik kan proberen het zo lang vol te houden. Geen idee wat de gevolgen zijn.
Ik zou me als ik jou was lekker laten doorsturen naar het UWV. Als jij echt denkt dat dit onredelijk is, heb je dus een second opinion nodig. En het UWV kan je die geven.
Voor je werkgever was 't gunstiger geweest als je gewoon ziek gemeld zou blijven. De verzekering dekt pas na 2 weken ziekte en zodra je je weer beter meldt dan dekt ie weer niet meer.

Zelf heb ik nadat ik met mijn rechterhand uit 't gips was eerst een aantal weken 'n paar ochtenden gewerkt, opgebouwd naar alle ochtenden en op m'n eigen tempo weer opgebouwd naar m'n normale uren. Ik kreeg daar van mijn werkgever gewoon de tijd voor.
Ik ben ook nog niet beter gemeld Elnien. Vorige week wel 2 keer gewerkt, maar dat was geen succes. En dat was therapeutisch. Vandaag afspraken gemaakt dat ik een half uur werk en een kwartier rust. Die drie kwartier extra moet ik wel inhalen. Mocht ik in die pauzes van mijn leidi ggevende geen sigaret gaan roken. Als het niet zo diep triest was, zou het gewoon lachwekkend zijn. Ik kreeg vandaag trouwens de afspraken met die Arbo-arts van vorige week binnen en weer word mij een oor aangenaaid. Ik heb mij op 31 december ziek gemeld en in die brief staat 3 januari. Dacht het niet. Weer iets om over te gaan zeuren omdat ik daar niet mee akkoord ga.
Ik ben toch echt geen zeur hoor.
Ik krijg het idee dat je bij dezelfde werkgever werkt als ik. Daar zit nl. net zo'n stelletje randdebielen.

Sterkte Zoebie
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Zeg dat wel. Het is in ieder geval heel erg frustrerend. Jij ook succes.
@Zoeb

De UWV optie is idd de enige optie. Maar wat let je om wel naar het werk te gaan, maar uitsluitend met links te typen? Als men er iets van zegt, dan geef je gewoon aan 'de bedrijfsarts wil dat ik werk, dus hier ben ik, maar mijn chirurg zegt dat ik mijn pols niet mag belasten en pijn moet vermijden, dus dat doe ik'. Daar kunnen ze echt niets van maken!

@Nien

Niet elke werkgever heeft een verzekering die de ziektekosten doorbetaald!
Ik heb echt serieus nagedacht over het UWV. Maar als ik inderdaad volgende week donderdag uit het gips mag, wat ik heel erg hoop. Dan denk ik niet dat ik die keuring haal. Ik doe nu alles inderdaad met links. Het gaat langzaam en ik heb veel extra nawerktijd nodig, maar ze kunnen het krijgen zoals ze willen. Mijn gipsarm gebruik ik niet. Ik neem geen risico. Moet ik langer in het gips dan doe ik het alsnog. Kost me wel ¤75.- maar dat krijg ik terug als ik in mijn gelijk sta.
Oh, bij jou zit 't gips er zelfs nog om! Ik ben pas terug begonnen met werken toen dat er af was. Officieel mag je met gips om 'n hand niet autorijden tenslotte.

Volgens mij ben je dus sowieso te vroeg begonnen. Zolang je in 't gips zit hoef je niet eens naar de Arbo (althans, ik niet) Dat gezeik begon pas toen ik alweer in de opbouwende fase zat.
@nien

Niet mogen autorijden is geen excuus om niet te werken. Als aangepast werk mogelijk is (bijv thuiswerk) en/of alternatief vervoer (OV, lopen, meerijden) dan zul je gewoon moeten werken.

Het arbobeleid is afhankelijk van het bedrijf. Het ene bedrijf laat je na 2 dagen al oproepen door de arbodokter, het andere bedrijf doet daar 6 weken over. Wordt je echter opgeroepen, dan zul je daar altijd gehoor aan moeten geven. Kan dat echt niet (bijv omdat je in het ziekenhuis ligt of niet kunt reizen oid), dan zul je dat moeten overleggen met de arbo-arts.
Werken als je nog in het gips zit is zowiezo raar. Als het nou een been was. Maar je hand heb je echt nodig als je computerwerk doet.

Ik heb het idee dat die bedrijfsarts me terug pakt na een conflict van vorig jaar. Het is toch erg raar dat hij een keuring wil als je pas vier weken in het gips zit.
@Zoeb

Op zich is 'werken' niet raar als je in het gips zit. Aangepast werk is vaak goed te doen. Wat ik wel raar vind, is dat jij met je pols in het gips word geacht om computerwerk te doen!
Er is geen aangepast werk. Daarom moet ik mijn eigen werk doen. Wel rustig aan, maar het blijft computerwerk. Mijn collega's vinden het ook maar vreemd en zijn hevig verontwaardigd. Helaas kunnen zij er niets aan doen. Die poortwachterswet rammelt aan alle kanten. Het is toch van de zotte dat je van de chirurg niet mag werken als het pijn doet en je van een bedrijfsarts wordt gedwongen. Vorig jaar augustus ben ik na 20 maanden weer volledig voor 100% aan het werk gegaan, maar die bedrijfsarts wilde mij nog 3 maanden 10% ziek laten en ook weer die keuring. Daar ben ik toen fel tegenin gegaan en dat is toen afgeblazen. Nu krijg ik het gevoel dat hij me terug pakt.
quote:nummerzoveel schreef op 03 februari 2011 @ 09:47:

@Zoeb

Op zich is 'werken' niet raar als je in het gips zit. Aangepast werk is vaak goed te doen. Wat ik wel raar vind, is dat jij met je pols in het gips word geacht om computerwerk te doen!

Op ons bedrijf is ook geen aangepast werk, we doen alles met de computer en mijn werk is puur grafisch/dtp, dus wel zo handig als ik m'n rechterhand kan gebruiken.

Ook was er geen behoefte/noodzaak om mij dagelijks op te komen halen en thuis te brengen om hier 'n beetje uit m'n neus te gaan zitten vreten. Op 'n klein bedrijf kunnen ze hun tijd wel beter besteden en 'n vervanger op mijn werk zetten.

Op 'n klein bedrijf is het dus wel gebruikelijk dat de baas z'n personeel verzekert voor ziekte omdat iemand die langdurig uitvalt dus 'n serieus probleem oplevert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven