Gezondheid alle pijlers

Contactallergie lenzenvloeistof

05-08-2014 16:51 10 berichten
Al maanden loop ik met een kapotte wijsvingertop en duimtop. Het ziet er uit als eczeem. Ben ook al maandenlang aan het smeren met van alles maar niets helpt. Het gekke is dat ik deze irritatie maar aan 1 hand heb. De rechterkant (ik ben ook rechts). Ik breek al maanden mijn hoofd over waar ik nu precies allergisch voor zou kunnen zijn. En ineens dacht ik: zou het kunnen dat ik allergisch ben voor mijn lenzenvloeistof? Ik was vanmiddag namelijk bij de opticien voor een oogmeting en moest daar mijn lenzen even uitdoen. Toen ik ze daarna weer ingedaan had merkte ik ineens op dat mijn vinger en duim weer extra begon te jeuken en irriteren.

Of zou dit het niet kunnen zijn omdat ik dan ook irritatie aan mijn ogen zou moeten ervaren?

Heb het trouwens niet aan de opticien gevraagd omdat ik al richting auto liep toen het me opviel.
Test het eens uit door een tijdje je andere hand te gebruiken als dat lukt.
Alle reacties Link kopieren
Of gebruik een contactlenzen vloeistof voor gevoelige ogen.

Ik heb ook vaak exczeem aan 1 hand, vaak mijn linkerwijsvinger. En het irriteerd dan met verschillende vloeistoffen. In lenzenvloeistof zit ook zout en dat irriteerd wondjes/exczeem plekjes sowieso, maar het doet geen kwaad. Dus dat kan het ook zijn.

Wat bij mij helpt is wat betadine en een pleister erop en zo min mogelijk afwassen ;)
Irriteerd --irriteert. Eczeem (zonder x) aan mijn taalgebruik denk ik :(
Tja, dat kan ook. Dat de lenzenvloeistof niet de hoofdoorzaak is maar dat het gewoon extra irritatie geeft.

Met de linkerhand gaan klungelen durf ik niet zo goed , Istar_
Lijkt me onwaarschijnlijk, omdat je dan ook bij je ogen zelf last moet hebben van klachten. Bij slijmvliezen is het contact tussen afweerstoffen en een allergeen veel sneller gemaakt dan bij huid.

Het lijkt me waarschijnlijker dat je vingers, juist door het eczeem, gevoeliger zijn geworden voor allerlei stoffen dan normaal.

Kan het zijn dat je voor je lenzen naast een bewaarvloeistof een aparte reinigingsvloeistof hebt, die je alleen op je lenzen gebruikt (en daarna weer afspoelt, en die dus niet in contact komt met je ogen)? In geval van een ja, dan lijkt me dat eerder de boosdoener...
Nee, ik heb geen aparte inzet en bewaarvloeistof. Het is alles in 1 .

Heeft iemand misschien een idee wat je verder alleen tussen duim en wijsvinger oppakt? Ik vind het zo gek dat ik echt alleen op die specifieke plaats een kapotte huid heb.
Ja... Goede vraag! Geld?

Contactallergie, of eczeem heeft zoveel oorzaken. Bij mij is het er opeens. Het wordt wel erger wanneer ik schoonmaak, afwas of veel mijn handen was.

Ik zou dus zo min mogelijk direct contact met de huid doen, handschoenen dragen bij huishoudelijk werk (maar niet te lang!) en de plek bedekken, maar zodra het rustig is moet de huid wel kunnen ademen zodat het kan drogenz
Geld, zou kunnen. Ik heb ook al gedacht aan pennen of stiften. Die heb ik ook precies daar vast. Maar ja, er slingeren hier zoveel pennen en stiften rond dat ik niet weet of er dan een specifieke tussenzit die het probleem veroorzaakt .

Ik ga wat betreft de lenzenvloeistof toch even de proef op de som nemen. Ik zet gewoon een week mijn bril op en als de uitslag op mijn vingers dan minder wordt dan is de kans toch wel aanwezig dat het van de vloeistof komt, lijkt me.
quote:noekske74 schreef op 06 augustus 2014 @ 13:52:

Ik zet gewoon een week mijn bril op en als de uitslag op mijn vingers dan minder wordt dan is de kans toch wel aanwezig dat het van de vloeistof komt, lijkt me.

Dan kan het ook nog zijn dat de contactlensvloeistof een factor is die verdere irritatie opwekt bij een bestaand eczeem, maar dat de oorspronkelijke oorzaak van het eczeem zelf iets ander is. De contactlensvloeistof zou in dat geval bij een intacte huid geen eczeem veroorzaken.

De ultieme test: op een stuk gezonde huid regelmatig de vloeistof opbrengen, en kijken of daar eczeem onstaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven