COPD en andere longaandoeningen.
donderdag 28 juli 2016 om 23:55
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.
Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.
Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.
Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.
De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.
Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.
Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.
Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.
De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.
Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
donderdag 9 maart 2017 om 20:33
quote:monroe1988 schreef op 09 maart 2017 @ 19:40:
Heel even een egopost. Ik werd zojuist gebeld door de zoon van dierbare. Ze heeft hem gebeld om te vragen of hij langs wilde komen want ze moet hem wat vertellen. Ze heeft vandaag uitslagen gekregen van 2 onderzoeken die ze afgelopen week heeft gehad. Ik ben zo nerveus Oh Monroe, dat klinkt eng en ik snap heel goed dat je nerveus bent. Ik hoop dat het meevalt, echt
Heel even een egopost. Ik werd zojuist gebeld door de zoon van dierbare. Ze heeft hem gebeld om te vragen of hij langs wilde komen want ze moet hem wat vertellen. Ze heeft vandaag uitslagen gekregen van 2 onderzoeken die ze afgelopen week heeft gehad. Ik ben zo nerveus Oh Monroe, dat klinkt eng en ik snap heel goed dat je nerveus bent. Ik hoop dat het meevalt, echt
vrijdag 10 maart 2017 om 10:16
Hier gaat het longtechnisch wisselend. Het is de laatste tijd vochtig en zacht dus de pollen beginnen ook klachten te geven. Ik ben gestopt met de Spririva. Ik vergat het vorige week dinsdag en voor het eerst in maanden had ik nauwelijks spasmen in mijn slechte been. Dus verder getest en inderdaad minder spasmen.
Vervolgens de Eclira van man getest (zelfde soort medicatie als Spiriva) en dat mocht van de longarts. Die dag heb ik ernorme spierkrampen in mijn been gehad.
Dat soort medicatie werkt dus helaas positief op mijn longen en erg negatief op mijn been. Dan kies ik toch voor iets minder last van mijn been want die belemmert me meer dan mijn longen, op incidenteel hele slechte dagen na.
Vervolgens de Eclira van man getest (zelfde soort medicatie als Spiriva) en dat mocht van de longarts. Die dag heb ik ernorme spierkrampen in mijn been gehad.
Dat soort medicatie werkt dus helaas positief op mijn longen en erg negatief op mijn been. Dan kies ik toch voor iets minder last van mijn been want die belemmert me meer dan mijn longen, op incidenteel hele slechte dagen na.
zaterdag 11 maart 2017 om 20:35
Ohh Yet, dat is echt balen zeg. Kun je maandag bellen en zeggen dat er haast bij is omdat ze het steeds benauwder heeft? Ik kan begrijpen dat je kwaad bent.
Monroe, toch heel heftig nieuws zeg. Ik lees regelmatig dat mensen toch voor een tijdje opknappen in een revalidatiecentrum, hopelijk werkt het voor haar ook. Komt ze nog in aanmerking voor longtransplantatie of is ze daar te oud voor.
IBA, het is bij jouw ook allemaal met hangen en wurgen hey. Wat rot dat je moet kiezen tussen de ene of de andere medicatie.
Green, ga je wel verder met je speurtocht naar je aanbidder? Ik zou gek worden van nieuwsgierigheid.
Monroe, toch heel heftig nieuws zeg. Ik lees regelmatig dat mensen toch voor een tijdje opknappen in een revalidatiecentrum, hopelijk werkt het voor haar ook. Komt ze nog in aanmerking voor longtransplantatie of is ze daar te oud voor.
IBA, het is bij jouw ook allemaal met hangen en wurgen hey. Wat rot dat je moet kiezen tussen de ene of de andere medicatie.
Green, ga je wel verder met je speurtocht naar je aanbidder? Ik zou gek worden van nieuwsgierigheid.
dinsdag 14 maart 2017 om 19:12
In de categorie: lekker vaag
Longfunctietest was niet duidelijk genoeg om van astma te spreken (verschil moet 12% zijn en was nu 9%)
Longen reageren wel hyperactief op allergenen. Krijgen een nieuwe afspraak met zowel kinderarts als longarts om te kijken hoe we nu verder moeten.
Medicijnen moet ze ook blijven gebruiken omdat ze er wel duidelijk profijt van heeft.
Ik baal, niet dat ik wilde dat het astma was maar het blijft nu zo vaag. Net als met haar voet: geen artritis maar wel klachten die er op lijken.
Heel vermoeiend dit...
Longfunctietest was niet duidelijk genoeg om van astma te spreken (verschil moet 12% zijn en was nu 9%)
Longen reageren wel hyperactief op allergenen. Krijgen een nieuwe afspraak met zowel kinderarts als longarts om te kijken hoe we nu verder moeten.
Medicijnen moet ze ook blijven gebruiken omdat ze er wel duidelijk profijt van heeft.
Ik baal, niet dat ik wilde dat het astma was maar het blijft nu zo vaag. Net als met haar voet: geen artritis maar wel klachten die er op lijken.
Heel vermoeiend dit...
woensdag 15 maart 2017 om 23:37
Pffff Yet, lastig is dat als het allemaal zo vaag is. Met een duidelijke diagnose is er natuurlijk een veel gerichtere behandeling mogelijk. Plus dat je dan ook weet waar je aan toe bent natuurlijk. Gelukkig heeft ze baat bij de medicijnen, dat is al iets. Hopelijk kunnen jullie snel terecht voor verdere opvolging.
donderdag 23 maart 2017 om 21:56
Zoooo wat waren we ver weggezakt. Hopelijk betekent dat dat het met iedereen goed gaat. Hier ook zijn gangetje. ik moet de komende weken wat onderzoeken krijgen want ik krijg binnenkort een operatie. Morgen even, naar de huisdokter want ik hou vocht vast in mijn enkel en voet, alleen aan de linkerkant. Maar ik moet er toch zijn om de medicatie aan te vullen.
vrijdag 24 maart 2017 om 22:17
Hier alles zijn gangetje, voet nog steeds niet zoals ie zou moeten zijn. Wel vooruitgang, we houden moed dus. Alleen door voet even niet sporten, dat is dan weer wel beetje jammer. Ging net zo goed. Heb leuke fietsvakantie in Spanje gezien, als ik weer e-bike kan huren (door gebied en warmte is gewone fiets nog geen optie want te kort dag). Duimen dus... Roosgever heeft zich niet gemeld, ik ga maar uit van een "grap". Heb heule, leuke, spontane en fijne familieleden. Not.
maandag 10 april 2017 om 19:35
En weer ver weggezakt. Kan betekenen dat het met iedereen zo goed gaat dat er niets te melden valt. Of dat we zo oververmoeid zijn dat we geen puf hebben om te schrijven. Vorige week ben ik heel deuk geweest: met zware potten (beton) vanuit achtertuin naar straat verplaatst. Weliswaar met een "hondje" maar de potten moesten nog wel op en af dat karretje. Vrijdag dode bomen uitgespit en zater dag naar milieustraat gebracht, nieuwe bomen gescoord (en geplant) en ook nog gefietst (30 kilometer en niet op e-bike want die heb ik niet). Ben eigenlijk dagen lang riant over grenzen heengegaan en ben de hele week zo. Oe als een hond geweest. (Dan zijn de 50 traptredes echt een uitdaging, zeker als je ze enkele keren op en af moet). Dus dit weekend heb ik het maar wat rustiger aan gedaan. Nog altijd moe, maar niet uitgeput... Hoe gaat het met iedereen?
zaterdag 22 april 2017 om 20:46
Oh Green, ik had je post helemaal gemist. Jeetje wat had je veel gedaan, heb je er lang over gedaan om te herstellen?
Ik ben gisteren weer naar de longarts geweest. Achteruit gegaan. Ik baal echt als een stekker. Nog steeds niet gerookt en toch achteruit gaan is een beetje jammer. En kortademig, vreselijk kortademig. Bijna niet te doen zo kortademig, maar niet benauwd dus geen extra puffers nodig.
Maar de combinatie van hele opgezwollen enkels/voeten, die kortademigheid en die achteruitgang maakte wel dat de longarts ter plekke een urgente afspraak maakte bij de cardioloog dus daar moet ik maandag heen.
Ik ben gisteren weer naar de longarts geweest. Achteruit gegaan. Ik baal echt als een stekker. Nog steeds niet gerookt en toch achteruit gaan is een beetje jammer. En kortademig, vreselijk kortademig. Bijna niet te doen zo kortademig, maar niet benauwd dus geen extra puffers nodig.
Maar de combinatie van hele opgezwollen enkels/voeten, die kortademigheid en die achteruitgang maakte wel dat de longarts ter plekke een urgente afspraak maakte bij de cardioloog dus daar moet ik maandag heen.
zaterdag 22 april 2017 om 21:31
He wat naar Prada, je ging net zo lekker. Heeft kortademigheid niet gewoon met weer of pollen te maken? Merk dat ik daar wel wat last van heb. Heb er ruim een week over gedaan om te herstellen. Had ik echt niet zien aankomen. Ook niet dat ik veel te veel gedaan heb trouwens. Mijn hoofd wil vaker veel meer dan wat mijn lijf en longen aankunnen. Dit wil ik niet nog een keer meemaken, zo moe zijn dat ik er niet van kan slapen. Heb fietsvakantie dus nog niet geboekt, kost me op moment teveel moeite om fietstochten van 50 km te trainen (op gewone maar wel heel fijne/goede fiets).
zondag 23 april 2017 om 19:10
quote:greeneyedcoco schreef op 22 april 2017 @ 21:31:
He wat naar Prada, je ging net zo lekker. Heeft kortademigheid niet gewoon met weer of pollen te maken? Merk dat ik daar wel wat last van heb. Heb er ruim een week over gedaan om te herstellen. Had ik echt niet zien aankomen. Ook niet dat ik veel te veel gedaan heb trouwens. Mijn hoofd wil vaker veel meer dan wat mijn lijf en longen aankunnen. Dit wil ik niet nog een keer meemaken, zo moe zijn dat ik er niet van kan slapen. Heb fietsvakantie dus nog niet geboekt, kost me op moment teveel moeite om fietstochten van 50 km te trainen (op gewone maar wel heel fijne/goede fiets).Ja, vaak merk je pas achteraf dat je veel te veel hebt gedaan. Ik heb dat ook eens gehad die vermoeidheid, tot tranen toe zo moe en niet kunnen slapen. Vreselijk. Ik denk dat het een goed plan is dat je die fietsvakantie op een laag pitje hebt gezet.
He wat naar Prada, je ging net zo lekker. Heeft kortademigheid niet gewoon met weer of pollen te maken? Merk dat ik daar wel wat last van heb. Heb er ruim een week over gedaan om te herstellen. Had ik echt niet zien aankomen. Ook niet dat ik veel te veel gedaan heb trouwens. Mijn hoofd wil vaker veel meer dan wat mijn lijf en longen aankunnen. Dit wil ik niet nog een keer meemaken, zo moe zijn dat ik er niet van kan slapen. Heb fietsvakantie dus nog niet geboekt, kost me op moment teveel moeite om fietstochten van 50 km te trainen (op gewone maar wel heel fijne/goede fiets).Ja, vaak merk je pas achteraf dat je veel te veel hebt gedaan. Ik heb dat ook eens gehad die vermoeidheid, tot tranen toe zo moe en niet kunnen slapen. Vreselijk. Ik denk dat het een goed plan is dat je die fietsvakantie op een laag pitje hebt gezet.