COPD en andere longaandoeningen.
donderdag 28 juli 2016 om 23:55
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.
Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.
Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.
Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.
De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.
Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.
Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.
Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.
De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.
Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
maandag 24 april 2017 om 16:32
quote:prada schreef op 23 april 2017 @ 19:11:
[...]
Nou hey, ik had daar echt niet op gerekend. Ik mag nu ook geen 4 maanden meer wegblijven maar moet weer om de twee maanden komen.
Hoe is het met jou?
Met mij gaat het wel beter. Ik mis mijn man wel erg, maar kan er een stuk beter mee omgaan.
Als je in plaats van vier maanden nu om de twee maanden terug moet, dan kunnen ze je beter in de gaten houden. Mocht er iets zijn kunnen ze eerder ingrijpen. Maar ik snap dat het je tegen viel.
Sterkte meiske.
[...]
Nou hey, ik had daar echt niet op gerekend. Ik mag nu ook geen 4 maanden meer wegblijven maar moet weer om de twee maanden komen.
Hoe is het met jou?
Met mij gaat het wel beter. Ik mis mijn man wel erg, maar kan er een stuk beter mee omgaan.
Als je in plaats van vier maanden nu om de twee maanden terug moet, dan kunnen ze je beter in de gaten houden. Mocht er iets zijn kunnen ze eerder ingrijpen. Maar ik snap dat het je tegen viel.
Sterkte meiske.
maandag 24 april 2017 om 16:34
maandag 24 april 2017 om 21:48
IBA, oehh dat lijkt me heel erg pijnlijk zeg. Wel fijn dat de keukenverbouwing klaar is maar had toch liever een betere afloop gezien. Ik hoop dat je baat hebt bij de therapie, het is ook niet iets om allemaal alleen te dragen.
Manji, voor het missen van je man. Ik vind het niet erg hoor om om de twee maanden terug te moeten. Dat is alleen maar fijn dat ze zo alert zijn. Alleen dat de resultaten achteruit gegaan zijn vind ik jammer. Ik moet volgende maand een zware darmoperatie ondergaan en dan zal ik waarschijnlijk daarna eerst naar de intensive care moeten. De longarts gaat dat in ieder geval doorgeven, dat ze super super alert moeten zijn.
Bij de cardioloog was alles goed. Echo gehad en een fietstest en een ecg en dat zag er prima uit. Dus gelukkig trekt mijn hartje het allemaal nog netjes.
Manji, voor het missen van je man. Ik vind het niet erg hoor om om de twee maanden terug te moeten. Dat is alleen maar fijn dat ze zo alert zijn. Alleen dat de resultaten achteruit gegaan zijn vind ik jammer. Ik moet volgende maand een zware darmoperatie ondergaan en dan zal ik waarschijnlijk daarna eerst naar de intensive care moeten. De longarts gaat dat in ieder geval doorgeven, dat ze super super alert moeten zijn.
Bij de cardioloog was alles goed. Echo gehad en een fietstest en een ecg en dat zag er prima uit. Dus gelukkig trekt mijn hartje het allemaal nog netjes.
maandag 24 april 2017 om 22:16
Het is zeker goed dat Je in de gaten wordt gehouden.
En dan volgende maand nog een zware darm operatie er ook nog bij.
Gelukkig dat het goed was bij de cardioloog.
Ik ga voor Je duimen dat het mee gaat vallen en steek een kaarsje voor Je aan.
Weet niet of dat gaat helpen,maar baat het niet dan schaad het niet.
En dan volgende maand nog een zware darm operatie er ook nog bij.
Gelukkig dat het goed was bij de cardioloog.
Ik ga voor Je duimen dat het mee gaat vallen en steek een kaarsje voor Je aan.
Weet niet of dat gaat helpen,maar baat het niet dan schaad het niet.
maandag 8 mei 2017 om 22:36
donderdag 18 mei 2017 om 23:15
Hier alles goed, wel pollen dus ik nies me simpel. Blij dat ik de vakantie in pinkstervakantie heb afgeblazen, die kwam nog net te snel. Ik heb nu een vakantie geboekt in september. Weer fietsen (maar geen e-bike), wel georganiseerd en heb ik garantie gekregen dat ik in de bus kan stappen bij bijvoorbeeld een slechte dag. Longarts heeft groen licht gegeven; hij zag geen bezwaar ook al omdat sporten zo goed ging (hoge saturatie). Wel advies gekregen om in elk geval extra medicijnen mee te nemen: behalve mijn normale inhalator ook Salbutamol en Prednisonkuur voor 30 dagen. En ik vertrek een aantal dagen eerder om te acclimatiseren. Heel naar natuurlijk. LOL
Hopelijk wordt je vriendin snel weer stabiel Monroe, en wat rot dat ze al te slecht is om naar revalidatiecentrum te kunnen. Zou Prada haar apparaatje al besteld hebben...
Hopelijk wordt je vriendin snel weer stabiel Monroe, en wat rot dat ze al te slecht is om naar revalidatiecentrum te kunnen. Zou Prada haar apparaatje al besteld hebben...
zaterdag 27 mei 2017 om 20:38
Ohh Monro, wat lief dat je even een update komt geven, Maar wat een verdrietige update. Rookt ze nog eigenlijk, dat weet ik niet meer. Verder geen oordeel over hoor, deed het ook. Ik lees de laatste tijd veel over ventieltjes die ze plaatsen maar dan moet ze even zelf googlen want ik ben daar niet in thuis. Dan kan ze zelf kijken of het de moeite is om aan de arts voor te leggen. Heel veel sterkte en een knuffel voor jou voor je lieve updates en voor de goede zorg voor je vriendinmonroe1988 schreef: ↑16-05-2017 19:47Hallo allemaal,
Een tijd niet gereageerd hier, maar wel blijven meelezen. Fijn dat je saturatie goed was Prada! Met dierbare gaat het helaas niet zo goed. Ze heeft een paar tests gehad om te bepalen of ze naar een revalidatiecentrum kon, maar helaas vinden ze haar al te slecht en is ze niet toegelaten. Weer zo'n domper voor haar, ik baal er ontzettend van. Ze gaat steeds verder achteruit en kan steeds minder zelf doen, ze zegt zelf elke week slechter te worden.
Het gaat zo ontzettend snel achteruit, hopelijk wordt het toch weer een beetje stabiel. We gaan nu kijken of we iets anders voor haar kunnen vinden.
Hoe gaat het nu met jullie?
zaterdag 27 mei 2017 om 20:45
Inderdaad beter dat je een ander moment gekowen hebt om te gaan. Ik heb gelukkig geen last van hooikoorts. Ik merk wel dat ik heel moe ben met deze warmte en het beste binnen kan blijven. Gisteren de boodschappen gedaan en dan moet ik echt een half uur bijkomen voordat ik de boodschappen kan uitpakken.greeneyedcoco schreef: ↑18-05-2017 23:15Hier alles goed, wel pollen dus ik nies me simpel. Blij dat ik de vakantie in pinkstervakantie heb afgeblazen, die kwam nog net te snel. Ik heb nu een vakantie geboekt in september. Weer fietsen (maar geen e-bike), wel georganiseerd en heb ik garantie gekregen dat ik in de bus kan stappen bij bijvoorbeeld een slechte dag. Longarts heeft groen licht gegeven; hij zag geen bezwaar ook al omdat sporten zo goed ging (hoge saturatie). Wel advies gekregen om in elk geval extra medicijnen mee te nemen: behalve mijn normale inhalator ook Salbutamol en Prednisonkuur voor 30 dagen. En ik vertrek een aantal dagen eerder om te acclimatiseren. Heel naar natuurlijk. LOL
Hopelijk wordt je vriendin snel weer stabiel Monroe, en wat rot dat ze al te slecht is om naar revalidatiecentrum te kunnen. Zou Prada haar apparaatje al besteld hebben...![]()
En vandaag dacht ik lekker binnen te kunnen blijven maar ik moest mijn prepaid telefoon nog laten registreren voor maandag en morgen is alles dicht. Dit moet ivm terrorismebestrijding en als je het niet doet dan word je nummer geblokkeerd. Dus maar even snel gedaan, pfff ben er wel even naar van geweest van die hitte.
Maar nu lekker binnen, hier is het koel en draait de ventilator dus ik klaag niet.
Apparaatje is besteld
Hoe is het met jullie met dit weer? Hier gaat het sebiet regenen en onweren. Lekker, even de lucht klaren.
zondag 28 mei 2017 om 12:27
Goed dat je apparaatje alvast hebt besteld Prada, ook al heb je het nu niet (en hopelijk nog lang niet) nodig. Lijkt me zoveel rustiger dat je weet dat je het, mocht je het ineens wel nodig hebben, gewoon al hebt liggen en er niet op hoef te wachten etc. Hier heeft het vannacht een beetje geregend, niet noemenswaardig. Mijn tuin is gortdroog, helaas buiten geen kraantje. Ik loop me 's avond gek om mijn fruitbomen (in grote potten) van water te voorzien (en mijn recent aangeplante bomen). Mijn vakantie (Z-O Azië) is ook zo goed als geregeld: twee weken fietsen in Vietnam, week vooraf acclimatiseren in Thailand en nog enkele dagen "bijkomen" in Hongkong. Heerlijk vooruitzicht, al moet ik wel voorbereid op reis. Goed trainen zodat ik conditioneel wel wat aan kan en voorraadje medicijnen meenemen, just in case...
maandag 29 mei 2017 om 22:02
Ja mijn opoe zei altijd "beter mee verlegen dan om verlegen. Ik weet niet of het hier geregend heeft vannacht, als ik slaap hoor ik niets meer. Ik heb twee grote balkons maar die rozen en de bloemen hebben de winter niet overleefd dus binnenkort maar even naar het tuincentrum. Ik ben wel blij dat het wat koeler gaat worden, ik kon vandaag nog geen 200 meter lopen. Wat heerlijk dat je vakantie geregeld is. ik ben 2x in Thailand geweest. Supervakanties waren dat. Alleen de eerste vakantie was er een dag na ons vertrek die tsunami. Wat vreselijk was dat om die beelden te zien. En dat hotel wat steeds in beeld kwam in Phuket waar die watergolf overheen vloog, dat was ons hotel. Met recht door het oog van de naald.greeneyedcoco schreef: ↑28-05-2017 12:27Goed dat je apparaatje alvast hebt besteld Prada, ook al heb je het nu niet (en hopelijk nog lang niet) nodig. Lijkt me zoveel rustiger dat je weet dat je het, mocht je het ineens wel nodig hebben, gewoon al hebt liggen en er niet op hoef te wachten etc. Hier heeft het vannacht een beetje geregend, niet noemenswaardig. Mijn tuin is gortdroog, helaas buiten geen kraantje. Ik loop me 's avond gek om mijn fruitbomen (in grote potten) van water te voorzien (en mijn recent aangeplante bomen). Mijn vakantie (Z-O Azië) is ook zo goed als geregeld: twee weken fietsen in Vietnam, week vooraf acclimatiseren in Thailand en nog enkele dagen "bijkomen" in Hongkong. Heerlijk vooruitzicht, al moet ik wel voorbereid op reis. Goed trainen zodat ik conditioneel wel wat aan kan en voorraadje medicijnen meenemen, just in case...
maandag 29 mei 2017 om 22:59
Heftig zeg, dat die reisorganisatie de reis door heeft laten gaan zo net na die tsunami. Ik bedoel, het hele gebied verwoest en al die slachtoffers. Denk niet dat ik dat had aangekund. Heb al veel mooie verhalen gehoord van Azië, maar ik ben er nooit geweest. Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar Zuid-Amerika: de variatie in natuur (van woestijn tot gletsjers), cultuur en eigenlijk alles. Nieuw-Zeeland en Frans Polynesië waren ook prachtig. Alleen Afrika (Marokko enige ervaring) is wat mij betreft eenmalig geweest. Planten in potten hebben echt veel veel water nodig (grote slurpers) want water droogt echt heel snel op. Ik zou zaterdag eind gaan fietsen, maar afgeblazen want ik vond het veel te warm. Gistermorgen (rond 9 uur) wel de fiets opgestapt, tochtje van zo'n 50 km gemaakt. Ging lekker, dat is toch fijn.
dinsdag 30 mei 2017 om 02:04
Nee wij waren net vertrokken naar Nederland dus niet op weg daar naartoe.
Ja het was zeker te warm om te fietsen en ik heb dan nog wel een electrische. Ik ga eind van de zomer weer beginnen met revalideren dus ik hoop volgend jaar ook eens een rondje van 50 km te maken. Dat is mijn doel. De operatie is toch uitgesteld door de slechte functie van de longen op het moment dus ik heb nog even de tijd.
Ja het was zeker te warm om te fietsen en ik heb dan nog wel een electrische. Ik ga eind van de zomer weer beginnen met revalideren dus ik hoop volgend jaar ook eens een rondje van 50 km te maken. Dat is mijn doel. De operatie is toch uitgesteld door de slechte functie van de longen op het moment dus ik heb nog even de tijd.