Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.

De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.

Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook allergisch voor stof en dieren en pollen, maar sinds ik gestopt ben met roken heb ik daar echt véél minder last van. Heel fijn.
.
quote:Het-groepje schreef op 29 juli 2016 @ 12:24:

[...]

Pfoe dat klinkt als een geluk bij een ongeluk hoe het daar is.

Mijn moeder heeft een uitkering en leeft van ik denk 50 euro per week.

Zij heeft al van tevoren een afbetalingsregeling, omdat zij standaard 375 eigen risico per jaar heeft (naast de verzekeringskosten).

Betaalt voor scootmobiel en eigen vervoer een klein maandelijks bedrag.

Geen hulp in de huishouding want dat moet mijn jongere familielid dat inwoont naast zijn werk doen.

Omdat hij werkt uitkering gekort en hij moet kostgeld betalen ter compensatie (dat vind ik op zich ok maar er wordt niet gekeken naar inkomen dus hij kan van zijn 600 salaris 350 inleveren).Ach jeetje, al die nare ziekte en dan ook nog eens betalingsregelingen en geen hulp verder. Dan ben ik nog dankbaarder dat ik hier woon zeg.
Hans en Bass, ik heb gelukkig geen allergieen of hooikoorts. Dat zal ook wel schelen denk ik.

Ik heb mijzelf net een Netflix abbo cadeau gedaan want dat zitten alleen als het niet gaat is ook niet alles. Dan heb ik lekker wat afleiding.
quote:prada schreef op 29 juli 2016 @ 18:07:

Hans en Bass, ik heb gelukkig geen allergieen of hooikoorts. Dat zal ook wel schelen denk ik.

Ik heb mijzelf net een Netflix abbo cadeau gedaan want dat zitten alleen als het niet gaat is ook niet alles. Dan heb ik lekker wat afleiding.Ja dat scheelt een hoop. En join the club Geniet ervan! Hier ook Netflix. Heerlijk!
Ja ik ben er nu al blij mee. Pfff ik heb net eten gekookt. Lekker krieltjes met sperziebonen en komkommersalade. Daarbij gemarineerde kipkluifjes. Hmm heerlijk dacht ik, maar ik ben nu gewoon misselijk van de benauwdheid dus straks maar eten dan.

Koken jullie iedere dag? Ik eet wel bijna iedere dag warm maar ik kook dan meestal wel voor twee dagen.
och... dat is jammer zeg! Hoop dat je zo dadelijk toch nog van het eten kunt genieten! Klinkt overigens heerlijk!! Ik kook iedere dag vers mijn eigen eten. Ik ben niet een geweldige keukenprinses, maar flanst toch iedere avond weer een gezonde maaltijd op tafel voor de laptop

Herken het wel hoor, tijdens het koken komt er veel stoom bij. Zet hier wel de balkondeur open, maar dan nog heb ik het zo nu en dan. Dus niet benauwd voor het koken, maar tijdens wel en als ik dan wil eten voelt het niet fijn aan.

Lekker ff ontspannen en genieten van je kip! En netflix natuurlijk
Net toch wat gegeten, het was inderdaad heerlijk maar niet op kunnen krijgen wat ik opgeschept had. Ik maak meestal stamppot van de krieltjes en de groenten, dat is lekkerder om op te warmen de tweede dag. Vlees ligt eraan wat het is of ik dat per dag of per twee dagen bak. En die krieltjes koop ik kant en klaar dus aardappels schillen hoef ik gelukkig ook niet. Wat goed dat jij ook iedere dag vers eet. Ben jij ook alleen? Want veel mensen koken niet zo vaak als ze alleen wonen.

Hmm de stoom viel mee maar het is hier nu best benauwd plus dat ik altijd gelijk alles afwas ipv even rust te nemen. Maar rustig zitten kan ik toch niet als er nog iets gedaan moet worden. Heb nu de ventilator maar even aangezet.
Cumulus, hoe doe jij dat met eten? Omdat jij nog veel meer klachten hebt.
quote:Habbekratz schreef op 29 juli 2016 @ 11:23:

[...]

Antibiotica krijg je niet meer bij griep/verkoudheid wel als je longen beginnen te piepen en er dus een longontsteking op de loer ligt of zoals de dokter bij mij zei acute bronchitus dus gelijk antibiotica.Sindsdien heb ik mijn verstelbare spiraalbodem heel iets omhoog gezet,ik heb minder zuurstof inhoud en helemaal platliggen ligt gewoon niet fijn vind ik.Misschien bij haar ook goed niet in bed helemaal platliggen.Nee inderdaad, daarom ben ik bang dat het steeds gaat om een longontsteking. De huisarts gaat geen antibiotica geven voor een verkoudheid. Maar ik denk dat ze die info gewoon achterhoud en afdoet als een 'verkoudheid'. Maar ik ben niet stom...
Antibiotica wordt ook wel gegeven bij een luchtwegingfectie. Dus dan hoeft er geen sprake te zijn van een longontsteking.
quote:prada schreef op 29 juli 2016 @ 20:11:

Net toch wat gegeten, het was inderdaad heerlijk maar niet op kunnen krijgen wat ik opgeschept had. Ik maak meestal stamppot van de krieltjes en de groenten, dat is lekkerder om op te warmen de tweede dag. Vlees ligt eraan wat het is of ik dat per dag of per twee dagen bak. En die krieltjes koop ik kant en klaar dus aardappels schillen hoef ik gelukkig ook niet. Wat goed dat jij ook iedere dag vers eet. Ben jij ook alleen? Want veel mensen koken niet zo vaak als ze alleen wonen.

Hmm de stoom viel mee maar het is hier nu best benauwd plus dat ik altijd gelijk alles afwas ipv even rust te nemen. Maar rustig zitten kan ik toch niet als er nog iets gedaan moet worden. Heb nu de ventilator maar even aangezet.

Goed dat je toch nog wat kon eten en van genoten hebt. Ja ik ben alleen maar toch wil ik goed voor mijzelf zorgen. Soms doe ik wel een makkelijk dagje hoor, dit is meestal in het weekend, maar lang niet na ieder weekend.

Hahaha, dat is zo herkenbaar! Hier ook ik maak het eten, ik zet het in de woonkamer neer en ga eerst afwassen en het gasfornuis schoonmaken. zodra de keuken schoon is is mijn eten goed afgekoeld. Daarna hoef ik alleen nog een bord om te spoelen en een lekkere bak thee te zetten.

Ventilator is wel nodig nu, in huis blijft het benauwend.
Haha, nee ik ga dan wel eerst eten maar dan direct daarna opruimen. Hier is het ook benauwd binnen. De ventilator staat aan en de balkondeuren voor en achter staan open.

Net de eerste aflevering van OITNB gekeken. Bevalt me wel
quote:prada schreef op 29 juli 2016 @ 20:15:

Cumulus, hoe doe jij dat met eten? Omdat jij nog veel meer klachten hebt.

Ik kook porties. Door (onder andere) het prednisongebeuren moet ik erg op mijn gewicht letten. Daarbij is het voor mij het makkelijkst om soep te eten.

Ik heb toen ik financieel nog iets breder kon leven (vooral de financiën zijn een beperking) een diepvrieskast aangeschaft.

Vanwege diezelfde financiële beperkingen eet ik vooral naar de seizoenen. Dan koop ik iets meer op de markt, of uit de aanbieding van de supermarkt. Ik plan van tevoren een kookdag in. Die staat ook echt in mijn agenda. Ervoor en erna plan ik weinig, dan ben ik vooral energie aan het verzamelen.

Zo eet ik momenteel van de laatste restjes zelfgekookte snert in mijn vriezer. Ik heb die ergens middenin de winter gemaakt van supermarktaanbiedingen vlees en groente. Ik had ook nog pompoensoep, van herfstaanbiedingen vorig jaar, die is nu op. Ik heb in juni een kilo asperges gekocht. Van het afval (de kontjes en de schillen) heb ik een bouillon gekookt, en ingevroren. Die zal ik binnenkort weer ontdooien, met wat groente van het seizoen.

Ik heb inmiddels geen gezinsleden meer die zeuren over mijn diepvriesvoorraden die ik had aangelegd tijdens een goede dag, dat scheelt wel weer. En het is grappig dat mijn uitwonende kinderen, zonder longproblemen, dit toch een beetj hebben overgenomen

Als ik een goede dag heb, koop ik ook een kilo diepvrieskipfilet van de Aldi. Die ontdooi ik, kruid ik met een beetje zout en peper, wat kruiden uit mijn tuin, en dan grill of bak ik het. En dan vries ik het in porties in. Bijvoorbeeld als broodbeleg.
Wat naar toch dat die financiën je ook nog eens beperken. En wat een beperking ook nog eens dat je echt ervoor en ern niets kunt inplannen. Is het mogelijk de stress te verminderen op de één of andere manier. Of komt de stress juist door de financiën?

Wanneer heb jij je laatste onderzoeken gehad en wat is jouw longfunctie als ik vragen mag? Want het klinkt echt heel ernstig bij jou zeg.
Leuk hé dat OITNB! Ik ga er ook mee beginnen. Nu ben ik nog bezig met films. Heb het nu denk ik een week of 5. Geen reclame meer.
quote:prada schreef op 29 juli 2016 @ 22:23:

Wat naar toch dat die financiën je ook nog eens beperken. En wat een beperking ook nog eens dat je echt ervoor en ern niets kunt inplannen. Is het mogelijk de stress te verminderen op de één of andere manier. Of komt de stress juist door de financiën?

Wanneer heb jij je laatste onderzoeken gehad en wat is jouw longfunctie als ik vragen mag? Want het klinkt echt heel ernstig bij jou zeg.

Ik heb meer last van de financiën dan van de COPD, ik heb "slechts" GOLD2. De precieze waarden weet ik niet meer, maar ze zijn niet slecht. Toch veel kortademigheid.

Maar ik heb ook erg veel aan mijn hoofd, ik ga het hier niet allemaal neerzetten, maar het is niet altijd zo leuk, om het zo maar even samen te vatten. Dat staat wel grotendeels los van de financiën. Daarbij heb ik nog andere fysieke problemen en dat allemaal bij elkaar geeft meer beperkingen dan alleen die GOLD2. Maar het versterkt de klachten wel, alles bij elkaar.

Ik prijs mezelf toch gelukkig, ik heb geen schulden en hoef geen honger te lijden. Ik kan gezond eten, maar soms ontbreekt me de energie (komt dus niet alleen door de COPD) en eerlijk gezegd ook de zin. Dan ben ik gewoon moe en misschien ook wel een beetje murw van alles, maar ik probeer mezelf dan weer bij elkaar te grijpen want met niks doen kom je ook nergens.

Gelukkig is het nu niet zo warm meer, ik kan daar heel slecht tegen en heb ook veel lastgehad van die 30 graden van anderhalve week geleden. Het is nu gelukkig beter en ik heb weer meer energie.

Huishoudelijke taken vragen wel veel energie die ik niet altijd kan opbrengen. Gelukkig heb ik nog een afwasmachine, dat scheelt al energie. Mijn thuishulp vouwt de was en doet grondig stofzuigen en dweilen, dat zijn werkzaamheden die me echt veel energie kosten. Als ik het druk heb gehad of als het zo warm is geweest, loopt het huishouden vaak op, dan kost het me (niet alleen door COPD maar het speelt wel mee) moeite de achterstand weer in te halen. Het scheelt wel dat de kinderen op zichzelf wonen, hoewel er vanmorgen eentje voor de deur stond met een tas wasgoed, zijn machine is stuk. Dan stuur je hem ook niet weg natuurlijk.

De komende dagen is het ook niet zo warm, voor mij is dat het best.

Het lage inkomen vliegt me wel aan, ook al mag ik niet klagen omdat het nog veel slechter kan. Leuke dingen doen kost vaak geld. Ik fiets wel graag, neem dan een lunchpakketje mee, maar laatst was ik veel geld kwijt aan fietsonderhoud dus daar ben ik wat voorzichtiger mee, en ik wil ook wel eens wat anders. Bijvoorbeeld een weekje op vakantie, net als vroeger. Hoeft niet ver weg, ik zou wel eens naar Luxemburg willen, of Frankrijk, maar zonder auto wordt dat toch al moeilijk dus dat heb ik uit mijn hoofd gezet. Of eens naar een tentoonstelling of evenement. Afleiding zoeken. Dat kost wel energie en ik heb enkele dagen nodig om weer bij te komen, maar het geeft tegelijkertijd ook een soort van energie.

Maar ik hou me voor dat het altijd erger kan en probeer positief te blijven. Gelukkig heb ik de elektrische fiets nog, gelukkig had ik wat geld kunnen sparen voor het onderhoud, dus probeer ik er van te genieten want het is altijd afwachten of het volgend jaar ook nog kan. Beter nu genieten van wat er nog wél kan dan nu janken om wat niet (meer) kan! ;)
quote:BassGroove schreef op 30 juli 2016 @ 07:55:

Leuk hé dat OITNB! Ik ga er ook mee beginnen. Nu ben ik nog bezig met films. Heb het nu denk ik een week of 5. Geen reclame meer.Ja echt heel leuk. Ik ben zo blij dat ik het heb genomen.
Ach Cumulus, je klinkt inderdaad een beetje murw. Die warmte heb ik ook heel veel last van gehad, pff zeg. Gelukkig schijnt hier amper de zon naar binnen maar je merkt het toch wel dat alles mee energie kost.

Ja voor alles is inderdaad geld nodig. En als je dan een weekje weg wil en het kan niet steekt dat natuurlijk wel. Ik heb gelukkig al zoveel gereisd dat ik die behoefte helemaal niet meer heb. Laat mij maar lekker thuis.

Lekker naar de markt gaan vind ik veel leuker.

Gold 2 is ook heftig hoor en ik hjeb wel gemerkt Gold 2 soms wel heftiger is dan Gold 3. Wat natuurlijk ook beinvloedt wordt door externe factoren.

Kun je wel goed slapen enzo?
Ik heb gewoon even een schop onder mijn reet nodig

Maar ik heb net mijn ouders aan de telefoon gehad omdat ik over een paar weken jarig ben, ze stelden voor me een treinabonnement cadeau te geven waardoor ik buiten de spits gratis kan reizen! Ik ben er helemaal van in de war. Dat is veel duurder dan ze normaal altijd doen met een verjaardag, maar ze wilden echt dat ik het aan nam, en dan kan ik ook wat vaker dan een paar keer per jaar naar hen toe komen, zeiden ze er eerlijk bij (dit wil ik zelf ook heel graag, het is geen chantage of zo ). Ze hebben de laatste tijd al vaker treinkaartjes gekocht zodat ik eens langs kon komen, ze zijn allebei hoogbejaard en kunnen zelf niet meer reizen. .

Ik moest er zelfs even om janken, voelde me er ook wel een beetje schuldig om, maar het is zo verschrikkelijk welkom! Dan kan ik ook naar zee gaan als het zo warm is, bedenk ik net! Of mijn fiets meenemen naar de Veluwe of Drenthe of zo, dat kan wel in de trein en is niet zo heel duur.

Pfff, ik ben er helemaal hyper van!!!

Ik slaap gelukkig redelijk, het scheelt wel eens de ene of de andere keer. Mijn COPD zit daar gelukkig nooit bij dwars (behalve als ik verkouden ben), maar ik moet wel altijd een extra kussen, ik kan niet plat liggen want dan gaat het wel opspelen. Ik heb een oud bed van mijn vader, die kun je verstellen aan het hoofd- en voeteneind. Een zegen!

Ik ga soms wel eens naar bijvoorbeeld brocantemarkten of boerenmarkten in de buurt. Kijke kijke niet kope maar wel foto's maken! Ik heb in betere tijden nog een goede camera gekocht waar ik nog steeds veel plezier aan heb. Het is zo leuk om al die oude dingen op de foto vast te leggen! Helaas is het er dit jaar nog niet veel van gekomen omdat het weer niet meewerkte, of omdat er een kind jarig was

Maar opeens ligt de wereld weer open dankzij dat telefoontje!

Jeetje, ik zit nog na te schudden, ik vind het zo lief, kan het nog amper bevatten!
cumulus, wat een fijn cadeau! Geniet ervan!
quote:emmetje2 schreef op 29 juli 2016 @ 01:03:

Ik heb ook COPD. Door roken. Ik vind het zo moeilijk om de stap te maken naar stoppen met roken. Na een griep is het verergerd. Word soms snachts wakker in ademnood met dit warme weer.Copd en je rookt? Spoor jij wel?
quote:prada schreef op 29 juli 2016 @ 11:06:

[...]

Zo zeg, mag dat dan zomaar? Van die verzekering?

En kreeg ze echt flessen zuurstof of een vernevelingsapparaat?

Ja natuurlijk mag dat zomaar!

Waar is je eigen verantwoordelijkheidsgevoel?
Inderdaad, Cumulus. Je hebt echt lieve ouders!
World of Warcraft: Legion
Ohhh Cumulus, wat een ontzettend lief en mooi cadeau. Daar heb je veel meer aan dan geld want dat gaat meestal toch op aan huishoudelijke zaken.

En wat een leuke ideeen komen er bij je op. En natuurlijk zit er voor je ouders ook een stukje eigenbelang bij maar dat is echt niet erg haha.

Ik kan me voorstellen dat je er emotioneel van werd, hier krijg je ook weer een stukje vrijheid terug.

Ik hoop dat je heel veel mooie dingen gaat doen en zien, het is je zo gegund
quote:Nonny schreef op 30 juli 2016 @ 18:59:

[...]

Ja natuurlijk mag dat zomaar!

Waar is je eigen verantwoordelijkheidsgevoel?Nou ik kan me zo voorstellen dat als je je niet aan de voorwaarden houdt voor zuurstofgebruik thuis de verzekeraar niet uitkeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven