Copd
zondag 17 juni 2018 om 15:05
Hallo ik heb copd ,en nog in vroeg stadium , het gaat me nu wel goed ,toch stoppen met roken zit soms niet echt mee .
Ik gebruik medicatie putje en ik heb wekelijks fysio 1 uur , ik heb mijn eten zeer verbeterd ,en ik loop veel met de hond , ik fiets en ik drink veel water dagelijks .
Toch ben ik wat bang omdat ik wel smokkel met roken ,dat het op latere leeftijd slechter zal gaan .
HEEFT iemand ervaring met roken en copd , en hoe dit is voor jullie , gr L
Ik gebruik medicatie putje en ik heb wekelijks fysio 1 uur , ik heb mijn eten zeer verbeterd ,en ik loop veel met de hond , ik fiets en ik drink veel water dagelijks .
Toch ben ik wat bang omdat ik wel smokkel met roken ,dat het op latere leeftijd slechter zal gaan .
zondag 17 juni 2018 om 20:18
nou ja, die man ging toch al dood. Stoppen heeft dan geen zin meerMijn_naam schreef: ↑17-06-2018 19:09Ik was in 2003 opgenomen patiënt in een ziekenhuis en daar was een ernstig zieke (terminale?) bejaarde man die allemaal familie om zich heen had, en hij insisteerde erop dat ze hem lieten roken, werd zelfs overgeplaatst met bed en al naar een speciale kamer waar hij kon roken.
Ik heb die gewoonte nooit begrepen, de geur (ik noem het stank) is walgelijk, ruikt niet vris, en het heeft veel weg van een brande schoorsteen. En zodra die dampen mijn neus en keel bereiken, kan ik al snel niet meer ademhalen, en begin ik te piepen en wat al nog meer.
Dus bij mij komt het over alsof een huis in brand staat, en iemand graag dat huis opzoekt en vervolgens binnen wil om de branddampen in te ademen.
Logisch, toch?![]()
zondag 17 juni 2018 om 21:28
Dat weten we niet. Hij zag bedlegerig, was bejaard en leek ook zwak, dus wie weet? Het ziekenhuispersoneel zou mij sowieso geen persoonlijke gegevens over hem verstrekt hebben en ik kende hem alleen van op afstand. Dus het blijft raden.
Wat niet logisch is, is dat iemand in zo'n ziek ogende toestand, nog een peukie opsteekt. Maar misschien denk ik een beetje te logisch.
Vandaar had ik het daarover
zondag 17 juni 2018 om 23:06
je zei dat hij terminaal wasMijn_naam schreef: ↑17-06-2018 21:28Dat weten we niet. Hij zag bedlegerig, was bejaard en leek ook zwak, dus wie weet? Het ziekenhuispersoneel zou mij sowieso geen persoonlijke gegevens over hem verstrekt hebben en ik kende hem alleen van op afstand. Dus het blijft raden.
Wat niet logisch is, is dat iemand in zo'n ziek ogende toestand, nog een peukie opsteekt. Maar misschien denk ik een beetje te logisch.
Vandaar had ik het daarover
als je ziek en bijna dood bent waarom zou je dan nog stoppen
zondag 17 juni 2018 om 23:27
Dat lijkt me sterk. Je krijgt over het algemeen geen zuurstoftank als je rookt. De kans op een explosie is levensgroot.
Ik heb zelf Gold 3. Sinds anderhalf jaar gestopt met roken en van 38% longinhoud naar 87 % longinhoud gegaan in minder dan een jaar. Het heeft nog steeds invloed op mijn leven. Denk aan sneller een luchtweginfectie of een bacterie in de longen. Maar ik sport nu twee keer per week en eet iedere dag vers en gezond. Doe iedere dag aan het einde van de middag een dutje want ik ben wel sneller moe.
Ik heb nog steeds Gold 3 maar met het klachtenpatroon van Gold 1 soms 2. Het zal altijd achteruitgaan maar dat kun je zelf heel erg vertragen met de juiste levensstijl en de juiste medicatie.
Ik was er echt slecht aan toe, de dokter gaf me nog hooguit twee jaar als ik zo doorging. Nu heb ik het gevoel dat ik best oud zou kunnen worden hiermee.
Toevallig morgen weer foto en controle. Ben benieuwd.
zondag 17 juni 2018 om 23:30
spectaculair resultaat! knap hoe jij je leven hebt omgegooidprada schreef: ↑17-06-2018 23:27Dat lijkt me sterk. Je krijgt over het algemeen geen zuurstoftank als je rookt. De kans op een explosie is levensgroot.
Ik heb zelf Gold 3. Sinds anderhalf jaar gestopt met roken en van 38% longinhoud naar 87 % longinhoud gegaan in minder dan een jaar. Het heeft nog steeds invloed op mijn leven. Denk aan sneller een luchtweginfectie of een bacterie in de longen. Maar ik sport nu twee keer per week en eet iedere dag vers en gezond. Doe iedere dag aan het einde van de middag een dutje want ik ben wel sneller moe.
Ik heb nog steeds Gold 3 maar met het klachtenpatroon van Gold 1 soms 2. Het zal altijd achteruitgaan maar dat kun je zelf heel erg vertragen met de juiste levensstijl en de juiste medicatie.
Ik was er echt slecht aan toe, de dokter gaf me nog hooguit twee jaar als ik zo doorging. Nu heb ik het gevoel dat ik best oud zou kunnen worden hiermee.
Toevallig morgen weer foto en controle. Ben benieuwd.
zondag 17 juni 2018 om 23:53
Koop trouwens eens een saturatiemeter. Daar meet je het zuurstofgehalte in je bloed mee. Dat zou in ieder geval boven de 90 moeten zitten (ik zat altijd rond de 83, nu altijd 97/98.) Want als je vaak of altijd onder de 90 zit beschadig je ook je andere organen omdat die niet genoeg zuurstof krijgen. Dus het heeft niet alleen effect op je longen.Chiwawa5 schreef: ↑17-06-2018 15:05Hallo ik heb copd ,en nog in vroeg stadium , het gaat me nu wel goed ,toch stoppen met roken zit soms niet echt mee .
En nee, ik ben niet van de anti rook lobby geworden. Als er iemand komt mag er ook gerust een sigaretje gerookt worden. Maar dat is maar zelden.
zondag 17 juni 2018 om 23:59
Ik hoop het ook. Maar helaas, rokers zijn heel eigenwijs. Dat was ik ook. Alleen kon ik het niet meer verantwoorden bij de longarts en de verpleging. Die moesten me iedere keer weer oplappen en ik rookte stug door. Toen ben ik me wel gaan schamen en durfde ze amper nog onder ogen te komen. Toen heb ik de beslissing genomen, plan gemaakt. De dag voor mijn verjaardag rook ik voor het laatst. Medicijnen gehaald en tot 6.00 uur in de morgen zitten roken, de ene na de andere. En op mijn 48e verjaardag was het klaar.
maandag 18 juni 2018 om 00:20
Ik zette een vraagteken achter terminaal *zucht
en of je nou terminaal bent of voorgoed beperkt tot het bed, ga je dan je reeds al geringe levenskwaliteit nog meer verpesten met moeilijke ademhaling en hoesten en die andere gevolgen van roken? Dát was mijn punt, de rest is bijzaak. En jij lijkt een of ander minder duidelijk verwoord bijzaakje tot het hoofdpunt te willen noemen, om vervolgens daarover te gaan muggenziften.
maandag 18 juni 2018 om 00:48
maandag 18 juni 2018 om 01:06
Ik heb COPD en rook nog steeds. Verschillende e-sigarets geprobeerd maar mocht niet baten.
Elke ochtend kots ik veel slijm op. Ik weet dat ik moet stoppen maar ben nog te verknocht aan mijn sigaret.
Zit aan de inhalator en als ik verkouden word ga ik door een hel.
Ik wil graag van het roken af maar ben te schijterig om het nog te proberen.
Hulde aan degenen die het wel gelukt is.
Elke ochtend kots ik veel slijm op. Ik weet dat ik moet stoppen maar ben nog te verknocht aan mijn sigaret.
maandag 18 juni 2018 om 01:11
ja proberen te stoppen is vast enger dan slijm kotsen en benauwd zijn. Stel je voor dat het beter wordt BrrrJoanjett schreef: ↑18-06-2018 01:06Ik heb COPD en rook nog steeds. Verschillende e-sigarets geprobeerd maar mocht niet baten.
maandag 18 juni 2018 om 01:17
Wat voor medicijnen gebruik je? Hoezo te schijterig om het te proberen?Joanjett schreef: ↑18-06-2018 01:06Ik heb COPD en rook nog steeds. Verschillende e-sigarets geprobeerd maar mocht niet baten.
Mag ik vragen hoeveel je rookt? Het kost de meeste mensen een paar pogingen voordat het echt lukt.
Misschien heb je een manier geprobeerd die voor jou niet werkte; iedereen is verschillend.
Weet je zelf waarom het niet lukt? Als je weet waar je steeds je tanden op breekt lukt het mss wel?
Ik krijg het al benauwd als ik met een COPD patient praat die al zuurstof nodig heeft
maandag 18 juni 2018 om 01:21
Ex verslaafd. Stoppen is een peulenschil vergeleken bij COPD of longkanker. Kom uit die slachtofferrol en pak jezelf aan. Oke het is een paar weken moeilijk. Nou en. Leven is nu eenmaal niet alleen makkelijk en leuk.
maandag 18 juni 2018 om 01:28
Ik weet dat ik moet stoppen. Ik kan er niks tegenin brengen. Ergens moet ik toch de moed vandaan halen.
Ben ook geenslachtoffer, doe het mezelf aan.
maandag 18 juni 2018 om 01:31
Hoelang is het geleden dat je stopte? Ik ben ook gestopt met roken toen ik hoorde dat dat echt moest van de longarts ook al had ik nog niet zo'n last. Mijn eeuwige 'verkoudheid' is over, gelukkig. Dat hoestje 's ochtends kortom ik ben blij dat ik er nu een paar jaar vanaf ben maar weet nog heel goed hoe moeilijk het was en dat ik een paar keer de mist in ben gegaan.
Om de volgende dag weer verder te gaan met stoppen. En elke dag uitstellen.
Mss ben je vergeten hoe moeilijk die eerste tijd is. TO is ook verdwenen bij gebrek aan bijval.
Dat is nou een verslaving...
maandag 18 juni 2018 om 01:36
Hoe ben jij gestopt?Lenn12345 schreef: ↑18-06-2018 01:31Hoelang is het geleden dat je stopte? Ik ben ook gestopt met roken toen ik hoorde dat dat echt moest van de longarts ook al had ik nog niet zo'n last. Mijn eeuwige 'verkoudheid' is over, gelukkig. Dat hoestje 's ochtends kortom ik ben blij dat ik er nu een paar jaar vanaf ben maar weet nog heel goed hoe moeilijk het was en dat ik een paar keer de mist in ben gegaan.
Om de volgende dag weer verder te gaan met stoppen. En elke dag uitstellen.
Mss ben je vergeten hoe moeilijk die eerste tijd is. TO is ook verdwenen bij gebrek aan bijval.
Dat is nou een verslaving...
maandag 18 juni 2018 om 01:38
Dat is geen smoes, dat is dan gewoon zo.
Mss lukt het als je aan wietolie kan komen of er thee van zetten?
Staan recepten zat van op het www, dan belast je i.i.g. je longen niet meer.
Ik weet niet hoe je huisarts er tgo staat, heb je daar wat aan?
Er zijn wel manieren om erdoorheen te komen met wat hulp.
maandag 18 juni 2018 om 05:16
Wat wel helpt tegen COPD en andere ademhalingsstoornissen trouwens is een veelvoorkomend, alledaags natuurmiddel: waterdamp. Zet de douche aan met heet water en laat de kamer vullen met stoom. Doet een wonder voor je longen en luchtwegen. Vroeger gebruikte ik het zelfs als vervanging voor medicatie - maar dan moet je wel een lichte vorm van de ziekte hebben.
Koffie drinken kan helpen, caffeïne zou de luchtwegen verbreiden maar zelf heb ik niet zo'n verlichting hiervan gevonden, kan zijn dat ik niet genoeg dronk. Bovendien ben ik geen voorstander van dit middel want caffeïne (zeker in overmaat) kan op zich allerlei problemen veroorzaken. Dus je bestrijdt het ene gif met het andere.
Koffie drinken kan helpen, caffeïne zou de luchtwegen verbreiden maar zelf heb ik niet zo'n verlichting hiervan gevonden, kan zijn dat ik niet genoeg dronk. Bovendien ben ik geen voorstander van dit middel want caffeïne (zeker in overmaat) kan op zich allerlei problemen veroorzaken. Dus je bestrijdt het ene gif met het andere.