Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In Italië zijn zo te zien vandaag nog geen nieuwe gevallen bijgekomen, dat is goed nieuws.
Klopt niet, inmiddels 239 erbij.
Er blijkt wel, vorige week al, in Bormio, Noord-Italiaans wintersportgebied, een 17-jarige jongen die in Codogno studeerde besmet te zijn.
bron NOS

De 900 Vindicatstudenten gaan naar Sestrière.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-02-2020 18:29
15.94% gewijzigd
nounou
tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen ook gewoon het sterretje aanklikken in plaats van al die irritante tvp’s :lightbulb:
Ik heb net het rapport van de WHO gelezen over het bezoek aan China. Ik begrijp lang niet alles wat er staat (medisch Engels), maar als ik het goed begrijp zijn, in de provincies buiten Wuhan, besmetting binnen een huishouden een grote factor geweest in de verspreiding. Welke conclusies je daar vervolgens uit kunt trekken, weet ik ook niet. Maar toen ik las dat de gezinnen van de besmette patiënten het virus ook hebben, moest ik aan het rapport van de WHO denken. Het is echt wel ingewikkeld, want je moet wel precies weten welke maatregel op welke locatie is genomen. Anders kun je het volgens mij niet op waarde interpreteren.

Ik weet sowieso niet wat ik van dat rapport moet vinden, aangezien ze toch ook wel (deels?) de Chinese cijfers gebruiken. Misschien weet Florence dit. Wordt het rapport ook bestudeerd door andere landen?
De dochter en echtgenote van de met het coronavirus besmette patiënt die in Tilburg in isolatie verblijft zijn zaterdag positief getest op het dragen van het virus, meldt het RIVM. In totaal zijn er nu zes besmettingen met het COVID-19-virus in Nederland.

https://www.nu.nl/coronavirus/6034241/g ... itief.html

Vraag me af hoe ze dat gaan doen met quarantaine. Die al besmet zijn kunnen volgens mij gewoon bij elkaar blijven maar hoe gaat men dat doen met de kinderen die niet besmet zijn? Uit logeren sturen?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-02-2020 16:43
De dochter en echtgenote van de met het coronavirus besmette patiënt die in Tilburg in isolatie verblijft zijn zaterdag positief getest op het dragen van het virus, meldt het RIVM. In totaal zijn er nu zes besmettingen met het COVID-19-virus in Nederland.

https://www.nu.nl/coronavirus/6034241/g ... itief.html

Vraag me af hoe ze dat gaan doen met quarantaine. Die al besmet zijn kunnen volgens mij gewoon bij elkaar blijven maar hoe gaat men dat doen met de kinderen die niet besmet zijn? Uit logeren sturen?
Denk het wel.
Ligt misschien ook aan de leeftijden van de kinderen. Pubers kunnen zichzelf op zich wel redden.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
29-02-2020 16:41
Ik heb net het rapport van de WHO gelezen over het bezoek aan China. Ik begrijp lang niet alles wat er staat (medisch Engels), maar als ik het goed begrijp zijn, in de provincies buiten Wuhan, besmetting binnen een huishouden een grote factor geweest in de verspreiding. Welke conclusies je daar vervolgens uit kunt trekken, weet ik ook niet. Maar toen ik las dat de gezinnen van de besmette patiënten het virus ook hebben, moest ik aan het rapport van de WHO denken. Het is echt wel ingewikkeld, want je moet wel precies weten welke maatregel op welke locatie is genomen. Anders kun je het volgens mij niet op waarde interpreteren.

Ik weet sowieso niet wat ik van dat rapport moet vinden, aangezien ze toch ook wel (deels?) de Chinese cijfers gebruiken. Misschien weet Florence dit. Wordt het rapport ook bestudeerd door andere landen?
ja, iedereen in een kernteam (en elk land heeft een kernteam) krijgt de ruwe data van de WHO. Dus elk kernteam kan er ook zelf mee rekenen. De WHO maakt een rapport niet alleen op basis van hun eigen berekeningen maar ook op basis van de berekeningen van mensen uit de kernteams. Zo krijg je dus dat je probeert om rekenfouten eruit te halen. Dus dan krijg je bijvoorbeeld dat ergens in thailand iemand iets uitrekent, dat wordt nagerekend door iemand in duitsland, die zegt 'hee nee, dat klopt niet, je had een andere factor mee moeten nemen want onze data zegt dat het anders zit', dan voegt iemand uit italie daar vervolgens weer wat aan toe en zo kom je tot een berekening.

MAAR de cijfers zijn niet betrouwbaar, de chinese sowieso niet, maar andere ook niet, want we weten niets van mensen die wel besmet zijn maar niet ziek. Daar kun je twee dingen mee doen:
1) je neemt ze gewoon helemaal niet mee
2) je neemt ze wel mee, en je maakt een rekenmodel over hoeveel mensen dat zouden zijn.

Probleem is bij 1 dat je weet dat het niet klopt ,probleem bij 2 is dat je dat rekenmodel maakt op basis van allerlei wel bestaande informatie maar met een onzekerheidsmarge. Elk rapport moet je dus lezen met "met de informatie op dat moment".
Alle reacties Link kopieren
Denk dat we de komende 2 weken een piek zien in besmettingen. Carnaval net voorbij en veel mensen komen terug van wintersport.
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik dan wel echt triest om te zien:

https://www.marktplaats.nl/a/diversen/z ... ousPage=lr
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-02-2020 15:33
nog steeds aan het testen, het is nog steeds onduidelijk of het wel of niet werkt. Er was in het begin goede hoop want de resultaten waren erg veelbelovend, maar die resultaten waren niet heel goed doorgerekend, dus we zijn terug bij af, met het testen.

Het zou wel heel handig zijn als het wel zou werken, het is goedkoop te produceren op grote schaal, je hebt er weinig ingewikkelde grondstoffen voor nodig en het is al op mensen getest voor de veiligheid. Maar afwachten dus.
Hoe lang duurt het dan ongeveer voor die nieuwe resultaten er zijn? Gaat het dan om dagen, weken, maanden? Want het zou wel heel hoopvol zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-02-2020 17:09
Hoe lang duurt het dan ongeveer voor die nieuwe resultaten er zijn? Gaat het dan om dagen, weken, maanden? Want het zou wel heel hoopvol zijn.
dat ligt aan het aantal zieken en het aantal mensen dat bereid is ermee behandeld te worden. Je hebt genoeg mensen nodig om er iets betrouwbaars over te zeggen. De groep mensen die het middel krijgt moet je kunnen vergelijken met een soortgelijke groep (dus zelfde kenmerken en even ziek) die het middel niet krijgt.

In china zijn het sowiso aan het testen, die test zou rond dinsdag klaar moeten zijn.

aanvulling: als de test klaar is heb je nog niet meteen perse een antwoord: het kan ook zijn dat uit de test komt dat we het niet zeker weten
florence13 wijzigde dit bericht op 29-02-2020 17:13
10.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-02-2020 17:12

In china zijn het sowiso aan het testen, die test zou rond dinsdag klaar moeten zijn.
En zijn die cijfers hier dan ook bruikbaar?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-02-2020 17:12
En zijn die cijfers hier dan ook bruikbaar?
ja, als er een eenduidig antwoord op de test komt, dan ga je de test herhalen en als daar hetzelfde uitkomt dan kun je dat hier gewoon gebruiken.
Susan schreef:
29-02-2020 17:08
Dit vind ik dan wel echt triest om te zien:

https://www.marktplaats.nl/a/diversen/z ... ousPage=lr
Je hebt er helaas altijd van die aso's bij die even lekker binnen willen lopen wanneer er iets ergs gebeurd. Vraag me af wat er gebeurd als iedereen die advertentie rapporteert.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-02-2020 17:13
ja, als er een eenduidig antwoord op de test komt, dan ga je de test herhalen en als daar hetzelfde uitkomt dan kun je dat hier gewoon gebruiken.
Nou, het zou wel echt fijn zijn als de resultaten gunstig zijn. Zou toch weer een heleboel ellende schelen, lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zo lost het gezin in Diemen het op:

De twee kinderen van de besmette vrouw uit Diemen die het coronavirus niet hebben, zijn tijdelijk ondergebracht bij familieleden...
Uit voorzorg gaan ze twee weken niet naar school, aldus de GGD.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-02-2020 17:14
Je hebt er helaas altijd van die aso's bij die even lekker binnen willen lopen wanneer er iets ergs gebeurd. Vraag me af wat er gebeurd als iedereen die advertentie rapporteert.
Ik ook, maar ik weet niet of het echt illegaal is wat ze doet. Het is vooral heel asociaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
TsumTsum schreef:
29-02-2020 17:14
Je hebt er helaas altijd van die aso's bij die even lekker binnen willen lopen wanneer er iets ergs gebeurd. Vraag me af wat er gebeurd als iedereen die advertentie rapporteert.
Kwestie van vraag en aanbod.
Ik heb begin van de 2 week van die flesjes gekocht en toen stond er nog genoeg.
De persoon met ondernemersinstinct koopt gewoon zo'n heel schap op en maakt nu winst. Kan ze geen ongelijk geven eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
De besmettingen in Loon op Zand hebben geen verband met die in Amsterdam. Een vrouw uit de hoofdstad, en later haar partner en jongste kind, testten positief op het coronavirus. Zij hoeven niet naar het ziekenhuis en blijven nog twee weken in thuisisolatie. De twee andere kinderen uit het gezin zijn niet besmet. Zij zijn ondergebracht bij andere familieleden.

AD
pamelacourson schreef:
29-02-2020 16:39
Jullie kunnen ook gewoon het sterretje aanklikken in plaats van al die irritante tvp’s :lightbulb:
Dank.
Eurus schreef:
29-02-2020 17:16
Zo lost het gezin in Diemen het op:

De twee kinderen van de besmette vrouw uit Diemen die het coronavirus niet hebben, zijn tijdelijk ondergebracht bij familieleden...
Uit voorzorg gaan ze twee weken niet naar school, aldus de GGD.
Maar wat nou als die kinderen vals-negatief getest zijn en alsnog symptomen krijgen? Dan lopen die familieleden ook kans het te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-02-2020 17:16
Nou, het zou wel echt fijn zijn als de resultaten gunstig zijn. Zou toch weer een heleboel ellende schelen, lijkt mij.
ja zou heel fijn zijn als het zou werken. Wel nog met slag om de arm, want als het werkt is de kans groot dat het alleen 'helpt' dus niet 'oplost' of geneest.
Ik zit me nu wel af te vragen hoe dat nou zit met die kinderen. In beide gezinnen is dus zowel de partner als kind besmet (lijkt me verschrikkelijk, per ongeluk je geliefden besmetten als die tenminste door hem of haar besmet is maar ik schat die kans vrij groot).

Maar waarom dan het ene kind niet en het andere kind wel? Ik neem aan dat de kinderen niet verschillend behandeld werden door de ouders. Is het gewoon een kwestie van geluk hebben of spelen er meer factoren een rol (neem even aan dat alle kinderen gewoon gezond zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven