Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
SweetFirefly schreef:
01-03-2020 11:09
Zou kunnen. En volgens mij was en spoel je dus ook de goede bacteriën weg.
Bovendien gaat Corona nu om een virus. Antibacteriële handzeep werkt niet specifiek tegen een virus.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
01-03-2020 11:30
Dat van die mondkapjes brengt onduidelijkheid. Als je een goed kapje hebt ( cat 2 of 3?) en je gebruikt het goed dan heeft het toch wel zin? Ik lees vooral argumenten tegen gebruik die te maken hebben met onkunde, niet met het kapje zelf vlgs mij.
Werkt wel hoor, maar je moet het correct gebruiken. Elke keer als je buiten geweest bent, weggooien (en dan op een manier dat je het virus niet verspreid over je handen en gezicht), handen goed wassen en dergelijke. De aansluitende maskers dan hè, niet die chirurgische.

Natuurlijk is dat hier nu echt nutteloos, maar in China begrijp ik het gebruik heel goed.
Life is short. Eat dessert first.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Triage

Methode voor het indelen van slachtoffers naar zwaarte van het letsel
baukelien schreef:
01-03-2020 11:36
Bovendien gaat Corona nu om een virus. Antibacteriële handzeep werkt niet specifiek tegen een virus.
Gewone zeep werkt prima. Je moet alleen je handen heel goed wassen en dat doen de meeste mensen niet.
doornroosje9 schreef:
01-03-2020 11:38
Gewone zeep werkt prima. Je moet alleen je handen heel goed wassen en dat doen de meeste mensen niet.
Minimaal 20 seconden en dan vooral de binnenkant van je handen. Zo heb ik geleerd van een viroloog die bij Jinek was
Voornu schreef:
01-03-2020 11:30
Dat van die mondkapjes brengt onduidelijkheid. Als je een goed kapje hebt ( cat 2 of 3?) en je gebruikt het goed dan heeft het toch wel zin? Ik lees vooral argumenten tegen gebruik die te maken hebben met onkunde, niet met het kapje zelf vlgs mij.
Ik denk het ook. Probleem lijkt mij meer de verkrijgbaarheid en dat het medisch personeel ze nodig heeft. Ik denk wel dat je heel veel mondkapjes moet hebben omdat je ze steeds moet weggooien. Dus als je er een paar hebt ben je al snel weer terug bij af. Ook denk ik dat de kapjes vooral goed werken naar anderen toe, dus dat jij ze niet gaat besmetten.
anoniem_181776 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 11:40
2.46% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
01-03-2020 11:28
Het CDC schijnt grote bezwaren te hebben tegen de lijn die door de regering wordt uitgezet. Hopelijk doen ze wat nodig is en kunnen ze die ruimte nemen zonder budget cuts.

Weet iemand of het CDC onder de federale overheid valt, of wordt het gefinancieerd door de verschillende staten?
Federal:

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) is the leading national public health institute of the United States. The CDC is a United States federal agency under the Department of Health and Human Services and is headquartered in Atlanta, Georgia.[2]
Honey, you should see me in a crown
amarna schreef:
01-03-2020 11:33
Buiten correct gebruik is het punt is dat je er een voorraad van moet hebben.
Iedere keer als je je onder de mensen begeeft zou je een nieuwe moeten nemen.
Precies. Dagelijks gebruik is in de praktijk gewoon niet te doen.
impala wijzigde dit bericht op 01-03-2020 11:42
3.61% gewijzigd
.
Julus schreef:
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... n=13490888

117 gevallen in Duitsland
Razend snel.
Eurus schreef:
01-03-2020 11:40
Federal:

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC) is the leading national public health institute of the United States. The CDC is a United States federal agency under the Department of Health and Human Services and is headquartered in Atlanta, Georgia.[2]

Dat is slecht nieuws. De aanpak wordt nu al gepolitiseerd door het Witte Huis.
nounou
Coronavirus : Vier weitere Infektionen in Wien bestätigt. Somit derzeit 14 Österreicher an Covid-19 erkrankt.

4 gevallen er bij in Wenen, in totaal 14 in Oostenrijk
Extra nieuws, persconferentie België nu, voor de Belgen hier.
miekemv schreef:
01-03-2020 11:42
Razend snel.
Ja..waarvan ruim 60 tegen onze grens aan las ik.
miekemv schreef:
01-03-2020 11:42
Razend snel.
Als er eenmaal een dode is, die lokaal besmet is geraakt, gaat het hard. Dat betekent nl dat er lokaal al lang en heel veel mensen besmet moeten zijn.
En ca 1 op de 5 mensen is een superspreader (link naar bron in The Guardian heb ik al 2x geplaatst), die kan zomaar bv 10 mensen besmetten. Daarvan zijn er dan ook weer 1 of 2 superspreader. En dan gaat het hard, ja. Dus ik verwacht in NL ook snel een grote golf.
impala wijzigde dit bericht op 01-03-2020 11:49
15.70% gewijzigd
.
Waarschijnlijk kan Covid-19 een tijdje overleven op bepaalde oppervlakken zoals je telefoon. Ze hebben het nu over 4 dagen.

https://qz.com/1810508/co(...)hours-on-your-phone/

In dit onderzoek zelfs langer:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0195670120300463

"The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute"

Tot 9 dagen..
Straks massaal offline? :-D
impala schreef:
01-03-2020 11:44
Als er eenmaal een dode is, die lokaal besmet is geraakt, gaat het hard. Dat betekent nl dat er lokaal al lang en heel veel mensen besmet moeten zijn.
En ca 1 op de 5 mensen is een superspreader (link naar bron in The Guardian heb ik al 2x geplaatst), die kan zomaar bv 10 mensen besmetten. Daarvan zijn er dan ook weer 1 of 2 superspreader. En dan gaat het hard, ja. Dus ik verwacht in NL ook snel een grote golf.
Dat denk ik ook.
mamaonbekend schreef:
01-03-2020 11:22
Die is hier in mijn dorp al niet meer te krijgen. Alle schappen bij supermarkt en Kruidvat/DA.
Ik heb maar een van de laatste flesjes gewone handzeep meegenomen. Beter iets dan niets.

Voor het overige was er niets te merken van hamsteren. Wel waren de schappen met blikken groenten en soep wat leger maar er stond nog voldoende.
Gewone handzeep is prima! Het gaat er om dat je het vet van je handen wast, waardoor het virus (mocht dat op je handen zitten) gewoon mee er af spoelt.
Nou en dit is erg verdrietig;

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ~a4f38b61/
amarna schreef:
Buiten correct gebruik is het punt is dat je er een voorraad van moet hebben.
Iedere keer als je je onder de mensen begeeft zou je een nieuwe moeten nemen.

Plus dat het belangrijk is dat de echt goede mondkapjes beschikbaar blijven voor medici en zorgpersoneel en niet schaars worden door gehamster.

Voor wie binnenkort toch een mondkapje wil gebruiken, onder deze link staat oa een video (bron Consumer Council van het Universiteitsziekenhuis te Hongkong) hoe je een simpel mondkapje zelf kunt maken. Geen idee of tape met ijzerdraad hier te krijgen is.
https://www.scmp.com/news/china/society ... ople-learn
nounou
Julus schreef:
01-03-2020 11:49
Waarschijnlijk kan Covid-19 een tijdje overleven op bepaalde oppervlakken zoals je telefoon. Ze hebben het nu over 4 dagen.

"The analysis of 22 studies reveals that human coronaviruses such as Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) coronavirus, Middle East Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus or endemic human coronaviruses (HCoV) can persist on inanimate surfaces like metal, glass or plastic for up to 9 days, but can be efficiently inactivated by surface disinfection procedures with 62–71% ethanol, 0.5% hydrogen peroxide or 0.1% sodium hypochlorite within 1 minute"

Tot 9 dagen..
Terug te vinden op oppervlakten is het niet hetzelfde als nog besmettelijk zijn. Het virus kan gewoon dood zijn en dus niet besmettelijk.
Julus schreef:
01-03-2020 11:49

Tot 9 dagen..
Florence had het over ong. een uurtje bij het nieuwe virus, afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. De voorbeelden die in dit artikel worden gegeven, zijn niet het nieuwe virus. Bovendien is er een verschil tussen aantoonbaar zijn van het virus en er echt nog ziek van kunnen worden.

Los daarvan is dagelijks je telefoon enzo schoonmaken natuurlijk altijd goed.
.
anoniem_380155 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 12:03
95.92% gewijzigd
Semmie02 schreef:
01-03-2020 11:58
Florence had het over ong. een uurtje bij het nieuwe virus, afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. De voorbeelden die in dit artikel worden gegeven, zijn niet het nieuwe virus. Bovendien is er een verschil tussen aantoonbaar zijn van het virus en er echt nog ziek van kunnen worden.

Los daarvan is dagelijks je telefoon enzo schoonmaken natuurlijk altijd goed.
Dat had ik ook in mijn achterhoofd, dat uurtje van Florence. Maar Corona wordt in dit artikel wel genoemd ( het eerste).
Julus schreef:
01-03-2020 11:39
Minimaal 20 seconden en dan vooral de binnenkant van je handen. Zo heb ik geleerd van een viroloog die bij Jinek was
En tussen de vingers.
Over hulpmiddelen zoals mondkapjes en andere dingen voor medisch personeel.
De aanvoer van medische hulpmiddelen vanuit China stokt door het coronavirus. "Binnen vier weken krijgen we een probleem met de voorraad in onze ziekenhuizen", waarschuwt Gerwin Meijer van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/chi ... rus-we-ve/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven