Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
01-03-2020 20:29
.

Nee hoor, in Hongkong en in Japan komen er amper nieuwe gevallen bij terwijl ze dichtbevolkt zijn.
nounou
florence13 schreef:
01-03-2020 20:46
als je symptomen hebt (maakt niet uit welke) EN je bent in risico gebied geweest of hebt contact gehad met iemand die besmet is.
Dankjewel. Ben niet in besmet gebied geweest, dus dan kan ik morgen gewoon naar mijn afspraak.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
nerdopviva schreef:
01-03-2020 20:43
Nee hoor, in België was al eerder 1 geval, diegene is hersteld en is er nu pas een nieuwe.
Die was vanuit Wuhan naar belgie getransporteerd in quarantaine, en in quarantaine gehouden tot hij beter was, dus niet vrij rond gelopeen, vandaar dat hij niemand heeft besmet.
Amanthe schreef:
01-03-2020 20:42
Ik ga morgen de huisarts bellen en zijn advies vragen. Of ik mezelf dan meteen ziek meldt als zijn advies anders is weet ik nog niet... dat zou toch tegenstrijdig zijn? Een belletje kan altijd, dat ga ik dan toch maar doen.
Ik neem aan dat je eerder op het werk moet zijn (of vertrekt) dan dat je de huisarts kan bellen. Wat ik zou doen is je werkgever bellen met je dilemma en je daarvoor eerst de huisarts wilt bellen om te overleggen en dat je dan later doorgeeft of je nog komt of je toch ziek moet melden.
Hoop dan alleen niet dat je zo'n huisarts hebt als ik want die is tijdens de 'spitsuren' moeilijk te bereiken,
nerdopviva schreef:
01-03-2020 20:43
Nee hoor, in België was al eerder 1 geval, diegene is hersteld en is er nu pas een nieuwe.
Ja, maar die man kwam via Wuhan België in quarantaine binnen. Dus wel iets heel anders.
Zazamaenade schreef:
01-03-2020 20:52
Nee hoor, in Hongkong en in Japan komen er amper nieuwe gevallen bij terwijl ze dichtbevolkt zijn.
Daarom moeten we goed bekijken wat hun aanpak is.
florence13 schreef:
01-03-2020 20:33
Dit klopt en dat is dus ook het probleem. Het idee dat je tijdens de incubatie tijd mensen besmet is niet correct, maar de eerste symptomen zijn zo mild dat mensen het soms niet zo door hebben. Er zijn gevallen bekend dat iemand begon met hoofdpijn,maar ja, avond ervoor ook flink gedronken. Of mensen die neusverkouden waren, maar ja, ook huisstofmijt allergie. Die periode is maar erg kort, en de hoeveelheid virus die je dan naar buiten snottert is maar erg klein, dus kans op besmetting is die eerste dag met symptomen relatief klein. Maar hij is er dus wel.
En daarom snap ik er dus niets van dat die school waar die luizenmoeder een dag voordat ze ziek werd nog luizen gezocht heeft niet dicht gaat.

Gewoon voor de zekerheid in elk geval komende week. Als mijn kind daar zat dan hield ik die een week thuis.
florence13 schreef:
29-02-2020 20:12
offtopic: man blijkt hele leuke papa te zijn, doet nog steeds dat soort dingen, maar iig is het heel leuk hier thuis
Omg ben jij die Florence? :rofl: er valt nu pas een kwartje! Goed te horen dit!!
.
Susan schreef:
01-03-2020 20:41
Ik was toen vooral heel erg bang omdat het kinderen zo hard trof, ik had een zoontje van twee en een baby onderweg - en iets later in het verhaal dus een pasgeboren baby. Ik was echt doodsbang dat zij het zouden krijgen.
Wat gek dat ik helemaal niet het idee heb dat ik nou echt bang was toen wij met z’n allen ziek waren. Dus ook onze new born dochter. Maar misschien was ik te ziek om bang te zijn....
weet nog wel dat we een paar keer in het ziekenhuis hebben gezeten. Maar dat was vooral omdat baby verstopt raakte toen ze plots op flesvoeding over moest omdat ik medicatie had gekregen. En verder kregen we toen wel zo’n test en werden we behandeld door artsen in gele pakken. Maar angst... nee... dat ben ik dan vergeten blijkbaar.
nimbus schreef:
01-03-2020 20:54
En daarom snap ik er dus niets van dat die school waar die luizenmoeder een dag voordat ze ziek werd nog luizen gezocht heeft niet dicht gaat.

Gewoon voor de zekerheid in elk geval komende week. Als mijn kind daar zat dan hield ik die een week thuis.
Daar bereik je niets mee, want wat ga je dan doen met je kind, hele dag beetje netflixen en de deur niet uit? Waarschijnlijk niet en zeul je je kind gewoon mee met alle dingen die jij gaat doen waar je kind dus diezelfde andere kinderen tegenkomt. Had hij net zo goed op school kunnen zitten.
impala schreef:
01-03-2020 20:56
Omg ben jij die Florence? :rofl: er valt nu pas een kwartje! Goed te horen dit!!
yes, die florence!
florence13 schreef:
01-03-2020 20:33
Dit klopt en dat is dus ook het probleem. Het idee dat je tijdens de incubatie tijd mensen besmet is niet correct, maar de eerste symptomen zijn zo mild dat mensen het soms niet zo door hebben. Er zijn gevallen bekend dat iemand begon met hoofdpijn,maar ja, avond ervoor ook flink gedronken. Of mensen die neusverkouden waren, maar ja, ook huisstofmijt allergie. Die periode is maar erg kort, en de hoeveelheid virus die je dan naar buiten snottert is maar erg klein, dus kans op besmetting is die eerste dag met symptomen relatief klein. Maar hij is er dus wel.
Daar dacht ik ook over Na. Ik heb best zware astma en verschillende allergieën. Dus iK snotter en hoest wat af door het jaar heen. En hoofdpijn heb ik ook vaak. Als ik Corona zou hebben duurt het denk ik lang voordat ik het merk en aan de bel trek.
Sorry als deze vraag al gesteld is, maar om nou 3 topics volledig door te gaan spitten... Weet iemand hoe lang ongeveer dit virusindirect besmettelijk blijft, dus via deurklinken, knopje van de Senseo, toetsenbord etc? Reden dat ik dit vraag is omdat een familielid van mij in ploegendienst werkt en diegene die de dienst daarvóór draaide ziek naar huis ging. De zieke is enthousiast carnavaller en is waarschijnlijk ook in Tilburg wezen feesten dus familielid vroeg zich thuis toch wel even af hoe en wat.
Ja qua scholen denk ik ook dat die kinderen beter af zijn op school, zo voorkom je ook dat ouders meer uitstapjes gaan doen want kind wordt anders zo vervelend van thuis blijven.
TsumTsum schreef:
01-03-2020 20:54
Ik neem aan dat je eerder op het werk moet zijn (of vertrekt) dan dat je de huisarts kan bellen. Wat ik zou doen is je werkgever bellen met je dilemma en je daarvoor eerst de huisarts wilt bellen om te overleggen en dat je dan later doorgeeft of je nog komt of je toch ziek moet melden.
Hoop dan alleen niet dat je zo'n huisarts hebt als ik want die is tijdens de 'spitsuren' moeilijk te bereiken,
Nee, morgen ben ik vrij dus heb ik de hele dag om de huisarts of/en ggz te bereiken, dus dit gaat voor mij niet op gelukkig.
Ik hoest al een dag of 3, ik heb geen koorts en ben ook niet naar een risicogebied geweest. Ik werk wel in een internationale omgeving én in Brabant en ik reis met de trein.

Ik ga wel werken.
Snouth schreef:
01-03-2020 20:57
Wat gek dat ik helemaal niet het idee heb dat ik nou echt bang was toen wij met z’n allen ziek waren. Dus ook onze new born dochter. Maar misschien was ik te ziek om bang te zijn....
weet nog wel dat we een paar keer in het ziekenhuis hebben gezeten. Maar dat was vooral omdat baby verstopt raakte toen ze plots op flesvoeding over moest omdat ik medicatie had gekregen. En verder kregen we toen wel zo’n test en werden we behandeld door artsen in gele pakken. Maar angst... nee... dat ben ik dan vergeten blijkbaar.
Misschien vervaagt dat als het eenmaal goed is afgelopen en het is al zoveel jaar geleden.
Ik was tijdens mijn eerste zwangerschap erg angstig en overbezorgd. Ik was erg bang om dat weer te krijgen in een tweede zwangerschap, maar dat viel erg mee. En toen kwam die Mexicaanse griep, en daarmee werd ik alsnog bang. Misschien dat ik het daarom heb onthouden. En ik zal er ongetwijfeld meer mee bezig zijn geweest dan de meeste mensen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Informatie (bevestigde) patiënten thuissituatie 

Thuisblijven omdat u het coronavirus heeft 
U krijgt deze brief omdat u het nieuwe coronavirus heeft. Wij vragen u om twee weken afgezonderd thuis te blijven. We realiseren ons dat dit een hele opgave kan zijn, en dat het gevolgen kan hebben voor uw gewone leven. Het is belangrijk dat u zich aan deze leefregels houdt. Zo helpt u voorkomen dat de mensen om u heen onbedoeld besmet raken. 

Hieronder staat wat u wel en niet mag doen. De GGD heeft veel ervaring met deze situaties. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met uw contactpersoon bij de GGD. 

• U moet thuis blijven, u mag niet naar buiten. U mag in uw tuin of op uw balkon zitten, als daar geen andere mensen zijn. U mag geen bezoek ontvangen, behalve de huisarts en de GGD. 
• Wordt er iemand erg ziek? Bel dan naar de huisarts. Ga niet zo maar naar de huisarts of het ziekenhuis toe. 
• Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne en goede hygiëne in huis. Wat dat betekent, leest u hieronder. 

Wat moet u doen als u met anderen in huis woont?
• Alleen de mensen die bij u wonen mogen bij u in huis zijn. Ook uw huisgenoten mogen geen bezoek ontvangen. 
• U blijft zoveel mogelijk in uw eigen kamer. Daar slaapt u ook en u slaapt alleen. • De andere mensen in huis komen zo weinig mogelijk in uw kamer. 
• U heeft zo weinig mogelijk contact met de mensen in huis en u blijft op 2 meter afstand van elkaar. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks. 
• U gebruikt uw eigen aparte bestek, borden, bekers en glazen. 
• U gebruikt uw eigen tandenborstel. 
• U gebruikt uw eigen aparte handdoeken. 
• Als het mogelijk is, gebruik dan een apart toilet en badkamer voor uzelf. Heeft u 1 toilet en 1 badkamer in huis, dan kunt u deze delen met uw huisgenoten. Het is belangrijk dat u het toilet en de badkamer elke dag schoonmaakt en elke dag ventileert door het raam 30 minuten open te zetten. 

Moeten anderen toch bij u in de kamer komen? • De ander moet een masker opdoen voordat ze bij u op de kamer komen. Dit is een speciaal soort masker, zogenaamd FFP1. U kunt deze krijgen van de GGD. 

Moet u de kamer verlaten? • Doe een masker op voor u de kamer verlaat. Dit is een zogenaamd chirurgisch mondneusmasker op dat u krijgt van de GGD. • Blijf op 2 meter afstand van elkaar. 

Hoe zorgt u voor een goede persoonlijke hygiëne? 
• Was regelmatig uw handen met water en zeep. Doe dit altijd na hoesten en niezen, nadat u het masker afdoet, nadat u naar het toilet bent geweest en na het schoonmaken en opruimen. Ontsmet daarna uw handen met handalcohol. 

LCI-RIVM 26 februari 2020 Pagina 2 van 3 

Bij hoesten en niezen: 
• Gebruik een papieren zakdoek. Hebt u geen papieren zakdoek bij de hand? Hoest dan in de plooi van uw elleboog. 
• Gebruik een zakdoek maar 1 keer en gooi de zakdoek na gebruik weg in een plastic zak. 

Hoe zorgt u voor een goede hygiëne in huis? Verblijf zoveel mogelijk in een aparte kamer 
• Zet in de kamers waar u bent een paar keer per dag even een raam open. Zo komt er frisse lucht binnen. 

Maak de badkamer en toilet elke dag schoon. 
• Denk ook aan de kraan, lichtknopjes en deurklink. • Doe eerst handschoenen aan die u weg kunt gooien.
• Maak schoon met gewoon schoonmaakmiddel. 
• Doe de schoonmaakdoek daarna direct in de was. 
• Doe de handschoenen uit en gooi ze weg. 
• Was daarna uw handen met water en zeep. 

Maak veelgebruikte oppervlakten elke dag schoon. 
• Dit zijn oppervlakten die uw regelmatig aanraakt, zoals nachtkastjes, deurklinken en lichtknopjes. 
• Doe eerst handschoenen aan die u kunt weggooien. 
• Maak eerst schoon met gewoon schoonmaakmiddel. 
• Reinig daarna de handcontactpunten zoals toiletbediening, deurklinken en lichtknopjes met huishoudbleek. 
• Pak hiervoor een nieuwe emmer met 5 liter water. Doe hier 125 milliliter bleekwater in, dat is een koffiekopje vol. Bleekwater kunt u in de supermarkt kopen. 
• Doe de schoonmaakdoek daarna direct in de was. 
• Doe de handschoenen uit en gooi ze weg. 
• Was daarna uw handen met water en zeep. 

Vermijd verspreiding van lichaamsvloeistoffen, zoals ontlasting, spuug, snot, zweet en urine. 
• Huisgenoten dragen handschoenen die ze weg kunnen gooien als zij uw kamer betreden, bij het doen van de was, vaat, of het opruimen van afval dat door u gebruikt is. 
• Gooi uw wasgoed in een aparte wasmand en was dit op minimaal 60 graden met een volledig wasprogramma en normaal wasmiddel. 
• Was uw vaat gescheiden af met standaard afwasmiddel en heet water, of in de vaatwasmachine op een uitgebreid wasprogramma.
• Gooi uw afval in een aparte afvalzak in uw eigen kamer. Draag handschoenen bij het verwijderen van de afvalzak. De zak mag gewoon in de grijze afvalbak.
Julus schreef:
01-03-2020 21:09
Informatie (bevestigde) patiënten thuissituatie 

[...]

Hieronder staat wat u wel en niet mag doen.
Wow. Je zal je maar beroerd voelen. (Ik neem tenminste aan dat je enige symptomen hebt als je dit moet doen.) Maar dan ben je dus beroerd en moet je zelf de hele dag gaan lopen schoonmaken.... heb je daar de energie voor?
Quincy2 schreef:
01-03-2020 21:16
Wow. Je zal je maar beroerd voelen. (Ik neem tenminste aan dat je enige symptomen hebt als je dit moet doen.) Maar dan ben je dus beroerd en moet je zelf de hele dag gaan lopen schoonmaken.... heb je daar de energie voor?
Ik vraag me ook af hoe dat gaat als een kind het krijgt. Je kan toch niet twee weken lang twee meter afstand bewaren van je kind - en al die andere voorschriften in acht nemen?
Tja, het is nogal een lijst inderdaad. En het lijkt mij haast ondoenlijk om je partner/kinderen/huisgenoten niet te besmetten. Ik zie nu voor me dat je partner het avondeten voor de slaapkamerdeur zet, dan aanklopt waarna je het kunt pakken.
Haast een mission impossible die lijst.
Susan schreef:
01-03-2020 21:19
Ik vraag me ook af hoe dat gaat als een kind het krijgt. Je kan toch niet twee weken lang twee meter afstand bewaren van je kind - en al die andere voorschriften in acht nemen?
Haast ondoenlijk. Dus je zult dan de rest ook besmetten.

Als hele gezinnen besmet raken gaat het hard.
Julus schreef:
01-03-2020 21:21
Haast ondoenlijk. Dus je zult dan de rest ook besmetten.

Als hele gezinnen besmet raken gaat het hard.
Inderdaad ondoenlijk.

Ik denk dat het onvermijdelijk is dat binnen een gezin mensen elkaar besmetten.

Ik vraag me ook af of die strenge isolatieregels blijven gelden als er eenmaal echt een uitbraak is en je het zo ongeveer op elke straathoek op kunt lopen, of dat het vooral nu is, in de hoop het nog te kunnen vertragen.
Julus schreef:
01-03-2020 21:20
Tja, het is nogal een lijst inderdaad. En het lijkt mij haast ondoenlijk om je partner/kinderen/huisgenoten niet te besmetten. Ik zie nu voor me dat je partner het avondeten voor de slaapkamerdeur zet, dan aanklopt waarna je het kunt pakken.
Haast een mission impossible die lijst.
Ik denk dat het met 1 huisgenoot misschien nog wel zou lukken. Met 2 of meer kan ik me er niets bij voorstellen. 2 meter afstand is ook best een opgave in het gemiddelde Nederlandse huis.
Quincy2 schreef:
01-03-2020 21:26
Ik denk dat het met 1 huisgenoot misschien nog wel zou lukken. Met 2 of meer kan ik me er niets bij voorstellen. 2 meter afstand is ook best een opgave in het gemiddelde Nederlandse huis.
Wij hebben niet eens een raam in de badkamer, dat is zo'n tussenruimte op de bovenverdieping.

En we hebben al helemaal niet meer badkamers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven