Gezondheid alle pijlers

Cytomel (synth. T3)

23-07-2015 20:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als toevoeging tot mijn dagelijkse AD Effexor, krijg ik nu Cytomel voorgeschreven ivm extreme moeheid en depressie. Dit alles als bijgerecht bij de hoofdmaaltijd MS.

Heeft iemand ervaring met Cytomel. Hoelang duurt het tot het gaat werken? Ik zit nu op 25 mg en na een week mag ik verdubbelen.

Ben heel benieuwd naar ervaringen v anderen!
Optimist tot in de kist!
Synthetisch schildklierhormoon, identiek aan het natuurlijke T3. Door een labiele binding aan serumeiwitten is het reeds enkele uren na toediening werkzaam. Kwantitatief komt de werking van 25 microg liothyronine overeen met die van 0,1 mg levothyroxine. Werking: max. na 2–3 dagen. Werkingsduur: tot 3 dagen na staken van de Therapie

van het farmacotherapeutisch kompas
Geen ervaring maar wel nieuwsgierig: waren je schildklierwaarden afwijkend en wie schrijft dit voor?

(Als je het wilt delen hoor....)

Tis namelijk geen standaardbehanding bij mijn weten?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Weet je welke dosering?

Dit is zeer krachtig schildklier hormoon. Je kunt er nogal wat bijwerkingen van krijgen. Jouw schildklier zou er behoorlijk door van slag kunnen raken.

Ik slik het in combinatie met T4. In een zeer lichte dosering van 2 x 6,24 mcg per dag.
Als het aan je schildklier ligt, dan zou je erg snel verbetering moeten merken, ik voelde me binnen een paar dagen een compleet ander mens.
Nee het lijkt niet aan de schildklier te liggen hoewel ik in het verleden wel Graves heb gehad. Mijn MS psych gebruikt de synth T3 als aanvulling op de Effexor (AD). Ik vecht nu al een dik jaar tegen een voor mij compleet onbegrijpbare depressie. Vandaar dat hij nu dit probeert. Blijkt regelmatig te helpen, dus fingers crossed
Optimist tot in de kist!
Sterkte met de depressie, dat is niet niks. Ik zou zeker met je graves achtergrond eerst laten checken hoe je schildklier er nu voor staat. Graves is autoimmuun toch? Heb je een slok gehad?
Ik slik ook cytomel, met Thyrax. Ik voelde me binnen een dag stukken beter. Na 8 jaar iedere dag pijn te hebben gehad, was dit een verademing.
Maareh, het klinkt misschien flauw hoor: je hebt een schildklierprobleem gehad, je schildklier wordt nu niet gecontroleerd (?) en je psychiater schrijft een niet alledaags schildkliermiddel voor?

Ik vind dat persoonlijk gek? Laat in ieder geval je waarden even checken?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ik moet binnenkort nog even bloed prikken. En zover ik weet en heb gelezen is het toch best een redelijk veel voorgeschreven middel tegen hardnekkige depressie. Moet zeggen dat ik me minder depressief voel zou alleen dolgraag wat meer energie willen hebben. Maar ja, das nou eenmaal een moeilijk te behandelen MS symptoom.

Vandaag overgegaan v 25 mcg naar 50 mcg. Ben benieuwd wanneer k iets ga merken. Ik heb een traag metabolisme door maagparesis. Mijn maag verwerkt mijn eten heel langzaam. Dit kan ook weer effect hebben op medicijn opname.
Optimist tot in de kist!
Fijn dat je je beter voelt! Nu weet ik niets van cytomel gebruiken als AD, maar mijn artsen waren bijzonder terughoudend met het voorschrijven als schildkliermedicatie vanwege de risico's die er aan kleven. Met name omdat het heel veel t3 ineens is dat in je lichaam komt. Ik las ook dat er een studie is gedaan naar de bijwerkingen van cytomel als AD en dat zijn heel toevallig ook alle bijwerkingen van overdosering (hartkloppingen, osteoporose etc). Tevens las ik ergens dat je het niet als AD zou moeten gebruiken als je in het verleden een te snelle schildklierwerking hebt gehad. Ik zou dus uitkijken met dit spul slikken, vooral voor de lange termijn. (Ik ben overigens niet afgevallen van de cytomel, omdat ik niet teveel slik en een te snelle werking van de schildklier afvallen veroorzaakt, met alle nadelen er gratis bij).

Sorry voor mijn lange antwoord, ik snap heel goed dat je niet meer knetterdepressief wil zijn, maar vond je jezelf heel goed voelen toen je graves had? Want dat is wat je nu zelf uitlokt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven