Cytomel
zaterdag 2 januari 2010 om 07:33
Sinds twaalf jaar ben ik schildklierpatient het is begonnen met de ziekte van Graves , in 2002 is een groot gedeelte verwijderd en sindsdien heb ik dus een te traag werkende schildklier.
Altijd alleen op euthyrox 75 gezeten en dat ging tot 2 jaar terug prima, op een gegeven moment moest ik ophogen naar 100 en ben ik na verloop van tijd gaan hyperen.
Terug naar 75 maar ik bleef klachten houden en dan vooral moe, moe, moe..
Vorige week weer naar de internist geweest en hoewel de waardes nu goed zijn ( lees binnen de referentiewaardes ) ben ik door de internist teruggezet naar 50 euthyrox en 2 x per dag 6,25 cytomel, dit zou volgens hem de moeheid op kunnen heffen.
Zijn er hier cytomel gebruikers en wat is jullie ervaring met dit medicijn ?
Altijd alleen op euthyrox 75 gezeten en dat ging tot 2 jaar terug prima, op een gegeven moment moest ik ophogen naar 100 en ben ik na verloop van tijd gaan hyperen.
Terug naar 75 maar ik bleef klachten houden en dan vooral moe, moe, moe..
Vorige week weer naar de internist geweest en hoewel de waardes nu goed zijn ( lees binnen de referentiewaardes ) ben ik door de internist teruggezet naar 50 euthyrox en 2 x per dag 6,25 cytomel, dit zou volgens hem de moeheid op kunnen heffen.
Zijn er hier cytomel gebruikers en wat is jullie ervaring met dit medicijn ?
zaterdag 2 januari 2010 om 12:00
Hier nog iemand met een traagwerkende schildklier. Ik gebruik alleen Euthyrox (200). Ik neem aan dat je aan de waardes kunt zien dat er bij jou sprake is van een omzettingsprobleem en dat de internist daarom cytomel heeft voorgeschreven. Vermoeidheid kan namelijk ook nog duiden op zoveel andere zaken bijv. B12 tekort (waar ook veel schilklierpatienten last van hebben). Ik hoop dat de internist je ook heeft laten prikken op allerlei andere zaken om die uit te sluiten?
Verder haal ik zelf altijd veel info van de hypomaarniethappy
site. Wie weet ook interessant voor jou.
Ik hoop dat je snel weer goed ingesteld raakt!
Verder haal ik zelf altijd veel info van de hypomaarniethappy
site. Wie weet ook interessant voor jou.
Ik hoop dat je snel weer goed ingesteld raakt!
zaterdag 2 januari 2010 om 13:21
Hey Ruby,
De hele reutemeteut is getest, B12 prima en zo kan ik nog wel even doorgaan.( was mss wel duidelijker geweest als ik dit in mijn openingspost had vermeld..)
HMNH ken ik, heb veel aan deze site gehad toen ik een paar jaar geleden een dipje had, maar ik zit vaker op dit forum
Mijn internist heeft me op cytomel gezet in de hoop dat mijn vermoeidheid minder zou worden, mijn waardes waren :
FT4 19
TSH 1,6
T3 5,3
Hoewel ik mijn tsh persoonlijk wat aan de hoge kant vind zijn deze waardes dus verder prima..de cytomel is wat hem betreft dus een soort van "last resort"
De hele reutemeteut is getest, B12 prima en zo kan ik nog wel even doorgaan.( was mss wel duidelijker geweest als ik dit in mijn openingspost had vermeld..)
HMNH ken ik, heb veel aan deze site gehad toen ik een paar jaar geleden een dipje had, maar ik zit vaker op dit forum
Mijn internist heeft me op cytomel gezet in de hoop dat mijn vermoeidheid minder zou worden, mijn waardes waren :
FT4 19
TSH 1,6
T3 5,3
Hoewel ik mijn tsh persoonlijk wat aan de hoge kant vind zijn deze waardes dus verder prima..de cytomel is wat hem betreft dus een soort van "last resort"
zaterdag 2 januari 2010 om 13:59
Hij kon het niet echt heel goed uitleggen maar hij heeft meer patienten waarbij cytomel geholpen heeft, waarschijnlijk omdat het verdeeld over de dag ingenomen wordt en het op korte termijn werkt, ik heb intussen zoveel onderzoeken gehad dat hij nu de term "CVS" ( chronisch vermoeidheids syndroom ) heeft laten vallen..ik was dus meer dan bereid cytomel een kans te geven.
Voorlopig is het voor 4 maanden en dan kijken we verder.
Ik hoop hier mensen tegen te komen die het ook gebruiken en me meer over de praktijk kunnen vertellen.
Voorlopig is het voor 4 maanden en dan kijken we verder.
Ik hoop hier mensen tegen te komen die het ook gebruiken en me meer over de praktijk kunnen vertellen.
zondag 3 januari 2010 om 12:26
Tja, het is erg persoonlijk natuurlijk maar gezien je waardes zou ophogen met euthyrox ook nog een optie zijn geweest. Ik voel me pas goed bij een lage TSH onder 1 en een hogere FT4.
Ik heb in het verleden mijn endo ook wel eens gevraagd om Cytomel maar hij wilde eerst mij helemaal goed in gesteld hebbben op Euthyrox op waardes waarmee ik me beter voel.
Ik heb in het verleden mijn endo ook wel eens gevraagd om Cytomel maar hij wilde eerst mij helemaal goed in gesteld hebbben op Euthyrox op waardes waarmee ik me beter voel.
maandag 4 januari 2010 om 05:38
@ Ruby,
Ik heb al eerder opgehoogd met enkel euthyrox, probleem was dat ik als een gek ging hyperen en enorme hartkloppingen kreeg ineens ( heb anderhalf jaar op 100 gezeten zonder problemen tot afgelopen april de problemen begonnen )
Mijn schildklier is dus nog steeds met tijden erg actief, ik slik nu een week cytomel erbij en ik moet zeggen...de mist begint wat op te klaren, voel me meer helder dus het lijkt voor nu goed te gaan.
Ik heb al eerder opgehoogd met enkel euthyrox, probleem was dat ik als een gek ging hyperen en enorme hartkloppingen kreeg ineens ( heb anderhalf jaar op 100 gezeten zonder problemen tot afgelopen april de problemen begonnen )
Mijn schildklier is dus nog steeds met tijden erg actief, ik slik nu een week cytomel erbij en ik moet zeggen...de mist begint wat op te klaren, voel me meer helder dus het lijkt voor nu goed te gaan.