Gezondheid alle pijlers

Daglicht lamp helpt het?

06-02-2018 14:54 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kwakkelen meerdere mensen met zware vermoeidheidsproblemen. Ikzelf, maar ik ben chronisch ziek maar ook mijn dochter die hoogstwaarschijnlijk hetzelfde heeft.

De schoolarts, waar we wegens veel verzuim mee hebben gepraat dacht dat het voor haar wellicht een goed idee was om een daglichtlamp te kopen. Nu is de winter wel aardig op zijn eind, maar alle beetjes helpen..
Zou dat kunnen helpen tegen de vermoeidheid, ook als die door een ziekte komt?

Iemand ervaring met zo iets? En welke is dan de beste?
Ik heb eens gekeken, maar ze zijn wel duur zeg...
Ik vind ze heel fijn om s avonds bij te verven. Mijn huisgenoten zijn nooit blij als ik m s ochtends aanzet, meer kan ik eigenlijk weer gaan doen.
Mijn zoon gebruikt hem graag, hij is herstellende van een depressie. Helpt hem bij het volhouden van zijn dag/nacht-ritme. Of het tegen vermoeidheid helpt... geen idee. En ja, ze zijn heel duur.
Even off-topic: wat fijn Roggenbrood!
Ik heb last van winterdepressies. Met een daglichtlamp heb ik er veel minder last van. De rest van mijn gezin zit 's ochtends bij het ontbijt gezellig ook voor de lamp: het helpt bij het wakker worden.
Een wake-up light is ook erg fijn in de winter. Dan komen we allemaal net iets makkelijker uit ons bed.
Hmm toch twijfel. Er is naar mijn idee geen sprake van een winterdepressie, maar vermoeidheid die samenhangt met een ziekte.
Ik ga het ook even bij de huisarts navragen. Dank in ieder geval.
Sinds ik een daglichtlamp en vit D druppels gebruik. Heb ik geen last meer van vermoeidheid en depressies. Ook slaap ik een stuk beter.
Ik krijg er in de winter zeker meer energie van! Of het ook helpt bij vermoeidheid die een lichamelijke oorzaak heeft vraag ik me af, het zal wellicht wel helpen als er ook een winterdepressie component bij zit. Dat is natuurlijk lastig aan te tonen.

Ze zijn niet heel duur hoor die van mij was niet meer dan 160 euro (Litebook) en dat is echt wel een goede.
Hetvrijewoord schreef:
06-02-2018 18:10
Ik krijg er in de winter zeker meer energie van! Of het ook helpt bij vermoeidheid die een lichamelijke oorzaak heeft vraag ik me af, het zal wellicht wel helpen als er ook een winterdepressie component bij zit. Dat is natuurlijk lastig aan te tonen.

Ze zijn niet heel duur hoor die van mij was niet meer dan 160 euro (Litebook) en dat is echt wel een goede.
Nou dat vind ik best duur voor een lamp.

Ja in de winter is de vermoeidheid zeker meer aanwezig dan in de zomer. Of dat aan te tonen is...
Wel ben ik door het zonnige weer afgelopen dagen lekker naar buiten gegaan. Kijken of dat helpt.
Ik ben ook benieuwd naar de mening van mijn huisarts, helaas werd de afspraak verzet naar volgende week grrrr.
Bij mijn thuiszorgwinkel kun je die lampen huren. Wellicht een weekje proberen? Hier krijg je die week huur als korting als je het artikel wilt aanschaffen.
.
java wijzigde dit bericht op 22-12-2018 04:49
96.23% gewijzigd
ElizabethThatcher schreef:
07-02-2018 16:02
Bij mijn thuiszorgwinkel kun je die lampen huren. Wellicht een weekje proberen? Hier krijg je die week huur als korting als je het artikel wilt aanschaffen.
Dat is ook een optie. Goed idee.
Kijk ook even wat de zorgverzekeraar vergoedt.
Ga met iets als een "winterdepressie" eerst langs het ziekenhuis. Er zit een behoorlijk systeem achter lichttherapie.

https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... dagen.aspx
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Joostisandersgeaard2 schreef:
07-02-2018 22:14
Kijk ook even wat de zorgverzekeraar vergoedt.
Zou je denken? Maar dan heb je wel een recept of iets dergelijks nodig van een arts neem ik aan?
Snoesje666 schreef:
08-02-2018 00:40
Ga met iets als een "winterdepressie" eerst langs het ziekenhuis. Er zit een behoorlijk systeem achter lichttherapie.

https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... dagen.aspx
De optie lichttherapie werd door de jeugdarts voorgesteld voor mijn dochter. En ze dacht dat ik er ook wel baat bij kon hebben. Zij is ook een arts toch? Of heeft deze hier geen verstand van?
En een winterdepressie is niet precies waar we last van hebben. Wel een chronische ziekte. En zeker in de winter zijn de vermoeidheidsklachten erger.

Ik neem het sowieso mee naar het gesprek van de huisarts volgende week.
Kort en bondig: nee
Heb de mijne verkocht.
Beter om volledig bloedonderzoek te laten doen, want in veel gevallen ligt het daar aan!
elmoni schreef:
06-02-2018 15:48
Sinds ik een daglichtlamp en vit D druppels gebruik. Heb ik geen last meer van vermoeidheid en depressies. Ook slaap ik een stuk beter.

Vitamine D, ik moet het toch gaan geloven, hoor het tegenwoordig vaker van mensen die dat nemen!
Wij hebben deze twee jaar geleden gekocht voor 119 euro. Is het zeker waard, vind ik.

https://www.philips.be/c-p/HF3319_01/energylight
Life is short. Eat dessert first.
Hier elke dag multivitamine + extra vitamine D.
Zoon en ik doen het er prima op, maar sommigen moeten toch in oktober voor een lichtkuur van een paar dagen naar het ziekenhuis. Elke ochtend een half uur.

Het ziekenhuis werkt beter dan de thuislamp. Die gebruik je af en toe een paar dagen achter elkaar (niet langer!!) op het einde van de winter.
Het heet niet voor niets "therapie". Er wordt in het ziekenhuis ook door artsen naar gekeken óf je er baat bij zou kunnen hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven