Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
@Emoticon: helemaal geen problemen vandaag. Gek he, valt geen peil op te trekken bij mij. Kaasfondue, sla... had een zware dag verwacht.

Wat ik me nog afvroeg: sommige dames schrijven hier dat ze zich aan een dieet houden. Hoe pas je dat in in je leven? Lukt dat?

Ik heb een tijdje een streng dieet gevolgd maar t viel me erg zwaar. Ook omdat ik toen nog erg jong was en studeerde, op kamers woonde etc.

Dus graag jullie ervaringen daarmee.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@moonlight82 ik heb niet een officieel dieet,maar kan kan niet tegen vet eten,erg gekruid eten,koolsoorten en zwaar eten zoals stamppot.ik leef vooral op bruin brood,fruit,evergreen en joghurt met cruesli en qua warm eten op rijst,kipfilet,erwten,wortelen,bonen,en gehakt.

en hoe k dat aanpas?tja zal wel moeten,ben nu dagelijks aan de diarree,maar als k die vette gekruide dingen etc eet, dan kan k de hele dag wel op de wc zitten en is mn buikpijn enorm.

t is alleen erg lastig want durf op dezemanier ook amper bij anderen te eten!
Ja, dat is erg lastig Bloem.

En als je wel bij anderen gaat eten, vraag je dan of ze rekening met je houden?

Toen ik een streng dieet volgde leed mijn sociale leven er wel onder. Als ik ergens heen ging waar ik normaal even snel tussendoor wel iets kon eten (bijv als ik s avonds moest werken) ging ik eerst snel boodschappen doen, naar huis, koken eten, en dan werken. Terwijl ik normaal op t werk even kon eten.

Dat was echt slopend, kostte me zoveel tijd en energie.

Uit eten deed ik toen ook niet echt, denk ik.

Daarom denk ik nu weleens: wat zou beter voor me zijn: uit laten zoeken aan welke voedingsmiddelen het ligt en een dieet volgen, of accepteren dat ik darmklachten heb en wel gezellig mee-eten?

Mijn sociale leven is erg belangrijk voor me. Dus ik doe nu een beetje een middenweg: eet meestal mee met wat de pot schaft en kies ik iets aparts als ik veel last van mijn buik heb.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@moonlight82

Tja ergens meeeten wat de pot schaft werkt voor mij vaak niet.ik eet het laatste half jaar ook eingelijk alleen maar thuis,daar maak k dan mn eigen maaltijdje!En mocht t echt niet anders kunnen dan neem k zelf mn eigen eten mee!

niet handig maar weet k zeker dat k er een stuk minder last van heb dan wanneer k wat ander eet!

maar t belemmert mn sociale leven wel!ging eerder in t weekend geregeld met vriendinnen winkelen en dan heerlijk een hapje eten,dus dt mis k echt wel!
quote:Moonlight82 schreef op 18 maart 2009 @ 16:57:

Daarom denk ik nu weleens: wat zou beter voor me zijn: uit laten zoeken aan welke voedingsmiddelen het ligt en een dieet volgen, of accepteren dat ik darmklachten heb en wel gezellig mee-eten?

Mijn sociale leven is erg belangrijk voor me. Dus ik doe nu een beetje een middenweg: eet meestal mee met wat de pot schaft en kies ik iets aparts als ik veel last van mijn buik heb.Ik heb coeliakie (= een darmziekte) en wil hier toch even op reageren. Als je coeliakie hebt, dan moet je een erg streng dieet volgen om te zorgen dat je darmen niet kapot gaan. Als ik een kruimeltje verkeerd eet, dan wordt ik hartstikke ziek. Mijn dieet is niet eenvoudig, spontaan ergens eten is erg lastig. Maar om eerlijk te zijn, lijdt mijn sociale leven daar niet onder. Je moet je misschien aanpassen, en je omgeving ook, maar het is echt te doen!
Ja morgen s t weer zover!weer een bezoekje brengen aan de arts in t ziekenhuis!

krijg de uitslag van mn slokdarm/maagonderzoek.denk zelf dat er niks uitkomt en het op PDS geschoven word.aangezien hij de vorige x al niet meer wist wat t was na alle onderzoeken!
@Bloem: Succes!

@Surface: Ja, als je coeliakie hebt, heb je geen keus, dan moet je wel een dieet volgen. Maar ze kunnen er in restaurants wel rekening mee houden als je wilt toch?

Ik heb gehoord dat voor coeliakiepatienten Finland een goed vakantieland is. Daar heb je relatief veel mensen met coeliakie en daarom houdt de horeca er veel rekening mee (misschien heb je er ooit wat aan)

Bij mij is het nogal vaag: in de tijd dat ik een dieet volgde had ik ook last van mijn darmen, en als ik geen dieet volg ook. Het heeft meer met spanningen en emoties te maken dan met het voedsel op zich.

Maar het gaat nu veel beter dan een jaar of 8 geleden... gelukkig!
Oei... even afkloppen.

Mijn darmen hebben zojuist 'besloten' dat alles eruit moet kennelijk... t was rennen naar de wc en misschien straks nog 1 of meer keren.

Ik blijf maar een beetje in de buurt van toilet komende uren.

Ben gisteren redelijk druk en gestresst geweest, misschien is dit een reactie erop. Komende paar uur gedwongen rustig aan doen...
@moonlight82. Hoe gaat het nu?Nog in de buurt vd wc,of is t nu rustig?
Hoi Bloem,

Ik ben vandaag een dagje weggeweest, ging goed, gelukkig.

Gisteren ging het even niet goed, ik was ook te onrustig en die diarree was wel een teken dat ik even pas op de plaats moest maken. Ik had gelukkig vrij, maar was ook op mijn vrije dag erg onrustig. Heb s middags buiten gezeten met een pot thee totdat mijn darmen weer een beetje rustig aanvoelden. Toen wat gegeten, vezels genomen en geprobeerd rustig aan te doen.

Ik was een beetje hyper gisteren, ook in de tuin kon ik niet op mijn stoel blijven zitten, zag telkens dingen die gesnoeid moesten worden etc.

Vroeg in pyjama gegaan en redelijk op tijd naar bed gisteren. (overigens heb ik - naast darmklachten - soms last van manisch depressiviteit. Vandaar die 'snoeidrang' waar ik het over had).

En hoe gaat het met jou Bloem, hoe is het gegaan in het ziekenhuis? Hebben ze je een diagnose kunnen geven?
@moonlight82

Hallo!tja de arts weet t ook niet zo goed,denkt toch aan pds,maar weer opnieuw bloed moeten prikken om te kijken of er een ontsteking zit.en weer nieuwe poeders gekregen om te kijken of dat helpt voor de diarree.ook de b12 spuiten moet k gewoon mee doorgaan.over 3 weken weer terug.dus wachten wel af!
Ja, spannend of er nog iets uit komt.

Het zou dus kunnen dat je darmen ontstoken zijn, als ik je goed begrijp?

Lastig hoor. Aan de ene kant kun je blij zijn als het PDS is, omdat je er 100 mee kunt worden bij wijze van spreke. Aan de andere kant kun je niet zoveel met die diagnose, omdat er geen pasklare oplossing is voor je klachten dan.

Maar als je ook problemen met je B12 hebt is er wel iets aan de hand natuurlijk. Ben je trouwens vegetarier?
@moonlight82

Nee ik ben geen vegetarier!Maar ben ook niet iemand die elke dag perse een stukje vlees wil eten.1 of 2 dagen geen vlees vind k ook prima!

Ja kan zijn dat mn darmen ontstoken zijn,maar arts weet t volgens mij ook niet.was er maar een pasklare oplossing zou fijn zijn haha!

maar ja we wachten weer af!
Ja spannend... houd ons hier maar op de hoogte.

Ik vroeg of je vegetarier was omdat B12 in dierlijke voedingsmiddelen zit. Als je wel vlees eet en zo'n laag B12 hebt is er duidelijk iets niet goed. Bij wat voor arts loop je, een internist?

Ik heb jaren geleden een internist gehad (een eikel overigens) die wel wat dingen onderzocht heeft, maar alleen kon vaststellen welke ziektes ik NIET had. Dus toen bleef PDS over.

(ow wat was die man vervelend. Ik ging meestal alleen, maar een keer ging mijn vader mee - die moest toen s ochtends vroeg half Nederland door om met mij mee naar de dokter te kunnen - en de internist keek hem niet eens aan. Asociale vent was het!)

Hoop dat jij een aardige arts hebt
Bleh...de afgelopen weken heb ik al rondgelopen met een niet meewerkende buik...de ene dag heel veel diaree, de ander keer kon ik 3 dagen niet naar toilet...maar gisteren avond had ik het gehad. Vanochtend voor 9 uur ook alweer 4 keer op toilet gezeten en dus maar een afspraak gemaakt met mijn huisarts..eens even checken wat ik moet doen ... tegen diaree of tegen verstopping ... pfft....waarschijnlijk wil hij mijn ontlasting laten onderzoeken op een bacterie...we wachten af.

@ Moonlight, ik heb naast mijn darmklachten ook last van depressie. Mijn arts heeft me ook verteld dat die twee inlvoed op elkaar kunnen hebben..dus wanneer ik last heb van mijn depressie, die depressie ook weer inspeeld op mijn zwakste plek...mijn darmen....ik denk dat hij best gelijk kan hebben maar goed, schiet er niet echt iets mee op, op het moment.

@ Bloem, heb je het idee dat de arts het dan maar op pds afschuiven.. ? Of heb je wel het idee dat het dat ook echt kan zijn..? Ik persoonlijk heb altijd een beetje een allergische reactie op artsen die het dan maar ergens op afschuiven.

Kisses
Toch even reageren op Emoticon. Je zegt dat je een beetje een allergische reactie krijgt van artsen die het maar ergens op afschuiven. Op zich kan ik me dat goed voorstellen, maar bij darmproblemen is het vaak lastig om een oorzaak aan te wijzen. Vooral omdat (zoals jij ook al zei) psychische klachten darmploblemen kunnen doen ontstaan of verergeren, zoals stress en depressie

Ik heb zelf ook PDS, maar dit is wel aangetoond via een darmonderzoek. Zelf merk ik dat ik door veel te eten meer last krijg. Ik eet dus zeer regelmatig, ongeveer 6 keer per dag, en niet 3 keer heel veel.
quote:Antoinette1980 schreef op 23 maart 2009 @ 12:28:

Toch even reageren op Emoticon. Je zegt dat je een beetje een allergische reactie krijgt van artsen die het maar ergens op afschuiven. Op zich kan ik me dat goed voorstellen, maar bij darmproblemen is het vaak lastig om een oorzaak aan te wijzen. Vooral omdat (zoals jij ook al zei) psychische klachten darmploblemen kunnen doen ontstaan of verergeren, zoals stress en depressie

Ik heb zelf ook PDS, maar dit is wel aangetoond via een darmonderzoek. Zelf merk ik dat ik door veel te eten meer last krijg. Ik eet dus zeer regelmatig, ongeveer 6 keer per dag, en niet 3 keer heel veel.Je hebt gelijk, dat klopt. Misschien was ik ook iets te voorbarig. Maar ik heb helaas uit het verleden moeten ervaren hoe artsen het op iets afschuiven om er maar 'vanaf' te zijn. Ik heb dan liever dat ze zeggen dat ze het echt niet weten en je eventueel doorsturen voor een second opinio ofzo ... ik heb namelijk lang rondgelopen met het idee dat ik me aanstelde, terwijl er uiteindelijk wel degelijk iets aan de hand bleek te zijn...Dus min excuses wanneer ik iemand hiermee heb gekwetst ofzo!!
.
Ik heb ook PDS, laatst kwam ik erachter dat een vriendin van mij het ook heeft. Dat is dan toch een soort van opluchting!

Mijn beste vriend is trouwens mijn kersenpittenzak. Dit is een vierkant "kussen" met (zoals de naam al zegt;)) kersenpitten erin. Even in de magnetron en dan lekker warm tegen je buik. Toen ik hem een tijdje "kwijt" was vanwege een verhuizing heb ik hem echt gemist, hahaha. Ik drink trouwens ook wel eens van die melk die je darmen helpen ondersteunen, als ik een tijdje extra last heb.

Ik heb er trouwens veel minder last van dan de meeste mensen hier .Sterkte voor jullie!
@ madammicmac --> Ik ben me er goed van bewust dat PDS een ziekte is. Ik ben alleen van mening dat artsen snel denken dat het dat is. (bij mij hebben ze dat namelijk ook gedacht) en ik heb moeten ervaren dat daarna niet verder meer zoeken. Dat geldt niet alleen voor PDS. PDS lijkt me inderdaad errug vervelend!! Een goede vriendin van mij heeft er ook last van en die is daar soms echt erg ziek van.

Gavia, een kersenpittenzak is inderdaad de ultieme uitkomst!! Ik gebruik hem ook heeeel vaak en ga ersoms in de nacht uit om hem weer op te warmen :D

Warmte helpt goed tegen buikkramp!!
Even als antwoord k loop bij een Maagleverdarmarts.en waarom k denk dat de arts t afschuift?de arts zegt tegen me, tja k heb alles onderzocht en weet t eiingelijk ook niet,heb de ander dingen uit kunnen sluiten,dus denk dat t dan pds is!

Daarom heb k dus het t idee van afschuiven.

tuurlijk heb k liever niet chrohn, maar k wil onderhand wel eens een duidelijke diagnose!
Bloem, Ik las dat je ook een B12 tekort heb, dat heb ik zelf ook. Komt veel voor bij mensen met darmproblemen, dat B12 niet meer wordt opgenomen.

Heb je overigens al een darmonderzoek gehad? (met een slangetje?)
.
.
Ik heb al ruim 9 jaar ziekte van Crohn. Soms gaat het tijden goed maar meestal moet ik erg opletten wat ik eet. Ik heb ooit eens een vezelrijk dieet gekregen maar ik kan daar weinig mee. Heel veel dingen die daarop staan heb ik moeite mee,vijgen dadels cruesli muesli 2 liter water op een dag,donkerbruin brood,pruimen en ga zo nog maar ff door.

Tijd van medicijnen is ook voorbij,hoop bijwerkingen en steeds weer geen resultaat...Na jaren weet ik natuurlijk wel wat ik beter niet op kan eten maar soms heb je gewoon zo'n enorme zin in chocolade (de ergste boosdoener) of simpelweg een broodje met hagelslag.

Het is altijd weer hetzelfde stukje darm dat ontstoken is,een klein stukje darm op de overgang van dunne naar dikke darm.

Artsen hebben ooit overwogen dit stukje te verwijderen maar deze operatie had veel risico's.....

Als ik onrustig ben of stress heb,slaat dat vreselijk door op mijn darmen. Ik heb allerlei gewichten gehad. Ik weeg nu 62 maar heb jaren geleden wel eens 90 gewogen,door medicatie.

Als ik een periode heb met veel pijn/last vliegen de kilo's er af en voel ik me net een vaatdoek.

Vast allemaal herkenbaar voor jullie....:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven