Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
quote:madamemicmac schreef op 23 maart 2009 @ 21:06:

Bloem, dat ís dan de diagnose; PDS. Als er nu eenmaal verder niets aan je darm te zien is???

Mee eens. Het is vaak ook een kwestie van wegstrepen. Wat voor onderzoeken heb je allemaal gehad? Bij mij kwam bij het darmonderzoek namelijk duidelijk naar voren dat ik een spastische darm heb.

Vergeet ook niet dat PDS vaak toegeschreven wordt aan onverklaarbare buikklachten die overeen komen met de PDS symptomen, omdat niet geheel duidelijk is wat de oorzaak van PDS precies is.
Ik had al even niet meer op de gezondheidspijler gekeken, maar wat ben ik blij met dit topic! Ik heb de laatste maanden (maand of 4 nu) veel last van darmproblemen. Ik reageer op heel veel voedingsmiddelen heel sterk, met diarree, afwisselend verstopping en veel buikpijn. Daarnaast (of het met elkaar samenhangt weet ik niet) een lage weerstand, veel ziek geweest en heel erg moe. Iedere avond om 8 uur lig ik uitgeteld op de bank.

Ik heb aanstaande vrijdag een afspraak bij de internist staan. Hopelijk word ik dan wat wijzer.
Herkennen jullie trouwens ook misselijkheid als symptoom? Als ik echt erge last heb ben ik ook misselijk.

Mijn klachten zijn trouwens ontstaan na mn 2e zwangerschap (daarvoor ook wel gevoelige darmen gehad maar goed mee te leven).

Ik ben een lijstje aan het maken wat ik niet goed kan verdragen om een beetje inzicht te krijgen. Dat is bij mij voornamelijk vette (vlees) producten (ben inmiddels zowat vegetarier), snoep (vooral koek), en ik had laatst dus ook problemen bij m'n favoriete ijs (iets van hertog) en foe jong hai (denk de ei?).

Kortom, ik ben nog volop zoekende wat ik beter niet en wel kan eten. Groente, fruit, aardappels/rijst ed verdraag ik goed. Ook melk/yoghurt producten gaat prima.

Ben trouwens ook heel gevoelig voor schimmels, weet niet of dat met elkaar kan samenhangen? Kortom, ik heb nog vele vragen en ben er helaas nog lang niet.

Bij een goeie dag heb ik trouwens weinig last, en moet ik misschien 1 x naar de wc om te poepen. Op een slechte dag loop ik soms wel 4 of meer keren naar de wc om te poepen, moet ik veel winden en heb ik zo'n buikpijn dat het me helemaal lam legt.

In combinatie met 2 jonge kinderen is het niet altijd handig .
Wow wat is hier veel geschreven vandaag!

@Antoinette: Je schrijft dat PDS bij jou via een onderzoek is aangetoond. Wat voor onderzoek was dat precies?

Welkom trouwens voor alle nieuwe dames hier. Ik ben te moe om verder te schrijven, maar vind het leuk dat dit topic zo druk bezocht wordt nu.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@ Moonlight82:Ik heb een Sigmoïdoscopie gehad. Dan brengen ze een slang in de darmen (van onderen ). Vervolgens blazen ze er lucht in. Bij mij was toen duidelijk dat m'n darm spastisch reageerde, want bij het inblazen van lucht ging m'n darm juist samentrekken (was heel pijnlijk).

@ADLmammavanM: misselijkheid komt ook voor bij mensen met PDS. Je zegt dat je heel moe bent. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Misschien neemt je lichaam (zoals bij mij) geen B12 meer op, maar het kan er ook aan liggen dat je nauwelijks vlees eet. Vegetarisme en een B12 tekort komt vaak voor. Als ik jou was zou ik dus even B12 waarde laten meten.
@antoinette1980.ja zeker heb k darmonderzoek gehad,2 intussen.ook een maagslokdarmonderzoek gehad,en elke keer bloedprikken.ook ontlasting in moeten leveren.ondertussen t meeste wel gehad denk k!

@madamemikmak, de diagnose is nog niet gesteld,hij denkt dat t daar op wijst maar hij weet t nog niet zeker.dus wacht wel af!
@ Bloem: Bij die onderzoeken hebben ze dus niets kunnen vinden (ontsteking e.d.)? Dan is het toch heel goed mogelijk dat je PDS hebt? De symptomen daarvan zijn heel divers, zowel qua aard als qua heftigheid en zoals ik al zei is een oorzaak vaak niet te vinden.
Fijn zo'n topic!

Ik kamp zelf ook al zeker 12 jaar met darmklachten, ben nu 26. Heb 2 jaar gelden 2 darmonderzoeken ondergaan en daar kwam PDS uit. Ik let goed op mijn eten en probeer dat echt zoveel en zo goed mogelijk vol te houden. Er zijn dagen dat ik weinig last heb, maar eigenlijk gaat er geen dag voorbij dat ik wel buikkrampen heb. Heb ook vaak aan het einde van de dag een opgezette maag en ik hoor regelmatig mijn darmen te keer gaan. Om over de ontlasting problemen nog maar te zwijgen!

Ik heb dit al zo lang dat ik eigenlijk niet beter meer weet. Natuurlijk is het vervelend en een belemmering, maar het is nu eenmaal een deel van mijn leven. Mijn vriend weet dit en kan er goed mee omgaan. Het is nooit een issue geweest.

Echt fijn dat er hier over gesproken kan worden!
@Antoinette: Interessant, die sigmoidescopie. Ik had er nog nooit van gehoord. En het is dus een onderzoek om aan te tonen dat je darm spastisch reageert? Niet om andere dingen uit te sluiten?

Ik had alleen gehoord van 'kijkonderzoeken' en als daaruit blijkt dat de darmwand er niet ontstoken uitziet, dan houden ze het vaak op diagnose PDS.

@Snaggel. Welkom hier! Weer een leeftijdsgenoot erbij

Fijn dat je er redelijk mee om kunt gaan en dat je vriend er ook goed mee om gaat. Vond je het moeilijk in het begin van je relatie, dat je hier last van hebt?

Ik heb - heel pril - een vriendje maar hij woont nogal ver weg, dus kan het nog geen relatie noemen. Gelukkig slaapt hij goed en had hij er laatst geen last van dat ik 4 x in een nacht naar de wc moest...

Verder moet een partner natuurlijk ook geen problemen hebben met je eet-wensen (eisen). We zullen zien hoe dit verder gaat

Overigens heb ik gisteren tapas gegeten en had een zware dag op het toilet verwacht, maar dat is erg meegevallen! Er is geen peil op te trekken bij mij. Wel vandaag beetje rustig aan gedaan met eten (een balansdag, t was gisteren ook nogal calorierijk, vandaar)

@Emoticon: Ik wilde je nog sterkte wensen, dat was ik gisteren vergeten!

Als je lichaam niet goed functioneert heb je denk ik sowieso meer kans op een depressie (het haalt je geest ook uit balans). Maar als je zoals jij chronisch ziek bent lijkt het me nog zwaarder. Ben je al lang depressief, en is dit de eerste keer? Of komt het zegmaar bij vlagen?

Sterkte en succes weer allemaal!

Moonlight
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wow, wat een aanloop opeens!! Welkom allemaal!!

@ Moonlight, Hoe is het met de vermoeidheid? Heb je een beetje kunnen uitrusten? Ik heb sinds 1 1/2 jaar last van een depressie. Ik slik er momenteel medicijnen voor en zit in therapie. Inderdaad, het komt vaak voor dat mijn depressie invloed heeft op mijn darmen en andersom. Het ging een aantal weken heel goed m.b.t. mijn depressie. Helaas gaat het de afgelopen 2 weken weer een stuk minder en , hoe kan het ook anders, ook met mijn darmen.

@ Snagel, Wat fijn dat je vriend er zo goed mee kan omgaan! Dat is al helemaal mooi meegenomen he!

@ ADLmama, Misselijkheid HEEL herkenbaar!! Het komt vaak voor bij mensen met darmklachten. Bijvoobeeld wanneer mensen verstopt zitten --> je maag wil zich toch leegmaken...dus zorgt het voor misselijkheid. Ik heb eigenlijk altijd last van misselijkheid wanneer ik last heb van mijn buik. Erg vervelend want ik moet juist veel eten om niet teveel af te vallen ... dus zit ik regelmatig tegen heug en meug te eten ... bleh!

@ Bloem, hoe gaat het momenteel ?

@ Monique, Ik ken de ziekte van Chrone. Mijn vader heeft ook deze aandoening. Vaak pijn en ontstekingen. Bij mij is er geen sprake van ontstekingen maar zijn er al wel regelmatig stukjes darm weggehaald? Heb jij ook al operaties gehad aan je buik? En heb je momenteel een stoma?

Groetjes voor iederreen!!
@Emoticon: jeetje wat vervelend dat je al zo lang depressief bent. Ik moet zeggen: een paar weken geleden kwam je heel sterk en 'opgeruimd' over hier op het forum. Niet als iemand met een depressie. Jammer dat je je nu weer minder voelt, ik hoop dat het snel bergopwaarts gaat.

Had je voor deze depressie nog niet eerder een depressie gehad?

En over de vermoeidheid:

Ik zat gisterenavond tegen 12-en nog op het forum, vandaar dat ik toen zo moe was. Had een gezellige avond gehad maar had nog geen zin om te gaan slapen.

Heb een goede nacht gehad dus voel me vandaag goed.
@Moonlight: het onderzoek was aanvankelijk bedoeld om andere dingen (colitis) uit te sluiten. Uit het onderzoek bleek gelukkig dat mijn darmen er prima uitzien, alleen dat ze spastisch reageren (ze trokken samen wanneer er lucht werd ingeblazen), vandaar PDS.
Hebben jullie ook dat de buikpijn van de een op andere seconde in alle hevigheid de kop opsteekt! Soms heb ik nog niet eens zelf in de gaten dat ik ergens zenuwachtig van wordt of mijn buik doet al hevig pijn! 't is toch m'n zwakke plek.

En bij sommige voedingswaren heb ik binnen een paar minuten problemen, ook al kan het dan nog helemaal niet verteerd zijn. Heel raar is dat.
hallo allemaal... Ik heb niet alles gelezen, maar wel een deel en zie hier al gauw begrip en herkenning! Bij mij speelt er ok nogal wat op buikgebied en hop dat ik hier even mag inbreken om dit te delen en te vragen of er iemand is die dit herkent,

Zal me even voorstellen: ben bentetje, 35 jaar. Twee jaar geleden ben ik acuut erg ziek geworden en heb na een sepsis obv een colitis een maand in het ziekenhuis gekegen, Gelukkig heb ik dit overleefd en bleek het uiteindelijk waarschijnlijk niet om de ziekte van Crohn te gaan, wat eerder wel gedacht werd. Ik heb zeker anderhalf jaar laxeermiddelen geslikt en was dat toen zo zat dat ik langzaam maar zeker gestopt ben ( ik had daarbij altijd een pijnlijk gevoel in mijn buik, veel last van plakkerige ontlasting wat moeilijk wegspoelde en had moeite met het dagelijks slikken van medicatie). Het lijkt alsof mijn darmwerking sinds het hele ziekzijn verminderd is, met name de uitdrijving van ontlasting. Mijn aandranggevoel is veranderd, ik voel pas echt aandrang op het moment dat het er haast is zeg maar. 1 van de problemen waar ik de laatste tijd erg tegenaan loop is de obstipatie. Mijn ontlasting is hard en mijn drollen enorm dik. Hierdoor is het een pijnlijke bedoening om ze eruit te werken. Bovendien (en nu wordt het echt een ranzig praatje, sorry hiervoor) moet ik soms helpen door met mijn vinger in mijn vagina de boel een stukje op weg te helpen, Ik vind dit vreselijk, het doet zeer, het is genant en bovendien heb ik 3 keer meegemaakt dat de pot verstopt raakte. Afschuwelijk! Ik vraag me af of jullie dit verhaal herkennen, of iemand een tip heeft. Ik heb wel eens bedacht hiervoor terug te gaan naar de huisarts of de internist bij wie ik destijds was, maar op een ofr andere manier durf ik dat toch niet zo heel goed......
@ Moonlight, ik heb inderdaad meestal een opgeruimd karakter. Helaas word ik regelmatig overvallen door depressieve gedachten maar ik kan dat goed verborgen houden voor de buitenwereld. Daardoor is het ook zover gekomen ben ik bang.

@ Gavia, ik herken inderdaad dat de buikpijn opeens heftig kan komen opzetten. Zenuwen gaan inderdaad op de zwakke plek zitten. Het is niet fijn....maar voor mij wel een graadmeter. Mijn buik weet al eerder dat er iets aan de hand is dan ik. . Wel vervelend hoor die pijn!

@ Bentetje,

Wat vervelend allemaal, ik kan me voorstellen dat de schrik er dan goed inzit.!! Vooral omdat het een beetje onduidelijk voor je is wat er aan de hand is. Ik denk dat het geen kwaad kan om langs de dokter te gaan. Beter laten checken dan er mee rond te blijven lopen toch?

Ik herken de dikke, harde ontlasting maar al te goed...ook dat het moeilijk door te spoelen is.

Wat ik altijd doe wanneer ik merk dat ik verstopt aan het raken ben is veel nootjes en brinta eten. Beter gezegd; genoeg vezels. Daarnaast heb ik van de doktertje een middeltje gehad wat vocht in de ontlasting brengt, zodat het weer wat dunner maakt. Het is een middeltje wat verder geen kwaad kan. Maar nogmaals : ga vooral eens langs de huisarts! Ik ben geen arts ik kan je alleen tips geven vanuit mijn eigen ervaring.

Hier gaat het wel weer. Vandaag is mijn buik redelijk rustig geweest... ik heb wel meerdere keren op het toilet gezeten maar het was niet meer water zeg maar....ik heb alleen nu last van het zuur....het is allemaal maar een beetje vreemd.

Maar goed, ik kan weer normaal functioneren en daar gaat het om toch?
@Emoticon: fijn dat je je iets beter voelt. Wat is dat een opluchting he... als je ontlasting niet meer waterdun is en je weer een beetje kunt leven zonder steeds aan het toilet te hoeven denken.

@Bentetje: Ja, gewoon mee naar de huisarts gaan hoor! Je bent echt de eerste niet die daar met obstipatieklachten naartoe gaat.

Misschien helpt het je om vezelpreparaten te slikken (metamucil bijv, ik heb daar al eens een topic over geopend). Dan wordt je ontlasting wat soepeler en het wordt ook wat meer, zegmaar. Dus als je voorheen misschien eens in de drie dagen aandrang voelde kan het nu iedere dag komen.

Dus gewoon bellen voor een afspraak en laat ons maar weten hoe het gegaan is.
@ Monique, Ik ken de ziekte van Chrone. Mijn vader heeft ook deze aandoening. Vaak pijn en ontstekingen. Bij mij is er geen sprake van ontstekingen maar zijn er al wel regelmatig stukjes darm weggehaald? Heb jij ook al operaties gehad aan je buik? En heb je momenteel een stoma?

Groetjes voor iederreen!![/quote]

Ik heb geen buikoperatie gehad,wel veel onderzoeken die ook echt niet prettig zijn/waren. Ik heb een hele tijd medicijnen gehad,ook Prednison maar had vreselijke last van al die bijwerkingen.

Momenteel schommelt het erg en leef ik hoofdzakelijk van brood. Stress doet er absoluut geen goed aan! Ik doe mijn best om gezond te eten,valt soms niet mee. Ik heb geen stoma. Ik heb pas nog een gesprek gehad met interniste maar die vind opereren geen optie...teveel risico's

Ik moet dit accepteren en opletten wat ik eet en met rust en regelmaat voel ik me het best.

Groetjes voor iederreen!![/quote]

Ik heb geen buikoperatie gehad,wel veel onderzoeken die ook echt niet prettig zijn/waren. Ik heb een hele tijd medicijnen gehad,ook Prednison maar had vreselijke last van al die bijwerkingen.

Momenteel schommelt het erg en leef ik hoofdzakelijk van brood. Stress doet er absoluut geen goed aan! Ik doe mijn best om gezond te eten,valt soms niet mee. Ik heb geen stoma. Ik heb pas nog een gesprek gehad met interniste maar die vind opereren geen optie...teveel risico's

Ik moet dit accepteren en opletten wat ik eet en met rust en regelmaat voel ik me het best.
@ Moonlight --> Inderdaad, even niet er continu aan hoeven te denken is prettig.

@ Monique -->

Ik ken de onderzoeken en behandelingen ... bleh. Die slangen, het spoelen, de kijkonderzoeken ... pfft... ik heb een tijdje geleden een maagonderzoek gehad...zonder narcose maar gelukkig wel met een roesje ... maar goed, het was niet fijn.

Operaties nemen inderdaad veel risi o's met zich mee. De artsen hebben mij laten weten dat ze mij liever niet meer opereren .. of het moet spoed zijn en echt niet anders kunnen...mijn buik ligt zo overhoop dat ze bang zijn meer kapot te maken dan goed te maken.

Ik vind dat wel een beetje een eng idee...maar goed, wanneer het niet nodig is, ook absoluut niet doen denk ik dan maar.
Ik herken het ook helaas maar al te goed, ineens opkomende (hevige) buikpijn.

Fijn dat ik mag meeschrijven, beetje herkenning en evt tips is altijd fijn!

Vandaag een redelijke dag gehad, wel buikpijn en vanavond nog niet kunnen poepen, maar overdag ging het redelijk. De piek zit bij mij meestal in de avond trouwens en ook wel 's ochtends.

Ga nu stoppen, lekker slapen allemaal!
quote:Moonlight82 schreef op 24 maart 2009 @ 17:37:

@Snaggel. Welkom hier! Weer een leeftijdsgenoot erbij

Fijn dat je er redelijk mee om kunt gaan en dat je vriend er ook goed mee om gaat. Vond je het moeilijk in het begin van je relatie, dat je hier last van hebt?

Ik heb - heel pril - een vriendje maar hij woont nogal ver weg, dus kan het nog geen relatie noemen. Gelukkig slaapt hij goed en had hij er laatst geen last van dat ik 4 x in een nacht naar de wc moest...

Verder moet een partner natuurlijk ook geen problemen hebben met je eet-wensen (eisen). We zullen zien hoe dit verder gaat

@Moonlight, ik vond het zeker moeilijk en genant in het begin en heb het ook niet meteen verteld, alleen dat ik veel dingen niet kan eten vanwege gevoelige darmen, dat nam ie eigenlijk meteen aan en heeft er nooit vervelend over gedaan. Het is natuurlijk wel jammer dat we nooit eens samen lekker ''los'' kunnen gaan met eten, gezellig samen repen chocolade eten ofzo, of uitgebreid uit eten met 7 gangen, ik noem maar wat. Gelukkig heb ik een vriend doe weinig om eten geeft, dus het is voor hem allemaal niet zo'n probleem. Hij vindt het alleen af en toe moeilijk dat ik zulke vreselijke krampen heb en dan gewoon niks kan en dat het mijn stemmingen vaak beïnvloed, want ik kan er soms behoorlijk down en saggo van zijn en dan wil ik hem niet te veel om me heen hebben hangen in de vorm van aanrakingen (vooral niet bij de buik!).

Overigens heb ik ook een sigmoidescopie gehad, vreselijk pijnlijk vind ik dat! Zo kwamen ze uiteindelijk op pds, maar ze dachten dat mijn dunne darm ook te traag werkt en soms stil ligt, maar dat is eigenlijk verder nooit meer onderzocht, ik heb het maar bij die pds gelaten.

En die plotselinge buikpijn die ineens in alle hevigheid komt opzetten, ken ik ook maar al te goed. Vooral als ik de hele dag te weinig heb gegeten en dan ineens een flinke maaltijd neem.

Vandaag was een goede dag, maar zit nu toch weer met buikpijn op de bak, gelukkig zo naar bed.

fijne avond allemaal!
Quote Emoticon: Mijn buik weet al eerder dat er iets aan de hand is dan ik. . /Einde quote

Ja precies, dat heb ik ook!

Ik vind het vooral lastig op mijn werk. We hebben maar 1 personeelstoilet en soms wordt daarover gesproken door collega's. Ze zeggen dan dat ze daar nooit naar het toilet gaan en als ze dan gaan, alleen om te plassen. Ja denk ik dan bij mezelf, misschien is het niet fris om op je werk te poepen, maar soms MOET ik wel! Liever gaan dan de hele dag buikpijn hebben.... Maar dat spreek je dan maar niet uit

En je hoopt ook maar dat niemand doorheeft dat je langer op de wc zit
@Monique: lijkt me niet makkelijk met die ziekte te moeten leven, maar zo te zien weet je er goed mee om te gaan.

Ik weet niet of je het er in dit topic over wilt hebben, maar hoe is het met je relatie? Geeft dat nu minder stress? (ik herinner me je uit een ander topic, waar ik overigens niet of nauwelijks meegeschreven heb)

@Snaggel: kan me voorstellen dat je er in het begin niet direct over wilde praten met vriend.

Heel herkenbaar dat je vooral niet aangeraakt wilt worden bij je buik. Ik heb dat nu gelukkig niet meer (vind t wel fijn als iemand hand op mijn buik legt) maar heb dat in t verleden heel erg gehad. Stond er nooit zo bij stil, het was voor mij normaal dat niemand in mijn buik mocht prikken e.d. (wat jongeren nog weleens doen bij elkaar). Ik herinner me nog een dag dat het mooi weer was en ik in het zonnetje buiten lag (gewoon met jas en kleding aan hoor) en dat een vriend voor de gein in mijn buik prikte. Een ander zou rustig blijven liggen maar ik zat meteen rechtop. Toen realiseerde ik me weer even dat ik PDS-patient ben...

Heb zelfs in het verleden relaties vermeden, hield mannen altijd op een afstand omdat ik me oa door mijn darmklachten minderwaardig en vies voelde. Als vriendinnen tijdens het stappen met jongens aan het sjansen waren, was ik in mijn hoofd steeds bezig met: ik hoop dat niemand me ruikt... straks weer even naar het toilet als het rustig is...

En als je tijdens het stappen een grote boodschap doet bij de dameswc is dat natuurlijk not done (maar ik kon niet anders, had vreselijke diarree in die tijd). Had ook erg veel winderigheid iedere avond.

Soms zat ik na een avond stappen huilend op de fiets, ik dacht dat ik nooit een vriend zou kunnen hebben.

Een heel verhaal maar ik heb hier eigenlijk nooit over gepraat dus het is fijn om het zo op te schrijven.

Overigens zijn de klachten bij mij minder geworden na twee hoge darmspoelingen. Ik weet dat het een omstreden behandeling is en het was ook niet iets waar ik helemaal gezond van werd, maar er is toen wel wat 'oude troep' weggespoeld en dat was wel een goede opruiming.

@Gavia: heel herkenbaar. Mijn vorige werk had ook 1 toilet. Gelukkig waren er meer collega's die weleens de grote boodschap daar moesten doen en daar dan ook over praatten: ga komende 20 minuten maar even niet naar de wc, hahaha. Of eerst vragen of er iemand nog naar toilet moest omdat het daarna een uur niet meer bruikbaar was

Ik praatte er zelf nooit op die manier over (want dan kon ik dat op sommige dagen 5 x doen...) maar wel fijn dat er gepoept 'mocht' worden.

Herinner me ook een baantje van jaren geleden toen ik echt heel veel last had. Moest een uur reizen en dan was t ook meteen bij binnenkomst rennen naar de wc. En daarna 'mocht' ik 1 x per uur naar t toilet van mezelf en dan was t iedere keer raak

Was echt niet gelukkig in die tijd, gelukkig is dat nu voorbij, ben ik ouder en wijzer en kan ik beter met mijn lichaam omgaan nu.

Dames sterkte weer allemaal! Is het bij jullie ook zo somber weer? Ik word er een klein beetje down van...
Zo daar was k weer eens!momenteel 2dagen in een dipje.kan wel constant huilen,erg irritant.en over mn darmen maar te zwijgen!volgens mij al wel 9 x nd wc gerent vandaag!

maar ja hopelijk morgen weer een beter dagje!
Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven