Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.

Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Hebben jullie ook last van je darmen? Ik heb het gevoel dat het gas zich ophoopt daarbinnen. Een wat licht zeurend gevoel. Soms is het er, en soms is het ook een tijd weer weg. Heb gewoon zo'n zin om winden te laten, maar het komt niet. :|
En ik heb nooit een vetrol op mijn buik gehad, maar de laatste jaren groeit hij gestaag. Ook een rolletje op mijn maag tegenwoordig..wat een feest is het toch.
Geen last van de darmen hier maar herken het buikvet wel. Ik heb altijd een heel platte buik gehad en als ik nu aankom gaat het meteen op de buik zitten.
RockOla schreef:
14-03-2021 07:35
Hebben jullie ook last van je darmen? Ik heb het gevoel dat het gas zich ophoopt daarbinnen. Een wat licht zeurend gevoel. Soms is het er, en soms is het ook een tijd weer weg. Heb gewoon zo'n zin om winden te laten, maar het komt niet. :|
En ik heb nooit een vetrol op mijn buik gehad, maar de laatste jaren groeit hij gestaag. Ook een rolletje op mijn maag tegenwoordig..wat een feest is het toch.
Ik herken dit wel.
Rockola, ik laat sinds overgang ongewild winden. Had ik daarvoor nooit.
kerst schreef:
14-03-2021 09:45
Rockola, ik laat sinds overgang ongewild winden. Had ik daarvoor nooit.
Ja de boel wordt wat slapper in die regionen helaas. :wtf:
Ik lag vannacht wakker met buikpijn en heb dat de laatste tijd wel vaker, maar ik dacht dat ik wat verkeerds gegeten had maar ook, alweer wat verkeerds maar wat dan?
Ok, overgang, het lijstje wordt steeds langer.
Dat is ook zoiets. Je voelt veranderingen in je lijf, en omdat je het niet kan verklaren haal je je van alles in je hoofd. Daar had ik vroeger totaal geen last van, dat doemdenken.
aviv_13 schreef:
14-03-2021 10:04
Ik lag vannacht wakker met buikpijn en heb dat de laatste tijd wel vaker, maar ik dacht dat ik wat verkeerds gegeten had maar ook, alweer wat verkeerds maar wat dan?
Ok, overgang, het lijstje wordt steeds langer.
Dat heb ik ook veel, met name in de ochtend wakker worden met buikpijn.
RockOla schreef:
14-03-2021 10:38
Dat is ook zoiets. Je voelt veranderingen in je lijf, en omdat je het niet kan verklaren haal je je van alles in je hoofd. Daar had ik vroeger totaal geen last van, dat doemdenken.
Herkenbaar!
Hear hear :kneel: ,ik kan heel wat op mijn lijstje bijschrijven.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
RockOla schreef:
14-03-2021 10:38
Of omgekeerd, dat zal de overgang wel zijn, maar blijkt er toch wat anders loos. Ook niet fijn als je zelf te laat naar de dokter gaat, of wel op tijd, maar de dokter gooit het te snel op de overgang.

Hier een interessante podcast over het taboe dat op de overgang rust:

https://www.nporadio1.nl/podcasts/deken ... e-overgang

Het nadeel van het weghalen van het taboe is dat werkgevers die nu denken, die vrouw kan ik aannemen, die is toch al uit de kleine kinderen, geen zwangerschapsverlof-problemen zich gaan bedenken, onder het motto, straks krijgt ze een vervelende overgang en zit ik met een werknemer die vergeetachtig, lichamelijk of geestelijk instabiel is.
RockOla schreef:
14-03-2021 07:35

Hier wel herkenbaar. Opgeblazen gevoel is zeer hinderlijk. Erg onregelmatige stoelgang, maar bij aandrang kan ik naar het toilet rennen. :'(
Once upon a time you dressed so fine
Threw the bums a dime in your prime, didn't you?
Lisanne72 schreef:
14-03-2021 13:38
Hier wel herkenbaar. Opgeblazen gevoel is zeer hinderlijk. Erg onregelmatige stoelgang, maar bij aandrang kan ik naar het toilet rennen. :'(
Dat herken ik ook dat rennen.
Ik ben gisteren dwars door de minipil ongesteld geworden.
Krijg eindelijk verwijsbrief naar gynaecoloog.
Ben in september op advies van gynaecologe (dat was in mei '20) begonnen met de pil i.v.m. best wel grote vleesboom (vast een vent die dat woord bedacht heeft). Had cycli van 18 - 22 dagen en menstruatie duurde zeker 9 dagen waarvan ik de eerste 3 dagen de deur bijna niet uitdurfde i.v.m. kans op doorlekken.

Mirena was ook een optie, maar het plaatsen kon pijnlijk zijn i.v.m. vleesboom en gekantelde baarmoeder en geen zekerheid dat ie zou blijven zitten. Nou, laat dan maar...

Als ik 10 jaar jonger was geweest en geen kinderwens meer had, had ze me geadviseerd baarmoeder te laten verwijderen, omdat de kans groot zou zijn dat de vleesboom het formaat van een meloen zou krijgen in de loop der jaren :O

Nu verwacht ze dat ik over 5 jaar misschien wel door de overgang heen ben en dan zou de vleesboom vanzelf kleiner worden.

De pil zou de buikpijn en het bloedverlies moeten verlichten tot die tijd. Niets is echter minder waar: tot nu toe lastte ik na 2 strips een stopweek in. Vooral omdat ik aan het eind van 2e strip soms al licht bloedverlies heb. De stopweek is echter een hel! Ontzettende buikpijn en megaveel bloedverlies. Verschrikkelijk!

Enige voordeel is dat het eens per 6/7 weken is i.p.v. per 3 weken.

Is dit normaal tijdens de (beginnende) overgang of kan ik beter toch weer eens naar huisarts voor overleg?

Ik vraag me af of dat ding in de tussentijd niet flink gegroeid is. Voel vaker druk op blaas, maar ja, dat kan ook door overgang komen wellicht, net als moeten rennen bij aandrang (ontlasting) en natte onderbroek bij onverwacht niezen :(
Sterrenstof74 schreef:
27-03-2021 12:07
Ben in september op advies van gynaecologe (dat was in mei '20) begonnen met de pil i.v.m. best wel grote vleesboom (vast een vent die dat woord bedacht heeft). Had cycli van 18 - 22 dagen en menstruatie duurde zeker 9 dagen waarvan ik de eerste 3 dagen de deur bijna niet uitdurfde i.v.m. kans op doorlekken.

Mirena was ook een optie, maar het plaatsen kon pijnlijk zijn i.v.m. vleesboom en gekantelde baarmoeder en geen zekerheid dat ie zou blijven zitten. Nou, laat dan maar...

Als ik 10 jaar jonger was geweest en geen kinderwens meer had, had ze me geadviseerd baarmoeder te laten verwijderen, omdat de kans groot zou zijn dat de vleesboom het formaat van een meloen zou krijgen in de loop der jaren :O

Nu verwacht ze dat ik over 5 jaar misschien wel door de overgang heen ben en dan zou de vleesboom vanzelf kleiner worden.

De pil zou de buikpijn en het bloedverlies moeten verlichten tot die tijd. Niets is echter minder waar: tot nu toe lastte ik na 2 strips een stopweek in. Vooral omdat ik aan het eind van 2e strip soms al licht bloedverlies heb. De stopweek is echter een hel! Ontzettende buikpijn en megaveel bloedverlies. Verschrikkelijk!

Enige voordeel is dat het eens per 6/7 weken is i.p.v. per 3 weken.

Is dit normaal tijdens de (beginnende) overgang of kan ik beter toch weer eens naar huisarts voor overleg?

Ik vraag me af of dat ding in de tussentijd niet flink gegroeid is. Voel vaker druk op blaas, maar ja, dat kan ook door overgang komen wellicht, net als moeten rennen bij aandrang (ontlasting) en natte onderbroek bij onverwacht niezen :(
Wat gek dat ze die vleesboom niet weghalen en je allerlei andere toestanden moet aangaan tegen de klachten. Ik zou terug gaan en toch vragen of dat een optie is.
Hallo,

ook ik ben al een aantal jaren in de overgang. Vroeger veel last van angst en paniekstoornis. Slik ook al heel lang antidepressiva. Is heel lang heel goed gegaan. Alleen merk ik nu dat het weer terugkomt die paniek enz. Ben ook al 3 jaar niet meer ongesteld geweest tot vorige week. Weer een menstruatie als vanouds. Toch maar naar huisarts. Nu volgende week al naar gynaecoloog. Ik vind het vooral erg vervelend dat er steeds wat is. Dan weer blaasontsteking, gewrichten die pijn doen, slecht slapen, tranen heel hoog zitten. Soms herken ik mezelf niet. Altijd best wel gezelligheidsmens geweest. Nu vind ik het heerlijk als ik alleen ben.
Voornu schreef:
27-03-2021 14:47
Wat gek dat ze die vleesboom niet weghalen en je allerlei andere toestanden moet aangaan tegen de klachten. Ik zou terug gaan en toch vragen of dat een optie is.
Zou ik ook denken. Is dat als optie niet genoemd? Verwijderen vleesboom kan ook horrormenstruatie een stuk verbeteren (sprak zij uit ervaring).

Een vriendin noemde het ‘buikazalea’ omdat ze het ook een verschrikkelijk woord vond.
Wat eten we vanavond?
Ik heb ook een vleesboom van ca 2 cm maar bij mij laten ze hem ook zitten, ik ben 50 jaar.
Hoi overgangers, ik las hier iets over onrustige darmen etc., ik kan zelf niet tegen melk en had laatst gelezen dat vrouwen rondom de overgang ook vaker minder goed melk kunnen verdragen. Misschien een ideetje voor jullie om ook de melk te laten staan?
kerst schreef:
28-03-2021 13:48
Ik heb ook een vleesboom van ca 2 cm maar bij mij laten ze hem ook zitten, ik ben 50 jaar.
Bij mij is het formaat sinaasappel. Tenminste, vorig jaar mei....
makreel schreef:
28-03-2021 13:45
Zou ik ook denken. Is dat als optie niet genoemd? Verwijderen vleesboom kan ook horrormenstruatie een stuk verbeteren (sprak zij uit ervaring).

Een vriendin noemde het ‘buikazalea’ omdat ze het ook een verschrikkelijk woord vond.
Buikazalea :HA:

Ik ga ook maar een andere naam bedenken :)

Ga het toch maar weer eens bespreken met huisarts.
Henk-en-Roelie schreef:
28-03-2021 13:53
Hoi overgangers, ik las hier iets over onrustige darmen etc., ik kan zelf niet tegen melk en had laatst gelezen dat vrouwen rondom de overgang ook vaker minder goed melk kunnen verdragen. Misschien een ideetje voor jullie om ook de melk te laten staan?
Ik ben juist meer melk gaan drinken. Als latté met crema gold oploskoffie. Mijn stoelgang is nog nooit zo goed geweest.
kerst schreef:
28-03-2021 13:48
Je kunt beter die hele baarmoeder er uit laten jassen. Je kunt er maar vanaf zijn!
redbulletje schreef:
28-03-2021 15:06
Je kunt beter die hele baarmoeder er uit laten jassen. Je kunt er maar vanaf zijn!
Ik was 46 en bij mij werden de vleesbomen (oftewel myomen) weggehaald. Ingreep van niks, maar wat een resultaat. Ik kon weer met een gerust hart naar buiten zonder tampon ėn maandverband in een tenalady broekje. Zo erg was het daarvoor. Nu al jaren normaal en sinds een half jaar niets meer. Ik word 51 dit jaar.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven