Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
MissJohnson schreef:
01-07-2022 21:15
Wie hier is ook de pil (opnieuw) gaan gebruiken in verband met hevige (pre) overgangsklachten?
Gebruik wordt na eind 40 (toch) afgeraden maar toen ik vorig jaar een paar maanden was gestopt kon ik echt niet functioneren ( nog steeds hevige bloedingen en overgangsPMS).
Met pil heb ik veel veel minder klachten en minder bloedingen.
Ik bespreek het binnenkort met mijn gynaecoloog maar ben ook benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt?
Toch gestopt? Overgestapt op iets anders?
Vrouwen hier die doorslikken na 50?

( En blij voor hen maar zoo jaloers op de vrouwen die er 'doorheen rollen')
Ik ben 50 en slik de pil nog om de overgangsklachten in te dammen in overleg met vrouwelijke huisarts slik ik de pil nu door zonder stop week om zo migraine aanvallen die ik in de stop week had in te dammen, de pil zorgt ervoor dat ik bijna geen opvliegers heb en niet mijn bed meer uitzweet.. tot mijn 52e dus nog de pil.. heb geen overgewicht een lage bloeddruk en rook en drink niet.
Alle reacties Link kopieren
MissJohnson schreef:
02-07-2022 10:21
Mij is verteld dat hormoonsuppletie niet kan als je nog ongesteld bent en daarom voor de pil gekozen.
Ik gebruik liever ook geen hormonen maar in dit geval kon het niet anders, ik ben echt heel blij dat het helpt tegen de ergste klachten

Is dat zo? Had ik nog niet eerder gehoord.
Inmiddels wat wijzer: hormoonsuppletie kan wel als je nog menstrueert. Je krijgt dan pillen met verschillende dosering en hebt een stopweek.

Ik ben inmiddels ook begonnen met Femoston (hst) continu, want menstrueer al jaren niet meer. Laagste dosering (0.5/2.5). Nu na 2 dagen amper opvliegers, geen bijwerkingen tot nu toe.
Uit nieuw onderzoek is gebleken dat als je het max 5 jaar slikt er een nihil verhoogd risico op kanker is. Staat trouwens ook zo in de bijsluiter, dus dat is al overgenomen. Men dacht voorheen max 2 jr. Goed nieuws dus, en wat ik ga doen is jaarlijks even stoppen om te zien of ik nog klachten heb.

Ik zou trouwens wel 3x nadenken of je het wel moet doen als je rookt. Mijn huisarts gaf groen licht omdat ik geen alcohol drink en niet rook. Genoeg beweeg en gezond eet. Maar goed, deze hst bevat een fractie vd dosering hormonen die in de pil zit. Net genoeg om overgangsklachten tegen te gaan.
Ok, ik maak me even zorgen.

Toen ik echt in de overgang kwam kreeg ik veel last van hersenmist. Voelde heel wazig, alsof ik onder invloed was ofzo en kon me totaal niet concentreren. Soms uren achter elkaar. Mede daardoor gebruik ik sinds bijna een jaar hormoonspray. Dat helpt heel goed. Ook tegen mijn woedeaanvallen.

Maar sinds een maand of 7 merk ik dat ik dingen vergeet. Of beter gezegd niet zie/over het hoofd zie. Alsof ze helemaal niet doordringen in mijn bewustzijn. Dit gebeurt ook als ik me verder heel helder voel en geconcentreerd met iets bezig ben. Het is net alsof er telkens gaten in mijn registratievermogen zitten.
Twee voorbeelden:
Op mijn werk vraagt lg om voor een grote bijeenkomst op verschillende tijdstippen verschillende ruimtes te reserveren. Dit doe ik (voor mijn gevoel geconcentreerd), maar later kom ik erachter dat ik verkeerde tijden in het reserveringssysteem heb gezet.
Vandaag was ik mijn ramen aan het lappen. Tevreden toen het gedaan was. Tot ik uren later zag dat er op het grote raam in mijn woonkamer nog allerlei troep zat. Ik had dat raam helemaal niet gedaan, maar de raampjes erboven en ernaast wel.

Natuurlijk kan zoiets wel eens gebeuren. Maar bij mij gebeuren die dingen heel vaak de laatste tijd. Het is ook niet zo dat ik even later zelf denk 'oh wacht, volgens mij heb ik iets fout gedaan/vergeten'
Ik herken dit helemaal niet van mezelf. Ik had juist altijd alles goec op een rijtje. Het is ook echt anders dan hersenmist.

Is dit zo specifiek herkenbaar voor andere vrouwen in de overgang?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het en vond/vind het ook eng. Echter was ik laatst bij de neuroloog (7 jaar geleden zijn er 'vlekjes' in de hersenen gezien, dus ik dacht dat het daar wellicht mee te maken had) en benoemde de 'brainfog'. Binnen een minuut begon ze over de overgang en stress. Ze denkt dat die de oorzaak zijn....
Bij mij is het na mijn booster begonnen en kort erna kreeg ik corona. Soms vraag ik me af of dit een nasleep is. Maar overgang kan dus ook heel goed.

Als je het echt niet vertrouwt keertje langs huisarts.
Sterrenstof74 schreef:
23-07-2022 18:17
Ik herken het en vond/vind het ook eng. Echter was ik laatst bij de neuroloog (7 jaar geleden zijn er 'vlekjes' in de hersenen gezien, dus ik dacht dat het daar wellicht mee te maken had) en benoemde de 'brainfog'. Binnen een minuut begon ze over de overgang en stress. Ze denkt dat die de oorzaak zijn....
Bij mij is het na mijn booster begonnen en kort erna kreeg ik corona. Soms vraag ik me af of dit een nasleep is. Maar overgang kan dus ook heel goed.

Als je het echt niet vertrouwt keertje langs huisarts.
Dank je. Dat stelt me een beetje gerust.
Ik vind het ook een beetje eng omdat het gebeurt terwijl ik me verder gewoon normaal voel.
Ik heb dit ook. Die brainfog en verminderde of compleet afwezige concentratie. Heel gek als je dit niet van jezelf gewend bent.
Ik heb veel meer een"het zal allemaal wel" gevoel, alsof het me niet meer interesseert. Mijn lat lag altijd hoog, en nu ligt hij helemaal niet 😁

Ik kom ook vaak niet op woorden, of ben alweer vergeten wat ik ook alweer wilde zeggen.
De scherpte is er ook vanaf, ik ben vaak spuit elf tegenwoordig.
Gevoel alsof ik continu in verdoofde toestand ben.

De hst die ik pas een week slik doet daar nog niks aan. Dus de dosering zal te laag zijn.

Heb jij al eens iets besproken tav de dosering van je spray?
Koffieverkeerd schreef:
23-07-2022 18:35
Ik heb dit ook. Die brainfog en verminderde of compleet afwezige concentratie. Heel gek als je dit niet van jezelf gewend bent.
Ik heb veel meer een"het zal allemaal wel" gevoel, alsof het me niet meer interesseert. Mijn lat lag altijd hoog, en nu ligt hij helemaal niet 😁

Ik kom ook vaak niet op woorden, of ben alweer vergeten wat ik ook alweer wilde zeggen.
De scherpte is er ook vanaf, ik ben vaak spuit elf tegenwoordig.
Gevoel alsof ik continu in verdoofde toestand ben.

De hst die ik pas een week slik doet daar nog niks aan. Dus de dosering zal te laag zijn.

Heb jij al eens iets besproken tav de dosering van je spray?
Nee, nog niet. Misschien binnenkort toch eens doen.
Zou ik zeker doen. Het kan net het verschil maken. Ik weet uit mijn omgeving dat er vrouwen zijn die met juiste dosering weer zichzelf werden. Alle klachten weg!

Ik kijk het een tijdje aan en ga indien nodig ook weer naar de huisarts. Het zou na een paar weken al moeten werken en jij loopt er al 7 maanden mee.
Koffieverkeerd schreef:
23-07-2022 18:55
Zou ik zeker doen. Het kan net het verschil maken. Ik weet uit mijn omgeving dat er vrouwen zijn die met juiste dosering weer zichzelf werden. Alle klachten weg!

Ik kijk het een tijdje aan en ga indien nodig ook weer naar de huisarts. Het zou na een paar weken al moeten werken en jij loopt er al 7 maanden mee.
De klachten die ik had (brainfog) zijn wel weg hoor, dit is echt anders. Maar nog een keer naar de dokter kan zeker geen kwaad.
Succes. Wat een gesodemieter is die verdomde overgang. Ok, voor sommigen onder ons. Ik ben strontjaloers op vrouwen die er geruisloos doorheen gaan. Van die vrouwen die het woord overgang niet eens kennen😄
Koffieverkeerd schreef:
23-07-2022 19:42
Succes. Wat een gesodemieter is die verdomde overgang. Ok, voor sommigen onder ons. Ik ben strontjaloers op vrouwen die er geruisloos doorheen gaan. Van die vrouwen die het woord overgang niet eens kennen😄
Ja, stom gedoe.
Konden we het maar overgeven aan poetin en zulk soort klojo's.
De ondergang
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand hier al het ideale dekbed voor in de overgang gevonden?
Bamboe schijnt dan heel fijn te zijn. En linnen beddengoed!
Alle reacties Link kopieren
WollenStone schreef:
23-07-2022 18:11
Ok, ik maak me even zorgen.

Toen ik echt in de overgang kwam kreeg ik veel last van hersenmist. Voelde heel wazig, alsof ik onder invloed was ofzo en kon me totaal niet concentreren. Soms uren achter elkaar. Mede daardoor gebruik ik sinds bijna een jaar hormoonspray. Dat helpt heel goed. Ook tegen mijn woedeaanvallen.

Maar sinds een maand of 7 merk ik dat ik dingen vergeet. Of beter gezegd niet zie/over het hoofd zie. Alsof ze helemaal niet doordringen in mijn bewustzijn. Dit gebeurt ook als ik me verder heel helder voel en geconcentreerd met iets bezig ben. Het is net alsof er telkens gaten in mijn registratievermogen zitten.
Twee voorbeelden:
Op mijn werk vraagt lg om voor een grote bijeenkomst op verschillende tijdstippen verschillende ruimtes te reserveren. Dit doe ik (voor mijn gevoel geconcentreerd), maar later kom ik erachter dat ik verkeerde tijden in het reserveringssysteem heb gezet.
Vandaag was ik mijn ramen aan het lappen. Tevreden toen het gedaan was. Tot ik uren later zag dat er op het grote raam in mijn woonkamer nog allerlei troep zat. Ik had dat raam helemaal niet gedaan, maar de raampjes erboven en ernaast wel.

Natuurlijk kan zoiets wel eens gebeuren. Maar bij mij gebeuren die dingen heel vaak de laatste tijd. Het is ook niet zo dat ik even later zelf denk 'oh wacht, volgens mij heb ik iets fout gedaan/vergeten'
Ik herken dit helemaal niet van mezelf. Ik had juist altijd alles goec op een rijtje. Het is ook echt anders dan hersenmist.

Is dit zo specifiek herkenbaar voor andere vrouwen in de overgang?
Ja! Ik ben een verwarde chaoot. Vergeet alles. Heel eng maar passend bij de overgang.
Sammy300 schreef:
28-07-2022 20:41
Heeft er iemand hier al het ideale dekbed voor in de overgang gevonden?
Ik heb nu percal, dat is redelijk koel.
Phil schreef:
02-08-2022 14:21
Ja! Ik ben een verwarde chaoot. Vergeet alles. Heel eng maar passend bij de overgang.
Dank je, dat is goed om te horen, al is het vervelend om mee te maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik was altijd scherp, mini controle freak, alles tot in de,puntjes geregeld…ik kan het gewoon niet meer. Ik zie het nu maar als een soort geschenk dat ik niet meer alles voor 120% hoef te doen maar vind het wel naar dat ik het gewoon niet meer kan
Het is heel naar. Omdat je jezelf zo niet kent. Ik kan niet meer voldoen aan mijn eigen norm. Ik weet ook niet of het ooit nog weer "normaal" wordt?
Sammy300 schreef:
28-07-2022 20:41
Heeft er iemand hier al het ideale dekbed voor in de overgang gevonden?
Een ouderwets laken, een gehaakt dekentje en een zijden dekbed. Voor mij de perfecte combi, in variërende samenstelling.
Ik hoop echt dat ik weer "normaal" word, en snel ook!
Phil schreef:
02-08-2022 14:21
Ja! Ik ben een verwarde chaoot. Vergeet alles. Heel eng maar passend bij de overgang.

Ik hoorde vanochtend onverwacht dat ik een hele ipv halve dag zou werken. Dus moest ineens lunch meenemen. Maar ik moest al weg dus doe snel wat krentenbollen in een zakje. Vervolgens loop ik eerst zonder tas naar buiten, dus weer terug
Wil ik om half 1 gaan eten, zit die zak krentenbollen niet in mijn tas. Had ik hem alsnog op.het aanrecht laten liggen.
Echt, ik lijk wel dement.
Dat demente herken ik jammergenoeg. Vandaag nog, even overleg in de gang met wat punten die ik moet onhouden, ik snel naar mijn bureau -de punten herhalend in mijn hoofd- om ze snel op te schrijven, en dan nog blijk ik wat vergeten te zijn.
Wat herkenbaar allemaal. Ik vind dat fijn om te lezen want ik begon me toch wel zorgen te maken. Succes allemaal ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven