De pil / anticonceptie
dinsdag 7 augustus 2018 om 20:40
Hallo allemaal !!!
Sinds drie jaar slik ik de pil, vanwege mijn heftige menstruatie en ook voor anticonceptie.
Nu lees ik online steeds meer over de pil, wat de eventuele bijwerkingen zijn. Ik heb het idee dat ik bepaalde negatieve bijwerkingen heb. Ik ervaar al een langere periode moeheid, nu met de warmte wordt dit verergerd. Ook kwam ik aan in een korte periode.
Maar ik ben 21 jaar, ik heb een relatie en ben dus seksueel actief. Op dit moment heb ik een vorm van anticonceptie nodig, voor een baby is het nog geen tijd.
Over de prikpil heb ik gehoord dat er mensen zijn die daarna niet meer ongesteld worden en geen kindjes meer kunnen krijgen. De wens voor een kindje is er maar nu gewoon nog niet.
Nu vroeg ik mij af wat is jullie ervaring met de pil en met het stoppen vd pil.
En de ervaring met een spiraal, ergens lijkt me dat toch een beetje eng.
Mijn vriend had evt. Bedacht een periode met condoom, voor ong. 2 maanden en dan kijken of er verandering optreed.
De symptomen / bijwerkingen die ik evt. Zou hebben zijn niet verschrikkelijk, maar ik ben zoveel moe dat ik het me wel afvraag of het kan.
Ontzettend bedankt!
Sinds drie jaar slik ik de pil, vanwege mijn heftige menstruatie en ook voor anticonceptie.
Nu lees ik online steeds meer over de pil, wat de eventuele bijwerkingen zijn. Ik heb het idee dat ik bepaalde negatieve bijwerkingen heb. Ik ervaar al een langere periode moeheid, nu met de warmte wordt dit verergerd. Ook kwam ik aan in een korte periode.
Maar ik ben 21 jaar, ik heb een relatie en ben dus seksueel actief. Op dit moment heb ik een vorm van anticonceptie nodig, voor een baby is het nog geen tijd.
Over de prikpil heb ik gehoord dat er mensen zijn die daarna niet meer ongesteld worden en geen kindjes meer kunnen krijgen. De wens voor een kindje is er maar nu gewoon nog niet.
Nu vroeg ik mij af wat is jullie ervaring met de pil en met het stoppen vd pil.
En de ervaring met een spiraal, ergens lijkt me dat toch een beetje eng.
Mijn vriend had evt. Bedacht een periode met condoom, voor ong. 2 maanden en dan kijken of er verandering optreed.
De symptomen / bijwerkingen die ik evt. Zou hebben zijn niet verschrikkelijk, maar ik ben zoveel moe dat ik het me wel afvraag of het kan.
Ontzettend bedankt!
woensdag 8 augustus 2018 om 07:01
Ik heb de pil 6 jaar gebruikt met eenmaal een onderbreking van 3 maanden, omdat ik het idee had emotioneel vlak te zijn geworden (niets deed me echt wat, kon niet heel blij zijn en ook niet heel verdrietig) en omdat mijn libido zo goed als weg was. Ik heb geen verschil gemerkt in die 3 maanden, dus toen maar weer begonnen. Toch had ik het idee dat ik niet meer helemaal mezelf was met de pil en heb ik toen besloten om een koperspiraal te nemen. Ik heb nu ruim een jaar het spiraaltje en sinds 2-3 maanden is mijn libido weer hoger en ook voel ik me weer meer mezelf (ik was helemaal vergeten hoe het was om met mijn eigen hormonen te leven). Alle andere factoren (relatie etc.) zijn gelijk gebleven. Wel vind ik het jammer dat ik geen menstruaties meer kan "overslaan" en dat mijn menstruaties ook heviger zijn (bekende bijwerking van het koperspiraaltje).
Kortom, ik weet niet of het "ontpillen" echt bestaat of dat het placebo-effecten zijn, maar ik voel me toch echt weer meer mezelf nu en dat heeft wel een jaar geduurd!
Overigens vond ik het laten plaatsen van het spiraaltje wel oké, maar ik had wel van te voren een dosis pijnstilling opgebouwd. Een voordeel is dat je een hele lange tijd niet meer aan anticonceptie hoeft te denken en dat je gewoon je eigen cyclus hebt. Nadelen vind ik: meer kramp/meer bloedverlies en langere menstruatie. Dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar al mijn vriendinnen hebben zo'n beetje dezelfde bijwerkingen.
Kortom, ik weet niet of het "ontpillen" echt bestaat of dat het placebo-effecten zijn, maar ik voel me toch echt weer meer mezelf nu en dat heeft wel een jaar geduurd!
Overigens vond ik het laten plaatsen van het spiraaltje wel oké, maar ik had wel van te voren een dosis pijnstilling opgebouwd. Een voordeel is dat je een hele lange tijd niet meer aan anticonceptie hoeft te denken en dat je gewoon je eigen cyclus hebt. Nadelen vind ik: meer kramp/meer bloedverlies en langere menstruatie. Dit hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar al mijn vriendinnen hebben zo'n beetje dezelfde bijwerkingen.
woensdag 8 augustus 2018 om 09:43
Ik heb rond mijn zestiende de pil voorgeschreven gekregen vanwege heftige menstruatieklachten. De pil verminderde dat behoorlijk maar na een paar jaar is gebleken dat ik niet goed tegen de pil kan. Mijn lijf reageerde er heftig op.
Toen een implanon gehad, op zich wel fijn want ik menstrueerde niet meer, maar ook hierbij reageerde ik te sterk op hormonen.
Toen kwam het vermoeden dat ik endometriose had, uiteindelijk is er niets gevonden en toen op aanraden van de huisarts een mirena spiraaltje laten plaatsen.
Sinds mijn eerste mirena nooit meer gemenstrueerd en nooit meer de bijbehorende klachten gehad. Ik heb inmiddels mijn derde en dat bevalt me nog steeds uitstekend.
Toen een implanon gehad, op zich wel fijn want ik menstrueerde niet meer, maar ook hierbij reageerde ik te sterk op hormonen.
Toen kwam het vermoeden dat ik endometriose had, uiteindelijk is er niets gevonden en toen op aanraden van de huisarts een mirena spiraaltje laten plaatsen.
Sinds mijn eerste mirena nooit meer gemenstrueerd en nooit meer de bijbehorende klachten gehad. Ik heb inmiddels mijn derde en dat bevalt me nog steeds uitstekend.
woensdag 8 augustus 2018 om 11:02
Begrijpelijk en wat fijn dat het verbeterd is. En die verandering zag je al na 2 maanden, kreeg je die reactie ook vanuit je omgeving?Full_Moon schreef: ↑07-08-2018 22:38Deels, door ervaringen van anderen kwam ik steeds meer te weten over de mogelijke bijwerkingen. In eerste instantie wilde ik niet stoppen omdat het wel lekker makkelijk was zo, en ik had toch niet zulke heftige bijwerkingen. Toch? Daar begon ik steeds meer aan te twijfelen totdat ik dacht, de enige manier om erachter te komen is door het gewoon te doen.
En nu ik gestopt ben weet ik zeker, ik wil mijn humeur en seksleven niet op zo'n negatieve manier beïnvloeden, dat is het echt niet waard. Nu nog op zoek naar een alternatief totdat ik me ooit mag laten steriliseren...
woensdag 8 augustus 2018 om 11:12
Fijn dat je, je nu meer jezelf voelt. Bijwerkingen moet ik me sowieso inlezen, omdat ik het toch wel een ingreep vind...GroenGroener schreef: ↑08-08-2018 07:01Ik heb de pil 6 jaar gebruikt met eenmaal een onderbreking van 3 maanden, omdat ik het idee had emotioneel vlak te zijn geworden (niets deed me echt wat, kon niet heel blij zijn en ook niet heel verdrietig) en omdat mijn libido zo goed als weg was. Ik heb geen verschil gemerkt in die 3 maanden, dus toen maar weer begonnen. Toch had ik het idee dat ik niet meer helemaal mezelf was met de pil en heb ik toen besloten om een koperspiraal te nemen. Ik heb nu ruim een jaar het spiraaltje en sinds 2-3 maanden is mijn libido weer hoger en ook voel ik me weer meer mezelf (ik was helemaal vergeten hoe het was om met mijn eigen hormonen te leven). Alle andere factoren (relatie etc.) zijn gelijk gebleven. Wel vind ik het jammer dat ik geen menstruaties meer kan "overslaan" en dat mijn menstruaties ook heviger zijn (bekende bijwerking van het koperspiraaltje).
Voor jou zo te zien de juiste keuze, lijkt me wel vervelend dat je wel meer last krijgt van je menstruatie!
woensdag 8 augustus 2018 om 14:00
Van mijn vriend mag ik ook niet meer aan de pilFirstlove123 schreef: ↑08-08-2018 11:02Begrijpelijk en wat fijn dat het verbeterd is. En die verandering zag je al na 2 maanden, kreeg je die reactie ook vanuit je omgeving?
De rest van mijn omgeving merkt er weinig van omdat ik erg goed ben in mooi weer spelen. Toen ik tijdens mijn puberteit een depressie kreeg merkten vrienden dat pas op het moment dat het echt uit de hand liep. Ik dacht altijd dat ik nu eenmaal gevoelig was voor depressie, maar eigenlijk denk ik nu dat het puur door hormonale disbalans komt. Maargoed, dat is puur mijn ervaring. Voor sommige andere mensen is juist het tegenovergestelde waar!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.