Gezondheid alle pijlers

De pil / anticonceptie

07-08-2018 20:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !!!

Sinds drie jaar slik ik de pil, vanwege mijn heftige menstruatie en ook voor anticonceptie.
Nu lees ik online steeds meer over de pil, wat de eventuele bijwerkingen zijn. Ik heb het idee dat ik bepaalde negatieve bijwerkingen heb. Ik ervaar al een langere periode moeheid, nu met de warmte wordt dit verergerd. Ook kwam ik aan in een korte periode.

Maar ik ben 21 jaar, ik heb een relatie en ben dus seksueel actief. Op dit moment heb ik een vorm van anticonceptie nodig, voor een baby is het nog geen tijd.
Over de prikpil heb ik gehoord dat er mensen zijn die daarna niet meer ongesteld worden en geen kindjes meer kunnen krijgen. De wens voor een kindje is er maar nu gewoon nog niet.

Nu vroeg ik mij af wat is jullie ervaring met de pil en met het stoppen vd pil.
En de ervaring met een spiraal, ergens lijkt me dat toch een beetje eng.

Mijn vriend had evt. Bedacht een periode met condoom, voor ong. 2 maanden en dan kijken of er verandering optreed.
De symptomen / bijwerkingen die ik evt. Zou hebben zijn niet verschrikkelijk, maar ik ben zoveel moe dat ik het me wel afvraag of het kan.

Ontzettend bedankt!
Moeheid kan van de pil komen, maar ook van iets anders. Bloedarmoede of uitdroging, bijvoorbeeld.
¡Apagando las luces!
SombraOnline schreef:
07-08-2018 20:45
Moeheid kan van de pil komen, maar ook van iets anders. Bloedarmoede of uitdroging, bijvoorbeeld.
Ik ben meerdere keren naar de huisarts geweest ivm de moeheid. Ook meerdere keren geprikt, alle waarden waren telkens goed...
Wel twee jaar geleden pfeiffer gehad, kon ze terugzien in het bloed.
Hierbij mijn anticonceptie journey:

Ik ben jaren op en af aan de pil geweest, had nergens last van. Toen toch een Mirena genomen (lekker makkelijk). Inbrengen stelde niks voor. Na een paar jaar kreeg ik regelmatig zo'n heftige buikpijn dat ik amper meer rechtop kon staan en heb ik hem er uiteindelijk uit laten halen. Weer overgegaan op de pil. Toen na een jaartje even helemaal niks (condooms dan) om te kijken hoe ik me zou voelen zonder conceptie. Geen verschil, geen ontpilsymptomen, niks. Na een jaar geen hormonen weer een aantal maanden aan de pil en wederom geen verschil.
Ik denk dat een periode geen pil gebruiken heel goed kan zijn, maar dan is 2 maanden te kort. Ik zou eerder voor 6 maanden gaan.

Dan wel heel goed opletten met condoomgebruik. Condooms zijn veilig zolang je ze goed gebruikt. Helaas gaat dat niet bij iedereen goed in the heat of the moment ;)
Uiltje66 schreef:
07-08-2018 21:01
Ik denk dat een periode geen pil gebruiken heel goed kan zijn, maar dan is 2 maanden te kort. Ik zou eerder voor 6 maanden gaan.

Dan wel heel goed opletten met condoomgebruik. Condooms zijn veilig zolang je ze goed gebruikt. Helaas gaat dat niet bij iedereen goed in the heat of the moment ;)
Jaa ! Ik wist ook niet hoe lang het beste dan was. Vriend en ik hebben al wel duidelijk gezegd dat het dan echt met een condoom moet, ging begin vd relatie ook goed. Ook in the heat of the moment !!!
Maar dat moet je in je achterhoofd houden inderdaad.. condooms blijven tricky
Moezy schreef:
07-08-2018 21:00
Hierbij mijn anticonceptie journey:

Ik ben jaren op en af aan de pil geweest, had nergens last van. Toen toch een Mirena genomen (lekker makkelijk). Inbrengen stelde niks voor. Na een paar jaar kreeg ik regelmatig zo'n heftige buikpijn dat ik amper meer rechtop kon staan en heb ik hem er uiteindelijk uit laten halen. Weer overgegaan op de pil. Toen na een jaartje even helemaal niks (condooms dan) om te kijken hoe ik me zou voelen zonder conceptie. Geen verschil, geen ontpilsymptomen, niks. Na een jaar geen hormonen weer een aantal maanden aan de pil en wederom geen verschil.

Weet je achteraf ook de oorzaak waarom de buikklachten zo heftig waren?
Wel fijn dat je er eigenlijk geen last van hebt en dat weet je zeker als je inderdaad ff niks doet.
Ik lees met je mee. Ik ben 5 jaar aan de pil geweest en sinds kort gestopt. Voor mij is het puur anticonceptie, menstruaties waren en zijn heel licht. Ik neig daarom naar een koperspiraal omdat ik bang ben dat ik van alle hormonale AC bijwerkingen krijg (depressieve gevoelens, stemmingswisselingen, laag libido, erg moe etc). Sinds ik ben gestopt ben ik veel vrolijker heb een veel hoger libido en ben zelfs wat kilo's kwijt (had al een gezonde levensstijl en BMI en daar niets aan veranderd).
Binnenkort heb ik een afspraak bij de huisarts voor alternatieven en wil ik m'n bloedwaardes testen want de vermoeidheid is nog niet weg terwijl ik veel en goed slaap en drink.
Maar de pil hoef ik niet meer! Het enige nadeel is dat gepruts met condooms en mijn angst om zwanger te raken.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ga naar de huisarts en laat je voorlichten. Indien je huisarts er niet uitkomt laat je je verwijzen naar de gyn voor advies over AC. Je maakt het echt vele malen moeilijker dan het is.
[quote=Firstlove123 post_id=28858518 time=1533667698 user_id=373921
[/quote]

Dat kun je na twee jaar toch helemaal niet meer in het bloed terug zien.
Firstlove123 schreef:
07-08-2018 21:18
Weet je achteraf ook de oorzaak waarom de buikklachten zo heftig waren?
Wel fijn dat je er eigenlijk geen last van hebt en dat weet je zeker als je inderdaad ff niks doet.
Ik dacht eerst een blaasontsteking maar dat bleek niet zo te zijn, en elke keer was het rond menstruatie. Toen voor de zekerheid het spiraaltje eruit gehaald en dat bleek het te zijn want toen was het over.
Uiltje66 schreef:
07-08-2018 21:01

Je komt al snel veel te weten over de invloed. Ik denk dat je, als je na 2 maanden nog geen verschil merkt dan niet hele heftige bijwerkingen zal hebben.
Ik ben nu ruim twee maanden gestopt, maar voordat ik stopte kreeg ik eerst het advies van de huisarts om de pil door te slikken. Door het gelijke hormoonlevel zouden mijn klachten minder moeten worden. Het tegendeel was waar en na 8 weken aaneengesloten de pil nemen ben ik gestopt. Binnen een paar dagen merkte ik een enorme verandering en dat is tot nu toe zo gebleven!
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
karin6789 schreef:
07-08-2018 21:31

[/quote]

Ongeveer een jaar later ben ik geprikt en dan zit er nog iets in je bloed. Waardoor ze dat kunnen zien.
Kokoro schreef:
Ga naar de huisarts en laat je voorlichten. Indien je huisarts er niet uitkomt laat je je verwijzen naar de gyn voor advies over AC. Je maakt het echt vele malen moeilijker dan het is.
Ja dit ben ik ook van plan maar vind het ook fijn om te lezen wat andere meemaken op dat gebied..
karin6789 schreef:

[/quote]

Jawel, d.m.v. het IgG .
Full_Moon schreef:
Ik lees met je mee. Ik ben 5 jaar aan de pil geweest en sinds kort gestopt. Voor mij is het puur anticonceptie, menstruaties waren en zijn heel licht. Ik neig daarom naar een koperspiraal omdat ik bang ben dat ik van alle hormonale AC bijwerkingen krijg (depressieve gevoelens, stemmingswisselingen, laag libido, erg moe etc). Sinds ik ben gestopt ben ik veel vrolijker heb een veel hoger libido en ben zelfs wat kilo's kwijt (had al een gezonde levensstijl en BMI en daar niets aan veranderd).
Binnenkort heb ik een afspraak bij de huisarts voor alternatieven en wil ik m'n bloedwaardes testen want de vermoeidheid is nog niet weg terwijl ik veel en goed slaap en drink.
Maar de pil hoef ik niet meer! Het enige nadeel is dat gepruts met condooms en mijn angst om zwanger te raken.
Vervelend dat de moeheid blijft... maar fijn dat je wel een verschil merkt!
Was er een specifieke reden waarom je was gestopt mer de pil?
Moezy schreef:
07-08-2018 21:33
Ik dacht eerst een blaasontsteking maar dat bleek niet zo te zijn, en elke keer was het rond menstruatie. Toen voor de zekerheid het spiraaltje eruit gehaald en dat bleek het te zijn want toen was het over.
Jeetje wel heftig! Gelukkig ben je daar nu vanaf!
Firstlove123 schreef:
07-08-2018 21:40
Ja dit ben ik ook van plan maar vind het ook fijn om te lezen wat andere meemaken op dat gebied..
Maar dat is niet voorspellend voor de ervaring die je zelf zult hebben.
Twee mensen in mijn directe omgeving gaan ook een spiraaltje nemen, dus dan hoor ik daar ook van hoe en wat...
anoniem_373921 wijzigde dit bericht op 07-08-2018 21:50
88.67% gewijzigd
Kokoro schreef:
07-08-2018 21:44
Maar dat is niet voorspellend voor de ervaring die je zelf zult hebben.
Daar ben ik mij van bewust !
Ik haat de pil en ga slecht op hormonen. Enige optie voor mij is een koperspiraal of sterilisatie. Ben bang dat met een koperspira je menstruatie heftig wordt. Ik houd totaal niet van kinderen en wil dus niet zwanger worden.
Ik lees mee. Ik word erg humeurig van de pil en heb verschillende soorten geprobeerd. Ben nu een koperspiraal aan het overwegen.
FiIee schreef:
07-08-2018 21:57
Ik lees mee. Ik word erg humeurig van de pil en heb verschillende soorten geprobeerd. Ben nu een koperspiraal aan het overwegen.
Mijn vriend zei al voor de grap, als je minder humeurig wordt lets try hahaha !
Ik heb eigenlijk altijd maar 1 soort geprobeerd, geen doorbraakbloedingen dus geen lichte pil... Had je ook noh verschil in hoe je je voelde per soort?
Firstlove123 schreef:
07-08-2018 22:00
Mijn vriend zei al voor de grap, als je minder humeurig wordt lets try hahaha !
Ik heb eigenlijk altijd maar 1 soort geprobeerd, geen doorbraakbloedingen dus geen lichte pil... Had je ook noh verschil in hoe je je voelde per soort?
Nee geen verschil. Voelde mij bij alle vier de soorten niet mijzelf en ben toen na een half jaar weer gestopt met elk. Nu pilloos en dat bevalt mij goed. Ik reageer erg slecht op hormonen, dus daarom overweeg ik een koperspiraal.
Firstlove123 schreef:
07-08-2018 21:42
Vervelend dat de moeheid blijft... maar fijn dat je wel een verschil merkt!
Was er een specifieke reden waarom je was gestopt mer de pil?
Deels, door ervaringen van anderen kwam ik steeds meer te weten over de mogelijke bijwerkingen. In eerste instantie wilde ik niet stoppen omdat het wel lekker makkelijk was zo, en ik had toch niet zulke heftige bijwerkingen. Toch? Daar begon ik steeds meer aan te twijfelen totdat ik dacht, de enige manier om erachter te komen is door het gewoon te doen.
En nu ik gestopt ben weet ik zeker, ik wil mijn humeur en seksleven niet op zo'n negatieve manier beïnvloeden, dat is het echt niet waard. Nu nog op zoek naar een alternatief totdat ik me ooit mag laten steriliseren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven