De pil en somberheid
maandag 23 augustus 2010 om 13:23
Ik vraag me af in hoeverre een anticonceptiepil van invloed kan zijn op je stemming. Of beter gezegd: ik merk dat mijn stemming de laatste maanden vreselijk wisselt, dat ik erg emotioneel kan zijn, veel meer huil e.d en ik link ineens mijn pilgebruik (Yasmin) eraan, waar ik een paar maanden terug mee ben gestart.
Hebben jullie hier iets zinnigs over te zeggen?
Dank je wel.
Jett
Hebben jullie hier iets zinnigs over te zeggen?
Dank je wel.
Jett

maandag 23 augustus 2010 om 13:40
Ik ben 5 jaar ziek geweest. Ik zal een kleine opsomming geven van de kalchten, maar het waren er wel 20 bij elkaar. Deze had ik elke dag, de stemmingswisselingen waren er continue. Ik leek wel zwanger....
hoofdpijn
duizelig
buikpijn
wazig zien
ontstoken gewrichten
stemmingswisselingen
somberheid
spierpijn
kuitkrampen
slecht slapen
moe
moe
moe
ik ben met de pil gestopt omdat de huisarts me wilde testen op iets anders en die test hebben we nooit meer hoeven doen; ik was na een week helemaal opgeknapt. een ander mens.
Mezelf weer.
Dus bezint eer ge begint!
hoofdpijn
duizelig
buikpijn
wazig zien
ontstoken gewrichten
stemmingswisselingen
somberheid
spierpijn
kuitkrampen
slecht slapen
moe
moe
moe
ik ben met de pil gestopt omdat de huisarts me wilde testen op iets anders en die test hebben we nooit meer hoeven doen; ik was na een week helemaal opgeknapt. een ander mens.
Mezelf weer.
Dus bezint eer ge begint!

maandag 23 augustus 2010 om 13:47
Ik slik nooit meer wat. Echt niet. Geen hormoon komt mijn lijf meer in. Net zo als de Mirena, ook gruwelijke verhalen over gehoord. Iedereen zegt dat eht niet kan dat je je daar zo ziek van gaat voelen maar heel gek dat menig vrouw zich zo lekker voelt als dat ding eruit is.
Echt, infomeer jezlef goed voordat je aan iets begint met hormonen erin.
Echt, infomeer jezlef goed voordat je aan iets begint met hormonen erin.
maandag 23 augustus 2010 om 13:52
Als jij er last van hebt, is dat reden genoeg om te stoppen of over te stappen op wat anders. Ik heb lang de diane geslikt en ineens kreeg dat n andere naam, maar t zou precies hetzelfde zijn... heb me nog nooit zo slecht, moe en depri gevoeld. Totaal gestopt en dat hielp echt. Ik ben behoorlijk geschrokken van de invloed hiervan op je gemoedstoestand.
maandag 23 augustus 2010 om 13:56
Hoi,
Vervelend zeg! Ik denk dat je je somberheid gerust aan de pil mag koppelen. Zelf heb ik dit gehad toen ik Microgynon 30 slikte. Stemmingswisselingen, niet normaal! Zo kon ik een lieverdje zijn, zo kon ik echt een feeks zijn...
Nu ben ik aan de Yasmin en is het beduidend minder. Maar, moet helaas ook weer gaan wisselen omdat ik migraine gerelateerde klachten krijg als ik ongesteld moet worden.
Vervelend zeg! Ik denk dat je je somberheid gerust aan de pil mag koppelen. Zelf heb ik dit gehad toen ik Microgynon 30 slikte. Stemmingswisselingen, niet normaal! Zo kon ik een lieverdje zijn, zo kon ik echt een feeks zijn...
Nu ben ik aan de Yasmin en is het beduidend minder. Maar, moet helaas ook weer gaan wisselen omdat ik migraine gerelateerde klachten krijg als ik ongesteld moet worden.

maandag 23 augustus 2010 om 13:59
quote:Jett schreef op 23 augustus 2010 @ 13:56:
Maar het 'probleem' is dat ik nooit zeker weet of het nu door de pil komt of niet.
Dat wist ik ook niet. Er is, zoals bij jou, een gaan branden en ben ik er mee naar de dokter gegaan. Situatie uitgelegd en een nieuwe pil besproken. Er is maar één manier om er achter te komen en dat is wisselen (of achterwege laten).
Edit: ben door het wisselen een ander mens geworden, lijkt het wel! Dus zeker het proberen waard. Teruggaan kan altijd.
Maar het 'probleem' is dat ik nooit zeker weet of het nu door de pil komt of niet.
Dat wist ik ook niet. Er is, zoals bij jou, een gaan branden en ben ik er mee naar de dokter gegaan. Situatie uitgelegd en een nieuwe pil besproken. Er is maar één manier om er achter te komen en dat is wisselen (of achterwege laten).
Edit: ben door het wisselen een ander mens geworden, lijkt het wel! Dus zeker het proberen waard. Teruggaan kan altijd.

maandag 23 augustus 2010 om 14:20
Ik heb drie pillen geslikt in het verleden. Nooit de Yasmin (of hij moet toen anders geheten hebben) maar ook ik had allerlei klachten die voornamelijk met mijn humeur te maken hadden. Toen ik een tijdje geen relatie had ben ik gestopt en voelde ik me een ander mens. Als ik blij was was ik echt blij, als ik boos was was ik echt boos, als ik verdrietig was, was ik echt verdrietig. Het leek wel of al mijn emoties jarenlang afgestompt waren door de pil. Ook kreeg ik veel meer zin in seks toen ik gestopt was.
Toen ik gestopt was heb ik ook gezworen dat ik er nooit meer aan zou beginnen maar helaas ging die vlieger niet op...
Een half jaar geleden moest ik aan de pil omdat mijn man en ik via ICSI zwanger wilden worden. Ik heb 1 1/2 strip geslikt. Elke dag had ik de hele dag hoofdpijn en elke ochtend was ik misselijk. Ik was superblij dat ik mocht stoppen en de klachten waren meteen over. Terwijl ik naast de pil en na het stoppen met de pil ook hormonen moest spuiten (waaronder een hormoon waarvan je in de overgang raakt). Daar heb ik helemaal geen last van gehad. Van het hele gebeuren (inc. de punctie waarbij ze de eicellen met een naald aanprikken via je vagina) vond ik het slikken van de pil het ergste.
Als ik weer anticonceptie nodig ben wil ik graag de Nuva-ring eens proberen.
Toen ik gestopt was heb ik ook gezworen dat ik er nooit meer aan zou beginnen maar helaas ging die vlieger niet op...
Een half jaar geleden moest ik aan de pil omdat mijn man en ik via ICSI zwanger wilden worden. Ik heb 1 1/2 strip geslikt. Elke dag had ik de hele dag hoofdpijn en elke ochtend was ik misselijk. Ik was superblij dat ik mocht stoppen en de klachten waren meteen over. Terwijl ik naast de pil en na het stoppen met de pil ook hormonen moest spuiten (waaronder een hormoon waarvan je in de overgang raakt). Daar heb ik helemaal geen last van gehad. Van het hele gebeuren (inc. de punctie waarbij ze de eicellen met een naald aanprikken via je vagina) vond ik het slikken van de pil het ergste.
Als ik weer anticonceptie nodig ben wil ik graag de Nuva-ring eens proberen.
maandag 23 augustus 2010 om 15:47
quote:Jett schreef op 23 augustus 2010 @ 13:28:
Dat meen je Siep..
Whopper, vertel gerust.
Ik heb voor de Yasmin ook een paar jaar niets geslikt. Denk dat ik wel stabieler was, maar had ook wel mijn sombere periodes, maar nu lijkt het heftiger.Dat meent Siep wel, het is zelf zo dat het stoppen met de pil m'n huwelijk gered heeft. Zo'n heks werd ik van dat ding.
Dat meen je Siep..
Whopper, vertel gerust.
Ik heb voor de Yasmin ook een paar jaar niets geslikt. Denk dat ik wel stabieler was, maar had ook wel mijn sombere periodes, maar nu lijkt het heftiger.Dat meent Siep wel, het is zelf zo dat het stoppen met de pil m'n huwelijk gered heeft. Zo'n heks werd ik van dat ding.
maandag 23 augustus 2010 om 15:53
Van mijn laatste pil-poging veranderde mijn hele persoonlijkheid. Agressief, continu opgefokt, boos en heel erg depressief. Ik heb contact met de apotheker erover gehad en volgens hem was het goed mogelijk dat het na een paar maanden over zou gaan. Vanaf dat moment heb ik het nog 1.5 week volgehouden om het ding te slikken. Het ging gewoon niet meer. Nooit meer.

maandag 23 augustus 2010 om 21:14
Nooit meer hormonen in mijn lijf.
Of ik nu de pil slik (lovette, dus licht) of de mirena heb... ik word er depressief van. En dan niet: depri, een modenaam voor je niet zo tof voelen. Nee, een echte depressie...
Ik denk wel eens: als alle vrouwen zouden stoppen met de pil, zou de wereld er een stuk mooier uitzien... vrouwen vrolijker, minder labiel, meer zin in seks, dus ook de mannen blijer. Kinderen blijer, want minder echtscheidingen... of draaf ik nu door? : )
Of ik nu de pil slik (lovette, dus licht) of de mirena heb... ik word er depressief van. En dan niet: depri, een modenaam voor je niet zo tof voelen. Nee, een echte depressie...
Ik denk wel eens: als alle vrouwen zouden stoppen met de pil, zou de wereld er een stuk mooier uitzien... vrouwen vrolijker, minder labiel, meer zin in seks, dus ook de mannen blijer. Kinderen blijer, want minder echtscheidingen... of draaf ik nu door? : )