De pil en somberheid
maandag 23 augustus 2010 om 13:23
Ik vraag me af in hoeverre een anticonceptiepil van invloed kan zijn op je stemming. Of beter gezegd: ik merk dat mijn stemming de laatste maanden vreselijk wisselt, dat ik erg emotioneel kan zijn, veel meer huil e.d en ik link ineens mijn pilgebruik (Yasmin) eraan, waar ik een paar maanden terug mee ben gestart.
Hebben jullie hier iets zinnigs over te zeggen?
Dank je wel.
Jett
Hebben jullie hier iets zinnigs over te zeggen?
Dank je wel.
Jett
dinsdag 24 augustus 2010 om 09:55
Ik ben ook jaren aan de pil geweest. Gek genoeg merkte ik pas toen ik (om andere redenen) stopte hoe goed ik me toen voelde. Opgewekt, energiek, positief. Toen ik de pil slikte dacht ik dat dat normaal was. Dat ík gewoon somber en futloos was, ipv door die pil. Later nog mirena geprobeerd, helemaal een drama.
Nu al 5 jaar gelukkig hormoonvrij. Tuurlijk zijn condooms lastig, maar het feit dat ik me zoveel beter voel en ook meer zin heb maakt het voor mij en mijn vriend een simpele keuze...
Nu al 5 jaar gelukkig hormoonvrij. Tuurlijk zijn condooms lastig, maar het feit dat ik me zoveel beter voel en ook meer zin heb maakt het voor mij en mijn vriend een simpele keuze...

dinsdag 24 augustus 2010 om 11:31
Nou ik heb ook nog wel een lekker verhaal over de pil en waarom ik nooit, maar dan ook nooit meer iets met hormonen slik.
Ik heb vanaf mijn 19e tot mijn 26e de pil geslikt. Ik was al een jaar bezig voor ik een pil had waar ik niet misselijk van werd in de ochtend. Het werd een 3 fase pil. De bijwerkingen waren geen zin in sex, een hele droge vagina, somber, moe, stemmingswisselingen. Op het moment dat ik stopte was het merendeel voorbij. Ik heb nu een koperspiraal waardoor condooms niet nodig zijn en ik niets kan vergeten te doen. Helaas zijn de stemmingswisselingen nu niet helemaal over ivm PMS die na het krijgen van een dochter heftiger zijn geworden.
Wat ik nu dus niet begrijp is dat de artsen in NL niet beter informeren over de gevolgen van de pil op je gemoedstoestand. Beetje jammer
Ik heb vanaf mijn 19e tot mijn 26e de pil geslikt. Ik was al een jaar bezig voor ik een pil had waar ik niet misselijk van werd in de ochtend. Het werd een 3 fase pil. De bijwerkingen waren geen zin in sex, een hele droge vagina, somber, moe, stemmingswisselingen. Op het moment dat ik stopte was het merendeel voorbij. Ik heb nu een koperspiraal waardoor condooms niet nodig zijn en ik niets kan vergeten te doen. Helaas zijn de stemmingswisselingen nu niet helemaal over ivm PMS die na het krijgen van een dochter heftiger zijn geworden.
Wat ik nu dus niet begrijp is dat de artsen in NL niet beter informeren over de gevolgen van de pil op je gemoedstoestand. Beetje jammer
dinsdag 24 augustus 2010 om 13:15
Het kan door de pil komen.
Ik heb heftige emotionele reacties gehad op de microgynon 50. De yasmin reageerde ik juist wel weer best goed op. Nu heb ik een mirena, dat voelt nog veel beter (meer mezelf) .
Ik heb heftige emotionele reacties gehad op de microgynon 50. De yasmin reageerde ik juist wel weer best goed op. Nu heb ik een mirena, dat voelt nog veel beter (meer mezelf) .
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
donderdag 26 augustus 2010 om 22:48
vroeger de Microgynon 30 geslikt. Dat werd daarna merkloze pil, scheen eht zelfde te zijn. Dat was het dus niet. Daarmee gestopt. Tijd lang geen pil geslikt. Uiteindelijk naar HA gegaan omdat ik toch weer aan de pil wilde. Ik kreeg de Yasmin. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik werd zwaar somber, een libido van onder het vriespunt, gigantische moodswings, duizeligheid, ik werd er zelfs zo somber en depri van dat ik niet zo vriendelijk tegen mezelf begon te doen zeg maar. Ik dacht het zal er wel bij horen maar mijn vrienden vonden mij compleet veranderd, op hun aanraden en uiteindelijk na even zelf na te denken ben ik na een halve strip met de yasmin gestopt. Na een ruime week voelde ik me weer wat lekkerder in mijn vel. Alleen heb ik er wel narigeheden aan over gehouden. Hele zware menstruatie met zoveel kramp dat ik pijn heb met lopen soms en m'n cyclus is ook zwaar verstoord nog steeds. Zo ben ik het 4 maanden niet dan weer 2 maanden wel en m'n darmprobleme zijn er erger van geworden. En dit alles is nu zo een beetje 2 jaar terug. voor mij nooit meer een pil!
dinsdag 14 september 2010 om 17:47
dinsdag 14 september 2010 om 21:55
Ben door dit topic eigenlijk wel heel nieuwsgierig geworden..
Ik slik nu al zeker 3 jaar (ben nu 20 jaar) de pil en heb mezelf maar geaccepteerd als een redelijk futloos en piekerend persoon. Ook is mijn libido ontzettend laag.. Ik zou graag een tijdje willen stoppen met de pil, maar is dit zomaar mogelijk? Gewoon bijvoorbeeld 2 maandjes stoppen, en daarna eventueel weer beginnen?
Ik slik nu al zeker 3 jaar (ben nu 20 jaar) de pil en heb mezelf maar geaccepteerd als een redelijk futloos en piekerend persoon. Ook is mijn libido ontzettend laag.. Ik zou graag een tijdje willen stoppen met de pil, maar is dit zomaar mogelijk? Gewoon bijvoorbeeld 2 maandjes stoppen, en daarna eventueel weer beginnen?