Gezondheid alle pijlers

De pil: Goedkoper alternatief

07-12-2013 12:33 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik weet niet of er al een topic over is, in dat geval sorry en graag een linkje, maar ik ben hem nog niet tegen gekomen.

Afgelopen week ging ik langs de apotheek om mijn nieuwe lading van de pil (Yasmin) te halen. Toen kreeg ik deze vraag:

"Tegenwoordig mogen andere fabrikanten dezelfde pil produceren, maar zonder de naam Yasmin. De ingredienten zijn vrijwel hetzelfde, alleen kunnen de stofjes wat afwijken van de pillen van de echte Yasmin. Het scheelt je 8-20 euro per half jaar".

Ik heb uiteindelijk nee gezegd, omdat ik het een beetje eng vind om met mijn hormonen te gaan spelen. Misschien dat ik er later wel voor kies, maar ik durfde niet zomaar een besluit te nemen zonder eerst research gedaan te hebben.

Mijn vraag aan jullie is dus: Zouden jullie voor het goedkopere alternatief gaan of blijven jullie liever bij de ""echte"" pil die jullie nu al hebben?

Zouden jullie voor het goedkopere alternatief gaan of blijve

Totaal aantal stemmen: 20

Ja (65%)
Nee (30%)
Misschien (5%)
Ik gebruik doorgaans de generieke versies van medicatie.

Scheelt dat ik er weinig problemen mee heb.

Qua anticonceptiepil, is het ook de enige mogelijkheid, want het patent op de merkversie, die ik altijd slikte, is al jaren geleden verlopen, en wordt dus niet meer in Nederland verkocht.
Me wijf kreeg die vraag ook; exact dezelfde samenstelling, maar gratis in plaats van duur omdat er geen merk op staat. Ze heb het wel gedaan, ze maakt er toch al geen gewoonte van om op straat te flaneren met die merkpil.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 december 2013 @ 14:27:

De verhoogde risico's op trombose zijn er vooral in het eerste jaar. Ga je nu paniekkippen en overstappen naar een andere pil dan heb je weer een verhoogd risico in het eerste jaar. Dan heb je dus 2jaar extra verhoogd risico ipv 1.in het eerste jaar is het risico inderdaad nog hoger, maar het risico blijft in de daarop volgende jaren wel hoger met de yasmin en de diane dan bij een andere pil. Je loopt dus alsnog meer risico na dat 1e jaar.
Ik krijg ieder half jaar weer een ander merk. Nooit problemen mee gehad. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en ik weet dat de apotheek afspraken maakt met de verzekeraar om de goedkoopste te leveren. Een duurdere leveren kan betekenen dat de apotheek in dat geval nog extra moet bijbetalen ook. Voor de pil geldt dat geloof ik weer niet, omdat die niet in het basispakket zit. Maar ik ben geneigd de expertise van de apotheker te volgen.

Maar er zitten hier vrouwen die zweren bij een bepaald merk met een bepaalde samenstelling van hormonen. Dan kun je, als je het er voor over hebt, inderdaad het volle bedrag op tafel leggen.
Occam's razor
Debora : onder de 21 zit de pil wel in het pakket. Als iemand dan perce de dure variant wil, zou dat inderdaad inhouden dat de apotheek erop bij moet leggen uit eigen zak. Je krijgt als apotheek nl maar het minimum bedrag (bedrag van de goedkoopste variant) vergoed, alles wat daar boven zit betaal je zelf. Vandaar de strenge regels omtrent die medische noodzaak en het eerst moeten uitproberen van de goedkopere variant en als die niet goed bevalt het moeten nagaan door welke stof het komt dat deze niet goed bevalt enzo.
Nee. Apothekers willen je wijsmaken dat de andere medicijnen precies hetzelfde zijn en vaak is dat niet zo. Door de kleine verschillen kun je last krijgen van andere bijwerkingen. De apotheek kan niet zoveel winst maken op de ander medicijnen en probeert daarom de patiënt over te halen het goedkopere medicijn te nemen. Het scheelt een beetje in jouw portemonnee maar vooral voor de apotheek!

Ik heb het zelf gehad met medicijnen tegen hoge bloeddruk, volgens de apotheek identiek, volgens mijn internist niet. Ik heb nu een recept waar op staat dat het persé de originele medicijnen moeten zijn.
Ik slikte de lovette, kreeg toen opeens een merkloze van de apotheek. Ik heb maandenlang licht bloedverlies gehad, echt dagelijks. Toen heb ik bij de apotheek weer om de merkvariant gevraagd en toen ging alles weer goed.

Maar nu geloof ik niet dat die niet-merk variant niet goed was, maar mijn lichaam reageerde er gewoon minder op. Ik geloof niet dat die paar afwijkende stofjes kwaad hebben gekund. Bij de anticonceptiepil is het sowieso kijken op elke variant of je goed reageert en zo min mogelijk bijwerkingen hebt.
quote:Desperate_Housewive schreef op 07 december 2013 @ 15:13:

Debora : onder de 21 zit de pil wel in het pakket. Als iemand dan perce de dure variant wil, zou dat inderdaad inhouden dat de apotheek erop bij moet leggen uit eigen zak. Je krijgt als apotheek nl maar het minimum bedrag (bedrag van de goedkoopste variant) vergoed, alles wat daar boven zit betaal je zelf. Vandaar de strenge regels omtrent die medische noodzaak en het eerst moeten uitproberen van de goedkopere variant en als die niet goed bevalt het moeten nagaan door welke stof het komt dat deze niet goed bevalt enzo.

Ja, je hebt gelijk. Was helemaal vergeten dat ie onder de 21 nog in het pakket zit.

quote:single-lady schreef op 07 december 2013 @ 15:19:

Nee. Apothekers willen je wijsmaken dat de andere medicijnen precies hetzelfde zijn en vaak is dat niet zo. Door de kleine verschillen kun je last krijgen van andere bijwerkingen. De apotheek kan niet zoveel winst maken op de ander medicijnen en probeert daarom de patiënt over te halen het goedkopere medicijn te nemen. Het scheelt een beetje in jouw portemonnee maar vooral voor de apotheek!

Ik heb het zelf gehad met medicijnen tegen hoge bloeddruk, volgens de apotheek identiek, volgens mijn internist niet. Ik heb nu een recept waar op staat dat het persé de originele medicijnen moeten zijn.Maar kun je je het standpunt van de apotheek voorstellen? Als de apotheek jou maar verstrekt waar je zin in hebt, gaat ie failliet. Dat gebeurt de afgelopen steeds vaker:

http://vorige.nrc.nl/article2351442.ece

Dat iemand zegt bijwerkingen te krijgen van een ander merk, wil nog niet zeggen dat die persoon die bijwerking daar ook echt door krijgt. (Dat is het nocebo effect, tegenovergestelde van het placebo effect). De enige oplossing is dus je arts vragen om op het recept te zetten dat uitsluitend een bepaald merk voorgeschreven kan worden. Dan is het medische noodzaak.

Je hebt echt geen flauw idee hoeveel mensen een merkmiddel willen, puur en alleen om het naampje erop (en de daarmee gepaard gaande associaties). (En in het verlengde daarvan, klaagt Nederland steen en been over artsen die door merkfarmaceuten beïnvloed zouden worden. Ik durf er wel een wedje om te leggen dat het niet de arts is die een voorkeur heeft voor merkmedicijnen, maar de consument).
Occam's razor
De apotheek geeft al geen "neppillen" mee hoor, het zijn geen placebo's die worden verstrekt. De merkloze variant is even goed.

Duurder is ook in dit geval echt niet beter.

Heb zelf meerdere medicijnen geslikt en daarvan minstens drie verschillende merken en heb er nog nooit andere bijwerkingen van gehad. Zit allemaal tussen de oren.

En het is echt niet zo dat apotheken afspraken hebben met verzekeraars (bij ons in elk geval niet) maar verzekeraars hebben afspraken met medicijnfabrikanten, apothekers hebben (bijna) niks meer te vertellen tegenwoordig.
quote:saartje- schreef op 09 december 2013 @ 09:52:

De apotheek geeft al geen "neppillen" mee hoor, het zijn geen placebo's die worden verstrekt. De merkloze variant is even goed.

Duurder is ook in dit geval echt niet beter.

Heb zelf meerdere medicijnen geslikt en daarvan minstens drie verschillende merken en heb er nog nooit andere bijwerkingen van gehad. Zit allemaal tussen de oren.

En het is echt niet zo dat apotheken afspraken hebben met verzekeraars (bij ons in elk geval niet) maar verzekeraars hebben afspraken met medicijnfabrikanten, apothekers hebben (bijna) niks meer te vertellen tegenwoordig.Nee hoor, het hoeft echt niet tussen de oren te zitten. Mijn lichaam reageert niet goed op de merkloze variant en zowel mijn gyn als ha zetten duidelijk op elk recept dat ik de merkvariant moet hebben. Toch probeert mijn apotheker me elke keer weer de andere variant mee te geven. Zij is er van overtuigd dat het hetzelfde is, mijn lichaam zegt iets anders (en de gyn en ha ook).
LadyZiva, ik heb genoeg mensen gezien waarbij hun lichaam ook zegt dat het iets anders is als de fabrikant toevallig de kleur van het doosje gewijzigd heeft en niks aan het medicijn zelf. (vergelijkbaar met een pakje boter in de winkel, het vertrouwde product, maar in een nieuw jasje) Gebeurt ook vaak genoeg. Als dat gebeurt is bij mij echt de geloofwaardigheid weg hoor.

Dit is trouwens het laatste wat ik er over wil zeggen, want dit wordt een welles nietes discussie.
Ik heb toen ik het nog vergoed kreeg heel vaak een ander merk gehad. Soms elk half jaar kreeg ik weer een nieuwe.
Ik had jaren de Yasmin pil. Mijn apotheek raadde mij ook de goedkopere variant aan. Voelde me daarna enorm opgeblazen. Hulpstoffen verschillen, hier kun je op reageren. Na dit voorval besloten om toch eens een (mirena) spiraaltje te nemen. Derde generatiepil blijkt toch ongezond te zijn. Achteraf gezien had ik dit zoveel eerder moeten doen, wat fijn! Niet meer ongesteld, en geen omkijken meer naar. En veel minder hormonen.
Dit is wel een interessante folder hierover : http://www.dsw.nl/Reposit ... rkloze_geneesmiddelen.pdf

Bijwerkingen door de hulpstoffen kan, maar dat komt niet vaak voor. Dan zou je dat ook moeten merken in je voeding. En idd, ik heb genoeg mensen gehad die niet tegen de buitenlandse variant kunnen, terwijl dit gewoon uit dezelfde fabriek komt van dezelfde fabrikant. Alleen zit er dan een Griekse verpakking omheen ipv een Nederlandse. Tja, dan vraag ik me wel af of dat serieus is. Ook ooit iemand gehad die bij voorbaat al riep niet tegen de generieke variant te kunnen van een bepaald middel, nog voordat er ook maar een generieke variant op de markt was ze gebruikt inmiddels overigens de generieke variant.
Eergisteren was er ook een topic over iemand die de merkvariant kreeg van de pil, alleen de vorm en kleur waren veranderd, die ging terug naar de apotheek om haar oude pil terug te vragen, want deze wilde ze niet....
Die heb ik ook zo veel gehad toen Pfizer hun Lipitor omzette in atorvastatine. Wilde ze toch perce Lipitor, nadat ik had uitgelegd hoe het zat. Tja, die bestaat dus niet meer
Ik vertrouw gewoon op de apotheek, al krijg ik elke maand een andere. Had nog nooit stil gestaan bij trombose risico's, maar ik reageerde toch wel degelijk op de merkloze. Maandenlang bloed verlies en zodra ik stopte was het weg lijkt mij niet tussen mij oren te zitten.

Andere pillen had ik ook geen problemen mee.
Dat mensen allergisch of overgevoelig zijn voor hulpstoffen komt voor, maar is zeldzaam. Hulpstoffen kunnen er wel voor zorgen dat de opname en verdeling van een stof/medicijn in het lichaam anders is. Voor de meeste medicijnen zal dat niet uitmaken, maar voor sommige wel.

Er speelt een groot nocebo-effect mee bij het krijgen van een ander medicijn. Dat moeten we overigens niet willen bagatelliseren: de geneeskunde vaart wel bij het placebo-effect, dus dan moeten we andersom niet gaan zeggen dat mensen zich aanstellen. Het kan er dus toe leiden dat een arts op verzoek van de patiënt op het recept zet dat alleen een bepaald merk voorgeschreven mag worden. Dat is dan medische noodzaak omdat een patiënt anders zijn medicijnen niet inneemt. Ik weet niet hoevaak een arts die uitzondering maakt, de één zal daar makkelijker in zijn dan de ander en het hangt ook af van de praktische ervaring (als er 3 patiënten achter elkaar op het spreekuur komen met dezelfde klacht na het veranderen van het medicijn, zal een arts sneller geneigd zijn dat op het recept te zetten dan als je de eerste bent in een reeks van 50 patiënten ofzo).

Het lastige is dat een nocebo, zowel als een placebo effect moeilijk te sturen is. Als je er eenmaal van overtuigd bent dat iets jouw problemen veroorzaakt, krijg je dat er niet zomaar uit. Zelfs als het tegendeel bewezen wordt (zelfde medicijn, andere verpakking eromheen)...
Occam's razor
Ik word beroerd, ellendig en sjaggerijnig van Trinordiol en krijg dan ook nog puisten en koortsuitslag.

Ammedikkehoela dat die hetzelfde is als Trigynon. En de verkoopprijs maakt niets uit, waarschijnlijk is de inkoopprijs van Trinordiol interessanter voor de apotheek.

Als ik in de supermarkt een unox-worst wil kopen en betalen dan hoef ik geen genoegen te nemen met een euroshopper-worst die een dubbeltje goedkoper is. Ik ben er niet voor verzekerd, dus betaal ik het zelf.

Ik wissel NOOIT MEER.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@single-lady: dan mag jij mij gaan uitleggen hoe jij denkt dat apothekers winst maken op goedkopere generieke medicijnen.

Dan begin ik hier onder alvast met mijn uitleg van winst maken in de apotheek.

De apotheek haalt zijn winst uit goed onderhandelen met de groothandel. Dus bijv. 1 doosje Lipitor wat bijv. 80,- kostte kocht de apotheker bij de groothandel in met 10% korting. Winst per doosje 8,-

Nu de generiek op de markt is en de prijs voor 1 doosje nog maar 8,- is en de korting nog steeds 10% is snap je misschien waar de winst vandaan kwam.

Als de generiek eenmaal op de markt is krijg de apotheek van de verzekering allen nog maar die 8,- vergoed. Wil je toch de originele Lipitor dan zal je die andere 73,- bij veel verzekeringen zelf moeten bijbetalen.
Ik bedoel 72,-
quote:single-lady schreef op 07 december 2013 @ 15:19:

Ik heb het zelf gehad met medicijnen tegen hoge bloeddruk, volgens de apotheek identiek, volgens mijn internist niet. Ik heb nu een recept waar op staat dat het persé de originele medicijnen moeten zijn.

klopt, ik heb dezelfde ervaring met de goedkope Diane 35 en de goedkope canesten, het is echt anders

goedkope canesten hielp hier niet, goedkope Diane gaf bijwerkingen die ik met de echte niet had

diane is inmiddels gestopt, maar als ik canesten nodig heb neem ik uitsluitend de echte
Ik heb toevallig laatst weer met m'n herhaalrecept de pil gehaald en die was nu maar 10 euro voor 6 maanden, zelf vind ik dat totaal niet duur. Heb verschillende 'merken' gehad omdat de oude dan weer vervangen was en nooit problemen gehad. Heb nu het merk Sandoz (al paar maanden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven