Gezondheid alle pijlers

depri en oververmoeid, in het zieknhuis

12-04-2013 10:34 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
mn vriendin ligt in het ziekenhuis na 2 weken niet kunnen slapen en via de huisarts slaapmedicatie gekregen in die 2 weken..maar bij afbouwen kwam het probleem weer terug. nu dus in het ziekenhuis krijgt ze weer slaappillen en antidepressiva. Slapen is voor een maand geleden nooit een probleem geweest en ook depressief zijn ken ik niet van haar. nu ligt ze een kleine week in het ziekenhuis omdat er thuis teveel dingen zijn die haar uit haar slaap houden (baby, kind) in de hoop dat ze zo even bij kon tanken en weer op de rit zou komen om zelf weer in slaap te leren vallen. toch elke keer als ze de slaappillen probeerd af te bouwen krijgt ze amper slaap. in dat ziekenhuis krijgt ze buiten de pillen zo goed als geen psychische hulp..en het lijk mij dat dat nou juist de clou is? ik heb er zelf niet veel verstand van dus vind het moeilijk haar te helpen met goede adviezen te geven enzo.. dus ik dacht, op viva zitten vast mensen die er meer over weten.

ik hoop op wat goede adviezen ( de tips van schaapjes tellen en een warm bad nemen , dat stadium zijn we al gepasseerd he)

en misschien weet iemand een goede slaaptherapeut ofzo..in de buurt van brussel..

alvast bedankt
kan ze niet slapen door het kind en de baby, of door dat ze depressief is en aan slapeloosheid leidt?

De oorzaak is me niet helemaal duidelijk. Als het door een huilbaby komt bijv. lijkt het mee zeer fijn voor haar om even 2 weken te kunnen 'bijtanken' maar als er wat anders speelt zal je wellicht psychische hulp nodig heb.

Overigens, als het door een huilbaby komt of door externe problemen ( dus die niet aan je vriendin liggen ) lijkt me dat je daar moet gaan beginnen met oplossen.
A ls je niet slaapt dan ben je helemaal kapot. Dan zie je de wereld echt niet meer zo als je dit normaal zal zien.

Ik vind dat de huisarts het grotere probleem niet ziet. Vaak is het opeens gekomen slapenloosheid maar ja hoe komt die.

Dat is vaak echt niet weg met alleen maar bijtanken met slaappillen.

Ik zelf had een aantal jaren geleden ook opeens slapenloze nachten. Ik werd er gek van. Regelmatig op de wc zitten huilen en iedereen in huis sliep lekker door.

Op een gegeven moment kom je in een situatie waarvoor je al bang bent als de nacht komt.

Ik ben erg geholpen door een slaapcentrum. Daar pakken ze het aan door bv groepsgesprekken. Of alleen met een psychologe.

Je ziet bij iedereen dat ze al vele jaren met dit probleem kampen.

Misschien zou je vriendin daarna naar toe verwezen kunnen worden. Als een aantal zaken niet geholpen hebben.

Je kan bv ook eerst kijken naar ontlasting mbt de thuissituatie.

Gesprekken met bv psychologe.

Bij mij kwam het slaapcentrum pas in beeld toen ik bij het Maatschappeniljk werk niet verder kwam.

veel sterkte
Oververmoeid naar je psychische klachten gaan kijken is vaak geen goed plan hoor.

Dat is meer iets voor een later stadium. Eerst de rust.
Bij mij kwamen die psychische klachten juist door de oververmoeidheid vanwege ernstig slaapgebrek.

Toen ik eenmaal weer kon slapen, ging het met mijn psyche ook een heel stuk beter.

Overigens kreeg ik van mijn huisarts mirtazapine voorgeschreven, een antidepressiva die als bijwerking slaperigheid heeft. Dat vond ik persoonlijk een veel beter idee dan slaappillen te slikken, met het hoge risico op verslaving. Die had ik er ook niet nog eens bij nodig.

Daarbij heb ik ook een aantal gesprekken met een psycholoog gehad.
Herkenbaar probleem... vanwege (hevige) slapeloosheid heb ik ook een korte periode slaappillen geslikt. Mijn huisarts heeft me echter wel gewaarschuwd dat als ik de onderliggende (psychische) problemen niet op zou lossen, de slapeloosheid keihard weer terug zou komen als ik de slaappillen weer af zou bouwen. Dat heb ik gemerkt..

Een slaappil is net zoiets als een pijnstiller; het lost de pijn niet op, maar maskeert deze alleen maar. Het probleem blijft dus bestaan.

Dus wat je zelf al zegt, psychische hulp is essentieel. Het is belangrijk te weten waarom ze niet kan slapen, en dat probleem aan te pakken. Bij mij ging het om overmatig piekeren.. toen dat eenmaal verminderd was ging slapen ook een stuk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven