Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Heeft iemand van jullie ervaring met hoge bloeddruk in combinatie met, of misschien door de diabetes?Bij mijn man is nu ineens de bloeddruk te hoog aan het worden, terwijl het verder allemaal wel goed gaat.
Miss Moneypenny, daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Wel blijven schrijven allemaal he. Vind het net zo leuk dat er een diabetes topic is.
quote:

Heeft iemand van jullie ervaring met hoge bloeddruk in combinatie met, of misschien door de diabetes?

Bij mijn man is nu ineens de bloeddruk te hoog aan het worden, terwijl het verder allemaal wel goed gaat.

Ja, ik. Ik slik sinds een jaar 1 keer per dag Coversyl, een bloeddrukverlager en 1 keer per dag Hydrochloorthiazide, een plaspil. Mijn bloeddruk was een jaar lang heel mooi, maar vandaag heb ik van de internist een receptje voor een alpha/betablokker gekregen, omdat mijn bloeddruk (bovendruk) wéér te hoog is :@. Mijn onderdruk is wel heel mooi trouwens.

Ik heb trouwens sinds 8 jaar diabetes, en ik spuit sinds 2,5 jaar. Ben begonnen met 1 keer per dag Lantus, en spuit sinds bijna 2 jaar 3 keer per dag Novorapid erbij. Ik ben 38 jaar. Ik vertel later nog wel wat meer, ik moet nu eerst hoognodig weg, anders kom ik te laat op mijn afspraak! :?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hoi,

Even nog een klein berichtje van mij (ook om het topic hoog te houden).

Nou het lijkt erop dat de griep weer aan het vertrekken is, 't zou tijd worden :P

A.s. maandag heb ik weer een afspraak bij de diëtiste (ik ben zo'n 15 kilo afgevallen sinds oktober) en dan laat ik ook meteen weer bloed prikken voor mijn Hba1c want op 11 april heb ik weer een afspraak bij de internist.

Over hoge bloeddruk bij diabetes kan ik niets vertellen, heb daar geen ervaring mee, en ken ook niemand die dat wel heeft eigenlijk.
Grrr, mijn man moet nu een paar keer terugkomen om de bloeddruk te laten meten (op 1 losse meting baseren ze niets), en dat stelt 'ie nu iedere keer uit omdat hij het te druk op het werk heeft!Terwijl hij zich dus niet lekker voelt!Ben boos...
Hallo allemaal!:)

Ik heb zojuist een poging gedaan een aantal vragen via al geplaatste berichtjes beantwoord te krijgen, maar ik denk dat het bij nader inzien toch handiger is om direct te vragen (ik heb er geen tot weinig verstand van). 

Even kort een situatieschets: mijn partner voelt zich al een aantal weken vreemd. Op het ene moment duizelig, ontzettend zweten (zonder dat we in een warme omgeving zitten) moe, lusteloos, hoofdpijn, ´steen op de maag-gevoel´, allerlei vage klachten..het volgende moment is er niets aan de hand. Op een gegeven moment suiker laten testen, ivm veel voorkomen in de familie. De waarde was 5,6 in nuchtere toestand.

Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit een ´normale´ waarde is en of de verschijnselen verband zouden kunnen houden met diabetes?

We zijn op het moment allerlei dingen aan het uitsluiten omdat we lichtelijk moedeloos worden van alle onderzoeken /artsenbezoeken e.d. Graag jullie hulp / advies!

Groetjes,

Gonnie
quote:

Grrr, mijn man moet nu een paar keer terugkomen om de bloeddruk te laten meten (op 1 losse meting baseren ze niets), en dat stelt 'ie nu iedere keer uit omdat hij het te druk op het werk heeft!

Terwijl hij zich dus niet lekker voelt!

Ben boos... Kan ik me voorstellen, dat je boos bent. Je maakt je toch bezorgd om je partner, mijn man is ook altijd best bezorgd om mij. Ik merk de laatste weken dat ik steeds weer moe ben en van die vage hoofdpijn heb, en dat is voor mij een teken dat mijn bloeddruk weer te hoog is. Twee weken geleden bij de huisarts geweest voor de driemaandelijkse bloeddrukmeting en gister bij de internist, en beide keren dezelfde bloeddruk: 160/75, en dat is voor mij toch echt te hoog. Die hoge bloeddruk komt bij mij ook echt van de diabetes, en eigenlijk is hij te hoog geworden sinds ik spuit. Toen ik nog tabletten slikte was hij heel mooi, iedere keer rond de 120/80. Raar hoor....:(
quote:

Hallo allemaal!:)

Ik heb zojuist een poging gedaan een aantal vragen via al geplaatste berichtjes beantwoord te krijgen, maar ik denk dat het bij nader inzien toch handiger is om direct te vragen (ik heb er geen tot weinig verstand van). 

Even kort een situatieschets: mijn partner voelt zich al een aantal weken vreemd. Op het ene moment duizelig, ontzettend zweten (zonder dat we in een warme omgeving zitten) moe, lusteloos, hoofdpijn, ´steen op de maag-gevoel´, allerlei vage klachten..het volgende moment is er niets aan de hand. Op een gegeven moment suiker laten testen, ivm veel voorkomen in de familie. De waarde was 5,6 in nuchtere toestand.

Zouden jullie mij kunnen vertellen of dit een ´normale´ waarde is en of de verschijnselen verband zouden kunnen houden met diabetes?

We zijn op het moment allerlei dingen aan het uitsluiten omdat we lichtelijk moedeloos worden van alle onderzoeken /artsenbezoeken e.d. Graag jullie hulp / advies!

Groetjes,

Gonnie Vraagje: die meting van 5,6, was dat een momentopname of een volledig bloedonderzoek?

Een momentopname van 5,6 in nuchtere toestand is heel mooi trouwens.

De klachten die je partner heeft had ik ook wel voordat vastgesteld werd dat ik inderdaad diabetes had, dus ja, het zou kunnen dat hij toch diabetes heeft. Maar de enige die die vraag zou kunnen beantwoorden is uiteraard alleen de dokter, maar ja, dat weet je zelf ook wel.

En wat voor onderzoeken zijn er zoal gedaan dan?
En dan heb ik zelf ook nog een paar vraagjes. Ik heb gister voor de zoveelste keer bij mijn internist lopen zeuren om een insulinepomp, omdat ik dat vele geprik ontzettend zat ben. Misschien ben ik wel een zeur hoor, maar ik heb er gewoon moeite mee om in ruimtes waar veel mensen zitten te gaan spuiten. Ik schaam me ontzettend voor mijn lelijke buik, en ik wil niet dat mensen zien dat ik sta te spuiten. Ik weet zelf ook wel dat dat geen reden is om 'dan maar aan de pomp te gaan', mijn hoofdreden is dan ook dat mijn suikers alle kanten opvliegen behalve de goede, ik krijg ze niet op regel.

Maar goed, de verwijsbrief van de internist is gister richting diabetesverpleegkundige gegaan, hiephoi :D, maar nu mijn vragen aan de pompgebruik(st)ers:

- wat is je basale waarde, per uur?

- wat voor naalden gebruik je, de schuine of de rechte, en waarom?

- hoe bevallen die naalden?

- hoe vaak vervang je de naald?

- waar laat je je pomp als je een broek draagt?

- en als je een rok draagt, waar laat je hem dan?

- hoe lang zijn de slangetjes, en welke lengte is voor jou het makkelijkst?

- hoe doe je dat als je gaat zwemmen in een meer in plaats van in een zwembad, en mag dat überhaupt?

- waar laat je je pomp als je gaat slapen?

- waar laat je hem als je gaat douchen?

- en de laatste: als je gaat vrijen, waar laat je hem dan?

Zo, dat zijn een hele hoop vragen, en ik hoop dat er iemand is die ze wil beantwoorden. :) In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de moeite!

*; Setter
Daar voeg ik dan nog een paar vragen aan de pompgebruiksters aan toe.

- Zit er nu een naald of een slangetje in je buik.

- Hoe vaak moet je dat vervangen

- Krijgen jullie plekken op de plaats waar het zit. (Heb zelf nl. spuit infiltraten)

- Vindt je dat je beter ingesteld bent dan voorheen.

Wacht in spanning af op de reacties. Zit er nl. steeds vaker over te denken om over te stappen, maar gebruikers ervaring is altijd handig.

Doei
Hmm, heb ik net een heel verhaal zitten typen, knalt internet eruit..

Anyway, nog maar een keertje dan. Setter, dank voor je bericht!

Die waarde was een momentopname bij de huisarts. Daarvoor al wel een bloedonderzoek gehad, dit onderzoek was echter wel gericht op meerdere dingen. Verder ook een darm- en maagonderzoek gehad, puur omdat ze niet weten waar het vandaan komt. De artsen die ons het antwoord zouden kunnen geven, hebben op dit moment ´geen idee´, ze kunnen ons geen (duidelijke) verklaring geven voor alle klachten. Daarom heb ik hier ook gepost, ik wilde graag jullie visie eens weten.

Op internet hadden we overigens gelezen dat een waarde van 5,6 in nuchtere toestand de ´voorfase van diabetes´ wordt genoemd. En omdat het veel in de familie voorkomt, hadden we wel zoiets van: ´dat zou het wellicht wel eens kunnen zijn´. We gaan gewoon verder met onderzoeken en hopen dat er binnenkort eens iets uitkomt, soms is het namelijk best frustrerend om te zien dat de klachten blijven zonder dat er een verklaring voor is.

Nogmaals dank en groeten,

Gonnie
hoi Setter,

Ik heb nu een jaar de pomp. Zou niet meer terug willen naar spuiten, ondanks dat mijn instelling niet super is. Ik ga even je vragen hieronder beantwoorden:

- wat is je basale waarde, per uur?ik heb 4 verschillende basaalstanden per 24 uur, maar gem. ongeveer 1.0 ie per uur. In het begin is dat een beetje uitproberen met behulp van het ziekenhuis. De basaalstand is natuurlijk voor iedereen verschillend.

- wat voor naalden gebruik je, de schuine of de rechte, en waarom? ik gebruik de Tendernaalden, de schuine, waarbij er een teflon-slangetje onder je huid achterblijft ipv een naaldje.

- hoe bevallen die naalden? goed, inbrengen is vervelend (om de dag ongeveer) maar geen ramp. Wel krijg ik lelijke plekjes op mijn buik maar dat was met spuiten ook wel..

- hoe vaak vervang je de naald? om de dag

- waar laat je je pomp als je een broek draagt? aan zeg maar de binnenkant van mijn riem, in een hoesje die om je riem kan. Dat soort handigheden kun je bij de pomp bestellen. Soms in mijn broekzak.

- en als je een rok draagt, waar laat je hem dan? je hebt hier speciale been-banden voor maar dat vind ik niet zo lekker zitten. Ik doe de pomp dan vaak aan de zijkant in mijn beha (met babysokje eromheen, voelt wat zachter. Soms doe ik dan ook nog zo'n strak kort sport-topje over mijn beha, dan zit het wat strakker

- hoe lang zijn de slangetjes, en welke lengte is voor jou het makkelijkst? ik heb 60 cm: is niet te kort en niet te lang

- hoe doe je dat als je gaat zwemmen in een meer in plaats van in een zwembad, en mag dat überhaupt? dan koppel ik hem af (wel eerst bloedsuiker controleren en daarna ook!), en de pleister doe ik die dag laag, zodat die onder mijn bikinibroekje zit. Als ik op mijn handdoek lig leg ik de pomp gewoon naast me (evt met iets erop)

- waar laat je je pomp als je gaat slapen? gewoon naast me in bed. Dit blijft wel lastig, als je draait word je soms wakker ervan. Maargoed dat went. Slapen met de pomp vind ik het grootste nadeel..

- waar laat je hem als je gaat douchen? gewoon afkoppelen. Je mag een half uur zonder, dus dat lukt wel. De pleister kan er gewoon op blijven

- en de laatste: als je gaat vrijen, waar laat je hem dan? dan koppel ik hem ook af (wel controleren ervoor zo mogelijk , en mocht het lang duren, dan doe ik hem tussendoor weer even eraan, eerlijk gezegd ook een beetje afhankelijk van hoe ik me voel. Gelukkig maakt het mijn vriend niets uit! We negeren hem desnoods gewoon!

Ben nu toch bezig, nog even voor jou Evan:

- Zit er nu een naald of een slangetje in je buik. Bij mij een teflon slangetje. Je hebt ook infuussetjes waarbij het naaldje in je huid blijft zitten. Dit bevalt mij goed, alleen het inbrengen schijnt wat vervelender te zijn bij het slangetje (slangetje zit nl om het naaldje heen. - Hoe vaak moet je dat vervangen Het beste is wel dagelijks of om de dag. Iig niet wachten tot je er last van krijgt.. Als je het met de naald hebt ingebracht trek je de naald eruit waardoor het slangetje blijft zitten. De pleister eraf halen doe ik altijd om de dag, onder de douche gewoon eraf halen (lees:trekken). Dat gaat makkelijk en ik vind dat geen pijn doen.

- Krijgen jullie plekken op de plaats waar het zit. (Heb zelf nl. spuit infiltraten) Een enkele keer heb ik dat gehad, maar meestal kun je dat voor zijn dor regelmatig/ tijdig de pleister te verwisselen. Desnoods dagelijks. Wel heb ik veel rode plekjes op mijn buik. Afwisselen van plek is (net als bij spuiten) dus erg belangrijk.

- Vindt je dat je beter ingesteld bent dan voorheen. Ietsje, wel minder dan ik had verwacht. Zowiezo ben ik altijd moeilijk in te stellen geweest..

Hopelijk heb ik jullie een beetje geholpen!
Robin, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg.

Had niet verwacht dat je de naald/slang zo vaak moest verwisselen. Heb gelezen dat er nu ook naalden zijn die je er in schiet. Ken je dat of doe jij het anders?

Gebruik je nu nog wel dezelfde insuline als toen je spoot?

Welke type meter heb je en waarom heb je voor die gekozen?

Toch weer een aantal vragen, maar zo wordt het me allemaal wat duidelijker.

Groetjes,
@ Sweetheart: mijn man had iets soortgelijks. Een paar jaar geleden heeft hij zich, in verband met erftlijke aandoeningen, door laten lichten. Toen kwamen er waardes uit zoals bij jou man (maar ook wat andere dingen, oa verhoogd cholesterol etc.). Mijn man heeft daarna zijn levensstijl niet aangepast, met als gevolg dat hij 2 jaar later dus echt diabetes heeft.Voor iemand zonder diabetes is 5,6 redelijk hoog in nuchtere toestand. Ter vergelijking: als ik nuchter prik dan heb ik meestal iets van 4,6 of zo. Ze hanteren hier in het ziekenhuis ook de norm dat je (nuchter) tussen de 4 en de 6 moet zitten. Daarboven is noemen ze het diabetes. Jouw man zit dus nog goed, maar aan de hoge kant.
Hoi Evan,

Had niet verwacht dat je de naald/slang zo vaak moest verwisselen. Nou het slangetje doe ik iig bij een nieuwe ampul en soms tussendoor een keer, dus 1 a 2-wekelijks ofzo. De naald dus om de dag. Je kan er wel iets langer meedoen maar dan gaat het wel irriteren..Heb gelezen dat er nu ook naalden zijn die je er in schiet. Ken je dat of doe jij het anders? Wel van gehoord ja, maar het kost mij geen moeite om zelf te prikken. Herinner ik me goed (kan nu niet teruglezen) dat jij het soms angstig vindt om te prikken? Dan is dat misschien wel een goeie optie..

Gebruik je nu nog wel dezelfde insuline als toen je spoot? Ja humalog.

Welke type meter heb je en waarom heb je voor die gekozen? Je bedoelt insulinepomp neem ik aan? Ik heb de accu-check spirit. Het merk accu-check beviel me altijd al (bij bloeds.meter) en verder sprak me het uiterlijk het meest aan. Alle functies die ik belangrijk vind zitten erin.

Geen probleem hoor om je vragen te beantwoorden. Op verschillende diabetesforums is er ook veel over te lezen hoor, maar misschien wist je dat al..

Doeg!

Robin, je bent een engel! Dank je wel!

Evan, ik heb zelf via een link op de site waar ik mijn naalden bestel op pompnet.nl gekeken, en daar kun je een paar filmpjes bekijken over hoe alles werkt. Heb je in ieder geval een beetje een idee hoe die slangen, naalden en pompen eruit zien. Daar is ook een filmpje te bekijken van dat apparaatje waar je een naaldje mee in je buik 'schiet', ik denk dat je dat bedoelt.

Robin, ik heb een keer ergens gelezen dat je zo'n naald maar 1 keer per 3 dagen hoeft te vervangen, maar 1 keer per 2 dagen is dus beter, begrijp ik?

En als je nou bijvoorbeeld in een achtbaan wilt, kan dat dan wel? Zijn er geen beperkingen aan wat je kan doen?

En dan nog een beetje een rare vraag: als jij je pomp in je beha hebt zitten, hoe doe je dat dan als je moet bolussen en er zitten allemaal mensen bij je? Misschien een beetje domme vraag hoor, maar ik zie niet goed voor me hoe jij dat ding dan onopvallend tevoorschijn haalt...:$
Robin, ik heb een keer ergens gelezen dat je zo'n naald maar 1 keer per 3 dagen hoeft te vervangen, maar 1 keer per 2 dagen is dus beter, begrijp ik? Misschien kan dat ook, maar ik merk gewoon dat ik niet langer dan 2 dagen moet wachten, dan gaat het irriteren. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar hoe vaker hoe beter volgens mij, ook voor je huid.

En als je nou bijvoorbeeld in een achtbaan wilt, kan dat dan wel? Zijn er geen beperkingen aan wat je kan doen? Ik ga niet zo vaak in achtbanen , maar als ik nu naar Walibi World zou gaan stap ik zo in de Goliath!! Ik zou dan wel zorgen dat de pomp in mijn beha zit of met zo'n hoesje aan mijn riem, niet los in een broekzak ofzo. Verder zie ik daar geen problemen mee, zo'n ding kan wel tegen een stootje hoor. Nu kan ik alleen even verzinnen dat ik er van tevoren rekening mee moet houden als ik ga zwemmen, naar het strand of sporten. O ja en op het vliegveld schijn je hem soms tevoorschijn te moeten halen bij die poortjes, maar dat is mij nooit gebeurd.

En dan nog een beetje een rare vraag: als jij je pomp in je beha hebt zitten, hoe doe je dat dan als je moet bolussen en er zitten allemaal mensen bij je? Misschien een beetje domme vraag hoor, maar ik zie niet goed voor me hoe jij dat ding dan onopvallend tevoorschijn haalt...Haha, nee dat heb ik zelf ook nog niet uitgevonden; dus ik doe dat als niemand het ziet, of loop even weg of ga een beetje klooien tot ik de knopjes door mijn kleren heenvoel ofzo. Dat is dus idd het onhandige van de pomp in je beha. Ik sprak laatst iemand die had een hoesje om de pomp die je aan de zijkant van je beha kunt hangen, dan hangt het dus wat lager onder je arm zeg maar, waardoor je er beter bij kunt. Op zich ideaal, maar ik heb meestal wel een beetje strakkere shirtjes aan en dan is het geen gezicht.

Je kunt deze bestellen bij de pompleverancier volgens mij (als je aan de pomp begint krijg je een boekje erbij waarin ook extra 'hulpmiddelen'staan die je erbij kunt bestellen..

Met spuiten vond ik dat trouwens veel lastiger, dan was het altijd moeilijk te verbergen om extra bij te spuiten. Nu is het zo makkelijk om even bij te bolussen (bijv. in de trein, of buiten, of op het werk ofzo), even een paar knopjes indrukken en niemand die het doorheeft..
een nuchtere glucosen waarde > 6  noemt men impair fasting glucose (vermindere glucosetolerantie) en dat is een voorteken van DM. Boven de 7 is er sprake van diabetes (zegt mijn boek..) Ik heb stage gelopen op de kinderafdeling en daar kwam toen een meisje binnen moet een glucose van 36...de kinderarts vertelde mij later dat ze niet veel later had moeten komen, omdat ze dan waarschijnlijk al in coma was geweest. Ben daar best wel van geschrokken. Meisje was nog maar 4!
Goh Robin, wat lief dat je iedere keer weer de tijd neemt om mijn vragen te beantwoorden! :) 

Je antwoorden leiden bij mij dan weer tot een paar nieuwe vragen ;)

Die canule die jij inbrengt, hoe lang is de naald die je daarbij gebruikt? Ik heb op pompnet.nl een filmpje gezien van een meneer die zo'n ding dan inbrengt in zijn buik en de griezels liepen me over de rug! :o

Nou moet ik er ook eerlijk bijvertellen dat ik van jongsaf aan panisch bang ben voor naalden en ik dus ook de grootste moeite had om mijzelf te gaan injecteren. Inmiddels heb ik de angst voor de 5 mm naaldjes overwonnen, ik heb zelfs de angst voor bloedprikken helemaal overwonnen, maar ik blijf huiverig voor naalden die langer zijn dan 5 mm en die ik zelf moet inbrengen. :$ 

Ik zag op die site, tot mijn grote opluchting, dat er 90-graden naalden van 5 mm zijn, maar die zijn dus wel van staal en je loopt dan dus wel een paar dagen met een stalen naaldje in je buik. Ik vraag me af of dat wel praktisch is, helemaal gezien het feit dat wij twee grote honden hebben die niet mogen opspringen maar dat soms toch wel doen. Heb jij alleen maar ervaring met de naalden die je nu gebruikt, of heb je ook wel andere soorten geprobeerd?

En mijn, voor deze posting dan, laatste vraag: ik kan op die filmpjes niet helemaal goed zien wat die pleister nou precies vasthoudt, het naaldje of het slangetje. Kun jij me daar wat meer over vertellen?
Hoi Setter,

Ik heb een rustig dagje vandaag, dus de tijd om te forummen :) , en toen ik zelf met de pomp begon was ik ook erg blij met ervaringen van anderen, vandaar..

De naald die ik gebruik is 17 mm, dus ik vrees wel wat lang voor je.. Het voordeel van deze is dus dat er dan geen naaldje in je buik achterblijft, maar alleen dat slangetje. De andere naalden heb ik nooit geprobeerd, dus daar kan ik je niets over vertellen. Ik ben hier erg tevreden over.

De pleister zit aan de naald vast. Om de naald heen zit het dunne slangetje. Na het inbrengen haal je de naald eruit en dan plakt de pleister op je buik en het teflon slangetje zit in je buik. De naald gooi je weg. M.b.v. een kliksysteem kun je een dingetje op de pleister klikken waaraan de catheter (zo noemen ze het: de slang waar de insuline doorheen gaat) vastzit. Die kun je er dus ook makkelijk afhalen als je gaat douchen ofzo, dan heb je alleen de pleister op je buik. Moeilijk uitleggen maar ik hoop dat je het begrijpt.

Met je honden is misschien lastig, maar dat is ook met de pleister die ik nu heb (de Tender). Alleen ik denk dat het wel meevalt: het zit zo stevig vast allemaal. Ik zou dit ook bespreken met de pompinstructrice, of de diabetesverpleegkundige eerst.

Wat vervelend joh, dat je zo bang bent voor (nu grote) naalden. Het voordeel van de pomp is dan dat je minder vaak hoeft te prikken, maar de naalden zijn wel wat groter. Dat went snel, maar ik ben er niet bang voor dus kan dat makkelijk zeggen. Ik denk dat die ik gebruik dan wel lastig voor je wordt om te gebruiken, dat andere systeem lijkt me meer wat voor jou (dat het er met hulp inschiet). Misschien ga ik wat snel, maar ik weet dat er goeie therapieen zijn voor mensen met prikangst. In het Vumc volgens mij. Het lijkt me zo ellendig, omdat je er toch elke dag weer mee wordt geconfronteerd..

Hebben jouw overwegingen om met de pomp te beginnen ook daarmee te maken, of zijn er andere redenen?

Ik heb van kleins af aan prikangst gehad, ik kan me niet anders herinneren dan dat ik panisch bang was als ik weer een prik moest. Ik was helemaal blij toen ik de prik voor rode hond miste omdat ik met koorts in bed lag op die dag :$.... bloedprikken doorstond ik met grote angsten, mijn eerste infuus op mijn 32e ging pas bij de 2e prik goed, even later was ik onder narcose, maar toen ik na de operatie weer wakker werd en mijn man zag begon ik spontaan te huilen omdat die eerste prik fout ging en zo'n pijn deed. Ik was banger voor het infuus dan voor de hele ingreep! Zegt wel wat over mijn prikangst en hoever ik nu al ben dat ik mezelf 4 keer per dag injecteer en niet meer bibber (letterlijk) als ik moet bloedprikken. Ik ben zelfs rustig nu, als ik in de wachtkamer op het priklab zit. Vorige week moest ik weer bloedprikken en de eerste prik, in mijn rechterarm, ging mis. Ze kreeg geen bloed, waarop ik heel koelbloedig opmerkte: "nou, dan probeer je het toch in mijn linkerarm?" :? Ik schrok van mezelf! :D 

Dus ja, ik moet eerlijk toegeven dat ik mede vanwege mijn hekel aan prikken aan de pomp wil, omdat dat gewoon een aantal prikken per week scheelt. Maar ik kom maar niet op regel met 4 keer per dag spuiten, en ik hoop dat dat met de pomp beter wordt.

In het begin spoot ik de Lantus keurig in mijn been, ene dag linkerbeen, andere dag rechterbeen. Maar ik heb maar heel weinig vet op mijn benen en heel veel onderhuidse adertjes die ik zo vaak aanprikte dat ik heel vaak bloeduitstortingen had. Plus dat mijn bovenbenen elke dag meer pijn gingen doen, zelfs mijn man mocht mij daar niet meer aanraken. Dus ben ik de Lantus in mijn buik gaan spuiten, maar ja, dan werkt het veel sneller waardoor ik iedere keer heel hoog zit. Zelfs in mijn buik doet die Lantus onderhuids pijn! Van de Novorapid heb ik helemaal geen last, dus ik hoop dat die pijnplekken dan wegblijven.

Plus wat ik al eerder zei, als ik een restaurant binnenstap dan sta ik automatisch al te scannen waar ik het beste kan zitten, waar ik de meeste privacy heb om te kunnen spuiten. Laatst moesten we met mijn schoonouders uit eten in een retedruk restaurant en we werden midden in zo'n overvolle zaal gezet met rondom mensen :?, dus ik heb eerst maar wat gegeten, halverwege naar de wc om te spuiten en dan maar weer terug aan tafel. Gelukkig was het een buffettenrestaurant dus het leek niet raar dat ik van tafel opstond. Maar mijn schoonmoeder verklaarde mij voor gek, ik hoefde me toch niet te schamen voor mijn lelijke buik? Stom mens, ze is zelf ook dik maar snapt niks van andere mensen , moet ik wéér uitleggen dat ik dat niet prettig vind. Zucht..... wat jij ook zegt, met zo'n pomp kun je dat veel discreter doen, niemand merkt er iets van, je kunt gewoon blijven zitten zonder je buik te ontbloten, hééééérlijk lijkt me dat!
Vergeet ik nog te zeggen dat ik je uitleg heel duidelijk vind, maak je maar geen zorgen.

Oh, en ik heb een keer met de diabetesverpleegkundige gepraat over een insuflon, een enorme :o naald (met een dopje achterop) die je inbrengt net als die naald van jou, schuin dus, en dan kun je daar m.b.v. je spuit met een 12-mm naald je insuline weer inspuiten. Een soort tussenvorm dus. Eén keer per 3 dagen vervangen en dan 4 keer per dag je insuline achterin die naald spuiten via dat dopje. De haren rezen me te berge toen ik dat ding zag, ik was meteen genezen van de insuflon :$ :D

Maar de DV zei toen dat er wel verdoofcreme te krijgen was, dat smeer je dan op je buik, half uur wachten, en dan dat ding inbrengen. Dus nu heb ik heel stiekem mijn hoop een beetje gevestigd op die creme, zielepoot die ik ben :$ :$ :$ :$ 

*gaat nu even een poosje in de grond wegzakken, heel blij dat dit forum zo lekker anoniem is*
quote:

Ik moet zeggen dat ik sinds ik de insulinepomp heb wel flexibeler ben maar nog niet beter ingesteld.

In welk opzicht ben je flexibeler dan? Ik hoor van spuiters dat ze nooit aan de pomp willen omdat ze met spuiten juist veel flexibeler zijn. Wil je me dat eens uitleggen?
quote:En die vermoeidheid, daar kan ik ook over meepraten, voel me bijna altijd moe, zou zowat de hele dag kunnen slapen en daar baal ik ontzettend van. Ga 's avond meestel rond een uur of 11 naar bed en slaap dan tot een uurtje of 7 - half 8, maar ben al moe als ik weer opsta :? en daar baal ik wel van.Wat vervelend voor je dat je zo'n last hebt van vermoeidheid, dat is dus iets wat bij mij totaal niet speelt. Ik ben juist vele malen fitter sinds ontdekt is dat ik diabetes heb, mijn man is gauwer moe dan ik tegenwoordig. Mijn hypergezonde 10 jaar jongere man! Alleen als ik een 'slechte-suikerdag' heb, zo'n dag dat je de insuline net zo goed tegen een deur kunt spuiten omdat het toch niet werkt, en ik ontzettende last van jeukende ogen heb, dan lig ik rond een uur of 7 's avonds op bed. 's Nachts heb ik dan hoge koorts, de volgende dag een hoofd vol watten, maar tegen de avond voel ik me dan beter en is het over.

Hebben jullie dat ook wel eens, van die koortsaanvallen 's nachts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven