Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
quote:@ Robin; Wat is neuropathie precies? En op wat voor een manier beperkt het je in het maken van plannen? Oneerlijk ja... dat zeker! Correct me if I'm wrong dames, maar neuropathie is toch dat je zenuwen aangetast zijn door langdurig hoge of instabiele suikers? Begint vaak met de voeten en de ogen.

Voor de dames die een insulinepomp hebben; waar dragen jullie hem?

Ik draag hem aan een band om mijn onderbeen, tussen knie en kuit. Slangetje door mijn broekspijp naar infuus in buik of bil. Als ik een rokje draag doe ik de band om mijn bovenbeen, wel iets minder comfortabel maar je ziet hem niet. In je bil? :? Iiieeegatsie, wat lijkt me dat eng! :$ Wil je me eens uitleggen waar je dan precies die naald hebt zitten? Kun je dan wel zitten?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:

quote: Teddeke1 reageerde

En die vermoeidheid, daar kan ik ook over meepraten, voel me bijna altijd moe, zou zowat de hele dag kunnen slapen en daar baal ik ontzettend van. Ga 's avond meestel rond een uur of 11 naar bed en slaap dan tot een uurtje of 7 - half 8, maar ben al moe als ik weer opsta :? en daar baal ik wel van.

Wat vervelend voor je dat je zo'n last hebt van vermoeidheid, dat is dus iets wat bij mij totaal niet speelt. Ik ben juist vele malen fitter sinds ontdekt is dat ik diabetes heb, mijn man is gauwer moe dan ik tegenwoordig. Mijn hypergezonde 10 jaar jongere man! Alleen als ik een 'slechte-suikerdag' heb, zo'n dag dat je de insuline net zo goed tegen een deur kunt spuiten omdat het toch niet werkt, en ik ontzettende last van jeukende ogen heb, dan lig ik rond een uur of 7 's avonds op bed. 's Nachts heb ik dan hoge koorts, de volgende dag een hoofd vol watten, maar tegen de avond voel ik me dan beter en is het over.

Hebben jullie dat ook wel eens, van die koortsaanvallen 's nachts?

Wat jij beschrijft heb ik dus (nog) niet meegemaakt, misschien dat dat nog komt omdat ik nog geen jaar spuit. Tot nu toe gaat het bij mij wel goed en herken in de klachten die jij beschrijft niet, maar zoals ik al zei: daarvoor spuit ik misschien "te kort".
@ MissMoneyPenny

Dankjewel voor je reactie. Aanpassen van levensstijl lijkt toch noodzakelijk inmiddels. Hopelijk voorkomt dat één en ander, we houden het in ieder geval in de gaten. Het zou fijn zijn als er eens een éénduidige diagnose van de artsen zou komen, maar wellicht komt die nog. We blijven zoeken.
Teddeke, zijn die koortsaanvallen 's nachts geen hypo's? Koortsaanvallen horen normaal gesproken niet bij diabetes. Wel kun je als je een hypo hebt het heel erg warm krijgen (zweten), waarna je het erg koud krijgt. Als ik jou was zou ik op die momenten even mijn bloedsuiker controleren. Misschien kun je het zo wat vaker voorkomen, want het lijkt me vervelend..

@ Robin; Wat is neuropathie precies? En op wat voor een manier beperkt het je in het maken van plannen? Oneerlijk ja... dat zeker! Correct me if I'm wrong dames, maar neuropathie is toch dat je zenuwen aangetast zijn door langdurig hoge of instabiele suikers? Begint vaak met de voeten en de ogen.

Dat klopt gedeeltelijk. De ogen is weer een ander verhaal (dat is retinopathie). Beiden zijn wel complicaties van de diabetes. In mijn geval heb ik dat door langdurig m.n. wisselende bloedsuikers mijn kleine zenuwuiteinden zijn overprikkelt. Ik heb dus geen gevoelsverlies of krachtsverlies oid, maar ik heb pijnklachten. Ik heb dus zenuwpijn in armen en benen, vnl mijn handen/ armen. Ik heb medicatie ervoor, maar dat heeft veel bijwerkingen. Het beperkt mij voornamelijk in de zin dat ik gedeeltelijk in de ziektewet zit. Dat ik op een insulinepomp ben overgestapt heeft ook te maken met het feit dat ik deze klachten kreeg.
Hallo allemaal,

Ik ben Zijenmik,ik heb zelf geen diabetes maar mijn zoontje van 12 jaar heeft sinds bijna 3 jaar diabetes type I.

Ik las wat vraagjes over de pomp,ik weet alle namen niet meer precies maar ik zou het volgende met jullie willen delen :

Mijn zoontje is / was een kind wat heel erg moeilijk instelbaar is.Omdat hij ook een enorme prikangst had, vooral voor de Lantus,de pen was een rotding en hij vond ook dat hij de vloeistof zo "erg " voelde prikken.

Sinds mei vorig jaar is hij overgestapt op de pomp,ondanks dat ( in het ziekenhuis vertelden ze dat hij dan veel regelmatiger bloedwaarden zou hebben ) bleven de bloedsuikers hoog,gemiddeld 15 tot 20 .

Hij is enkele malen in het ziekenhuis opgenomen om de pomp weer opnieuw in te stellen.

Omdat hij in de pubertijd zit schijnt dit heel moeilijk te zijn,op het ogenblik zijn zijn bloedwaarden op een vast punt, 10.00 uur s'ochtends heel laag ( 2,6 ) de basaalstand van de pomp is weer aangepast en hij heeft zijn ratio ook weer bij moeten stellen : de koolhydraten delen door 8 ,eerder was dat door 5 )

Als hij zo'n hypo heeft dan neem hij meestal 2 van die Sultanakoekjes,uiteraard zonder de "bolussen"

Hij heeft dus de Accu Check Spirit,en als bloedmeter de Aviva.Omdat ze er in het ziekenhuis op stonden dat hij alles zelf moet doen,is hij sinds kort overgestapt op een ander infuus systeem en dat bevalt heel goed !

Op aanraden van de thuiszorg gebruiken we eerst een Tegaderm pleister,dit is een middel om de naald te fixeren.

Mijn zoon had er nl.vaak last van dat de naald er door zweten zomaar uitviel,of i.i.g.heel los kwam te zitten.

door de pleister is dit probleem heel goed verholpen.Hij gebruikt nu de Accu -chek Flexlink 8mm.

Om het in te brengen is nu een heel handig apparaatje verkrijgbaar,de Accu-Chek Link Assist.

Het is een soort van schietapparaatje,echt heel handig,een kind kan de was doen !

Er zijn verschillende lijntjes bij te verkrijgen van 30,60 en 80 cm.Hij gebruikt die van 30 cm.

De draagwijze van de pomp.Hij draagt hem in een hoesje met zacht lint om zijn nek.dit hebben ze hem aangeraden omdat de manier die hij hiervoor gebruikte voor hem veel te kwetsbaar is,hij droeg hem in zijn broekzak,en ravotte en speelde natuurlijk met als gevolg dat het lijntje vaak afbrak,of klem kwam te zitten waardoor de insuline niet goed door kon lopen,met hoge bloedwaarden als gevolg.

Op het moment moet hij nog zo'n 8 x per dag zijn bloed checken,als de bloedsuikers wat meer onder controle zijn wordt dit aantal ook verminderd.

Voordelen van de pomp :

Je hoeft minder mee te nemen als je op stap gaat,en natuurlijk het niet hoeven prikken.

Nadeel : bij ziekte moet je de bloedwaarden heel goed in de gaten houden ( en bij braken helemaal natuurlijk ) de kans op een hypo is veel groter,en de kans op een coma ook helaas.

Ze raden bij ziekte dan ook aan om eventuele schommelingen bij te sturen d.m.v. bijspuiten met de pen.dit werkt veel sneller dan via de pomp.

Groetjes Zijenmik
quote:Teddeke, zijn die koortsaanvallen 's nachts geen hypo's? Koortsaanvallen horen normaal gesproken niet bij diabetes. Wel kun je als je een hypo hebt het heel erg warm krijgen (zweten), waarna je het erg koud krijgt. Als ik jou was zou ik op die momenten even mijn bloedsuiker controleren. Misschien kun je het zo wat vaker voorkomen, want het lijkt me vervelend..Dat stukje over de koortsaanvallen werd geschreven door Setter en niet door mij, misschien kwam het een beetje verwarrend over omdat ik het gequote heb. Ik word inderdaad 's nachts wel eens ooit wakker van het feit dat ik het enorm warm heb (maar dat kan je dan volgens mij geen koortsaanval noemen) en dan heb ik inderdaad een hypo, maar hetgeen Setter beschreef dat ken ik niet.
Sorry Teddeke, ik zie het. Dat stukje was dan dus inderdaad voor Setter bedoeld..
Hoi allemaal,

Nog maar eens een berichtje van mij om het topic hoog te houden. Gisteren ben ik weer op controle geweest bij de diëtiste (ben sinds oktober 2006 ruim 15 kilo afgevallen). Het gaat nu goed, probeer zo door te gaan en kijken of ik nu op gewicht kan blijven, er hoef van mij niets meer af, ben nu al supertevreden.

Omdat ik wel sinds ik ben afgevallen eigenlijk weer een beetje moeite heb met het inschatten hoeveel insuline ik moet spuiten, had ik afgelopen week bijgehouden hoeveel koolhydraten mijn warme maaltijd elke dag bevatte en hoeveel insuline ik spoot. Nu zei de diëtiste dat ik toch wel "koolhydraatgevoelig" ben omdat ik toch per 5,5 à 6 gr koolhydraten 1 eh Humalag spuit en dat vond zij best veel, vooral ook gezien het feit dat ik zoveel ben afgevallen. Maar goed, ik probeer gewoon op dezelfde voet verder te gaan en dan zie we wel waar het schip strandt.
Humalag moet natuurlijk Humalog zijn
Robin bedankt voor je informatie vwb de insulinepomp. Ik ben alleen niet degene met spuitangst. Dat zou voor mij ook niet de reden zijn om over te stappen.

Naar wat ik nu heb gelezen en wat mijn gevoel me zegt blijf ik toch bij het 4x spuiten. Heb daar nl. totaal geen problemen mee. Ook niet als men ziet dat ik dat doe. Vaak gaat het ook zo snel (spuiten in restaurant bv.) dat mensen bij mij aan tafel niets in de gaten hebben.

Vanmorgen urine ingeleverd (wat is dat toch altijd een crime met die pot, wel beter dan vroeger trouwens) en bloed laten prikken. M'n arm doet nog zeer en ik heb er een rare rode streep lopen en een beginnende blauwe plek. Gelukkig is dat maar 1x per jaar nodig. Grote controle. Volgende week naar de internist voor de uitslag.

Wilde me 2 jaar geleden al aan de chlorestorol verlagers hebben maar dat heb ik geweigerd, en vorig jaar was het wel in orde!!!:P

Nu maar hopen dat het nog steeds goed is, net als de rest natuurlijk.

Hou jullie op de hoogte.

Waar is sail2 trouwens gebleven? Iemand een idee? Wel jammer dat ze niet meer meeschrijft.
Hoi,

Ik heb van de week ook weer bloed laten prikken, moet volgende week woensdag weer op controle bij de internist. De laatste keer stond mijn Hba1c op 5,9. Ik hoop dat het zo gebleven is, maar ben realistisch en ga er vanuit dat het wat hoger geworden is omdat het de vorige keer ook wel echt een supermooi resultaat was.
Nou Teddeke dat is hartstikke mooi 5,9. Die heb ik nog nooit gehaald. Te hopen dat je dat nog steed hebt. Zelf zit ik meestal tussen de 6 en 7. Ben ik niet ontevreden mee.

Spuit jij alleen maar Humalog? Zelf gebruik ik Novo Rapid en Lantus. Sinds ik Lantus gebruik gaat het veel beter.

Worden jullie ook zo ontzettend chagrijnig als je een hypo hebt? En eigenwijs? Vreselijk vind ik dat achteraf, maar ik zou niet weten wat ik eraan kan doen. Zorgen voor goeie waarden maar dat valt lang niet altijd mee.
Hoi Evan,

Behalve de Humalog gebruik ik ook nog Insulatard. Ben begonnen me Novorapid en Insulatard maar de Novorapid beviel niet zo goed en ben toen op aanraden van de diabetesverpleegkundige overgestapt op Humalog, zit trouwens ook een fijnere pen bij, met zo'n digitaal schermpje, dat je nog aflezen hoeveel je de vorige keer gespoten hebt (en da's wel handig voor mij want ik heb nogal een kort geheugen vergat wel eens of ik nou wel of niet had gespoten :P)

Van een hypo wordt ik ook ontzettend vervelend, het beste is gewoon om me dan even met rust te laten, maar dat dat werkt natuurlijk niet altijd zo. En naderhand dan baal ik ook dat ik zo chagerijnig was, maar op dat moment is dat echt niet onder controle te houden.

En een Hba1c tussen de 6 en 7 is toch geweldig? Ik hoop dat ik dat nu ook heb, want ik weet dat mijn vorige uitslag een soort van "lucky shot" was.
Hoi Teddeke. Voor ddat ik Lantus ben gaan gebruiken heb ik ook Insulatard gebruikt. En volgens mij hebben we voor de Novo rapid en Humalog wel dezelfde pen. Ik gebruik een Innovo en daarop kan ik ook zien wat ik gespoten heb. Voor de Lantus heb ik niet zo'n fijne pen, maar er is op dit moment geen andere. Kan daar niets op terug zien maar omdat ik die maar 1x per dag gebruik vind ik dat niet zo erg.

Hoe neem jij je spullen mee als je uitgaat (eten of ergens naar toe)? Doe je dat in alle aparte verpakkingen of anders?
Setter en Robin. Zijn jullie er nog? Vind het wel leuk als er meer diabeten mee blijven schrijven.
Hoi meiden,

Ja ik ben er nog hoor! Had even niet zoveel te melden..

Jullie hebben allebei prachtige Hba1c's zeg, ik ben jaloers! Van mij is 7,7, maar hij is 8,8 geweest dus dan valt het wel mee. Met de pijnklachten die ik nu heb is het nog best goed te noemen!

Ik had gisteren een fikse hypo: 1,4! Gelukkig was ik nog in staat iets te nemen.. Nu heb ik de pomp maar lager gezet om die tijd, want het was bijna dagelijks hetzelfde geintje (nou ja, niet zo laag, maar wel hypo's)!
Hallo allemaal,

ik heb even meegelezen en zal me even voorstellen.

Ik ben Lizzy en heb nu21 jaar diabetes type 1. Was 22 jaar toen het geconstateerd werd. Ben nu dus 43 jaar.

Ik spuit lantus en 3 keer per dag novorapid.

Ik heb net weer een rotweek achter de rug waarin ik me niet lekker heb gevoeld.

Voelt dan net alsof ik mijn hoofd vol watten heb en kan me maar moeilijk concentreren. Daarbij houd ik ook vocht vast.

Naast mijn diabetes heb ik ook de ziekte van Graves (te snel werkende schildklier en nadat die is stil gelegd door een radioactieve capsule nu aan de thyrax, een tablet die kunstmatig het schildklierhormoon aanmaakt)

Ik vind het vaak moeilijk te bepalen waar mijn klachten vandaan komen. Het zij van de diabetes het zij van mijn schildklier.

Ik heb nog altijd periodes dat ik ontzettend baal van mijn "suiker" altijd maar rekening houden met de waardes, ga je sporten, denk je dat je het eindelijk door hebt hoeveel je minder moet spuiten dan verandert de hele boel weer.

Ik vind het soms moeilijk om de schommelingen tegen te gaan. Er zijn ook zoveel factoren die invloed kunnen hebben!

Wat ik ideaal zou vinden is een soort horloge waarop je constant zou kunnen zien hoe je bloedsuiker is zodat je het verloop in de gaten kan houden en daar meteen op kan anticiperen.

Het spuiten op zich vind ik het minst erg van alles. Het is juist constant er mee bezig moeten zijn wat maakt dat ik het een rotziekte vind.

Zo even mijn verhaal kwijt. Ik hoop hier veel ervaringen te kunnen delen.

groet,

Lizzy
Hai, ik ben er nog wel hoor

Ik lees de hele week al mee, maar ik ben in training voor mijn nieuwe baan en maak dagen van 11.00 - 20.00 uur, 's morgens doe ik de huishouding/boodschappen etc. en loop ik met de honden, en 's avonds heb ik welgeteld 1,5 uur voordat ik weer naar bed ga. Ik zie mijn man zelfs bijna niet :(

Daarbij slik ik sinds een week betablokkers en die pillen bevallen me totáál niet! Ik word 80 keer per nacht wakker, ik heb het steenkoud 's nachts, steenkoude voeten waardoor ik niet goed meer in slaap kom en mijn huid tintelt de godganse dag door. Oja, en ik (queen of the hypers) heb op de gekste momenten hypo's :? Ik word er lichtelijk moedeloos van....:( 

Ik moet vandaag om 9 uur op het werk zijn, dan heb ik een toets, daarna een uur vrij en dan ga ik mijn huisarts maar even bellen om te melden dat ik met deze pillen ga stoppen. Ik slik ook nog 1x per dag Coversyl voor mijn bloeddruk, daar mag je ook twee per dag van gaan slikken als de bloeddruk te hoog blijft, en ik ga dus vragen of dat mag, want van die pillen heb ik verder geen bijwerkingen.

Verder kan ik melden dat ik op 23 april een afspraak heb bij de diabetesverpleegkundige om te praten over een pomp! Hiephoi!!!! :D Ik kan bijna niet wachten.....
quote:Setter, zijn die koortsaanvallen 's nachts geen hypo's? Koortsaanvallen horen normaal gesproken niet bij diabetes. Wel kun je als je een hypo hebt het heel erg warm krijgen (zweten), waarna je het erg koud krijgt. Als ik jou was zou ik op die momenten even mijn bloedsuiker controleren. Misschien kun je het zo wat vaker voorkomen, want het lijkt me vervelend..Toen ik nog tabletten slikte voor de diabetes had ik deze koortsaanvallen bijna elke maand. Sinds ik spuit nog maar 2x per jaar ofzo. Maar het zijn geen hypo's, want als ik dan meet zit ik rond de 14 ongeveer, een hyper dus. Afgelopen week had ik een knoepert van een hypo 's nachts, maar eentje die ik nog niet eerder meegemaakt heb: ik had het snoeiheet maar ik zweette niet! Ik heb een paar snoepjes opgekauwd en toen ging het beter, ik werd weer gewoon warm en ik viel eindelijk weer in een normale slaap. Ik denk dat deze hypo dus kwam van die betablokkers, staat ook in de medicijninformatie die ik van de apotheek kreeg, dat betablokkers een hypo kunnen 'maskeren'.... :(
@Teddeke: wat fijn voor je dat je zoveel bent afgevallen! Ik ben van het spuiten juist ruim 20 kilo aangekomen :@  ;)

@Evan: hoe is het nu met je prikarm? Nog steeds blauw? Wat raar trouwens dat je zo'n rode streep had na het prikken...:o

Krijg jij ieder jaar zo'n volledig onderzoek met bloedprikken, hartfilmpje, longfoto en zo'n 2,5 liter container voor je urine?

@Lizzy: wat ontzettend vervelend dat je zo'n last hebt van je diabetes en je schildklier! Wat jij beschrijft is pas echt om helemaal moedeloos van te worden zeg... :@
@Setter, ik was al jaren te zwaar en hoewel ik ook al een tijdje bij een diëtiste liep, lukte het mij maar niet om af te vallen. Toen ik vorig jaar in april overging op insuline kwam ik in een half jaar tijd ook nog eens 6 kilo daarvan aan. En  daar had ik zo de balen van dat ik (in samenwerking met mijn (nieuwe) diëtiste en internist) het rigoreus heb aangepakt. Deze keer lukte het mij wel om 'de knop om te zetten' met als gevolg dat ik ruim 15 kilo lichter ben nu, maar dat moet ik nog wel vol zien te houden :P

@Lizzy, dat is nou precies hoe ik over de diabetes denk: het er constant mee bezig moeten zijn. Je wordt er continue mee geconfronteerd, je kunt eigenlijk niets in je mond stoppen zonder nadenken of je wel of niet moet bijspuiten. Wel vervelend voor je zeg, dat je er ook nog een ziekte aan je schildklier bij hebt, zodat je niet altijd weet wat nou waar vandaan komt.

@Robin, 1,4 is inderdaad een flinke hypo ja, ik heb nog niet lager gezeten dan 1,9, maar dan voel je je wel flink vervelend. Persoonlijk vind ik 7,7 ook nog een heel mooi Hba1c hoor, als ik op diverse fora lees hoe anderen hun Hba1c is mogen wij geloof ik dus allemaal echt niet mopperen.

@Evan, ja mijn spullen meenemen als ik weg ga vind ik ook nog erg moeilijk moet ik zeggen. Vaak neem ik niets mee omdat ik niet van plan ben om wat te gaan eten ergens anders. Dan baal ik wel als we spontaan een ergens wat willen gaan te eten, want dat gaat dan niet. Meestal al we uit gaan eten, dan meet ik mijn bls thuis voor we gaan, dan hoef ik alleen mijn insulinepen mee te nemen, eigenlijk moet ik daar mijn weg nog een beetje in vinden.

Wat leuk dat er weer wat meer reacties nu op het topic zijn, ik hoop dat het zo blijft.

Ik moet me trouwens even "afmelden" wij gaan er een paar daagjes tussenuit en dus ik zal waarschijnlijk pas op dinsdag weer online zijn.

Fijne paasdagen allemaal!!
quote:

@Evan: hoe is het nu met je prikarm? Nog steeds blauw? Wat raar trouwens dat je zo'n rode streep had na het prikken...:o

Krijg jij ieder jaar zo'n volledig onderzoek met bloedprikken, hartfilmpje, longfoto en zo'n 2,5 liter container voor je urine?

Ja het is nog een beetje blauw, maar die rode streep is blijkbaar van de naald. Het is een wondje. Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen weet ik niet, denk met het eruit halen van de naald en het watje erop duwen.

Er wordt van alles uit het bloed gehaald, kalium, natrium, chlorestorol (goed en slecht),  en HBA1c en nog wat andere dingen. Inderdaad ook zo'n container met urine voor van alles en nog wat mn. nierfuncties. Hartfilmpje en longfoto heb ik nog nooit hoeven laten maken. Iig niet bij de internist.

@Lizzy. Wat gezellig dat je er ook bij bent. Wel vervelend dat je ook last hebt van je schildklier.

Dat gevoel van er altijd rekening mee moeten houden (diabetes) herken ik direct. Heb zelf de tic ontwikkeld om iedere dag wel 3 tot 4x bloed te prikken. Soms als bevestiging van wat ik al voel (hypo). :P

Vorig jaar tijdens de tenniscompetitie heb ik er veel problemen mee gehad. Je wilt niet teveel spuiten omdat je moet spelen en je nooit weet hoe lang en of je veel moet lopen. Daarbij ben ik van te voren vaak zenuwachtig wat de boel weer omhoog stuwd. Prikte ik tussen door bij omdat ik te hoog zat, zakte ik daarna weer te ver naar beneden. Hoop dat het dit jaar beter gaat. Denk dat ik dit jaar maar niet meer bij prik. Volgende week beginnen we en ik heb er heeeeeel erg veel zin in.

Morgen voor een weekendje met vrienden naar Duitsland, hebben we ook veel zin in. Nou geniet allemaal lekker van dit weer en hele fijne paasdagen
Teddeke, ik hoop dat ik straks, als ik de pomp heb, een beetje afval. Als dat niet lukt dan is dat geen ramp, want ik heb mij er met pijn en moeite bij neergelegd dat ik nooit slank zal worden. Terug naar mijn oude gewicht zou voor mij al genoeg zijn nu.

Evan, had je een beginneling bij het bloedprikken? ;) Dat doen ze hier in het ziekenhuis dus wel, alle beginnelingen mogen zich inprikken op hart- en diabetespatiënten! Ik weiger dat dus, ik ben geen speldenkussen!

Dat grote onderzoek van jou heb ik in 1999 gehad, toen net ontdekt was dat ik diabetes heb. Het is tot nog toe nooit weer herhaald. Wel heb ik vorig jaar zelf om een hartfilmpje en longfoto gevraagd, maar mijn internist keek mij aan of ik hem een oneerbaar voorstel deed :o De uitslag is hij trouwens vergeten aan mij mee te delen, ik ben zelf ook vergeten om ernaar te vragen, doos die ik ben....
Allemaal lekkere dagen gehad?? Ik hoop het.

Setter wat spannend dat je ook een pomp krijgt! Ik zou echt niet meer zonder willen. ik ben benieuwd of het je bevalt. Ik zou er alleen niet van uit gaan dat je afvalt, want als je bloedsuikers door de pomp hopelijk constanter worden kom je juist eerder aan (of je blijft op hetzelfde). Dat is balen, maar wel beter voor je lijf!

Ik krijg ook jaarlijks zo'n check-up, waarbij alles wordt nagekeken. Maar dat verschilt wel per ziekenhuis..

sorry je naam kwijt: Lindsey was het??.. Je hoort het vaker hé, de combinatie diabetes en schildklier. Lastig hoor. Eigenlijk kun je dat ook een complicatie noemen. ik merk zelf dat de diabetes me nu pas echt in de weg staat, nu ik die complicatie heb. De combinatie is zo vermoeiend (letterlijk en figuurlijk)..
excuus: Lizzy was het dus!

groetjes Robin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven