Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Hoi allemaal,

Even niet geschreven hier, zag dat ik door Evan al gemist werd.. Gelukkig hebben jullie doorgeschreven, zoveel dat ik nog niet helemaal bij gelezen ben! Blijkbaar toch wel een actueel thema, diabetes.

Hebben jullie fijne dagen gehad? Sommigen zijn lekker weg geweest..

Ik ben wezen zeilen in Friesland!!

Ik wilde nog even reageren op het vragenlijstje van Setter betreft de pomp, misschien een beetje mosterd na de maaltijd. Hopelijk heb je er wat aan! Een de anderen die twijfelen over een pomp.

- wat is je basale waarde, per uur?

Overdag 1,5 eenheden per uur en 's nachts 1,1 eenheden per uur.

- wat voor naalden gebruik je, de schuine of de rechte, en waarom?

Ik gebruik de rechte naalden, deze gebruik ik al zolang ik de pomp heb.

Sinds kort is de plakker/ pleister van de infuusjes verbetert, hij blijft nu veel beter zitten dan de vorige. Die moest ik soms met stukken schilderstape of extra pleisters vast plakken.. ja, geen gezicht!

- hoe bevallen die naalden?

Prima, maar ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

- hoe vaak vervang je de naald?

Om de dag, heel soms laat ik hem 3 dagen zitten maar dat is echt maximaal. Ik merk het aan mijn bloedsuikers, die gaan dan omhoog doordat de opname in de huid niet meer optimaal is.

- waar laat je je pomp als je een broek draagt?

Ik draag een band met zakje om mijn onderbeen, tussen kuit en knie. Het slangetje loopt via mijn broekspijp naar het infuus in buik of bil.

Ik vind het heel prettig zitten, omdat niemand het ooit ziet en ik makkelijk bij mijn pomp kan. Ik snap niet waar mensen hem in hun BH laten, dat zie je toch??

- en als je een rok draagt, waar laat je hem dan?

Dan draag ik dezelfde band om mijn bovenbeen, zit iets minder comfortabel maar is wel te doen. Bij een wat stoerder rokje stop ik de pomp in een zak.

- hoe lang zijn de slangetjes, en welke lengte is voor jou het makkelijkst?

Ik heb de langste slangen.. geen idee hoe lang deze zijn. Ik heb lange benen dus ik heb de lange slangen nodig gezien de plek waar ik hem draag.

- hoe doe je dat als je gaat zwemmen in een meer in plaats van in een zwembad, en mag dat überhaupt?

Je mag overal in zwemmen met een infuus... ik koppel de pomp los van het infuus, deze blijft dus gewoon zitten. Als ik tijdens de vakantie op een dag veel heb gezwommen wil het infuus nog wel eens loslaten, al dat zoute water en chloor... dan vervang ik hem gewoon.

- waar laat je je pomp als je gaat slapen?

Ik heb hem naast me in bed liggen, als ik draai pak ik hem in mn slaap op en draai ik hem mee.. Is de afgelopen jaren een automatisme geworden.

De pomp is wel eens uit bed gevallen maar dat merk je snel genoeg hihi!

- waar laat je hem als je gaat douchen?

Dan koppel ik de pomp af.

- en de laatste: als je gaat vrijen, waar laat je hem dan?

Dan koppel ik de pomp af, ik doe een bescherm kapje op het infuus zodat ik mijn vriend er niet meer kras (uiteinden kunnen scherp zijn). Als het even kan haal ik mijn infuus er helemaal uit.. heerlijk, even geen infuus. Tijdens het vrijen verbrand ik voldoende energie om even zonder insuline te kunnen. Wel oppassen dat je daarna niet in slaap valt zonder infuus!!

Zijn er mensen hier die een pomp overwegen? Wat zijn de voor of nadelen die je ziet? ( ik ben niet helemaal bijgelezen dus misschien is deze vraag al gesteld..)

Tot schrijfs!

Sail
Hoi Sail, leuk dat je er weer bent. Ben een paar dagen in Dld geweest en het was heerlijk. Lekker rustig daar.

Vandaag met competitie tennis begonnen. Ging dus gelijk helemaal mis. Stond op met 2.8 en 8E gespoten omdat ik weet dat ik wat omhoog kan gaan. Ben ik aan het spelen en voel me dus echt niet lekker, shaken en slechte coordinatie. Bloed geprikt 22,4. Dat was wel even schrikken. Meteen bijgespoten en gelukkig de rest van de dag wat beter geregeld. Volgende week iets anders op verzinnen. Ik denk de avond ervoor de Lantus omhoog.

Las net in de Diabc dat mijn insulinepen uit de handel gaat. Ben ik niet blij mee want ik vind hem hartstikke fijn. Kan ik weer op zoek naar een andere en wat ik al gezien heb staat me niet aan. Misschien dat ik maar overstap op een Flexpen. De Lantus spuit ik met de Optipen 1 en die gaat.

Zoals ik alles hier gelezen heb stap ik voorlopig nog niet over op een pomp. Lijkt me nl. heel erg vervelend continu iets in je buik. Ben ik denk ik het type niet voor en over het algemeen gaat het ook altijd wel goed met me.

Het is weer een lang verhaal geworden maar ik vind het ook heel leuk om zo te schrijven en te lezen.

Vraag voor iedereen: " Hoe vaak gaan jullie naar de internist per jaar:?"
Hoi allemaal,

Nou ik hou het voorlopig ook maar bij insuline spuiten, ipv een pomp, het klinkt me allemaal nogal "eng" in de oren en ik ben nog niet eens gewend aan het spuiten, dus dat eerst maar eens doen.

Morgenochtend naar de internist, zal wel goed zijn denk ik. Ik moet nu 2 x per jaar naar de internist en 2 x per jaar naar diabetesverpleegkundige, dus mijn Hba1c wordt 4 x per jaar gecontroleerd, dat zal na verloop van tijd (als het goed blijft gaan) wel minder worden denk ik.

Verder moet ik 1 x per jaar naar de oogarts en laat ik elke 6 weken een pedicure met diabetesaantekening komen.  That's all (alsof het niet genoeg is :P)
@Evan; jee wat vervelend een bloedsuiker van 22,4 als je aan het sporten bent! Soms ik er ook geen peil op te trekken he, zit je 's morgens op 2.8 en stijgt je bloedsuiker zo enorm.. Kon je nog wel een bal raken, hihi?

Kan me voorstellen dat je niet aan de pomp gaat als je goed ingesteld bent.

Ik zag er in het begin enorm tegenop maar zou nu echt niet meer terug willen..

@Teddeke; Zoals ik hierboven al schreef, kan me goed voorstellen dat de stap naar een insuline pomp groot is...

In het algemeen; wat hebben jullie goede HbA1c zeg!! Mijn HbA1c schommelt al jaren tussen de 7.9 en 8.3 :(. Om deze reden ben ik sinds enkele maanden actief bezig met de diabetesverpleegkundige, dietiste en internist om mn bloedsuikers naar beneden te krijgen. Ik ga nu dus vaker naar de internist, een keer in de 3 maanden. Moet binnenkort weer.. ik houd jullie op de hoogte! Hoop zo dat mn HbA1c lager is..

Sail
Nou ik had er dus echt rekening meegehouden dat mijn Hba1c deze keer hoger zou zijn dan de vorige keer (5,9) omdat dat al zo'n goede uitslag was, maar deze keer was het zelfs 5,5!!! Ben er erg blij mee, maar het moet volgens de internist ook niet veel lager worden omdat hij bij deze uitslag al het idee heeft dat ik toch teveel hypo's heb. Nou vind ik dat zelf nogal meevallen, maar ik ben nogal een controle-freak waardoor ik wel eens te laag zit :( omdat ik hoge bls wil voorkomen, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Maar goed, jullie horen me niet mopperen hoor, ben echt tevreden. Moet nu wel op advies van de internist een keertje naar een podotherapeut, omdat ik daar in mijn "10-jarige carrière als diabeet" nog niet geweest ben. En bij de internist mag ik over 6 mnd terug.
Hoi allemaal,

@Sail, hoop voor jou dat je Hba1c ook lager wordt, maar dat kan best lastig zijn. Heb ook een tijdje boven de 7 gezeten en nooit geweten waar het aan lag. Bij mij scheelde het dat ik over ging op Lantus insuline. Gewoon rustig afwachten.

Dat ballen slaan ging dus inderdaad niet al te best. Wedstrijd verloren, 2e gelukkig gewonnen. Sta dan echt als een dweil op de baan. Niemand die het opvalt maar het voelt wel zo.

@Teddeke, jij denkt er hetzelfde over als ik vwb de pomp.

Wat keurig die waarde, maar kan me de bezorgheid van je internist wel voorstellen.

Ben je nooit eerder bij de podotherapeute geweest? Ik kom daar al zeker 10 jaar. Ben er vorige week nog geweest en alles was gelukkig goed. Heb wel een paar steunzolen (al jaren) en 1 paar moest aangepast worden en daar zit ik nu op te wachten. Die passen alleen in mijn zomerschoenen en aangezien het komend weekend mooi weer wordt hoop ik toch echt dat ik ze morgen heb.

Zou morgen naar de internist moeten maar die afspraak heb ik moeten verzetten. Kan nu over 1 1/2 maand pas. Op zich niet erg, het is zo binnen zo buiten. Ga ook maar 2x per jaar. Vroeger was dat wel anders maar toen had je ook nog geen bloedsuiker meters.

Welk merk meter hebben jullie? Wat zijn voor of nadelen?
Ik probeer nu al vanaf het weekend berichten te posten, maar op de een of andere manier mag het niet :@

Eens kijken of het nu wel lukt....ben benieuwd. Zo ja, dan kom ik van het weekend nog terug met alles waar ik op wilde reageren.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Zozo, de wonderen zijn de wereld nog niet uit....
Hoi,

Nee, bij een podotherapeut ben ik nog nooit geweest. Elke 6 weken komt de pedicure (met diabetes-aantekening) aan huis, maar ik heb eigenlijk nooit (zichtbare) problemen aan mijn voeten. Maarja, nooit onverstandig om een keer naar een podotherapeut te gaan denk ik.

Ik gebruik de One Touch Ultra Smart-bloedglucosemeter. Er zitten veel meer mogelijkheden op dan hetgene ik gebruik. Het enige wat ik doe is het aantal gespoten eenheden bij ontbijt, lunch en diner invoeren. Heel af en toe lees ik de gegevens in op de computer zodat ik wat gemiddelden enzo kan bekijken.

Nou dat was het denk ik voor mij wel weer voor deze week (in het weekend heb ik nauwelijks de computer aan). Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend, qua weer kan het helemaal niet stuk. Geniet er van!!
Evan, dat bedoel ik nou, jou bloedsuikerwaarde nuchter heel laag en dan ja spuiten, tennissen (dan zou je denken dat je meer beweegd dus lager komt te zitten) Bah dit heb ik dus ook vaak en wordt er soms moedeloos van.

Niet altijd natuurlijk, ik heb ook dagen dat ik me fit voel en geniet daar dan ook van.

Aan de andere kant heb ik natuurlijk nog niets te klagen na 21 jaar diabetes en (gelukkig) nog steeds geen complicaties!
beweegt met een t natuurlijk!
Ik heb de accucheck bloedsuikermeter. Wat ik een voordeel van deze vind is dat de stripjes in de meter zitten. Je hoeft dan niet met stripjes te klooien, die er instoppen enzo. Nee ze komen er automatisch uit.

Ik vind dat bloedprikken moet je zo even tussendoor kunnen doen en moet niet te veel handelingen en tijd kosten. Vind deze dus ideaal.
quote:Mijn zoontje is / was een kind wat heel erg moeilijk instelbaar is.Omdat hij ook een enorme prikangst had, vooral voor de Lantus,de pen was een rotding en hij vond ook dat hij de  vloeistof zo "erg " voelde prikken. Dat klopt! Lantus voelt bij mij ook aan alsof het bijt, rotspul vind ik het. Met een pomp ben ik daar vanaf, gelukkig.
quote:

Ik gebruik een Innovo en daarop kan ik ook zien wat ik gespoten heb. Voor de Lantus heb ik niet zo'n fijne pen, maar er is op dit moment geen andere. Kan daar niets op terug zien maar omdat ik die maar 1x per dag gebruik vind ik dat niet zo erg.

Hoe neem jij je spullen mee als je uitgaat (eten of ergens naar toe)? Doe je dat in alle aparte verpakkingen of anders? Voor mijn Novorapid gebruik ik de Novopen 4. Die is nog maar sinds afgelopen maart officieel op de markt, maar ik heb hem al bijna 2 jaar. Toen ik begon met de Novorapid was deze pen in ontwikkeling, mijn vader had de Novopen 2 en 3 gehad, en nu mocht ik meedoen aan zo'n proefonderzoek voor de 4. Ik dacht dat dat ding een half jaar later al op de markt was gekomen, totdat ik vorige week in de Hermedico Post las dat deze pen 'nieuw' was :D Ik ben er trouwens erg tevreden over. Die pennen van mijn vader gingen echt heel zwaar, daar heb ik met de 4 helemaal geen last van. Goed spul hoor :P 

Voor de Lantus heb ik de Optiset, dat zijn kant en klare pennen die je weggooit als ze leeg zijn. Ik gebruik verder de 5 mm naalden.
Mijn HbA1c was de laatste keer 9.7 en de keer daarvoor 10 :o. Lang geleden, toen ik nog tabletten slikte was mijn HbA1c elke keer tussen de 7 en 8, sinds ik spuit gaat hij omhoog en omhoog. Heel vervelend :(

Het gekke is dat ik mij veel beter voel sinds ik spuit. Complicaties heb ik trouwens wel, al een paar jaar zelfs. Mijn voeten zijn zo goed als gevoelloos, mijn vingertoppen beginnen zo zoetjes aan ook minder gevoelig te worden, en ik heb al diverse keren bloedingen in mijn ogen gehad. Ook heb ik staar, al schijnt dat eerder met erfelijkheid dan met diabetes te maken te hebben. En als ik te lang zitten moet (en dus veel te weinig beweeg) dan krijg ik last van een steenpuist, iedere keer op dezelfde vervelende plek. Eind vorige week dus ook weer, na een week lang op cursus geweest te zijn, bah! :(
Evan, nou vergeet ik helemaal op jouw laatste vraag (2 stukjes geleden) te antwoorden: als ik uit eten ga, dan draai ik alvast een naald op mijn pen zodat ik dat in het restaurant niet meer hoef te doen. Dan ben ik sneller klaar en valt het bijna niet op. Extra spullen neem ik verder niet mee, ik zou ook niet weten wat eigenlijk.

Vraagje aan de pompgebruik(st)ers: ik las een keer een weblog van een diabete die ook een pomp gebruikt, en zij vertelde dat ze een keer een kat op schoot had liggen en dat die kat haar slangetje kapot gemaakt had. Gelukkig had ze altijd een reservesetje mee en kon ze haar slangetje dus snel vervangen. Doen jullie dat ook, reserve slangen/naalden/ampullen mee, als je voor een klein boodschapje even weg moet, of als je op visite gaat?
Hoi,

Toen ik vorig jaar (vrijdag precies 1 jaar geleden!) begon met spuiten, begon ik met 3 x dd Novorapid en 1x dd Insulatard, met de Novopen 3. Al vrij snel ben ik van de Novorapid overgestapt op de Humalog (ik kreeg ontzettend snel krampen in mijn benen bij het wandelen en men dacht dat dat aan de Novorapid zou kunnen liggen) en daar heb ik de Lilly Humapen Memoir (die is digitaal en onthoud eenheden die je de laatste 16 x hebt gespoten, voor mij wel makkelijk om dat ik soms vergeet of ik al gespoten heb of niet ;))

Na een tijdje kwam ik weer bij mijn diabetesverpleegkundige en die vertelde dat er een nieuwe Novopen (4 dus) uit was. Deze was gebruiksvriendelijker en werkte ook sneller. Na een beetje gedoe met mijn apotheek (had te veel pennen in te korte tijd gekregen) heb ik die ook gekregen en gebruik deze nu al dik een half jaar. En deze is inderdaad veel fijner en makkelijker, werkt sneller dan de Novopen 3.
Hoi allemaal,

@Setter, wat naar van je voeten en handen zeg. Heb je daar geen problemen mee, zoals bij lopen of dingen pakken?

Wat hebben ze gedaan aan die bloedingen in je ogen en heeft dat geholpen?

Die hoge Hba1C zijn ook wel vreemd sinds je spuit. Te hopen dat dat beter wordt.

Oh ja, die Optiset, kan die per 1E. Heb ik nl. nodig en ik vind de Optipen Pro 1 niet echt heel prettig. Is een beetje lomp.

@Teddeke, welke insuline gebruik jij dan in die Novopen 4 omdat je ook Humalog gebruikt. Werkt die ook met 1 eenheid. Veel pennen hebben 2 eh en dat gaat bij mij niet.

Vind het ook erg jammer dat je qua insuline gebonden bent aan bepaalde pennen. Zou wat mij betreft iets meer keuze mogen zijn. Ben binnenkort denk ik wel toe aan een andere pen maar zou eerlijk gezegd niet weten welke ik moet gaan gebruiken. Zal maar eens bij de diabetesverpl. informeren naar de mogelijkheden. Ik gebruik trouwens de 6mm Penfine naalden. 5 mm vind ik niet fijn.

Gisteren ook weer getennist. Ging al beter dan vorige week. Volgende week ga ik 's morgen de Novorapid sterk verhogen, had hem al verhoogd maar blijkbaar nog niet genoeg. Van de zenuwen (waarom eigenlijk zou je zeggen, zeg ik dus ook tegen mezelf) gaat ie dus nog steeds te hoog. Hopelijk gaat het dus volgende week beter.
quote:

Hoi allemaal,

@Setter, wat naar van je voeten en handen zeg. Heb je daar geen problemen mee, zoals bij lopen of dingen pakken? Ik loop gelukkig vrij veel omdat we honden hebben en daar blijven mijn voeten blijkbaar fit van, ik heb er verder weinig hinder van. Het enige waar ik last van heb is met het aantrekken van losse schoenen zoals badslippers of instappers, omdat ik het gevoel kwijt ben moet ik dus daadwerkelijk kijken hoe ze staan en dan mijn voet erin steken. Verder zweten mijn voeten al twee jaar niet meer en moet ik dit jaar echt op zoek naar zomerschoenen die met bandjes om mijn voeten zitten, want de instappers die ik nu draag met warm weer glijden elke keer van mijn voeten, ook tijdens het lopen. Erg vermoeiend lopen dus.

Wel moet ik erbij zeggen dat als mijn suikers mooi laag zijn ik mijn voeten wel beter voel, als ik een hyper heb zijn ze zo goed als gevoelloos. Ik hoop dus dat ik met de pomp, en evt. een andere insuline, mijn suikers lager krijg en dus mijn voeten ook weer beter ga voelen.

Wat hebben ze gedaan aan die bloedingen in je ogen en heeft dat geholpen? Nog niks, want ze zijn nog niet ernstig genoeg. Ze herstellen vanzelf, dat wel, maar op het moment dat ik een bloeding heb zie ik een grijze vlek ergens in mijn blikveld. Duurt een dag of twee, soms drie en dan is de vlek weer weg. Het heeft te maken met je oogdruk en die is bij mij vrij hoog, tegen de bovengrens aan. Als ik meer bloedingen krijg dan krijg ik oogdruppels die de oogdruk verlagen. Normaliter hoef je maar eens in de anderhalf jaar naar de oogarts, ik ben een poosje ieder half jaar geweest, nu is de termijn een jaar.

Die hoge Hba1C zijn ook wel vreemd sinds je spuit. Te hopen dat dat beter wordt.

Oh ja, die Optiset, kan die per 1E. Heb ik nl. nodig en ik vind de Optipen Pro 1 niet echt heel prettig. Is een beetje lomp. Nee, de optiset gaat per 2 eenheden. Ik had eerst ook de Optipen Pro, is inderdaad een erg lomp geval, en de zuigerstang gaat ook erg zwaar vind ik. Is bij de Optiset niet zo, die gaat vrij licht.

@Teddeke, welke insuline gebruik jij dan in die Novopen 4 omdat je ook Humalog gebruikt. Werkt die ook met 1 eenheid. Veel pennen hebben 2 eh en dat gaat bij mij niet.

Vind het ook erg jammer dat je qua insuline gebonden bent aan bepaalde pennen. Zou wat mij betreft iets meer keuze mogen zijn. Ben binnenkort denk ik wel toe aan een andere pen maar zou eerlijk gezegd niet weten welke ik moet gaan gebruiken. De Novopen 4 werkt met 1 eenheid. Is een hele fijne pen, erg gebruikersvriendelijk. De zuigerstang gaat heel licht, als je de ampul vervangt druk je de zuigerstang gewoon in één beweging weer terug i.p.v. dat je hem helemaal terug moet draaien. De boven- en onderkant van de pen sluiten d.m.v. een bajonetsluiting, dus het vervangen van je ampul is een fluitje van een cent. Ik ben er erg tevreden over. Oja, en ze zijn best nog blits ook :D Mijn man vond de mat-roestvrijstalen spuit het mooist, ik de glimmende blauwe ;) Ik heb ze beide.

Zal maar eens bij de diabetesverpl. informeren naar de mogelijkheden. Ik gebruik trouwens de 6mm Penfine naalden. 5 mm vind ik niet fijn. Ik had van de 6 mm naalden de meest vreselijke bloeduitstortingen, ik kon zó het Rijksmuseum in met mijn buik :D Ik leek wel een ware Karel Appel in prachtig paarsblauwgroengeelbruin.  Met de 5 mm naalden heb ik weinig last.

Gisteren ook weer getennist. Ging al beter dan vorige week. Volgende week ga ik 's morgen de Novorapid sterk verhogen, had hem al verhoogd maar blijkbaar nog niet genoeg. Van de zenuwen (waarom eigenlijk zou je zeggen, zeg ik dus ook tegen mezelf) gaat ie dus nog steeds te hoog. Hopelijk gaat het dus volgende week beter. Wat een gedoe hè, die zenuwen waar je suikers weer zo lekker van stijgen :@ Ik hoop dat het volgende week beter gaat meid.
Vraagje aan de pompgebruiksters: hoe zit dat met de ampullen? Zijn die gebruiksklaar of heb je bij alle pompen dat je moet vullen vanuit een flesje? En kun je alle soorten insuline in elke pomp gebruiken?

Ik weet dat ik dit volgende week maandag ook allemaal aan de dvk kan vragen, maar ik ben gewoon razend nieuwsgierig naar alles. Ik verheug me enorm op de pomp....zucht....nog 5 nachtjes slapen :$
Hoi Setter, ik heb de Accu-chek Spirit, met Humalog. Die ampullen moet ik zelf vullen. Eens in de zoveel tijd vul ik er een zooitje, en dan kan ik weer even vooruit. Voorgevuld is natuurlijk altijd relaxter, maar het valt wel mee hoor, het is zo gepiept. Er is ook een pomp waarbij je hunalog in voorgevuld eampullen kunt krijgen volgens mij, maar ik liet daar mijn beslissing niet van afhangen. Ik weet niet welke pomp en hoe het zit met andere soorten insulines helaas.

Nog even over je voeten, ik heb dus de andere vorm van neuropathie: de pijnlijke vorm waarbij je zenuwen overprikkelt zijn ipv gevoelloos zoals bij jou. Ik heb veel last vnl van mijn armen/ handen. Het is ook altijd wat hé..

Succes en -je bent zo enthousiast:- ik zou bijna zeggen veel plezier, met het kiezen van de pomp!!

groetjes Robin
quote:@Teddeke, welke insuline gebruik jij dan in die Novopen 4 omdat je ook Humalog gebruikt. Werkt die ook met 1 eenheid. Veel pennen hebben 2 eh en dat gaat bij mij niet.De Novopen 4 gebruik ik voor de Insulatard (maar deze kan ook gebruikt worden voor de Novorapid). Zoals Setter al schreef kan die ook voor 1 EH gebruikt worden. En ik vind dat de Novopen 4 veel "sneller" is dan de Novopen 3. Ik heb ook z'n glimmende blauwe :D
quote:

quote: Evan reageerde

De Novopen 4 gebruik ik voor de Insulatard (maar deze kan ook gebruikt worden voor de Novorapid). Zoals Setter al schreef kan die ook voor 1 EH gebruikt worden. En ik vind dat de Novopen 4 veel "sneller" is dan de Novopen 3. Ik heb ook z'n glimmende blauwe :DWat bedoel je eigenlijk met "sneller". Wordt de insuline er sneller uitgeduwd of zo, want dat lijkt me wel pijnlijk. Is de pen trouwens lang, of niet zo. Ben nl. van plan zelf een soort tasje te maken waarin ik de pennen, naalden, meter, lancetten etc. in kan doen. Dit stop ik dan weer in mijn schoudertas. Nu gebruik ik nog een soort moneybelt (touwtjes afgeknipt) maar met 2 lange pennen wordt dat wat lastig en krijg ik hem denk ik niet meer dicht.

@Setter, bedankt voor de informatie. Je zult met je voeten denk ik ook goed op moeten letten met wondjes e.d. Mag je van de podotherapeute dan wel op slippers lopen?

Op dit moment heb ik aan 1 kant van mijn buik ook zo'n verzameling blauw, groen, geel. Misschien komt dat toch wel door de 6mm naalden. Zal de volgende keer eens een doosje 5mm bestellen en gebruiken en kijken of dat toch beter is. Had er toen maar 5 om uit te proberen.
quote:

quote: Teddeke1 reageerde

quote: Evan reageerde

De Novopen 4 gebruik ik voor de Insulatard (maar deze kan ook gebruikt worden voor de Novorapid). Zoals Setter al schreef kan die ook voor 1 EH gebruikt worden. En ik vind dat de Novopen 4 veel "sneller" is dan de Novopen 3. Ik heb ook z'n glimmende blauwe :D Wat bedoel je eigenlijk met "sneller". Wordt de insuline er sneller uitgeduwd of zo, want dat lijkt me wel pijnlijk. Is de pen trouwens lang, of niet zo. Ben nl. van plan zelf een soort tasje te maken waarin ik de pennen, naalden, meter, lancetten etc. in kan doen. Dit stop ik dan weer in mijn schoudertas. Nu gebruik ik nog een soort moneybelt (touwtjes afgeknipt) maar met 2 lange pennen wordt dat wat lastig en krijg ik hem denk ik niet meer dicht.Ik heb het idee dat de insuline er sneller uitgeduwd wordt, maar ervaar dat niet als pijnlijker dan bij de novopen 3. En deze pen is qua afmetingen hetzelfde als de novopen 3, dus weet niet of dat als lang gezien moet worden.

Over de naaldjes, ik gebruik zelf de BD Micro-fine naaldjes. 8mm voor de humalog (in de buik) en 5 mm voor de Insulatard (in de benen). In het begin gebruikte ik de 5 mm voor zowel buik als benen, maar had veel last van pijn bij het spuiten, op aanraden van de diabetesverpleegkundige ben ik toen overgestapt op de 8 mm voor de buik en deze bevallen mij beter.

Trouwens vandaag "vier" ik mijn 1-jarig "spuitjubileum". :P
quote:

@Setter, bedankt voor de informatie. Je zult met je voeten denk ik ook goed op moeten letten met wondjes e.d. Mag je van de podotherapeute dan wel op slippers lopen?

Op dit moment heb ik aan 1 kant van mijn buik ook zo'n verzameling blauw, groen, geel. Misschien komt dat toch wel door de 6mm naalden. Zal de volgende keer eens een doosje 5mm bestellen en gebruiken en kijken of dat toch beter is. Had er toen maar 5 om uit te proberen.

Ik heb nog nooit een podotherapeute gezien! Ik heb er wel om gevraagd bij mijn internist, ik heb hem ook verteld van mijn dove voeten, maar hij vond het niet nodig. Mijn vader is er jaren terug wel geweest, hij kreeg toen steunzolen, verder is hij er niet meer geweest, voor zover ik weet (ik heb al 4 jaar geen contact meer met mijn ouders, vandaar dat ik niet weet hoe het nu gaat).

De doofheid in mijn voeten zit vooral van binnen, als mijn man mij zachtjes op mijn voeten kriebelt voel ik dat nog wel degelijk, raar hè? Alleen mijn grote tenen zijn gevoelloos, ook voor kriebelen :P

Wat de slippers betreft: ik loop op dikke badslippers in en om het huis, en ik heb nooit wondjes aan mijn voeten. Wel heb ik een paar weken geleden een stuk eelt in het leven getrokken (pulkerdepulk :$) en dat ging bloeden, maar daar heeft mijn man een flinke pleister met betadinezalf op geplakt en die wond was na een week alweer genezen. Gistermorgen zat mijn voet tussen douchebak en douchedeur en is er een flinke plak huid van mijn hak afgeschaafd, maar vandaag zit er alweer een mooie korst op, dus het genezingsproces in mijn voeten is nog best goed, gelukkig.

Ik liep vroeger altijd op blote voeten, tegenwoordig dus niet meer, ik ben wel voorzichtig wat dat betreft.

Hoe zit dat met jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven