Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Nelladella, hoe is het met jouw zwangerschap, en hoe is het met je zoon? Is hij inmiddels uit zijn honeymoonfase?

Lief, hoe is het met je buik?

En Teddeke en Ris, hoe is het met jullie?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....

DRUK!!!

Kort maar krachtig, Ris!
quote:setter schreef op 27 maart 2009 @ 16:11:

Het valt mijn buurvrouw (ook een type 2) en mij op dat veel type 2-diabeten vaak hetzelfde figuur hebben: dikke buik en dunne ledematen.

Nou zeg, laten mijn vader, moeder en oom dat nou ook alledrie hebben!

Wel merk ik dat ik 's ochtends hogere suikers heb als ik 's avonds 'gesnoept' heb. Als ik koolhydraten gegeten heb dus. Al is het raar dat ik bij een stukje kaas ook hogere suikers krijg. Het koolhydratenboekje zegt dat dat eigenlijk niet zou moeten.

Hier hetzelfde met kaas, noten en boter. Geven niet een directe stijging, maar een late stijging.Als ik over mezelf begin, kan ik alleen maar klagen helaas... ben al twee weken ziek (griep), en het gaat maar niet over. Echt niet grappig meer. Bovendien heb ik nul energie, en ik vermoed dat dat een combinatie is van zwanger en griep. Alles is me te veel. Niet gezellig, dus ik hou maar snel m'n mond hierover
quote:setter schreef op 27 maart 2009 @ 16:27:

Nelladella, hoe is het met jouw zwangerschap, en hoe is het met je zoon? Is hij inmiddels uit zijn honeymoonfase?

Met zoon gaat het heel goed. Ik weet niet of hij uit de Honeymoon is, de pomp staat wel 24 uur aan nu, maar het grootste gedeelte van de dag staat-ie op 0,05 of 0,1. Hij schijnt nog steeds relatief weinig insuline nodig te hebben, tussen de 8 en de 15 eenheden op een dag. Maar dat kan natuurlijk aan zoveel dingen liggen.

School gaat super, en hij is nu op een kinderfeestje. Ben ik zoooo blij mee.
Heel veel beterschap gewenst Nelladella, ik hoop dat het toch echt gauw over gaat, die vervelende griep. Bah!

Maf is dat he, dat verschillende typen diabeten ook verschillende lichaamsvormen hebben. Over het algemeen dan. Ik ken een type 1-diabeet die al 10 jaar diabetes heeft maar wel slank is. Hij gebruikt ook best veel insuline op een dag, net als ik, maar hij is er geen gram van aangekomen. Curieus hoor.

Wat ik wel fijn vind om te lezen is dat het 'bij jou' (is dat met je zoon of met je vader/moeder/oom het geval?) ook hoge suikers geeft op een later tijdstip als 'jij' noten/kaas/boter gegeten hebt 's avonds. Ik heb gisteravond zo'n 6 stukjes kaas en een paar plakjes gegrilde ham gehad (die van de Aldi, die is echt heel erg lekker), 20 eh gebolust en jawel hoor: 15.0 vanochtend.

Gek word ik ervan!
En jawel hoor, na wel helemaal 13 dagen menstrueer ik alweer!

Ik heb vanmiddag van mijn dvk gehoord dat ik zelf het ziekenhuis mag bellen voor een afspraak bij de gynaecologe, ik hoef geen verwijsbrief te halen omdat ik daar al 'bekend' ben (ja, acht jaar geleden). Dus ik net even gebeld, krijg ik doodleuk te horen dat ik toch echt eerst even een verwijsbrief moet gaan halen.

Je zou ze toch af en toe allemaal met de koppen tegen elkaar slaan he? Pfff.... *adem in, adem uit*

*denk om je bloeddruk Setter*.....

Grmbl....
Hoe dat met de vettige koolhydraatarme producten bij verdere familie zit, weet ik niet, maar bij zoon is het heel duidelijk zo. 't Zijn echt late knallers. We geven dan ook later op de dag (of in de nacht) een square-wave. Is dat voor jou ook een optie? Die stijging komt bij zoon namelijk altijd, tenzij hij héél erg hard gesport heeft. Hoe 't met ham zit, weten we niet, want wij eten vegetarisch.

Hoewel ik wel moet bekennen dat we regelmatig denken: "Hè?! Hoe komt zoon nou zó hoog??" O ja, nootjes... vergeten.

Setter, vervelend hoor, die klachten. Is het nou zeker de overgang, of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Ik ben (schrik niet) jaaaarenlang zeer onregelmatig ongesteld geweest, en dan met name heel vaak, echt wel ongeveer de helft van de tijd. Artsen konden niks vinden. Na een stevige antibioticakuur in Midden-Amerika vanwege een parasiet, is de menstruatie regelmatig geworden. Wie weet heeft er dus toch iets gezeten?? (Ik heb 't dus echt over 14 jaar, waarvan ik een kleine tien jaar de pil heb geslikt, en toen was 't niet).

Sterkte met het kastje en de muur...
Of het de overgang is, dat is dus de vraag Nelladella. Daarvoor moet ik dus eerst naar een gynaecoloog, die me dan een labformuliertje geeft waarmee ik kan gaan bloedprikken. Om de oestrogeen/progesteronwaarde in mijn bloed te kunnen bepalen.

Ik zou tenslotte ook best vleesbomen of cystes kunnen hebben. Baarmoederhalskanker ben ik op zich niet zo bang voor, want ik heb op 20 oktober jl. nog een uitstrijkje gehad en die was prima.

Maar ik ben gaan googlen op overgangsverschijnselen en wat ik daar las was wel ontzettend herkenbaar. Vooral die out-of-the-blue-blaasontsteking en opvliegers. Gecombineerd met het feit dat diabetes de overgang wel met 10 jaar kan vervroegen is voor mij plaatje wel duidelijk.

Maar hee, die kastjes en vooral die muren waar je af en toe tegen oploopt he? .

Mijn menstruatie is heel vroeger wel vreselijk onbetrouwbaar geweest, maar toen ik eenmaal aan de pil ging was dat over. Zelfs na mijn sterilisatie, en dus geen pil meer slikken, had ik een erg regelmatige cyclus. Precies 4 weken zaten ertussen. Pas 4,5 jaar geleden, toen ik overstapte van tabletten op insuline, werd de cyclus wat langer: 5 tot 5,5 week. Maar nog steeds wel regelmatig.

Het is echt heel frappant: afgelopen augustus op een maandag werd ik 40, vijf dagen later lag ik om 21.30 op de operatietafel vanwege die blindedarm, twee dagen later, nog in het ziekenhuis, bleek ik een week te vroeg ongesteld te zijn geworden (ik schrok me lam want ik kon voor het eerst weer een 'grote' boodschap doen en daar zat bloed bij...) en vanaf dat moment is het hommeles. Toen de krammen nog in mijn buik zaten kreeg ik oorontsteking, 4 weken later acute blaasontsteking en ondertussen heb ik deze hele afgelopen winter mijn bed uit liggen drijven van het zweet. Zweten onder een superdun voorjaarsdekbedje in een onverwarmde slaapkamer bij -6, gekker moet het toch niet worden!

Allemaal tekenen van de overgang. En dat op mijn 40e.

Grmbl. "Life begins at 40". Jaja.
Ben jij trouwens al hersteld van die vervelende griep, Nelladella?

*gaat zich nu met het schaamrood op de kaken in een niet al te klein hoekje want-daar-past-ze-niet-in-vanwege-9-maand-zwanger-uitziende-buik stilletjes zitten realiseren dat je heus niet zielig bent als je in de overgang bent, en dus ook niet alleen maar van die egoposts hoeft te typen*
quote:setter schreef op 30 maart 2009 @ 19:29:

Ben jij trouwens al hersteld van die vervelende griep, Nelladella?

*gaat zich nu met het schaamrood op de kaken in een niet al te klein hoekje want-daar-past-ze-niet-in-vanwege-9-maand-zwanger-uitziende-buik stilletjes zitten realiseren dat je heus niet zielig bent als je in de overgang bent, en dus ook niet alleen maar van die egoposts hoeft te typen*

Nou zeg! Klets vooral lekker over jezelf hoor, daar zijn we benieuwd naar en daar is dit forum toch ook voor??! Het zit je ook gewoon even niet mee, en hoewel niks heel ernstigs, is 't nog wel behoorlijk vervelend, en daar mag je uiteraard best eens even lekker over klagen. Heb je nou wel een afspraak kunnen maken bij de gynaecoloog?

Griep gaat een stuk beter gelukkig. Ben weer aan het werk.

Wel nog iets leuks over zoon, over gebruik maken van diabetes... Gisteren had-ie een grote mond, en toen zei ik: "Waarom doe je zo brutaal??" Hij zei meteen met een ernstig gezichtje: "Ik denk dat ik een beetje laag zit mama", en pakte ondertussen z'n pomp uit z'n tas... "O nee, 9,2..." Daar ging z'n smoes
Prachtig he, hoe gebekt ze soms kunnen zijn?

Fijn dat je weer beter bent en weer aan het werk. Wat kun je je soms beroerd voelen he? Brrrr...

Goed, nog een klein staartje aan het gynaecoloog/verwijsbrief-verhaal: ik kreeg vanochtend van mijn dvk een mail dat ik dan toch maar even langs de huisarts moet voor een verwijsbrief. Morgenochtend dus maar even bellen.

Kan ik nog een keer mijn verhaal doen....
Vanmiddag bij de huisarts geweest. Hij weersprak àlles wat de dvk mij verteld heeft over diabetes&overgang.

Wel heb ik een verwijsbrief losgepeuterd voor de gynaecoloog. Ik moest zelf maar even bellen voor een afspraak. Okee.

Eenmaal buiten heb ik twee keer 5 minuten in de wacht gestaan bij het ziekenhuis, om beide keren direct na de aankondiging opgehangen te worden. Blijkbaar konden ze me niet horen. Ik naar huis, nogmaals gebeld, tot 3 keer toe doorverbonden en elke keer 5 minuten in de wacht gestaan, om vervolgens te horen dat er niet opgenomen werd op de afdeling Gynaecologie. Het was beter als ik morgenochtend even terug zou bellen.

Afijn, morgenochtend dan maar weer opnieuw proberen in mijn pauze. Morgenmiddag de dierenarts bellen, want onze reu heeft nu al een aantal keren ineens pijnaanvallen tijdens de avondwandeling gehad. Ik heb het idee dat het met zijn maag te maken heeft. Nog maar een paar maanden geleden heb ik hem ternauwernood van een maagkanteling gered en ik denk dat zijn maagbanden opgerekt zijn ofzo. Erg beangstigend!

Heb ik ook nog goed nieuws: ik ben vandaag met mijn broer meegeweest naar 'zijn' sportschool om me te oriënteren. Ik denk dat ik ga Bodybalancen. Dat is een combinatie van Pilates en Tai Chi. Lijkt me leuk!

body balance is geweldig Setter! Ik heb het ooit gedaan, maar ben gestopt omdat ik toen zwanger was. En in de tussentijd, toen ik weer wilde gaan beginnen..... was ik weer zwanger... hihi. Nu zou ik weer willen beginnen, maar hier in de omgeving wordt het op dinsdagavond gegeven en dat is momenteel niet zo heel handig (werkdag en dan ben ik blij als ik om half 9 in mijn bed lig ipv in de sportschool op een matje).

Overgang klinkt RUK!!! En ik ga me al zorgen maken... nog maar 5 jaar en ik ben ook 40....

Ook fijn zo'n huisarts trouwens... gelukkig kreeg je wel je verwijsbrief, maar het is toch niet normaal dat je daar zoveel moeite voor meost doen? Toen ik destijds werd doorverwezen naar de gyn, heeft de diabetespoli een afspraak voor me geregeld (en bepaald welke gyn het leukst was haha!)

Nellabella.... jammer dat je zo grieperig bent geweest. Hopelijk gaat het snel beter! Fijn dat het met je zoon zo goed gaat!

Vandaag heeft een collega te horen gekregen dat haar dochter ook db heeft (ze heeft ook al een zoon met db). Lijkt me toch wel heel heftig... ik bedoel; ik moet er zelf mee leren leven (en mijn gezin ook wel), maar als je kind het heeft, krijg je er als ouders nog een stapel verantwoordelijkheden bij....

Ben er weer vandoor!

Liefs!

@Setter, tjongejonge, dat klinkt niet als een feestje hoor, die overgang (als het dat dan daadwerkelijk ook is). Ik word volgend jaar ook 40 en ik kijk daar dus absoluut niet naar uit. Ben benieuwd of het je eindelijk gelukt is om een afspraak te maken.

@Ris, heb je een beetje regelmaat kunnen vinden in je "nieuwe" leven met 2 kinderen en je werk er nog bij. Zo te zien, is het aardig vermoeiend, als ik lees dat je op dinsdag om half 9 al in je bed ligt.

@Nelladella, hopelijk heb je de griep weer achter de rug en voel je je beter, zodat je wel van je zwangerschap kunt genieten. Wat een slimmerd die zoon van je, om zijn diabetes als excuus te gebruiken.

@Lief, ik hoop dat het goed gaat me je!

Ik moet zelf volgende week weer bloed laten prikken en dan de week daarop (geloof de 17e) naar dvk en diëtiste, vooral de laatste zal erg blij met me zijn (maar ja dat ben ik zelf ook niet). Maar goed, als mijn Hba1c maar goed is, dat is natuurlijk het belangrijkste (tenminste dat zegt "men" dan) en dat zal wel, verwacht ik.
Hoi allemaal!

Nogal druk geweest hier dus even niks laten horen.... Sorry.

@Setter, ik vind dat jij wel reden hebt om even over alle heisa aan je lijf te schrijven hoor. Niet niks wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurd, en wat er nu nog allemaal loopt! Knuffel voor jou!

@Teddeke, afgezien van een ongetwijfeld geweldige HbA1c, gaat het verder ook goed met je?

@Nelladella, gaat het goed met de beeb? Wat herkenbaar, die smoes van je zoon... haha! Ik ben ooit eens heel laat uit mijn bed gekomen want ik wist dat Andre van Duin op was, gezegd dat ik dacht dat ik een heeeele erge hypo had, kon ik eventjes TV kijken (die metingen waren niet zo snel toen). Totdat na een halve suikerpot (jummie!) bleek dat ik een prima bls had. Mijn ouders waren booooooos! Hihi.

@Ris, doe jij een beetje rustig aan met jezelf?

Met mij gaat het eigenlijk best wel goed. Ik heb me na lange tijd weer 100% beter gemeld en het is waanzinnig druk op mijn werk. Beetje te druk eigenlijk, maar er komt eerdaags een eind aan zodat ik weer eens rustig op mijn kont kan zitten. Heel fijn is het om te merken dat ik nu moe ben zoals het hoort, niet zo ziekelijk moe. Wel zijn mijn darmen mijn zwakke punt: Zodra ik een beetje druk ben en loop te rennen, zijn die de eerste die laten weten dat mijn lijf het niet zo leuk vindt.

Bls gaan volgens mij wat beter. De DVK heeft een paar weken terug afgebeld want ze doen daar alleen type 2 diabeten, dus ik wacht nu rustig mijn afspraak in het ziekenhuis af.

Overigens, ik ken dat niet, die verhoogde bls door khd-vrij eten 's avonds.
Lief, wat fijn dat het ineens zo goed gaat!! Eigenlijk best snel gegaan, zo achteraf gezien. Hoewel je dat zelf misschien niet vindt.

Teddeke, kom je ons nog even verblijden met je HbA1C? Kan wel wat goed nieuws gebruiken hier... Zoon zit al 27 uur te hoog, waarvan een uur of acht tussen de 18 en de 20. Ketonen 3,6. Pomp vervangen, helse nacht achter de rug, overleg met kinderartsen, pomp weer vervangen, bleken er 3 knikken in de canule te zitten... Zoon was ziek, dus ik maar denken dat 't daardoor kwam. Té toevallig dat die nieuwe pomp zoveel knikken bevatte. Nog steeds bloedsuikers niet onder controle.

Ris, ik kijk wel op van de tijd dat je naar bed gaat... Is dat puur omdat 't zo druk is met twee kinderen en een baan? Wel een stimulans voor mij, want ik zou op dit moment ook echt vroeger naar bed moeten.

En dan deze nog even:

quote:lief_29 schreef op 02 april 2009 @ 22:45:

@Nelladella, gaat het goed met de beeb? Wat herkenbaar, die smoes van je zoon... haha! Ik ben ooit eens heel laat uit mijn bed gekomen want ik wist dat Andre van Duin op was, gezegd dat ik dacht dat ik een heeeele erge hypo had, kon ik eventjes TV kijken (die metingen waren niet zo snel toen). Totdat na een halve suikerpot (jummie!) bleek dat ik een prima bls had. Mijn ouders waren booooooos! Hihi.

Jee Nelladella, dat is niet niks, die hoge suikers van je zoon! Ik kan me voorstellen dat je hardstikke ongerust bent. Hoe is het nu met hem?

Sterkte!

Lief, dank je wel voor je lieve woorden, je bent een schat ! Ris en Teddeke, jullie ook een van mij! Het is best fijn om hier af en toe even je verhaal van je af te kunnen schrijven. Lucht best op.

Het is me gelukt om een afspraak te maken bij het ziekenhuis, op 20 mei mag ik naar de gynaecologe. Hiephoi!!!

Nou maar hopen dat ik dan niet wéér vloei....
Nelladella, ik vergeet helemaal om jou te bedanken voor je lieve en steunende woorden. Hoe onoplettend van mij, foei Setter

Jij bent ook een lieve schat!
Lief, bij welke dvk loop jij normaliter dan? Of ga je al heel lang niet meer heen, omdat je beter weet hoe het met je gaat dan de dvk (was jij dat niet die dat schreef?). Ik moest er erg om lachen... je bent ook al zo ontzettend lang diabeet, daar zijn wij maar groentjes bij.

Wel fijn om te horen dat je darmen zo zoetjesaan weer wat beter worden. Ben je ook minder moe nu?

Teddeke, hoe is het met je gewicht dan? Ben je zoveel aangekomen?
Nou ik was een paar jaar geleden flink afgevallen maar de kilootjes sluipen er langzaam maar zeker weer aan (ik was er zo'n 15 kwijt en daar zitten er zeker 6 weer aan) en ik kan het gewoon niet meer opbrengen om streng te gaan lijnen en daarbij ben ik ook nog een emo-eter dus tel uit je winst.....
Heeeeel herkenbaar Teddeke. Ik weet inderdaad nog dat je schreef dat je zoveel afgevallen was, en ik weet nog hoe trots je daarop was. Ik vind het dan ook heel naar voor je dat je alweer 6 kilo erbij hebt, omdat ik weet hoe frustrerend dat is.

Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik nooit in mijn leven slank zal zijn, naast het feit dat ik wagonladingen insuline nodig heb, heb ik eenvoudigweg de bouw niet. Maar ik snap jou ook heel goed, ik heb daar ook járen mee gezeten.

Sterkte ermee!
@Setter, dank voor je lieve reactie

Ik zit er echt enorm mee, ik baal dat na al die moeite die ik er voor heb moeten doen, het er toch weer terug aan komt, terwijl ik toch echt goed op let wat ik eet (buiten de emo-eetbuien die gelukkig al veel minder zijn). En als ik dan zie wat anderen eten...... Op het moment beheerst het enorm mijn leven en eigenlijk wil ik dat helemaal niet, maar ik ben bang dat als ik me er bij neerleg, dat ik mezelf dan een soort van vrijbrief geef en alleen maar verder aankom. Lastig dus. Ik zal het volgende week nog eens met de diëtiste bespreken, hopelijk stelt ze niet weer voor dat ik hier eens met een psycholoog over ga praten, die heb ik nl. al genoeg gezien in mij leven.

Een fijn paasweekend allemaal!!! (f)
Ieniemienie-update: ik ben na 8 dagen vloeien wel helemaal, ja echt het-is-niet-te-geloven-echt-heus-waar, 3 hele dagen, ja echt: 3 (zegge: drie) dagen schoon geweest.

Vanmorgen rond half 12 was het inmiddels weer zover. Ik weet dat het fijn is om te menstrueren, zeker als je zoals ik geen kinderen wilt, maar zo vaak is nou ook weer niet nodig, Moeder Natuur!

Het is ook heel gezellig voor je s**leven. Héél gezellig.
En dat op onze trouwdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven