Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
LadyX,

Ja nou ja weet je, ik ben net de schok te boven he, dat ik coeliakie heb. Dat betekent niet dat elke buikpijn daardoor wordt veroorzaakt bij iedereen. Hoewel ik dan ook weer vooral buikpijn na het avondeten had....

Als je last hebt van je darmen moet je dat wel laten controleren vind ik. En dat vind ik nog meer sinds mijn onprettige ervaring die me meteen een tweede chronische aandoening opleverde.

Achteraf was ik gewoon heel erg ziek en het heeft indruk op me gemaakt dat ik blijkbaar gewoon door ben gelopen. Als ik er nu aan terug denk, dan denk ik: Waarom ben ik nooit naar de dokter gegaan? Waarom heb ik nooit gemerkt dat ik steeds zieker werd?. Voel me een stuk beter nu.
Ik wil even melden dat ik 6 oktober bevallen ben van mijn tweede zoon. We maken het goed, hoewel we nog wel aan het knoeien zijn met de borstvoeding. Maar we zetten alles op alles om deze te laten slagen!
Snap ik lief_29, maar ik ben ook al jaren (wat zeg ik, decennia ondertussen ) aan het worstelen met mijn buikpijn. Voor mij is het iets 'normaals' na het avondeten met pijn in mijn buik de bank op te kruipen. Als ik bij anderen ben of in een restaurant valt het me pas echt op, omdat ik dan moet blijven zitten waardoor het alleen maar erger wordt. Ik krijg dan een opgezette buik met krampen. Misschien lijkt dit totaal niet op wat jij ervaren hebt, maar inderdaad een goed plan om dit toch eens bij mijn huisarts te bespreken.

Gefeliciteerd Nelladella! Fijn dat alles goed gaat :-)

Alles goed met hem? Alles erop en eraan, en gezond?

Succes met de borstvoeding!

Hoe vind oudste zoon het?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Nelladella; van harte gefeliciteerd! Mocht je tips willen over de bv; ik ben een expert! (zeg ik met enige bescheidenheid haha).

Alles goed gegaan? En je kindje is geboren op de verjaardag van ons neefje! Grappig!
Ha meiden, ben ik ook weer ondanks het dieet bij de dietiste, was het bloedonderzoek niet zo goed. De gemiddelde glucosewaarden van de laatste 3 maanden waren te hoog- maar volgens mij is de telling hier anders dan in Nl, HBC was 8.2, ik sta meteen op rantsoen, plus dagelijks verplicht sporten. Als het niet gauw onder controle is, moet ik toch aan de medicijnen. Toen ik een paar maanden terug op vakantie in Egypte was, was normaal eten een probleem (ivm hygiene), nou dat heb ik geweten. Heb een aantal keren als een zombie/high door de stad getrokken. Vandaar dat ik bedacht dat de suiker te instabiel was. Helaas had ik gelijk. Inshaallah krijg ik de zooi onder controle.

Iemand tips voor mij, of goede websites???
Waar woon jij dan, Speculaasje?
Ik woon in het Midden Oosten.
Aha, vandaar je avatar. Klopt dat?
hehe, ja. Maar ik loop in t echt nooooooit gesluierd hoor, dat is not done in Mans kringen (Armenier, dus christen).

Al een hele tijd weet ik dat ik tegen diabetes aanzit, maar het ging eigenlijk wel. Achteraf dus niet. Maar nu baal ik echt: het moet onder controle.
Kom net van de arts: ik moet aan de medicijnen: glucofage.

Jammer alleen dat dit topic niet zo loopt
Verdulleme, ik had net een bericht getypt maar nu staat hij er niet...grmbl....

Goed, poging nr. 2:

aan de ene kant is het rot voor je dat je aan de medicijnen moet, aan de andere kant zul je je waarschijnlijk een stuk prettiger gaan voelen. Dat had ik wel toen ik eenmaal tabletten kreeg. Ik hoop voor je dat dat voor jou ook geldt.

Sterkte ermee!
Ha, gelukt!
Heb dit topic even opgediept, ben benieuwd hoe het met jullie gaat. Speculaasje, slaan de medicijnen aan?

Hier houdt 't niet over. Baby wil de hele dag door kleine beetjes drinken of in ieder geval op mij liggen. Ik ben wel eens een gezelligere moeder geweest voor mijn oudste...

Met zijn diabetes gaat het geloof ik wel goed. Eigenlijk weet ik 't niet zo op het moment, bemoei me er nauwelijks mee. Vriend/oma doet alles. Ook weleens lekker moet ik zeggen. Maar ja, jullie kunnen 't helaas nooit aan een ander overlaten.
Nee gelukkig niet zeg! Moet er niet aan denken dat ik afhankelijk zou zijn van een ander voor mijn insulinetoediening

Maar hee, wat ontzettend intensief dat je baby alleen maar bij jou wil zijn, zo letterlijk aan je kleeft. En is hij je eerste en enige baby, dan is het nog wat anders. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het even te druk hebt voor je oudste. Sterkte ermee
Oh Nelladella, stiekem ben ik een beetje jaloers... zo'n kleine baby die de hele dag bij je wil zijn! Gaat het voeden goed? Bv is super (tenminste dat vond ik). Gijs heeft vorige week zijn laatste voeding gehad (13,5 maand gevoed). Vond het wel lastig, weer een fase afgesloten...

Hier gaat het op en neer.. ben gruwelijk moe en dat gaat maar niet over. Eet geen vlees meer, beperk lactose (vreet energie om te verteren), ben gaan sporten (onder begeleiding), suikers zijn weer wat normaler dan eerst (dus daar kan het niet an liggen), weeg 2,1 kg minder dan 3 weken geleden en toch blijf ik moe. Ben ook heel erg verkouden (al 2 weken), Gijsje ook, we blijven elkaar aansteken. Gelukkig nog geen Mex. Griep ofzo, hoewel ik het wel kan hebben denk ik; ben er klaar voor!

Laten jullie je enten? Bij mij op mijn werk zijn zoveel kinderen al ziek, dat ik denk dat ik het eerder krijg dan dat de vaccinatie al effect heeft (dat duurt toch een week of 5?) Dan is het vakantie en is het virus al stukken minder of helemaal niet meer actief. Lastig hoor.... Ook voor de kids, we mogen ze allebei laten enten, maar als ik het krijg, krijgen zij het vast ook meteen. Nou ja...
Ik heb geen kinderen Ris, en ik heb ervoor gekozen om niet te gaan. Ik heb nog nooit van mijn leven een griepprik gehad. Half oktober had ik eigenlijk gemoeten voor de 'gewone' griepprik, maar toen lag ik al met een fikse griep op de bank te zweten

Die griep heeft mijn afweer wel omhooggebracht merk ik. Ik ben sinds ik diabetes heb ('99) niet meer 'alleen maar' verkouden geweest. Ik had bij het eerste teken van een snotneus direct boven de 39 graden koorts. Op dit moment nies en snotter ik me helemaal suf, maar ik heb géén koorts

Voor het eerst sinds ruim 10 jaar kan ik gewoon, al snotterend en proestend, aan het werk!

*duikt weg onder het bureau, ze lijkt wel gek om blij te zijn dat ze verkouden is*
Soms is Setter een beetje een doos, dan heeft ze het veels te druk met plaatjes copypasten om op te merken :

Ris, wat vervelend dat je zo hondsmoe bent! Zit dat in de lucht ofzo? Ik heb er nl. ook heel veel last van, maar ik vrees dat het bij mij aan de nieren ligt. Ik mag 29 nov. as. weer fijn plas verzamelen en de volgende ochtend bloedprikken. Ben benieuwd wat mijn urinewaarden deze keer zullen zijn. Mijn dvk heeft me wel verteld dat er dan medicijnen zijn die mijn nieren helpen en dat de moeheid daarna minder zou moeten worden.

Testen ze jouw nieren ook regelmatig?
Spannend Setter, nieronderzoek... Moet je dan 24 uur urine opvangen? Wat een gedoe is dat hè. En beterschap!

Ris, wat vervelend die vermoeidheid (en voor jou ook Setter). Als ik het goed begrijp heb je geen idee waar het aan zou kunnen liggen? Is het al lang aan de gang? Begrijp best dat je even moest slikken na de laatste voeding trouwens.

Bv loopt helaas nog steeds niet goed. Zoon wil de hele dag alleen maar kleine beetjes drinken, daardoor ben ik de hele dag bezig. Hij is eigenlijk nooit tevreden na een voeding. Ik zet nog even alles op alles, wil toch nog niet opgeven, hoewel iedereen me voor gek verklaart. De pest is: ik kan niet kolven. Heb oudste vijftien maanden gevoed trouwens, ook met héél veel opstartproblemen.

Oudste wilde om 17:45 uur naar bed, hoest, en net werd-ie huilend wakker met koorts. De Mexicaanse prik hebben we vrijdag gehad.

Het was een drama, kind met spuitangst. Hij stormde op de dokter af om hem een heel harde trap tegen z'n been te geven. Vervolgens was hij hysterisch, griste de spuit uit de handen van de dokter en smeet 'em door de praktijk. De dokter wilde al dat ik vertrok en een nieuwe afspraak maakte, maar voor mij was 't -met baby- een pittige trip geweest, dus daar voelde ik niks voor.

Hem een beetje gekalmeerd (lukte niet erg), en toen is er een andere dokter bijgekomen die hem in de houdgreep gehouden heeft zodat onze eigen dokter die spuit in z'n arm kon rammen. Die dokter heeft hij heel hard in haar gezicht geslagen.

Ik schaamde me kapot, maar ben er ook heel erg van geschrokken. Ik weet dat hij een pittig karakter heeft, maar zo heftig had ik 't niet verwacht. De dokters bleven wel erg lief tegen hem. Op weg naar huis was ik echt een beetje van slag, terwijl zoon het duidelijk 'goed' probeerde te maken door heel lief te kletsen steeds en zich als 'heel grote jongen' op te stellen. Toen vond ik hem eigenlijk zo zielig...

Sowieso loopt 't op school ook niet echt lekker. Hij wil nooit heen, vindt school 'saai en niet leuk'. De juffen vinden z'n gedrag ook achteruit gaan. Maar goed, dit valt buiten het bestek van dit topic hè.
quote:setter schreef op 17 november 2009 @ 16:31:

Testen ze jouw nieren ook regelmatig?Zoons nieren worden elk jaar getest. Net als coeliakie en nog wat andere dingen geloof ik. Altijd weer spannend vind ik.
Ik moet elk half jaar een potje pis inleveren (als ik naar de internist ga).

Heb vandaag even gemaild met de dvk, bloeduitslagen zijn normaal. Dus weet ik nog niet veel...

Moeheid gaat nu wel beter hoor, heb de hele week nog niet hoeven slapen tussen de middag...

Maar goed.. Dan moet ik wel op tijd naar bed he...
Mijn moeder heeft diabetes, type 2. Overgewicht van minstens 50 kilo en zij gebruikt 2x per dag 500 mg Metformine en ze spuit 1x 's avonds langwerkende insuline (weet niet precies hoeveel). Verder heeft ze een hartkwaal (veroorzaakt door de diabetes) en problemen met gewrichten en spieren.

Nu las ik ergens dat het voor mensen met diabetes lastig(er) is om gewicht te verliezen. Heb weliswaar het één en ander gelezen over diabetes maar dit begrijp ik niet helemaal.

Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurt als je diabetes hebt en minder calorieën binnen krijgt dan je nodig hebt, bijvoorbeeld 1500 i.p.v. de gemiddelde 2000. Houd je dan ook een hoge bloedsuikerspiegel?

Als ik het goed begrijp is diabetes een probleem van niet (voldoende) glucose opnemen in cellen door gebrek aan insuline of resistentie voor insuline. Wat gebeurt er dan als je wilt afvallen, minder eet dan je nodig hebt voor je dagelijkse activiteiten en de glucose door de diabetes in je bloed blijft zitten? Gaat je lichaam dan om meer energie (lees: voeding) schreeuwen, denkt dat er een hongersnood is en slaat alles wat je dan nog eet op als vet?

Ik realiseer me dat ik niet erg duidelijk ben. Maar ik snap het dan ook niet helemaal. :-) Hopelijk zijn er hier mensen die hier iets over kunnen zeggen.
Ps: Ik wil mijn moeder proberen 'over te halen' wat af te vallen, niet gelijk 50 kilo maar zoiets als 10 tot 15 kilo. Dan wil ik uiteraard wel weten waar ik over praat. Ze is 67 en heeft al 15 jaar diabetes type 2, als ze op deze manier doorgaat wordt ze niet erg oud.
hoi, hoi,

Nou dat is een tijd geleden dat ik nog hier gelezen of gereageerd heb. Ik heb eerlijk gezegd ook (nog) niet alles bijgelezen (geen tijd voor gehad tot nu toe). Ik hoop dat het met iedereen z'n gangetje gaat (Nelladella, nog van harte met de geboorte van zoon 2!!). Diabetes-technisch gezien gaat het met mij goed, nog steeds een Hba1c van 5,6, dus absoluut geen klagen. Ben bezig aan mijn 100.001ste dieet en ben inmiddels 5 kilo kwijt, dus op de goede weg, maar ja, de feestdagen komen er ook weer aan + dat we dan op vakantie gaan en ik ook wel wat wil eten natuurlijk.

Recessie-technisch gezien: tja, wat zal ik daar van zeggen, ik heb een zeer stressvolle tijd achter de rug, met veel last van slapeloosheid (heb zelfs een paar dagen een continueglucosemeetkastje aan mijn lijf gehad om te kijken of het toch echt niet van de schommelingen in de bls-waarden kwam dat ik zo slecht sliep, maar dat was allemaal goed) en dat heeft dan weer tot gevolg dat ik overdag doodmoe ben en het einde lijkt nog niet in zicht. Maar: we staan gewoon elke ochtend opnieuw weer op met een open blik naar de dag die komt en hopen op betere tijden.

Ik probeer nu wat sneller nog eens wat van me te laten horen.
Linda, welkom hier. Ik denk dat je je vragen beter aan een diëtist kunt stellen. Beter nog: dat je moeder die aan een diëtist stelt. Mits ze dat zelf wil uiteraard. Ik weet zelf niet zo goed hoe dat zit met afvallen als je tabletten slikt. Ik viel vanzelf een paar kilo af destijds. Toen ik eenmaal aan de insuline ging zat er in één jaar tijd dik 30 kilo bij en ik krijg het er met geen mogelijkheid weer af.

Wel weet ik dat ik, als iemand mij wil 'overhalen' om af te vallen, ontzettend de kont tegen de krib gooi omdat ik het nogal bemoeizuchtig vind. Niet lelijk naar jou bedoeld hoor! Ik weet uiteraard niet hoe de relatie tussen jou en je moeder is, dus ik kan daar niet over oordelen, ik probeer je alleen de andere kant te laten zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven