Gezondheid alle pijlers

Diagnose HMSN 2

28-05-2011 09:16 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na vele onderzoeken en na vele weken in onzekerheid zitten en te denken dat ik CIAP had, heb ik gisteren de diagnose HMSN 2 gekregen in het UMC. Zijn er meer mensen hier met deze ziekte

en weet iemand wat het verschil is tussen HMSN 1 en 2.

IK hoor graag van jullie!

Liefs, Fleur
Hoi,

Allereerst , HMSN is niet niets. Zelf geen HMSN hierzo, maar ken een meisje dat het heeft, volgens mij ook type 2. Ze is energetisch beperkt, en heeft erg veel moeite met het leren omgaan hiervan, en met reacties van anderen op haar ziekzijn. Je ziet het namelijk niet van de buitenkant.

Is 78 trouwens jouw geboortejaar? Dan komt de diagnose vrij laat, HMSN is erfelijk, meende ik, dus in theorie al 'zichtbaar' vanaf de geboorte.
Ik ben 33 jaar, gisteren diagnose gekregen mijn vader en zijn broer hebben polyneuropathie, DNA onderzoek gehad was negatief maar krijg toch de diagnose HMSN 2, ik heb op dit moment alleen maar gevoelloze voeten verder niks.

Ik weet dat HMSN 1 een hele heftige ziekte is die vanaf de geboorte al bestaat, HMSN 2 kan op latere leeftijd zich openbaren en is volgens arts minder heftig dan 1.
Ok. Weet er zelf ook weinig van. Weet wel dat het desbetreffende meisje fysio heeft om haar conditie + kracht op peil te houden. Maar verder... geen idee. Kan je niet heel veel verder helpen vrees ik. Wellicht dat je hier nog lotgenoten treft. Is er trouwens geen patiëntenvereniging voor HMSN? Daar heb ik haar volgens mij wel eens over gehoord.
Ah, kijk: patiëntenvereniging

Ik zou het daar ook eens proberen. Succes!
Hoi Fleur,

Wat een vervelende diagnose.

Mijn vader, oom en overleden opa hebben/hadden HMSN type 2. Mijn vader vanaf ongeveer zijn 10e levensjaar, mijn oom is het recent bij vastgesteld. Type 2 is inderdaad minder heftig dan type 1, gaat ook minder snel.

Op VSN.nl en bij de patiëntenvereniging vind je veel informatie.
Bedankt voor al jullie reacties en de link, ik heb al een oproepje daar geplaatst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven