Gezondheid alle pijlers

Dikke gezwollen lip, gezwollen klier in hals; koortslip?

25-02-2013 13:29 14 berichten
Dag dames,

Ik heb al gezocht tussen de vele topics over een koortslip, maar ik kan niet echt iets vergelijkbaars vinden.

Ik denk dat ik mijn eerste koortslip ever heb. Ik heb al zitten zoeken op het www naar alle symptomen, maar de meeste sites hebben het alleen over de blaasjes.

Zaterdagavond kreeg ik een gevoel alsof ik een pukkeltje vlakbij mijn lip kreeg. Bij nadere inspectie zag ik dat het echt om blaasjes ging. Ik ben naar bed gegaan en de volgende ochtend had ik op en rondom de plek van de blaasjes een gezwollen lip (ik loop dus voor lul) en slechts aan 1 kant een opgezette lymfeklier in mijn hals.

De blaasjes zijn inmiddels kapot en het ziet er echt uit als een koorslip. Ik kan op internet alleen niks vinden over een gezwollen lip en opgezette klieren in combinatie met een koortslip.

Ik heb vorige week een fikse griep gehad die behoorlijk heeft huisgehouden in mijn lichaam. Een verlaagde weerstand? Ja dus.

Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen die wat licht kunnen schijnen op deze zaak?

Voordat jullie de HA kaart spelen... Ja, ik zou een afspraak kunnen maken bij de HA. Daar kan ik echter alleen 's ochtends terecht. Aangezien ik ook gewoon moet werken (en vrije uren opnemen kan niet, onderwijs) ga ik dus niet naar de huisarts, want ik voel me niet ziek of zo. Bovendien, als het een koortslip is, dan kan de HA er verder ook niks aan doen.

Ik zal ze donderdag wel even bellen, kijken wat ze zeggen, maar voor nu ben ik wel benieuwd of die dikke lip en een dikke klier aan 1 kant in de hals ook bij een herpesinfectie kan horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het twee losstaande dingen zijn, die koortslip en die opgezette klier. Maar ja, ik ben geen dokter.
Nee hoor, als ik een koortslip heb is mijn lymfeklier opgezet en pijnlijk aan de kant waar de blaasjes zitten. Sterkte meid.
De eerste infectie gebeurt vaak al op jonge leeftijd, en verloopt meestal zonder klachten, zonder opgemerkt te worden. Men raakt geïnfecteerd via contact met mensen met een koortslip, na 3 tot 9 dagen kunnen verschijnselen ontstaan zoals ontstoken wangslijmvlies, tandvlees, tong, of lippen, gezwollen lymfklieren, en soms algemene ziekteverschijnselen en koorts. Bron

Wat jij beschrijft past bij een eerste besmetting denk ik.
Ja hoor, dat kan. Mijn eerste koortslip ging ook met allerlei ziekteverschijnselen gepaard. Het is vervelend, beterschap!
Bij mij gaat dat ook samen. Nu krijg ik bij elke scheet zo'n beetje opgezette klieren, maar bij zeer miserabele weerstand heb ik meestal opgezette klieren en koortslip.
...
Het lijkt inderdaad op een eerste besmetting. Ik ben bij De Tuinen geweest, want ik gebruik als het even kan geen chemische spullen op en in mijn lijf.

De mevrouw in de winkel daar adviseerde me om nog niet ingedroogde blaasjes aan te stippen met tea tree olie. Had ik al gedaan, waarschijnlijk dat daarom de blaasjes ook al zo goed als ingedroogd zijn. De dikke lip wordt al minder en de lymfeklier lijkt ook iets kleiner te zijn.

Hoera, Nederland heeft er weer een herpeslijer bij. Hopelijk komt het niet vaak terug...
Zinkzalf helpt ook heel goed. Kan je ook speciaal voor een koortslip kopen, bij de drogist. Dan zit het in een heel klein tubetje en is het een gel dus ook doorzichtig. Je hebt ook witte smeerseltjes maar dan valt het alleen nog maar meer op.

Herpeslijer was je waarschijnlijk al alleen had je nooit een uitbraak gehad. Ik geloof dat meer dan 8 op de 10 mensen het virus hebben maar niet bij iedereen komt er een koortslip.
Toen ik pas net herpeslijer was, had ik ze om de haverklap. Een vriendin die arts is, zei dat dat normaal is. Bij mij helpt L-lysine en tea tree-crème erg goed (beide van de Tuinen). Die Compeed-dingen werken nooit om het meestal teveel op mijn lip zit en ze er dus zo weer vanaf vallen.
Die tea tree-crème (klein tubetjes) werkt trouwens heel fijn als het opkomt. Het haalt het felle er een beetje uit en soms lukt het me zelfs een opkomende uitbraak daarmee weg te masseren.
Mijn eerste koortslip begon ook met een gigantische opgezette lip. Paar uur later kwamen daar pas de blaasjes enzo bij. Opgezetten klieren kan ik me niet herinneren maar vind ik niet vreemd. Daarna ook zeer regelmatig last gehad van een koortslip maar gelukkig nooit meer zo ontzettend opgezwollen.

Ik vind die pleisters echt ideaal. Ook die van de aldi. Ik maak de plek altijd even goed schoon met een watte stokje en wat zeep om te ontvetten dan even drogen met een wc papiertje en de pleister blijft perfect zitten. Soms laat het wel weer los hoor na een paar uur maar ook wel eens pas na een aantal dagen. In elk geval voelt het met pleister zoveeeeel fijner.
Mooi woord trouwens, herpeslijer. Het klinkt zo lekker vunzig, maar toch is er geen woord van gelogen.
En bedankt voor de zinkzalf tip, dat klinkt fijn. Ook die tea tree crème klinkt goed. Ik heb nu zuivere olie, maar nogal heftig spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven