Gezondheid alle pijlers

Dochter 13 aan de microgynon 30?

31-01-2011 14:03 121 berichten
Mijn dochter van 13 is al een jaar ongesteld, maar nog steeds vrij onregelmatig en langdurig. Ze wil nu aan de pil daarvoor. De huisarts vond het een prima idee en nu heeft ze de microgynon 30 voorgeschreven gekregen. Is dit een goed idee, of raden jullie een andere pil een en zo ja, waarom.
Dat denk ik ook Borderwalk. Ik vind het heel vervelend dat Cats zo'n nare ervaring heeft gehad met de merkloze variant. Dan verlies je het vertrouwen wel. Maar wie zegt dat er niet net zoveel mensen last hebben van Microgynon 30 of een andere pil? Misschien als je de cijfers naast elkaar legt, kom je op zo'n zelfde aantal bijwerkingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de bijsluiter al gelezen vivamp, en bij hoeveel mensen de bijwerkingen voorkomen?
quote:borderwalk schreef op 31 januari 2011 @ 14:27:

[...]

Ik ga hiermee waarschijnlijk wat mensen mee op de kast jagen, maar ik geloof dat er maar een kleine groep is die last heeft van de andere hulpstoffen etc en dat een aanzienlijk gedeelte van alle verhalen op internet ook komt door een soort placeboeffect: mensen hebben een andere pil en wijten er ineens allerlei klachten aan.Ik slik zelf de diane-35, ik krijg vaak merkloze varianten, ik heb geen last van bijwerkingen. Je weet vantevoren niet of je reageert op andere hulpstoffen, het kan net zo goed zijn dat iemand weer reageert op de originele microgynon of diane.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
ik heb op mijn 12de de pil gekregen microgynon30 en dat was echt niet te vroeg, ik droeg toen al de grootste tampon en nog moest elk uur verwisselen ook was ik elke maand 2 dagen echt goed ziek thuis daarom heb ik op advies van de dokter de pil gekregen en de goedkopere variant , stediril, die heb ik vorig jaar gekregen maar daar zat ik onder de uitslag van.

als je er goed over nadenkt, is de smanevatting gewoon niet hetzelfde dat is gewoon onmogelijk want waarom zou microgynon anders duurder zijn??
Eens met Borderwalk. De overstap naar een merkloze variant is niet altijd even prettig (vooral het idee), maar de meeste bijwerkingen worden veroorzaakt door de werkzame stof of je moet toevallig gevoelig zijn voor de hulpstoffen.

@roos: microgynon en stediril zijn op dit moment even duur.
Ik zou haar gewoon die Microgynon laten proberen. Als het niet bevalt kun je altijd nog weer terug naar de HA. Hij schrijft het neem ik aan niet voor niks voor (ook al is het standaard). Wat betreft de merkloze variant; de werkzame stoffen zijn hetzelfde, echter de hulpstoffen kunnen verschillen van de merkpil. In enkele gevallen levert dit klachten op. Ik heb dit zelf meegemaakt met de merkloze variant van Marvelon. En in de apotheek gaven ze toen aan dat het maar een kleine groep is die bijwerkingen krijgt. En helaas voor mij zat ik in die groep. Maar goed, dat hoeft voor jouw dochter dus niet te gelden.
quote:roosdezoveelste schreef op 31 januari 2011 @ 14:35:

als je er goed over nadenkt, is de smanevatting gewoon niet hetzelfde dat is gewoon onmogelijk want waarom zou microgynon anders duurder zijn??Omdat de merkloze variant merkloos is?
quote:borderwalk schreef op 31 januari 2011 @ 14:27:

[...]

Ik ga hiermee waarschijnlijk wat mensen mee op de kast jagen, maar ik geloof dat er maar een kleine groep is die last heeft van de andere hulpstoffen etc en dat een aanzienlijk gedeelte van alle verhalen op internet ook komt door een soort placeboeffect: mensen hebben een andere pil en wijten er ineens allerlei klachten aan.

Doorbraakbloedingen en migraine vallen inderdaad onder placebo effect..... NOT

Merkloos en origineel is gewoon niet hetzelfde. Andere hulpstoffen is dus gewoon "ander middel" Een kennis van mij werkt bij een zorgverzekeraar en die zijn gestopt met het verplicht aanbieden van de merklozen varianten. Oa omdat er veel klachten binnenkwamen en dit dus aangetoond kon worden door wisseling van de pil.
Ik begrijp niet dat jonge meiden zo vroeg al aan de pil moeten. Het is helemaal niet erg als je onregelmatig ongesteld bent en langdurig, dat stabiliseert vanzelf wel. De pil kent een aantal ongelofelijk heftige bijverschijnselen, bijv. vergrote kans op borstkanker, en levertumoren. Daarnaast hart en vaatziekten, het lijkt me niet goed om een kind van 13 daar al aan bloot te stellen. Tenzij het kind seksueel actief is, dan zijn de opgenoemde neveneffecten acceptabel in het oog van een tienerzwangerschap
quote:cats02 schreef op 31 januari 2011 @ 14:37:

[...]

Doorbraakbloedingen en migraine vallen inderdaad onder placebo effect..... NOT

Ik zeg toch niet dat jij je aansteld of dat het voor jou zou gelden? Ik zeg/denk alleen dat het placeboeffect niet onderschat moet worden bij alle verhalen op het internet.
Zo denk ik er ook over Meds. Bovendien beschermt de pil ook niet tegen geslachtsziekten
Ik was volgens mij 11 of 12 toen ik met de pil begon - toen kreeg ik wel een lichtere. Later Een tijdje ermee gestopt, en toen ik op mijn 14e weer begon kreeg ik ook de Microgynon 30.

Anders vraag je even aan je dokter waarom hij deze pil heeft uitgekozen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:meds schreef op 31 januari 2011 @ 14:39:

Ik begrijp niet dat jonge meiden zo vroeg al aan de pil moeten. Het is helemaal niet erg als je onregelmatig ongesteld bent en langdurig, dat stabiliseert vanzelf wel.

Als je elke maand 'n paar dagen met zware buikgriepverschijnselen te kampen hebt dan is het gewoon 'n nuttig medicijn. Je eigen hormonen liggen vaak meer dwars dan de hormonen uit dat pilletje. Die stabiliseren je eigen probleemhormonen juist. Ongesteld zijn is niets natuurlijks het is 'n ziekte die maandelijks terug komt, dus moet je de oorzaak aanpakken.

Ik slikte de pil al jaren voor ik seksueel actief werd. Het wordt door veel vrouwen niet meer primair als anticonceptie gebruikt maar puur als medicijn.
quote:elninjoo schreef op 31 januari 2011 @ 14:45:

[...]

Ongesteld zijn is niets natuurlijks het is 'n ziekte die maandelijks terug komt, dus moet je de oorzaak aanpakken.
Een ziekte Elninjoo!?
.

@roos: microgynon en stediril zijn op dit moment even duur.[/quote]

dan is mijn apotheek lekker op de hoogte zeg , vorige week wouden ze nog stediril geven
Dus gooien we er maar pilletjes in die je hele, in ontwikkeling zijnde, hormoonhuishouding overhoop gooien?
Ik ben ook op mijn 13e aan de pil begonnen omdat ik zo hevig ongesteld was. Daarbij had ik zo'n buikpijn dat ik bijna flauw viel en moest overgeven. Nadat ik 2x door de conciërge thuis was gebracht omdat school het absoluut niet verantwoord vond om mij alleen naar huis te laten fietsen zo ziek zag ik eruit ben ik met de pil begonnen.

Ik heb overigens ministat gekregen.
quote:Zwuppeliennn schreef op 31 januari 2011 @ 14:48:

Een ziekte Elninjoo!?

buikpijn, kotsen, rugpijn, diarree en migraine noem ik 'n ziekte ja

en dan heb ik 't nog niet over die bloederige smeerboel
De pil gaat toch ook gewicht etc?

Daarbij werd er vorige week een discussie over een kat gevoerd waarin al regelmatig de regel ter sprake kwam van verboden medische adviezen.. lijkt mij dat het hier ook geldt.
quote:elninjoo schreef op 31 januari 2011 @ 14:45:

[...]

Als je elke maand 'n paar dagen met zware buikgriepverschijnselen te kampen hebt dan is het gewoon 'n nuttig medicijn. Je eigen hormonen liggen vaak meer dwars dan de hormonen uit dat pilletje. Die stabiliseren je eigen probleemhormonen juist. Ongesteld zijn is niets natuurlijks het is 'n ziekte die maandelijks terug komt, dus moet je de oorzaak aanpakken.

Ik slikte de pil al jaren voor ik seksueel actief werd. Het wordt door veel vrouwen niet meer primair als anticonceptie gebruikt maar puur als medicijn.Ziekte?? Menstruatie op zich is geen ziekte hoor...tenzij je endometriose hebt. Helaas kan ik daar over meepraten. Ik slik de pil dus inderdaad als medicijn.
quote:roosdezoveelste schreef op 31 januari 2011 @ 14:49:

.

@roos: microgynon en stediril zijn op dit moment even duur.[/quote]

dan is mijn apotheek lekker op de hoogte zeg , vorige week wouden ze nog stediril gevenDat kan ook te maken hebben met afspraken van jouw verzekeraar (en de fabrikant van stediril).
Menstrueren is echt geen ziekte Elninjoo......Dan zouden alle vrouwen chronisch ziek zijn. Wat een onzin.
quote:Zwuppeliennn schreef op 31 januari 2011 @ 14:55:

Menstrueren is echt geen ziekte Elninjoo......Dan zouden alle vrouwen chronisch ziek zijn. Wat een onzin.Als je er 'n paar dagen per maand door uit de roulatie bent vind ik het gewoon 'n ziekte. En zeker als je je baarmoeder niet gebruikt om 'n kind te maken, is het overbodige ellende. Was blij dat ik op m'n 16e eindelijk de pil kreeg als medicijn want was er vanaf m'n 12e tot die tijd elke maand strontziek van ook tot flauwvallen aan toe en elke keer in combinatie met 1-2 dagen alles uit m'n lijf kotsen. Dat kan je wellicht veroorloven als je nog op school zit, maar in 't werkzame leven kun je 't niet maken om elke maand ziek te zijn. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die er nauwelijks last van hebben of vrouwen die hun lot dapper dragen omdat zij hun baarmoeder vereren als broedplaats voor hun kindertjes, maar ik behoor niet tot een dezer groepen.
Menstureren op zich is geen ziekte maar je kan je er wel heel erg ziek door voelen. Bovendien voor de mensen die zeggen dat menstrueren iets natuurlijks is, jarenlang menstrueren is onnatuurlijk. De natuur heeft bedoeld dat vrouwen een serie kinderen baren en dan wordt je dus niet jarenlang ongesteld.

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de docher van to de komende 10 jaar een kind krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven