Gezondheid alle pijlers

Dochter 13 aan de microgynon 30?

31-01-2011 14:03 121 berichten
Mijn dochter van 13 is al een jaar ongesteld, maar nog steeds vrij onregelmatig en langdurig. Ze wil nu aan de pil daarvoor. De huisarts vond het een prima idee en nu heeft ze de microgynon 30 voorgeschreven gekregen. Is dit een goed idee, of raden jullie een andere pil een en zo ja, waarom.
Maasje; de kans dat je kanker krijgt is sowieso al klein en toch kreeg mijn dochter het, dus ik ben zeker wel voorzichtig en wil me goed inlezen, vandaar dit topic ook. Mijn huisarts laat het de assistente gewoon regelen, en er lag diezelfde dag nog voor 3 maanden aan microgynon klaar bij de apotheek. Ik bedoel maar.

Overigens komt het nogal nauw wanneer ik mijn coctail slik, te vroeg of te laat kan de nekslag zijn, want bij te vroeg moet ik dubbel en dat kan ik, vrees ik, niet navertellen dan, en bij te laat moet ik een halve dag mijn weeën wegpuffen, kots ik de boel onder en trek ik de haren uit mijn hoofd...

Als ik op tijd ben, en ik ben er steeds beter in dit te timen, dan is 1 zo een coctail meestal afdoende voor de hele dag. En ik heb alleen op dag 1 zo een pijn.

Tegen mijn dochter zeiden ze: ga maar op bed liggen met een warme kruik. Dat was de tweede keer dat ze ongesteld was. Ze riep me loeiend de badkamer in, waar het eruit zag alsof er net een schaap was geslacht en zakte zo ineen. Alsof ik terug ging in de tijd. Ik heb haar een zetpil gegeven van 1000 mg en heb haar rug heel hard gemasseerd.

Sinds dien slikt zij áltijd ibuprofen bruis van mij als ze ongesteld is. Daar redt ze het nog aardig mee. Itt tot mijzelf helaas.
En ze zeggen dat je een half eierdopje maar vol bloedt, omdat het al gauw veel meer lijkt in zo'n verbandje dan dat het in werkelijkheid is. Nou ik verlies ( net als dochter) hele zwarte stolsels. Sorry voor het onsmakelijke verhaal, maar ik heb vanaf dat ik ongesteld ben al chronisch bloed armoede, en dat wijdt ik echt aan mijn bloedingen. Ik heb daar zelfs medicijnen voor gehad, om het bloeden te doen verminderen. Hielp geen fuck.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dus echt geen optie's voor jou meer behalve dat ding eruit! Toch jammer dat die pijn geen medische indicatie is, lijkt me namelijk best een goede reden....

(ik heb bijna besloten een mirena te laten zetten, maar ik heb ook een gekantelde bm....... maakt het nog uit welke kant op? )

Snap dat je voorzichtig wilt zijn met risicofactoren hoor, het is alleen goed te weten waar ze het in werkelijkheid over hebben. Soms is het oversteken van een straat veel risicovoller. (maar heb geen idee in dit geval..)

Ik had dat ook altijd, als ik op tijd naproxen slikte brak de hevige pijn niet door en kon ik de rest wel aan. Bij te laat ook drama. Schijnt dat dat soort middelen ook echt de krampbewegingen van je bm vermindert, dat het daarom veel beter helpt dan paracetamol. (ibu dus ook oke)

Volgens mij kan je van die stolsels verliezen dat je eierdopje in 1x vol zit...... (ranzig) Maar hier ook bloedarmoede in puberteit door heftige bloedingen.
De vraag is of het middel erger is dan de kwaal voor een meisje van 13. Dat is een vraag die je zou moeten voorleggen aan een gynaecoloog.

Hoe ouder je wordt hoe erger je vloeit. Maar ooit houdt het op. Het vloeien zal stoppen als de baarmoeder eruit is maar de misselijkheid, migraine etc. heeft meer te maken met de schommelende hormoonspiegels en als je de eierstokken laat zitten dan blijft de cyclus gewoon in tact. Er is alleen geen menstruatie meer. Ovulatiepijn e.d. blijft
quote:maasje schreef op 31 januari 2011 @ 22:46:

Oke, dus echt geen optie's voor jou meer behalve dat ding eruit! Toch jammer dat die pijn geen medische indicatie is, lijkt me namelijk best een goede reden....

Is wel een medische indicatie, maar blijkbaar vindt de gynaecoloog in haar geval van niet

(ik heb bijna besloten een mirena te laten zetten, maar ik heb ook een gekantelde bm....... maakt het nog uit welke kant op? )

Nee met instrumenten kunnen ze er gewoon bij, mij baarmoeder ligt ook niet recht

Snap dat je voorzichtig wilt zijn met risicofactoren hoor, het is alleen goed te weten waar ze het in werkelijkheid over hebben. Soms is het oversteken van een straat veel risicovoller. (maar heb geen idee in dit geval..)

Het is altijd een kwestie van statistiek maar daar heb je niks aan als je op je 23e een longembolie krijgt

Ik had dat ook altijd, als ik op tijd naproxen slikte brak de hevige pijn niet door en kon ik de rest wel aan. Bij te laat ook drama. Schijnt dat dat soort middelen ook echt de krampbewegingen van je bm vermindert, dat het daarom veel beter helpt dan paracetamol. (ibu dus ook oke)

Volgens mij kan je van die stolsels verliezen dat je eierdopje in 1x vol zit...... (ranzig) Maar hier ook bloedarmoede in puberteit door heftige bloedingen.
quote:meds schreef op 01 februari 2011 @ 00:38:

De vraag is of het middel erger is dan de kwaal voor een meisje van 13. Dat is een vraag die je zou moeten voorleggen aan een gynaecoloog.

Hoe ouder je wordt hoe erger je vloeit. Maar ooit houdt het op. Het vloeien zal stoppen als de baarmoeder eruit is maar de misselijkheid, migraine etc. heeft meer te maken met de schommelende hormoonspiegels en als je de eierstokken laat zitten dan blijft de cyclus gewoon in tact. Er is alleen geen menstruatie meer. Ovulatiepijn e.d. blijftIk heb geen ovulatiepijn. De vrouwen die ik ken die hun baarmoeder er uit hebben laten halen vinden het 'n opluchting. Och, misschien zal ik nog 'ns hoofdpijn krijgen rond m'n periode, maar dat is peanuts in vergelijking met de buikkrampen en andere shit.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 31 januari 2011 @ 14:15:

Dat is onzin, dat je van merkloze pakjes meer last zou hebben dan van Microgynon 30. Het is immers hetzelfde. Alleen dan goedkoper (en dat is wat de zorgverzekeraars voorschrijven).

Er zijn wel lichtere pillen, daar zou je het nog eens over kunnen hebben.

Geen idee of het onzin is , maar ook hier iemand die op de merkloze variant over stapte en meer last kreeg van hoofdpijn en buikpijn terwijl ik dat voorheen nooit had met de Microgynon30.

En toen ik 2 maanden aan de Merkloze variant zat ben ik zwanger geraakt door de pil heen.

Kan ook allemaal kwestie zijn van domme pech natuurlijk , maar het viel wel op.
Ik ben er ook op mijn 13de meebegonnen om dezelfde reden. MAAR ik zou mijn dochter ( die heb ik wel niet) er niet al zo vroeg mee laten beginnen. Achteraf gezien had ik t ook niet gewild, het zijn toch hormomen en het is heel normaal dat het eerste jaar/ 2 jaar de menstruatie zo onregelmatig en lang is. Dat komt vaak vanzelf weer goed.

Ze is nog zo jong...
Zo wat een horror verhalen over ongesteldheid hier zeg. Jeetje ik schrik ervan. Mijn moeder is ook altijd heel erg ongesteld, om de vijf minuten een nieuw tampon erin. Zelf ben ik gemiddeld 2 dagen ongesteld, 1 dag aardig wat bloed maar niet veel, 2e dag is het al bijna over. Het heeft hooguit vier dagen geduurd een keertje.

Heb de eerste dag beetje kramp maar verder geen last. Slikte altijd de Diane 35 pil tegen mijn acne toen ik jong was. Vind dat een goede pil. Geen last van de bijwerkingen.

Is ook een lichte pil volgens mijn dokter. Zelf ben ik nu niet meer aan de pil, vind het onnodige rommel al die hormonen, hou ze liever uit mijn lichaam.

Vivamp goed dat je je inleest over de pil, vind je dochter wel erg jong trouwens. Maar als ze zoveel last heeft snap ik het wel dat ze aan de pil wil.
quote:Zon_27 schreef op 01 februari 2011 @ 08:54:

Ik ben er ook op mijn 13de meebegonnen om dezelfde reden. MAAR ik zou mijn dochter ( die heb ik wel niet) er niet al zo vroeg mee laten beginnen. Achteraf gezien had ik t ook niet gewild, het zijn toch hormomen en het is heel normaal dat het eerste jaar/ 2 jaar de menstruatie zo onregelmatig en lang is. Dat komt vaak vanzelf weer goed.

Ze is nog zo jong...

Vind dat echt zielig als je 'n kind 2 jaar lang zou laten aanmodderen met onregelmatige pijnlijke ongesteldheden. Hoe leuk is het als je op de middelbare school zit en opeens met 'n bloedbroek rondloopt omdat 't onverwachts komt opzetten? En hoe leuk is 't als je kotsend en krampend nog een uur terug naar huis moet reizen? De pil bestaat niet voor niks. Ik snap er niks van. Voor elk ander pijntje gaat er doorgaans gelijk 'n pil in, maar alles wat met de baarmoeder te maken heeft moet maar doorstaan worden? In Nederland loopt men tenslotte ook achter wat verdovingen bij bevallingen betreft.

Ik heb overigens 4 jaar zonder pil aangemodderd omdat toen nog niet zo bekend was dat de pil daar 'n goed medicijn voor was, maar het werd tussen mijn 12e en 16e echt niet minder ernstig hoor!
Ach er zijn er zat die zonder verdoving een kies laten trekken en vinden dat pijn lijden tijdens de bevalling de bonding tussen moeder en kind versterkt. Nou dikke lul drie bier, maar spuit mij maar plat. Ik vind pijn lijden zo ontzettend nutteloos in dit soort gevallen. In verre weg de meeste gevallen overigens. Je hebt pijn en je hebt PIJN, en die laatste PIJN mag van mijn part afgeschaft worden. Een beetje pijn is een teken dat er iets aan het handje is. Maar com on. Overdrijven is ook een vak hoor.
En ik heb mijn hele leven last gehad en gehouden van mijn menstruatie. Ik was 11 toen ik ongesteld werd en iedereen zei me telkens: als je ouder wordt gaat het echt wel minder worden, of: als je eenmaal een kind hebt gehad, gaat het wel over. NIET DUS. En zo lang wil ik eigenlijk mijn dochter ook niet onnodig laten aanmodderen. Met Elninjoo eens dus!
quote:elninjoo schreef op 01 februari 2011 @ 09:04:

[...]

Vind dat echt zielig als je 'n kind 2 jaar lang zou laten aanmodderen met onregelmatige pijnlijke ongesteldheden. Hoe leuk is het als je op de middelbare school zit en opeens met 'n bloedbroek rondloopt omdat 't onverwachts komt opzetten? En hoe leuk is 't als je kotsend en krampend nog een uur terug naar huis moet reizen? De pil bestaat niet voor niks. Ik snap er niks van. Voor elk ander pijntje gaat er doorgaans gelijk 'n pil in, maar alles wat met de baarmoeder te maken heeft moet maar doorstaan worden? In Nederland loopt men tenslotte ook achter wat verdovingen bij bevallingen betreft.

Dat zegt niemand EN, de pil is schieten met een kanon op een muis. Zielig hoor die bloedbroek, maar laat jij je kind daar ernstige aandoeningen voor riskeren? Er zijn andere methoden.

Ik heb overigens 4 jaar zonder pil aangemodderd omdat toen nog niet zo bekend was dat de pil daar 'n goed medicijn voor was, maar het werd tussen mijn 12e en 16e echt niet minder ernstig hoor!
quote:Vivamp schreef op 01 februari 2011 @ 10:20:

En ik heb mijn hele leven last gehad en gehouden van mijn menstruatie. Ik was 11 toen ik ongesteld werd en iedereen zei me telkens: als je ouder wordt gaat het echt wel minder worden, of: als je eenmaal een kind hebt gehad, gaat het wel over. NIET DUS. En zo lang wil ik eigenlijk mijn dochter ook niet onnodig laten aanmodderen. Met Elninjoo eens dus!Goed dan doe jij je kind van 13 lekker aan de pil zonder je te laten informeren over minder schadelijke alternatieven. Moet je zelf weten. Waarom projecteer je je eigen misere op dat kind? Je weet helemaal niet of jouw kind hetzelfde ervaart als jij, pijn en leed is uiterst subjectief.
Toch heb ik het idee dat diegenen die zo tegen de pil zijn geen idee hebben van hoe pijnlijk je menstruatie kan zijn en hoe je ziek je je daarvan kan voelen. Je hebt gewoon vrouwen die maar licht buikpijn hebben en licht bloedverlies hebben. Wees blij je hebt geen idee hoe vervelend het kan zijn.

Al zou ik zeker weten dat door de pil mijn leven 5 jaar korter zou zijn, dan nog kies ik ervoor om de pil te gebruiken.
quote:sugarmiss schreef op 01 februari 2011 @ 13:19:

Toch heb ik het idee dat diegenen die zo tegen de pil zijn geen idee hebben van hoe pijnlijk je menstruatie kan zijn en hoe je ziek je je daarvan kan voelen. Je hebt gewoon vrouwen die maar licht buikpijn hebben en licht bloedverlies hebben. Wees blij je hebt geen idee hoe vervelend het kan zijn.

Al zou ik zeker weten dat door de pil mijn leven 5 jaar korter zou zijn, dan nog kies ik ervoor om de pil te gebruiken.

Idem!

Overigens, als de pil dan zo slecht is, is het misschien handiger om er gelijk 'n mirena in te stoppen. Dan zijn ze nog beter beschermd tegen zwangerschap als ze gaan seksen ook. Een pubertje en de pil dan kan er nog van alles mis gaan.

Zolang er nog pubers massaal de pil krijgen voorgeschreven als medicijn, denk ik dat 't met die risico's wel mee zal vallen.

Er is nu eenmaal geen ander medicijn wat de ernstige klachten kan verminderen. Ladingen met ibuprofen 600 naar binnen moeten gooien (zolang je er bij bent voordat je gaat kotsen) is weer slecht voor je maag. Paracetamol werkt uberhaupt niet bij mij.

Toen ik geopereerd was aan mijn hand en daar pinnen in gezet waren, had ik trouwens geen behoefte aan pijnstilling. Kun je nagaan hoeveel erger ongesteldheidspijn is.
@sugarmiss ik heb zelf erg veel last van mijn menstruatie, dus ik weet heel goed waar ik heb over heb. De pil is geen pijnstiller het is een non stop dosering van kunstmatige hormonen, dat doet iets met je lijf. Je weet pas of de nadelen opwegen tegen de ongemakken als je er ongeschonden uitkomt. Buikpijn en bloedverlies kan je ook op minder rigoureuze manieren oplossen, daar zou TO zich over kunnen laten informeren bij een gynaecoloog. De kans dat je rottigheid van de pil krijgt is niet bepaald te verwaarlozen. Rottigheid in de zin van risico op kanker, maar ook rottigheid in de zin van risico op embolie, in potentie dodelijk. Maar vergis je ook niet in andere bijwerkingen zoals bijv. meer kans op depressie
quote:elninjoo schreef op 01 februari 2011 @ 13:24:

[...]

Idem!

Overigens, als de pil dan zo slecht is, is het misschien handiger om er gelijk 'n mirena in te stoppen. Dan zijn ze nog beter beschermd tegen zwangerschap als ze gaan seksen ook. Een pubertje en de pil dan kan er nog van alles mis gaan.

Een mirena is beter dan de pil want geeft minder hormonen af. Maar dat zullen ze bij zulke jonge meisjes niet doen. Implanon is ook een optie

Zolang er nog pubers massaal de pil krijgen voorgeschreven als medicijn, denk ik dat 't met die risico's wel mee zal vallen.

Dat is nu juist een tendens die echt voorbij is

Er is nu eenmaal geen ander medicijn wat de ernstige klachten kan verminderen. Ladingen met ibuprofen 600 naar binnen moeten gooien (zolang je er bij bent voordat je gaat kotsen) is weer slecht voor je maag. Paracetamol werkt uberhaupt niet bij mij.

Toen ik geopereerd was aan mijn hand en daar pinnen in gezet waren, had ik trouwens geen behoefte aan pijnstilling. Kun je nagaan hoeveel erger ongesteldheidspijn is.
Vivamp, ik zou haar gewoon een pijnstiller geven. Ik heb hetzelfde gehad en heus, het verdwijnt na een paar jaar.
Dit is toch geen wedstrijdje pijngrenzen / pijnstillers slikken ?

Er zijn verschillende soorten mensen, er zijn verschillende soorten pijn.

Laten we gewoon blij zijn dat het mogelijk is om pijnstillers te krijgen.

Roosje: Tramadol is onschadelijk vergeleken met de dosis ibu,narproxen etc wat vivamp gebruikt. Ik zou liever dagelijks tramadol slikken dan de andere troep in deze combinatie. Tramadol is wel een zwaardere pijnstiller, maar heeft wel minder bijwerkingen.

Volgens mij wordt de pijn veroorzaakt door het (heftige) samentrekken van de baarmoeder. Buscopan ontspant de darmen en uit ervaring weet ik dat het de baarmoeder ook wat ontspant. Misschien is het een idee om eens éénmalig buscopan te nemen. Doe dit wel in overleg met de HA aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven