Gezondheid alle pijlers

Dochter 13 aan de microgynon 30?

31-01-2011 14:03 121 berichten
Mijn dochter van 13 is al een jaar ongesteld, maar nog steeds vrij onregelmatig en langdurig. Ze wil nu aan de pil daarvoor. De huisarts vond het een prima idee en nu heeft ze de microgynon 30 voorgeschreven gekregen. Is dit een goed idee, of raden jullie een andere pil een en zo ja, waarom.
Ik heb trouwens ook ovulatie pijn en mijn dochter ook. Gewoon een halve dag ziek van, incl pijnstillers, ik voel altijd precies waar ie springt, en mijn dochter heeft dat ook. Ik vind het echt sneu dat ze nu juist dit van mij ge-orven heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wist je dat myomen juist door oestrogenen veroorzaakt worden? Misschien heb je ze juist aan de pil te danken...
Mijn dochter was 14 en 2 weken per maand ziek van haar menstruatieklachten.

Het resulteerde in veel schoolverzuim, de pil (microgynon 30) was een uitkomst.
triaspolitica, ik heb 'waarschijnlijk' een myoom, en ik slik al 14 jaar geen pil meer :-)
quote:Vivamp schreef op 31 januari 2011 @ 16:18:

En Meds er is allang inzichtelijk gemaakt wat hormonen op lange termijn doen, de pil is al langer op de markt he dan 10 jaar ofzo.

Wat is de uitkomst dan?

Overigens valt het me op dat je in drie postingen achter elkaar Meds heel persoonlijk aanvalt. Zij geeft toch alleen haar opinie n.a.v. je OP? Wat jij er mee doet moet jij weer weten.

Ik kan me niet voorstellen dat het voor een jong meisje, in de groei en ontwikkeling goed is om al die hormonen te krijgen. Maar de HA heeft het je dochter voorgeschreven, dus hij zal die afweging wel gemaakt hebben.
Mijn collega heeft nooit de pil geslikt, drie kinderen gebaard, en jubelt nog elke dag dat ze van de ellende af is.
quote:moppetoet schreef op 31 januari 2011 @ 16:00:

Ik heb Stediril D30, Trigynon, Trinordiol, Microgynon 30 en de prikpil gehad.

Trigynon is de enige die ik verdraag. Toen ik laatst Trinordiol meekreeg (Trigynon was niet meer leverbaar volgens de apotheek) kreeg ik puisten, zere borsten en weet ik wat nog meer. Ik hád al aangegeven dat Trinordiol me eerder niet bevallen was en ik liever Trigynon had.

Een maand later stond ik dus weer bij de apotheek, "Oh, misschien bent u gevoelig voor één van de hulpstoffen,ik zal kijken of er nog een ander alternatief is".

Nee, ik WIL geen alternatief, ik wil Trigynon, en anders bestel ik het wel op internet in Duitsland/Frankrijk/where ever.

Hé, en ineens was Trigynon wél leverbaar ? Zomaar ?? Alleen maar omdat ik aangaf om het dan op internet te bestellen ????Voor de prijs zal het niet zijn, Trigynon en Trinordiol is even duur, maar de apotheek verdient op Trinordiol blijkbaar meer, zou de inkoopprijs lager kunnen zijn ?Heel raar Moppetoet, ik slik al jaren de Trigynon ik heb hem net toevallig weer opgehaald bij de apotheek. Moest wel 20 euro bijbetalen.
Wat mij aan dit verhaal stoort is dat we zo'n pilletjes maatschappij hebben. Een pijntje, een ongemakje, hup, een pilletje in. (en de farmaceutische industrie vaart er wel bij)

Nu kan ik niet oordelen over de mate van pijn, maar waarom niet eerst de oorzaak onderzoeken?

Ze is nog volop in ontwikkeling, geef het nog wat tijd zou ik zeggen. Wie weet lost het vanzelf op.
quote:gierzwaluw33 schreef op 31 januari 2011 @ 16:59:

[...]

Heel raar Moppetoet, ik slik al jaren de Trigynon ik heb hem net toevallig weer opgehaald bij de apotheek. Moest wel 20 euro bijbetalen.Dat is geen bijbetalen, dat is gewoon de prijs. Dat betaal ik ook, ik heb anticonceptie niet verzekerd.
quote:meds schreef op 31 januari 2011 @ 16:00:

[...]

Menstruatie is een natuurlijk proces, nu pas wordt inzichtelijk wat langdurig pilgebruik doet met je gezondheid, ik zou zeggen lees de bijsluiter nog maar eens. Pil is een structureel medicijn er moeten hele goede redenen zijn om dat aan een kind van 13 te geven. Buikpijn is prima op te lossen met paracetamol dat is een stuk minder ingrijpend dan elke dag een dosis kunstmatige hormonen in een onvolwassen lijf

Paracetamol werkt niet eens om de minder heftige buikpijn van 'n onttrekkingsbloeding met pil te laten stoppen. Ibu 600 komt in de buurt, maar dan moet ik ook aan de omeprazol maagbeschermers.

Mijn moeder had in die tijd dat ik net ongesteld begon te worden 'n heel krachtige pijnstiller (zij had er ook zo'n last van en zij heeft op haar 40e d'r baarmoeder weg laten halen wegens endometriose), die pijnstiller werkte wel heel goed, maar werd helaas uit de handel genomen wegens ernstige bijwerkingen. De pil is dus minder schadelijk dan die vroegere pijnbestrijder. Bovendien heeft de pil als grote voordeel dat je je ongesteldheid kunt uitstellen, overslaan en plannen.
Ik denk dat je het een beetje onderschat Meds. Buiten vreselijke buikpijn, flauwvallen en hoofdpijn had ik, en velen met mij, ook nog het probleem van overmatig vloeien. Dat is helemaal niet fijn als je de hele dag op de middelbare school zit, en iedere keer tussen de lesuren naar het toilet moet. Dat hele heftige duurde bij mij 3-4 dagen maar de totale menstruatie 10 dagen. Ik ben echt blij met die pil.
Sorry Meds ik wilde je niet persoonlijk ' aanvallen' .

Triaspoliticas, soms ís er geen directe oorzaak te vinden. Ze zeggen wel eens dat menstruatie pijn en ongemak erfelijk is.. In mijn/ons geval klopt dat. En hoe lang moet ik het de tijd gunnen. Vorig jaar gaf de huisarts al aan dat de pil zou kunnen helpen. For crying out loud dat kind heeft in haar leven genoeg pijn gehad me dunkt.

Wij betalen voor de merkloze variant ( en de merk volgens assistente geloof ik ook) helemaal niks. Mss omdat het voor de dochter is?
quote:Vivamp schreef op 31 januari 2011 @ 16:18:

En Meds er is allang inzichtelijk gemaakt wat hormonen op lange termijn doen, de pil is al langer op de markt he dan 10 jaar ofzo. Mijn moeder slikte al de pil en die is bijna 60.

Er zijn heel veel verschillende vormen van pil, jouw moeder slikte de eerste generatiepil Van de eerste en tweede generatiepil is bekend dat ze bijvoorbeeld het risico op trombose en embolie fors doen toenemen. Wat nu bekend is van alle pillen is dat ze de kans op kanker verhogen. De derde generatiepil wordt bovendien verdacht van ernstige leverproblemen. En de risico's zijn groter dan 10 jaar geleden werd gedacht, daarnaast geldt hoe langer je de pil slikt hoe risicovoller. Maar je moet het zelf weten hoor, ik zou alleen de gezondheid van mijn dertienjarige niet op het spel zetten voor wat menstruatieperikelen

Die spierballen van jou zijn ook niet gezond, en al zeker niet op de lange termijn.

Ik neem de moeite om je serieus te antwoorden, waar slaat dit op? Onfatsoenlijk vind ik dat

Ja zo kan je aan de gang blijven natuurlijk.

Het zal vast beter zijn geen pil te slikken? Maar beter dan wat? Dan zo veel pijn, dan weken achter elkaar te bloeden? Het duurt al anderhalf jaar. Soms wil je dan wel hoor...
crosspost, excuses aanvaard
als paracetamol niet helpt kan je twee paracetamol proberen, en als dat niet helpt laat je dan doorverwijzen naar een gynaecoloog want er zijn gewoon minder ingrijpende maatregelen
Hier een Q en A over de pil en de toename van risico op borstkanker, baarmoederhalskanker, eierstokkanker en primaire leverkanker

http://www.cancer.gov/cancertopics/fact ... raceptives
Nog een bijverschijnsel waar je huisarts je niet over vertelt maar wat je ook kan overkomen als je langer dan een jaar of 10 de pil slikt:

Leveradenomen zijn goedaardige levergezwellen. Het is een zeldzame afwijking die voorkomt bij ongeveer 3 op de 100.000 vrouwen. Sommige van deze adenomen zijn hormoongevoelig. Er bestaat bijvoorbeeld een relatie tussen het ontstaan van leverceladenomen en het langdurig gebruik van de pil, of met het gebruik van anabole steroïden. De diagnose wordt gesteld middels echografie gevolgd door een MRI.

Op een MRI scan lijkt het adenoom veel op FNH, maar er zijn toch subtiele verschillen waarneembaar waardoor in het Erasmus MC met de juiste apparatuur toch onderscheid gemaakt kan worden.

Als het adenoom kleiner is dan 6 cm zijn er meestal geen klachten, als ze groter zijn dan kunnen ze pijnklachten geven in de rechter bovenbuik. In 5% van de gevallen verandert het goedaardige adenoom in een kwaadaardig gezwel. Omdat soms het bij onderzoek moeilijk te zien is of het een goed- of kwaadaardig gezwel betreft, wordt in die gevallen besloten tot preventieve operatie. De therapie is aggressiever als een adenoom gevonden wordt in een lever met onderliggend lijden, zoals bijvoorbeeld een door hepatitis aangetaste lever of een cirrhotische lever. Er wordt dan sneller tot een operatie of andere vorm van therapie besloten in verband met een hogere kans op maligne ontaarding. Groter dan het risico op maligne ontaarding is het risico op een bloeding in het adenoom. Als dit optreedt kan chirurgisch ingrijpen noodzakelijk zijn.

bron: UMC Eramus Rotterdam
Vervelend voor je dochter (en ook voor jou trouwens vivamp)

Helaas erg herkenbaar, ik heb zelf ook erg pijnlijke menstruaties. Nu gelukkig iets minder maar toen ik even oud was als jouw dochter verging ik echt van de pijn, slikte ik zware pijnstillers de eerste 2 dagen van mijn menstruatie en vloeide ik veel en lang.

Ook ik kreeg de pil voorgeschreven, welke ik als eerste had weet ik niet meer maar na een tijdje ben ik overgegaan op de microgynon 30. Het hielp tegen de pijn, maar ik voelde me er niet lekker bij, kreeg veel last van de hormonen, gewichtstoename (te verwaarlozen maar als puber dacht ik daar anders over), en ik werd er erg emotioneel labiel van. Mijn menstruates werden wel lichter, en weer lichter tot ik na een jaartje helemaal niet meer ongesteld werd (ook niet alles).Het was voor mij geen uitkomst. Ook de heftige pijnstillers vond ik niks want ik werd er erg suf van.

Uiteindelijk heb ik tjdens de pijnlikste momenten 2 paracetamol genomen, 2 a 3 keer per dag.

Misschien helpt de M30 bij jouw dochter wel, maar nogmaals: mij heeft het niet geholpen..
quote:meds schreef op 31 januari 2011 @ 18:22:

als paracetamol niet helpt kan je twee paracetamol proberen, en als dat niet helpt laat je dan doorverwijzen naar een gynaecoloog want er zijn gewoon minder ingrijpende maatregelen

Ik mag vrijdag eindelijk!!!

Ik ga 'm idd vragen of m'n baarmoeder er niet uit mag, want ik ben 't ding onderhand spuugzat. Niks dan last heb ik van dat voor mij overbodige orgaan. Maar de kans is groot dat zoiets geweigerd wordt en dat je toch aan de hormonen moet blijven. Mijn huisarts zei al dat 'n mirena vrij vaak gezet wordt bij vrouwen die tegen de overgang aan zitten, maar ik heb 't liefst gewoon zowel hormoonvrij als ongesteldheidvrij.

Met een pijnstiller kun je je ongesteldheid ook niet regelen of een paar maanden uitstellen. Dan komt 't altijd ongelegen. Weet nog dat ik voor ik de pil slikte onregelmatig was en dus vaak midden in de nacht onaangenaam verrast werd door die shit. En dan gelijk moeten kotsen ook. Als ik 't aan voel komen overdag kon ik tenminste gelijk wat pillen in m'n mik gooien, maar eenmaal aan 't kotsen dan hield ik geen pil meer binnen waardoor 2 dagen spuugziek.
Zoooooooooo herkenbaar Elninjo. Ik heb hoge doseringen Naproxen van de dokter hier op recept liggen. En ik neem er ibu bruis 600 mg bij en 2 keer 50 gram diclofenac en als zetje 2 paracetamol met codeïne. Geen enkele arts die dit zou goedkeuren en volgens de statestieken moet ik al jaren klinisch dood zijn gezien de hoeveelheden die ik eens in de maand slik. Maar alles liever dan die pijnen. Die allesverterende weeen die je het behang van de muren af doet krabben, die je flauw laten vallen en de hele boel doen onder kotsen en schijten ( want bij mij loopt het die eerste dag letterlijk uit AL mijn holtes)

Van mij mag dat onbewoonbaar verklaarde ding ook wel wieberen, wat een flauwekul zeg elke maand. Zo ontzettend niet nodig. Ik heb ovulatie pijn, pms van 10 dagen, en als ik eenmaal ongesteld ben moet ik een o.d nemen die mijn lever doet ineen krimpen om niet dood te blijven.

Weg ermee!!
quote:elninjoo schreef op 31 januari 2011 @ 19:14:

[...]

Ik mag vrijdag eindelijk!!!

Ik ga 'm idd vragen of m'n baarmoeder er niet uit mag, want ik ben 't ding onderhand spuugzat. Niks dan last heb ik van dat voor mij overbodige orgaan. Maar de kans is groot dat zoiets geweigerd wordt en dat je toch aan de hormonen moet blijven. Mijn huisarts zei al dat 'n mirena vrij vaak gezet wordt bij vrouwen die tegen de overgang aan zitten, maar ik heb 't liefst gewoon zowel hormoonvrij als ongesteldheidvrij.

Met een pijnstiller kun je je ongesteldheid ook niet regelen of een paar maanden uitstellen. Dan komt 't altijd ongelegen. Weet nog dat ik voor ik de pil slikte onregelmatig was en dus vaak midden in de nacht onaangenaam verrast werd door die shit. En dan gelijk moeten kotsen ook. Als ik 't aan voel komen overdag kon ik tenminste gelijk wat pillen in m'n mik gooien, maar eenmaal aan 't kotsen dan hield ik geen pil meer binnen waardoor 2 dagen spuugziek.Daar heb je niks aan, als je je baarmoeder eruit haalt, dan is er nog steeds sprake van een cyclus en hormoonschommelingen. Heb je al eens een mirena geprobeerd?
Volgens mij wel Meds!

Overigens snap ik de menstruatieproblemen helemaal. Ik liep ook altijd met nachtverband. Dan nog een kleinere voor en een kleinere achter, en dan nog... Doorlekken. Terwijl ik dus een witte uniformbroek draag. Genant! Dan is een anticonceptiemiddel wat de menstruatie beïnvloed toch wel heel fijn.

Offtopic: Elninjoo, ik ben dus wel heel blij met de prikpil! Ik ben nu al vier maanden niet meer ongesteld geweest, wat een zegen. Jammer dat jij je er zo opgeblazen door voelde, want het kan dus wel dè oplossing zijn.
Deze problemen had mijn oudste zus ook allemaal, die was erg blij toen ze 41 was en de baarmoeder verwijderd werd. Zware operatie was het wel, maar daarna zo'n opluchting. Geen kraamverband meer nodig als maandverband, geen buikpijn meer, geen malaise.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
hier ook bekend met dramatische buikpijnen in de puberteit. En wie zegt dat je ook wel 2 paracetamol kunt proberen weet duidelijk niet waar ze het over heeft. Want dat helpt gewoon echt niet.

Vivamp, mag ik vragen waarom je geen mirena hebt? Of kan dat niet met endo en een myoom? Lijkt me wel heel heftig zeg zo. Als je die coctail slikt, is het dan na 1 cocktail genoeg en daarna te dragen?

Lullig voor dochter, hoop dat de pil haar bevalt!

En al die risico's is wel shit, maar we moeten niet vergeten dat het vaak gaat om hele kleine aantallen. Een kans is bijv eerst 0,01% en als die kans dan verdubbeld wordt ie 0,02% Niet leuk als je d'r bij zit, maar zijn nog steeds kleine kansen...
Maasje ik heb een mirena gehad, maar omdat ik a geen hormonen mag ivm een auto immuun ziekte en b een gekantelde baarmoederhals heb, is het inbrengen ( en uithalen) van dat ding een marteling. Mijn lichaam stoot het uit en ik voelde hem continu zitten.

Ik heb voor de rest alle soorten en maten van anti conceptie in mijn leven al gebruikt in mijn zoektocht naar het ideale middel. Maar helaas. Het enige wat hielp was zwanger zijn, maar om dat nu mijn hele leven te doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven