Gezondheid alle pijlers

Doktersafspraak zonder dat assistente reden weet.

21-06-2014 11:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dus een afspraak bij de dokter maken vanwege een voor mij een heel persoonlijk iets. Probleem is dat de assistente altijd vraagt waarvoor het is en dat wil ik juist niet zeggen, juist omdat het zo persoonlijk is. Wat zouden jullie in zo'n geval doen? Gewoon eerlijk zeggen dat je het niet wilt zeggen? Of iets verzinnen?
Gewoon zeggen dat je het alleen met je huisarts wilt bespreken.
Inderdaad: 'dat bespreek ik liever met de huisarts'
Ja. Ik zeg dan: dat bespreek ik alleen met de dokter. Zeg er wel bij of ik veel tijd nodig heb of dat het gewoon in 10 minuten kan.
Waarvoor komt u?

Dat bespreek ik graag met de dokter!

(mijn ervaring is dat de assistente dan echt niet meer doorvraagt).
Ok, ik dacht echt dat je het 'moest' zeggen zodat zij de afspraak goed kan inplannen. Maar zoiets kan dan dus ook gezegd worden?
Is dat niet vooral om te kijken hoe lang het ongeveer zal duren ivm inplannen van andere afspraken? Kan je het niet heel vaag houden? Iets verzinnen zou ik denk ik niet doen.

Of ja, "dat bespreek ik met de dokter" kan natuurlijk ook gewoon!
Edit: was allemaal al gezegd. Beetje sloom op zaterdagochtend mag best
"Dat wil ik graag met de arts zelf bespreken"

Je bent nooit verplicht te vertellen waar t over gaat aan de assistente.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Dan ga ik maandag gelijk bellen ! En zeggen hoe lang het kan duren is ook wel handige tip, thx!
Als je een moeilijk psychisch/sociaal/uitgebreid meerdere klachten probleem hebt dan om een dubbele afspraak vragen. Anders komt de dokter in de problemen (uitloop spreekuur en oploop wachttijd voor de andere patiënten) als jij dat in 10 minuten wil bespreken terwijl hij/zij niet wist dat het een groter probleem was. Je hoeft het niet de assistente te zeggen, maar de arts kijkt soms wel even door z'n spreekuur lijst en kan bv alvast wat dossierinfo doorlezen als hij weet dat jij ivm dit-of-dat komt.
Ze vraagt dat inderdaad om een tijdsindicatie te kunnen maken.

Dus zeg gewoon dat je het liever alleen met de dokter bespreekt maar dat het *een uitgebreid* of *niet zo'n uitgebreid* probleem is.
Jij bepaalt zelf of je het ook met de assistent wil delen. Mijn assistent vraagt altijd heel netjes of ze het onderwerp er al bij kan schrijven, of dat ik dat alleen met de huisarts wil bespreken.
Het gaat om een tijdsinschatting en om een inschatting van de ernst.

Ik heb wel eens 's ochtends vroeg gebeld voor een afspraak voor dochter (hevige buikpijn). Ergens in de middag konden we langskomen. Na 2 minuten belde de assistente al terug en mocht ik direct met haar langskomen.
...
Maar waar gaat t dan over....?
Of je het nu wel of niet zegt. De assistente heeft toch toegang tot je medisch dossier, dus als ze het wil weten kan ze het achteraf ook zien.
Dat vragen ze volgens mij ook om in te schatten of een afspraak direct gemaakt moet worden of dat het eventueel een paar dagen kan wachten. Een voorlichtingsgesprek over anticonceptie met je dochter van 15 heeft immers minder haast dan iemand die in het weekend van de trap af is gevallen en nu geheugenverlies heeft.
De assistente weet alles hoor. Ze is de rechterhand van de huisarts. Dus ook al

zeg je niks, ze weet het toch, omdat de assistente precies in de computer ziet wat de huisarts ook ziet en de huisarts en de assistente dagelijks overleg hebben etc.

Je kunt het dus net zo goed zeggen.
Ik deel een kamer met meerdere personen op de momenten dat ik kan bellen voor een afspraak. Ik vind het niet fijn om bijvoorbeeld aan te geven dat ik vaginale jeuk heb met zoveel toehoorders

Ik geef dan aan: omwille dat ik niet vrijuit kan praten hou ik de reden nu voor mij. Maar ik schat in dat de gebruikelijke 10 minuten afdoende zijn voor de kwaal.

Overigens gaan steeds meer huisartsen over op digitaal afspraken maken.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:soetkees schreef op 21 juni 2014 @ 11:58:

Ik deel een kamer met meerdere personen op de momenten dat ik kan bellen voor een afspraak. Ik vind het niet fijn om bijvoorbeeld aan te geven dat ik vaginale jeuk heb met zoveel toehoorders

Ik geef dan aan: omwille dat ik niet vrijuit kan praten hou ik de reden nu voor mij. Maar ik schat in dat de gebruikelijke 10 minuten afdoende zijn voor de kwaal.

Overigens gaan steeds meer huisartsen over op digitaal afspraken maken.Dat wordt ook tijd, vind ik. Het is lastig om er telefonisch doorheen te komen, qua tijd is dat erg lastig in verband met mijn werk. Je zit zo een half uur te bellen voor je er eindelijk eens doorheen bent.
Een "persoonlijk" gesprek, voor advies, zou ik dan zeggen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:WellieB schreef op 21 juni 2014 @ 11:53:

De assistente weet alles hoor. Ze is de rechterhand van de huisarts. Dus ook al

zeg je niks, ze weet het toch, omdat de assistente precies in de computer ziet wat de huisarts ook ziet en de huisarts en de assistente dagelijks overleg hebben etc.

Je kunt het dus net zo goed zeggen.Nee hoor doen wat je zelf het beste vindt. Zou trouwens niet al te best zijn als de assistente in de dossiers neust. Hier worden echt niet alle patienten die geweest zijn besproken.
quote:netniet schreef op 21 juni 2014 @ 11:50:

Of je het nu wel of niet zegt. De assistente heeft toch toegang tot je medisch dossier, dus als ze het wil weten kan ze het achteraf ook zien.Dat mag ze zomaar niet doen, alleen uit nieuwsgierigheid.
Je hoeft het niet te zeggen, maar volgens mij kan ze het vervolgens gewoon in je dossier lezen.
quote:soetkees schreef op 21 juni 2014 @ 11:58:

Overigens gaan steeds meer huisartsen over op digitaal afspraken maken.

In mijn werk regio helaas nog niet. Ik kom regelmatig bij huisartsen voor mijn werk, en moet dan altijd op hetzelfde nummer bellen als patiënten om een afspraak met de arts of POH te kunnen maken. Wat een drama af en toe!

Bij mijn eigen huisarts (andere regio) hang ik inderdaad altijd lang aan de lijn voor je uiteindelijk de assistente te pakken hebt. Digitale afspraken zouden dan wel een uitkomst zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven